Een paar maanden geleden viel mijn rechter dimlicht uit. Natuurlijk precies tijdens een winterse bui, in het donker op een wegens wegwerkzaamheden versmalde snelweg in Noord Duitsland.
In stromende regen op de tast het lampje vervangen. Het plastic stekkertje was afgebrokkeld. Gelukkig kon ik de draadjes rechtstreeks met de contacten van het lampje verbinden.
Nooit meer aan gedacht totdat de lamp onlangs weer uitviel. Vreemd genoeg was gloeidraad onbeschadigd. Nieuwe lamp geïnstalleerd: geen resultaat.
Zekeringen gecontroleerd: die lijken in orde (volgens mijn zekeringenkast zitten beide dimlichten op dezelfde zekering, dus dat kan het niet zijn)
Wat nu? Zou er door het slechte stekkertje sluiting zijn ontstaan? Dan had de zekering toch moeten springen? Zou ik als noodoplossing stroom van linkerkoplamp kunnen pakken?
Binnenkort weer ruim 800 km voor de boeg, dus ik moet het echt fixen. Tips zijn welkom!
Volvo V70
2.5TDI
BJ 2000
290.000 km
Lamp dimlicht vervangen
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Dat is hier exact hetzelfde en ook de stekkertjes maar direct op het lampje. Oorzaak is gelegen in het feit dat ik, tot op heden, te beroerd ben geweest om met tang en soldeerbout in de weer te gaan en er een nieuwe stekker op te plaatsen, het werkt immers allemaal naar behoren.Het plastic stekkertje was afgebrokkeld
Ik heb geen problemen met sluiting o.i.d., deze situatie is al ruim een jaar zo.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Oceanracer
- Geartronic member
Die zwarte blokjes zijn zo bros als wat. Na verloop van een paar jaar vallen die van ellende uit elkaar. Je moet dan inderdaad die stekkertjes één voor één op het lampje schuiven. Maar voor de werking maakt het allemaal niks uit. Het enige wat je nooit moet doen is het lampje vervangen met het contact ingeschakeld, omdat je dan een grote kans op kortsluiting hebt.
Wissel voor de zekerheid eerst eens het lampje met de andere kant. Dan weet je 100% zeker dat het niet aan het lampje ligt. Een nieuw lampje hoeft niet altijd een goed lampje te zijn.
Succes!
Wissel voor de zekerheid eerst eens het lampje met de andere kant. Dan weet je 100% zeker dat het niet aan het lampje ligt. Een nieuw lampje hoeft niet altijd een goed lampje te zijn.
Succes!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Huskvarna
- 3rd Gear member
Ik zou eerst de stekkers controleren op een slechte verbinding of draadbreuk.
Bij een slechte stekkerverbinding heb je geen sluiting, je lamp brandt alleeen niet.
Bij een slechte stekkerverbinding heb je geen sluiting, je lamp brandt alleeen niet.
V70 2.4T 1999 classic
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
- Oceanracer
- Geartronic member
Die stekkers kún je geen slechte verbinding mee maken...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
-
- 6th Gear member
Je kunt ook de huidige contacten in een nieuw plasticje steken:Oceanracer schreef:Die zwarte blokjes zijn zo bros als wat. Na verloop van een paar jaar vallen die van ellende uit elkaar. Je moet dan inderdaad die stekkertjes één voor één op het lampje schuiven. Maar voor de werking maakt het allemaal niks uit. Het enige wat je nooit moet doen is het lampje vervangen met het contact ingeschakeld, omdat je dan een grote kans op kortsluiting hebt.
Gewoon een stuk of 10 bestellen, kun je jaren vooruit.
-
- 2nd Gear member
Mea culpa
Zal de vorige keer wel blind geweest zijn, want bij het opnieuw doorlopen van zekeringenkast was de doorgebrande zekering zo gevonden.
Nog wel even goed nagekeken dat de + en - pool geen sluiting kunnen maken.
Zal idd eens zo'n nieuw stekkertje scoren. Voor € 0,75 is dat wel te doen
Zal de vorige keer wel blind geweest zijn, want bij het opnieuw doorlopen van zekeringenkast was de doorgebrande zekering zo gevonden.
Nog wel even goed nagekeken dat de + en - pool geen sluiting kunnen maken.
Zal idd eens zo'n nieuw stekkertje scoren. Voor € 0,75 is dat wel te doen