waar zit het brandblusapparaat in een V70?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gast

RemcoV50 schreef:Daar gaan we weer, ik ga hier even voor zitten...

8)
gelijk heb je !
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

dbosker schreef:
bart simpson schreef:Is een cursus BHV in België net als de brandblusser ook verplicht?
Zou wel nuttig zijn, als je er niet goed mee om weet te gaan spuit je zo'n dingetje in een paar seconden helemaal leeg, zonder dat het ook maar 1 vlammetje blust.
Dat neem ik onmiddelijk van je aan.
Maar de verplichting heeft een zeker doel, zonder zo'n ding doe je mogelijk helemaal niets.
Daar mag jij altijd een discussie over aangaan met de Belgische wetgever, maar totdat je daar een voor jou gunstige uitspraak over hebt heb je als Belg gewoon de wettelijke verplichting om een brandblusser aan boord te hebben (al heb je geen idee waar deze voor zou zijn) eens?

Ikzelf zie ook een zeker nut in startkabels (niet als veiligheids item!) maar als ik zie hoe vaak men deze verkeerd om aansluit en welke schades het op kan leveren snap ik ook wel dat een brandblusser voor sommigen ook al te hoog gegrepen is, maar zit hij er toch verplicht in kan een handige passant er vast wel iets goeds mee doen
Volvo for life
Gast

bart simpson schreef:als je het belang (ook voor jezelf) van de functie van deze verschillende veiligheidsitems zelf zomaar niet snapt houdt het op
Wie begon er over de brandblusser als veiligheidsitem? - is dus een veiligheidsitem van m'n kont (om het maar populair te zeggen).
Het ding moet er in omdat het bij de wet verplicht is, maar het nut is nada.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Dat laatste ben ik dan weer oneens met je, maar dat maakt niet uit.

Maar ga deze discussie eens aanl met de Belgische wetgever en niet met mij, die Belg die hem niet in zijn auto heeft krijgt zeer waarschijnlijk gewoon een boete zolang de wetgever daar wel een idee bij heeft.
Volvo for life
Daneel
3rd Gear member

Ik heb wel een bluscursus gedaan en met zooi geblust die nu absoluut niet meer gebruikt mag worden.

Wat ik daar geleerd heb, is dat die 1kg flesjes nauwelijks bruikbaar zijn. Die zijn zo snel leeg dat je echt met meerdere tegelijk moet blussen wil het effect hebben. Wil je echt wat kunnen doen, dan heb je eigenlijk minimaal een 5 kg fles hebben. Zelf heb ik een 2 kg poederblusser mee, waarmee je een beginnende brand kunt blussen (als je hem goed gebruikt).

Denk er trouwens ook ook dat het blussen de nodige risico's mee kan brengen. Spuit je te hoog in, dan komen de vlammen onder de straal door naar jou toe! Spuit je recht in de vuurhaard, dan kun je de brand uitelkaar spuiten waardoor het vuur zich verspreid!
Vuur is en blijft erg gevaarlijk.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

100% mee eens dat zo ding goed gebruikt moet worden en voldoende capaciteit moet hebben, maar niets hebben is niets gebruiken
Volvo for life
Gast

of te weinig hebben en met schijnveiligheid aan boord rondrijden, alleen omdat de overheid het wil.
Dat de overheid het wil is 1, wees je er echter van bewust dat het exact hetzelfde is om zo'n ding in het vuur leeg te spuiten, dan het ding met een gerichte worp over je rechter schouder in de sloot te deponeren.
Het effect op de brand is in beide gevallen exact hetzelfde.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”