Van een van de lambdasondes krijg ik steeds een melding. (Adaptieve lambdaregeling, rij 1 Bovengrens) Nu wil ik graag deze sensor eens doormeten/demonteren/wisselen maar kan ik deze sensor bereiken vanuit het motorruim of moet dit vanuit de onderzijde.
Is dit de sensor VOOR de katalysator of er NA.
Het is een zes cilinder dus is dit de sensor op de LINKER of RECHTER pijp als je voor de motoruimte staat. Alvast bedankt!
Groet Jelle
Volvo S80 2.9 1999 handgeschakelde benzine motor
Adaptieve lambdaregeling, rij 1 Bovengrens
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Het lijkt meer op een signaal onderbreking zo te zien,draadbreuk of de sensor zelf stuk,de bovenwaardes zijn ook te laag.
De waardes moeten tussen de 0,97V en 1.3 v liggen.daar komt hij niet aan op de grafiek.
De waardes moeten tussen de 0,97V en 1.3 v liggen.daar komt hij niet aan op de grafiek.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Huskvarna
- 3rd Gear member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 08.10.2007 - 16:49
- Locatie: harderwijk
Ik neem aan dat ze tellen vanaf de distriebutie, dus de eerste rij is de pijp aan de bijrijderskant. Je kan erbij vanaf de onderkant bij en het is waarschijnlijk de sonde achter de kat. Ik heb er bij mijn oude 2.9 zelf 3 van de 4 vervangen. De enige die ik niet vervangen heb, had de vorige eigenaar al gedaan,het is dus een zwak punt bij dit motortype.Verder is het met een lambdasonde plug and play.
V70 2.4T 1999 classic
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 10:05
Bedankt voor je gedetailleerde antwoord. Ik wacht toch nog even met het vervangen want sinds ik mijn LMM heb vervangen vorige week dinsdag heb ik geen MIL foutmelding meer gehad. Kan toeval zijn, maar normaal gesproken krijg ik deze na 10km na het resetten. Het enige waar ik me nog wel een beetje zorgen om maak is dat de Long Term Fuel Trim op 14% blijft hangen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 10:05
De oplossing voor alle problemen bleek toch de vervanging van de LMM.
Helaas blijft de long term fuel trim redelijk hoog maar binnen de specificaties dus zonder foutmelding. Zelfs bij het langdurig trekken van een zware trailer blijven de foutmeldingen uit terwijl dat in het verleden na enkele kilometers al tot problemen leidde.
Bedankt voor het meedenken.
Groet Jelle
Helaas blijft de long term fuel trim redelijk hoog maar binnen de specificaties dus zonder foutmelding. Zelfs bij het langdurig trekken van een zware trailer blijven de foutmeldingen uit terwijl dat in het verleden na enkele kilometers al tot problemen leidde.
Bedankt voor het meedenken.
Groet Jelle
- Huskvarna
- 3rd Gear member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 08.10.2007 - 16:49
- Locatie: harderwijk
De voorste kost zo rond de 250 euro en de achterste zo,n 170 euro bij de dealer, de mijne gehaald op de sloop voor 70 euro per stuk.
Heb daar weer jaren mee gereden zonder problemen.
Heb daar weer jaren mee gereden zonder problemen.
V70 2.4T 1999 classic
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
De prijs verschilt per model en motor. Even bellen met een Volvodealer. Als je mailt, krijg je veelal het Volvo-nr erbij en kun je eventueel via internet op zoek naar andere alternatieven. Maar je moet wel weten wélke dan defect is!trumpie schreef:Weet ook iemand wat de prijs is voor de lambdasonde.
Volgens de garage is er één stuk. Geen melding in het scherm, wel inhouden als de auto op de cruise rijd.
Groet Edwin
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race