440 CVT 1.8 loopt alles behalve mooi! (absolute ergenis)

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
The Zone
1st Gear member

Hallo mede volvorijders!

Toen ik 18 was heb ik het laatste bezit van mijn (overleden) opa gekregen, namelijk zijn volvo 440 die hij op 1 jaar na bijna nieuw had gekocht en altijd zeer goed heeft onderhouden en hij stond dan ook altijd te glimmen in de schuur bij hem.

Natuurlijk zit er dus voor mij emotionele waarde aan deze auto en ik was altijd al een volvo fan dus kort gezegd ik ben gek op mijn auto! Maar hij was volledig standaard, zelfs zonder CV, dus heb ik er in de loop der tijd behoorlijk veel tijd en geld ingestoken om er wat moois van te maken. Inmiddels heeft hij volllederen bekleding (gerestaureerd), CV, stoelverwarming, airbag, boxen naast de hoedenplank achter, carkit, leeslampjes voor en achter, nieuwe dashbord unit met toerenteller etc, etc.

Maar een jaar geleden, misschien wel mede door mijn geprutst is de auto afgebrand en waarschijnlijk door kortsluiting. Daarna heb ik samen met mijn pa besloten om hem weer tot leven te wekken en samen hebben we met een donorauto de kabelboom, dashboard, voorruit, bekleding, motorkap etc, etc vervangen tot dat je weer fatsoenlijk in de auto kon rijden. (Letterlijk bloed zweet en tranen dus!)

Nou had ik het idee dat hij voor dat die voordat die was afgebrand ook niet fantastisch liep, maar tegenwoordig wordt het van kwaad tot erger.

De auto schokt enorm iedere keer dat je tot stilstand komt, stoot als je van de snelweg afkomt en afremt en ook als je hem uit laat lopen, accelereert met veel vertraging en soms bijna niet. Als je een constante snelheid rijdt dan trilt de auto lichtelijk, duidelijk vanuit de motor. Stationair loopt hij ook onregelmatig.

Twee weken geleden is hij naar de Volvo-dealer geweest en het volgende is gedaan:

- Olie ververst
- Oliefilter vervangen
- Pakking vervangen
- De verdelerkap en rotor zijn nagekeken
- Contactpunten vervangen
- Bougieset vervangen
- gasklephuis is gereinigd
- Luchtfilter vervangen
- De versnellingsbak olie is gecontroleerd op kwaliteit

En ik had het idee dat het gedeeltelijk met deze dingen te maken zou kunnen hebben, maar tot mijn verbazing heeft het totaal geen verschil gemaakt! De stationairregelaar is 4 jaar geleden vervangen.

Dus mijn laatste conclusie is of hij loopt misschien op 3 cilinders of de CVT bak is aan het einde van zijn latijn (ondanks dat die nog maar 90.000 heeft gelopen). Maar ik weet het niet precies.

Wie oh wie durft met enige zekerheid te zeggen, dat is het! Want ik erger me dood en ik moet er wel dagelijks in rijden! Ook ontbreekt het me aan de tijd om er uitgebreid naar te kijken en de volvo- dealer hier is mijn inziens ook niet heel bekwaam in het antwoorden op deze vraag.
Shockwave
5th Gear member

Allereerst respect dat je er zoveel werk van maakt!

Je hebt de ontsteking van de motor vervangen, het probleem is gebleven, daar ligt het dus niet aan. Als hij op 3 cilinders loopt moet een volvo dealer dat kunnen concluderen. Als er bijvoorbeeld een lek zit bij een cilinder is dat bijvoorbeeld door hun te meten. Hebben ze dat gedaan? Het probleem kan dan nog steeds van alles zijn (kleppen, zuigerveren enz) maar dan weet je tenminste waar je aan toe bent. Het blok zal dan open moeten. Geen afwijkende uitlaatgassen?

Wat betreft die CVT bak. Die is niet de beste hoor! Volgens mij heb ik hier wel eens verhalen voorbij zien komen dat die bak het rond de 1 ton begaf. Al wel eens de bakolie ververst?
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
MarioC70
6th Gear member

Ook al zou de cvt niet goed zijn,heeft dat niets met het slechte lopen van de motor te maken.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
MarioC70
6th Gear member

Ik weet niet waar je woont,maar je mag met alle plezier een keer langs rijden om is te kijken naar je Volvo.

Ik heb je een aanbod gedaan,maar je woont in Assen,beetje uit de richting dus.
Maar je kunt ook blijven gokken en tobben en dat schiet ook niet echt op.
maar even goed succes met de oplossing.
The Zone
1st Gear member

MarioC70 schreef:Ik weet niet waar je woont,maar je mag met alle plezier een keer langs rijden om is te kijken naar je Volvo.
Haha dat is erg attent. Ik woon in Assen dus als jij toevallig in de buurt woont dan graag.

Ik heb gisteren even alle stekkers losgehaald en contactspray erin gespoten, waaronder de "injectorstekker" en gelijk daarna had ik al wel het idee dat de auto soepeler, sneller en constanter accelereerde en minder vibreert bij het tot stilstand komen.

Echter dat was tijdens een kort stukje rijden. 'S avonds reed ik van Drenthe naar Friesland over de A7 en in dit hele stuk kom je één kruispunt tegen in Groningen en daar remde de auto zeer soepel af voor het stoplicht zelfs geen enkele vibratie , maar het optrekken was een ander verhaal. Het stoplicht werd groen en ik gaf gas, maar de auto kwam amper vooruit (alsof je in de 5e versnelling probeert op te trekken) vervolgens gaf die twee enorme stoten (de radio kwam zelfs los van het dashboard) en toen deed die het weer normaal.

Vervolgens in Friesland, bij het afrijden van de afrit deed hij weer precies hetzelfde. Maar daarna kwam de "verlossende" stoot niet en trok die als een schildpad op de hele avond en op hogere snelheid (80 km/h+) accelereert de auto wel normaal.

Na een poosje afkoelen en het daarna nog eens proberen, stootte de auto twee keer en daarna reed de auto weer "normaal."

Dus zeer merkwaardig, mijn gok is en blijft de CVT bak. Maar misschien komt iemand anders dit bekend voor?
The Zone
1st Gear member

Shockwave schreef:Allereerst respect dat je er zoveel werk van maakt!

Je hebt de ontsteking van de motor vervangen, het probleem is gebleven, daar ligt het dus niet aan. Als hij op 3 cilinders loopt moet een volvo dealer dat kunnen concluderen. Als er bijvoorbeeld een lek zit bij een cilinder is dat bijvoorbeeld door hun te meten. Hebben ze dat gedaan? Het probleem kan dan nog steeds van alles zijn (kleppen, zuigerveren enz) maar dan weet je tenminste waar je aan toe bent. Het blok zal dan open moeten. Geen afwijkende uitlaatgassen?

Wat betreft die CVT bak. Die is niet de beste hoor! Volgens mij heb ik hier wel eens verhalen voorbij zien komen dat die bak het rond de 1 ton begaf. Al wel eens de bakolie ververst?
Volgens hun was er geen reden om een compressietest uit te voeren en ik had gevraagd of ze wouden kijken naar de kleppenafstelling, maar dat was in hun ogen (of oren) niet nodig.
MarioC70
6th Gear member

The Zone schreef:
Shockwave schreef:Allereerst respect dat je er zoveel werk van maakt!

Volgens hun was er geen reden om een compressietest uit te voeren en ik had gevraagd of ze wouden kijken naar de kleppenafstelling, maar dat was in hun ogen (of oren) niet nodig.

Wel slim dat die garage de klepspeling zo kan beoordelen,zonder te meten,ik zocht een andere garage!
The Zone
1st Gear member

Wel slim dat die garage de klepspeling zo kan beoordelen,zonder te meten,ik zocht een andere garage![/quote]

Dat klopt daarom was ik ook van mening dat ze niet heel bekwaam waren, volgende plan is om hem misschien toch maar naar een andere volvo dealer te brengen.
nielo
3rd Gear member

Klopt, er staat algemeen een ton voor de cvt bak,maar hangt ook af hoe degene omgaat met de auto denk ik zo?

Ik zeg altijd meten is weten,zou dat wel doen.
Is de bobine goed?
Heb er eens een scheur boven in gehad..
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
Aaron-460
2nd Gear member
Contacteer:

naar mijn idee is het ook de CVT bak. je hoort wel vaker dat die gaan stoten als ze op zijn.

Als je zeker wil weten of je cilinders alle 4 nog lopen moet je de auto starten , stationair laten lopen, en met bij voorkeur een waterpomp tang voorzichting omstebeurt 1 bougie kabel los halen. als het goed is gaat de motor bij elke kabel die je los haalt slechter lopen. is dat niet het geval, dan weet je welke cilinder weigert. maar het klinkt mij niet als een 3-cylinder verhaal.
Volvo XC40 T3 Automaat R-Design 2021 - zakelijk
Volvo S60 T6 Recharge R-Design 2021 - zakelijk
Volvo V40 D3 Polar+ Sport 2020 - zakelijk
Volvo V40 D2 Nordic+ 2017 - Bedrijf
Volvo V70 2.5T AWD 1999 - 293.500 - Hobby
Volvo V40 T4 Intro 1998 - 241000KM
BMW 530iA Special Executive 2002 - 214500KM
Porsche 944 S Targa 1987 - 253500KM
Volvo 480 2.0i ES GT 1995 - 272000KM
Volvo 460 2.0i GLE 1993 - 211500KM
Honda Civic III 1.3 Luxe 1987-122500KM
Gustaf Larson
4th Gear member

90.000 is wel erg snel hoor om de bak 'op' te laten zijn.
Ik ook 1 keer een tot hersenschudding toe stotende CVT gehad: dit had te maken met een lek Vacuumslangetje! Ik had hem naar een garage gebracht, monteur heeft slangetje 2 cm ingekort en alle problemen waren over!!
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
MarioC70
6th Gear member

Een vacuumslang die stuk is heeft ook weinig met een CVT bak van doen,dat is dus een probleem opzich.
Die cvt bakken zijn inderdaad niet geweldig,de latere waren beter dan de eerste versie,er is een modificatie gedaan later en dat ging een stuk beter,maar dat had alleen betrekking op het bonkerige gedrag,niet om de levensduur te verlengen.
MarioC70
6th Gear member

MarioC70 schreef:Ik weet niet waar je woont,maar je mag met alle plezier een keer langs rijden om is te kijken naar je Volvo.

Ik heb je een aanbod gedaan,maar je woont in Assen,beetje uit de richting dus.
Maar je kunt ook blijven gokken en tobben en dat schiet ook niet echt op.
maar even goed succes met de oplossing.
Gustaf Larson
4th Gear member

Vacuumslang heeft zaker WEL met cvt bak van doen! Die regelt namelijk de (mede) de verhoudingen van de schijven! Net als bij de Variomatics.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
MarioC70
6th Gear member

Gustaf Larson schreef:Vacuumslang heeft zaker WEL met cvt bak van doen! Die regelt namelijk de (mede) de verhoudingen van de schijven! Net als bij de Variomatics.
Dat was bij een oude 340 en dus niet bij een 440 met cvt..

Meld iets als je het zeker weet,zo zet je mensen op het verkeerde been,die gaan zoeken naar iets wat er niet is..
Een cvt in een 440 werkt met duwbanden,metalen banden zijn dat en dus niet met riemen,dat is uit de jaren 70 en 80.
En bij een oude DAF uit de jaren eind 50 begin 60 werkte dat zo.
Gustaf Larson
4th Gear member

Doe eens lief.
Ik weet dat je vader iets in de bakken doet, maar niet lopen snauwen he?

Dat met die banden is nu niet van toepassing en algemeen bekend.
Hoe 'weet' die CVT bak wat hij moet doen?
Is o.a. afhankelijk van stand van gaspedaal en vacuüm.
DUS zijn vacuümslangen van belang voor het goed lopen van de bak.
MarioC70
6th Gear member

Ik ben altijd lief. :)

Nee die cvt bakken zijn vacuum onafhankelijk,ze werken aan de hand van het toerental van de motor,het enige wat de bak doet doormiddel van een extra kabel is het terug schakelen.
Je weet dus dat mijn vader die bakken in het verleden heeft gerepareerd,dus je begrijpt dan ook dat ik die bak wel kan dromen ook.
Je mag er bij mij eentje op komen halen en uit elkaar sleutelen,ik hoef hem niet meer terug. :)
Gustaf Larson
4th Gear member

Klinkt al een stuk vriendelijker, maar ik en mijn zoon zijn het nog steeds niet met je eens.
Wikipedia ook niet trouwens.

Dank voor het aanbod maar ik probeer juist de boel op te ruimen hier.
MarioC70
6th Gear member

Gustaf Larson schreef:Klinkt al een stuk vriendelijker, maar ik en mijn zoon zijn het nog steeds niet met je eens.
Wikipedia ook niet trouwens.

Dank voor het aanbod maar ik probeer juist de boel op te ruimen hier.

Het is heel simpel,bij een 440 cvt is er geen vacuumaansluiting op de bak zoals op de oude cvt,s.
Dus iemand die die bakken kan dromen geloof je niet. :)
VolvoS60D5Black
2nd Gear member
Contacteer:

Cvt in een 440 heeft geen vacuüm aansluiting

Groet,

Volvo monteurke
Volvo @ VAG monteur :D :D
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”