V70 trilt/schudt bij bijna alle snelheden....oorzaak?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Joppe68
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 06.08.2008 - 22:53

Mijn V70 D5 AUT uit 2005 met nog maar 100.000 km heeft het volgende probleem.

Ongeveer een jaar geleden begon de auto bij diep inveren na een drempel een krakend geluid te maken. Het klonk als torderend rubber. Een droog geluid. Dat geluid ging na even rijden altijd weer weg.

Nu sinds een paar weken wordt het geluid steeds erger. Bij elke diepe invering van de voorzijde, hoor je dat geluid weer. Sinds die tijd heb ik er het volgende probleem bij gekregen.

De auto trilt bij bijna alle snelheden vanaf 50-60. Je voelt het heel duidelijk in de stoelen, het dashboard...eigenlijk aan alle vaste delen in het interieur. Ik heb de wintervelgen met banden al vervangen voor mijn zomervelgen met banden en alles laten balanceren. Nog steeds hetzelfde probleem. Het gekke is ook dat de trilling niet in het stuur zit, zoals je hebt met onbalans in je wielen. Een V70 is al best stug en geeft veel oneffenheden door, zeker met de 17" velg die ik heb. Maar nu lijkt het wel alsof elke oneffenheid met een factor 10 wordt doorgegeven aan de carrosserie, dus leidend tot die vreemde trilingen. Het probleem wordt niet erger bij gasgeven of minder bij gas loslaten. Ook rijdend in zijn neutraal trilt ie. Dus het lijkt me niet de bak.

De Volvo delaer vermoedt dat het de stabilisatorstangetjes zijn. Een bekend probleem bij deze auto's. Maar gaat je auto daar zo van trillen?

Wat ik verder nog kan melden is dat ik zag dat de onderzijde van de onderste draagarm LV nat was van olie. De auto is altijd super droog geweest. Kan dit olie zijn van een hydrolische motorsteun of zit die niet in de buurt van die draagarm?

Afijn, wie kan me helpen met de diagnose? Wat kan het nog meer zijn:

- schokbrekers?
- draagarmen/draagarmrubbers?
- stabilisatorstangetjes of reactiearmrubbers?
- defecte motorsteun?

Gr.,
Joost
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Je geeft zelf al aan wat het eventueel zou zijn,daarop laten controleren dus.
Kan ook nog uit de motor zelf komen die trillingen(vliegwiel) bijv.
Een goeie diagnose brengt uitkomst denk ik?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik heb het vermoeden dat het draagarmrubber lek is. Het rubber daarvan is oliegevuld, en deze kan scheuren met als gevolg dat hij leeg loopt. Even goed met een bandenlichter controleren op speling en scheuren.

Motorsteunen gaan meestal nooit hydraulisch lek, maar bijna altijd pneumatisch.

Stabilisatorstangetjes geven geen trillingen, wel gerammel. op kleine oneffenheden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Het kan aan mij liggen,maar ik ben oliegevulde draagarmrubbers nog niet tegen gekomen!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Dat kan, meestal is de olie er al uit gelopen.
Ik weet niet of er nog steeds oliegevulde gebruikt worden, maar bij de mijne kwam er bij een draagarm rubber ook olie uit.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ik vervang er wel een aantal per week zo af en toe,maar ik ben het nog niet tegen gekomen,het enige wat je ziet is een beetje vulcanisatiemiddel,maar geen olie.
Het zal olie zijn vanuit de motor of bak die je dan er tussen ziet zitten vrees ik!
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Wellicht moeilijk te zien maar onder zie je nog een klein beetje olie zitten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ik zal er is op gaan letten wat dat precies is.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

even verplaatst naar het juiste board
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

MarioC70 schreef:Het kan aan mij liggen,maar ik ben oliegevulde draagarmrubbers nog niet tegen gekomen!
Dat ligt dan inderdaad aan jou, want alle rubbers in de V70N (behalve de politie rubbers) zijn oliegevuld!
Als je de draagarm rubbers eraf wilt halen zonder pers moet je de rubbers stuk maken, en dan krijg je steevast een straal olie in je gezicht! Er zit best veel in, meer dan je verwacht.
Boor er maar eens eentje door dan zie je wat ik bedoel (tenzijn hij zo stuk is dat hij al leeg is).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Huskvarna
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 08.10.2007 - 16:49
Locatie: harderwijk

Heb hetzelfde probleem gehad met mijn vorige S80, bleken de draagarmrubbers en een schokbreker te zijn.
V70 2.4T 1999 classic
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

edraket schreef:
MarioC70 schreef:Het kan aan mij liggen,maar ik ben oliegevulde draagarmrubbers nog niet tegen gekomen!
Dat ligt dan inderdaad aan jou, want alle rubbers in de V70N (behalve de politie rubbers) zijn oliegevuld!
Als je de draagarm rubbers eraf wilt halen zonder pers moet je de rubbers stuk maken, en dan krijg je steevast een straal olie in je gezicht! Er zit best veel in, meer dan je verwacht.
Boor er maar eens eentje door dan zie je wat ik bedoel (tenzijn hij zo stuk is dat hij al leeg is).

Ik heb er al een aardig aantal vervangen,zelfs vandaag nog en ik ben het niet tegen gekomen,de monteurs hier ook niet,of wij hebben slechte ogen of er is iets anders aan de hand.
We houden het in de gaten!
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

ik zet in op een aandrijfas,als we toch aan het gokken zijn
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Johan s60 schreef:Wellicht moeilijk te zien maar onder zie je nog een klein beetje olie zitten
Wat is de meerwaarde dat een motorsteun olie gevuld zou zijn?????
De olie die je hier op deze foto zie, komt gewoon uit het rubber zelf, want uiteindelijk is rubber een olieproduct.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gast

Volgens mij heb ik hier wel eens foto’s voorbij zien komen van die rubbers.
Diegene had ze er af gebrand en van die massieve (paarse) sport rubbers gemonteerd en idd "olie".
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

snorremans schreef:
Johan s60 schreef:Wellicht moeilijk te zien maar onder zie je nog een klein beetje olie zitten
Wat is de meerwaarde dat een motorsteun olie gevuld zou zijn?????
De olie die je hier op deze foto zie, komt gewoon uit het rubber zelf, want uiteindelijk is rubber een olieproduct.

Het gaat dus niet om een motorsteun,maar om een draagarmrubber..
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ik ga van de week een nieuw rubber opereren en dan is kijken wat er in zit,dan weten we het precies.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Joppe68
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 06.08.2008 - 22:53

Heren,

Bedankt voor alle tips! Nooit geweten dat er olie in een draagarmrubber zou zitten. In combinatie met mijn andere klachten (geluid van droog, torderend rubber en de trillingen door de carrosserie heen) is het nu ook te verklaren waarom er olie aan de draagarm ligt.

Ik ga er maar eens naar laten kijken.....
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik zou een oud rubber openhalen uit een draagarm die is vervangen. Vroeger waren er 2 rubbers, een oliegevulde en een massieve (9173618). Deze laatste schijnt niet meer leverbaar te zijn, ik kan me ook voorstellen dat de oude rubbers (de oliegevulde) zijn vervangen voor massieve en daarmee de politierubbers ook zijn vervallen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Jeroen-V70R
2nd Gear member
Berichten: 218
Lid geworden op: 23.01.2012 - 19:29
Locatie: Bennekom

Ik ga net als toppertje voor de aandrijfas, heb het zelf ook gehad en herken het stevig schudden/ trillen van de auto bij bepaalde snelheden...
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”