Onderhoud 2.0

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Nielsje
1st Gear member

Mij auto heeft een 230.000 beurt gehad, daarbij is nieuwe software geinstalleerd. Gratis actie van de dealer. Maar ik merk nu dat de benzine meter de 1e helft langer blijft staan. Maar in de 2e helft gaat ie rap naar beneden. Als ik op de boardcomputer kijk lijkt het of ik meer kilometers kan rijden met een volle tank. Dat is natuurlijk niet zo.
Het gaat om een V70 van 2001 2.4 170pk

Heeft iemand hier op het forum een gelijksoortige ervaring met software updates?

Vraag is kan ik nog terug naar de vorige versie.

Niels
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Service 2.0 is standaard bij de Nederlandse dealers. Zie site van Volvo voor meer informatie.

Software kan niet teruggedraait worden.

Wellicht dat de boardcomputer wat nauwkeuriger is geworden? Vaak moet je de motor weer "inleren" na een motormanagement update. Dat betekent gewoon rijden, ongeveer 200 km heb ik begrepen.
Diesel70
3rd Gear member

Geen idee of dit door de software-update komt.

Ik heb mijn V70 (MY 07) nu een jaar, inclusief alle software-updates dus ik heb geen vergelijk.

Ik ken het verschijnsel echter wel. Ook bij gaat de "tweede" helft van de tank een stuk sneller. Leek mij meer een product eigenschap.

Dat van de boordcomputer is wel vreemd. Hij berekent je nog te rijden kilometers door middel van je gemiddelde verbruik van de afgelopen 30 km en je resterende tankinhoud. Zal dit eens even in de gaten houden.
Volvo XC60 My17
kuupertie
4th Gear member

Heb vanmiddag een update laten uitvoeren. Dit met name door de roetfilter problemen bij mijn type; ik heb al nieuwe klepstoters + tuimelaars en wil niet nog een keer.

Het Tankfenomeen was bij mij voor de update ook zo. Verder heb ik nog geen vergelijk, daar het vanmiddag is uitgevoerd. Hij schoot wel net in de regeneratie vlak voordat ik thuis was.

Wat me wel opviel is dat het toerental niet naar 0 wegzakt bij het koppelen, maar even op 1500 rpm blijft hangen.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gast

Wat houdt die service 2.0 update dan precies in?
Het is mij namelijk iets te makkelijk, zoals Volvo het zegt, "software-verbetering van onze auto's".

Van mijn computer weet ik dat niet elke update een verbetering is........
kuupertie
4th Gear member

Alex,

Ik heb ook een 2005 my 2006. Wel de D5 trouwens.
Bij dit type was het regenerende roetfilter nieuw. In de software zit een klein foutje, waardoor de olie door de regeneratie vuil en taai wordt binnen het onderhoudstinterval. Bij mij zijn hierdoor mijn klepstoters en rollers in de soep gelopen. Daarnaast zit er nu een maximaal oliepijl waarschuwing in de software. Het oliepijl moet nu maximaal twee kruisjes onder maximaal staan, anders volgt er een storing.

Verder weet ik niet wat het nut is eerlijk gezegd. Dat het toerental niet naar beneden klapt is trouwens wel een verbetering als je een langzame schakelaar bent.
Wellicht kom ik de komende tijd voor- en nadelen tegen.
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gast

Kijken of er nog meer leden gaan reageren over de voor en nadelen van deze ("gratis") software update.
Kan nog een leuk topic worden. :P
kuupertie
4th Gear member

Alex,

Ik heb mijn auto niet bij een dealer gekocht, zonder garantie en heb ook geen onderhoudscontract oid. Ik moet dus gewoon betalen voor een update.

Het is trouwens wel enigszins eng....je auto is tijdelijk dood...een soort flatline
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
toedeledoki
3rd Gear member

AlexV70 schreef:Kijken of er nog meer leden gaan reageren over de voor en nadelen van deze ("gratis") software update.
Ik heb ergens gelezen (hier en hier), dat je de eventuele tuning kwijt bent en dat de tuner geen toegang meer kan krijgen tot deze gegevens. Maar ik ben geen ervaringsdeskundige, dus wat hier van waar is weet ik niet.
crackedtooth
5th Gear member

toedeledoki schreef:
AlexV70 schreef:Kijken of er nog meer leden gaan reageren over de voor en nadelen van deze ("gratis") software update.
Ik heb ergens gelezen (hier en hier), dat je de eventuele tuning kwijt bent en dat de tuner geen toegang meer kan krijgen tot deze gegevens. Maar ik ben geen ervaringsdeskundige, dus wat hier van waar is weet ik niet.
Tuning: meeste nieuwe auto software is encrypted/versleuteld, dat is lastig om te omzeilen.

Bij upgraden software word een mogelijke tuning update bijna ALTIJD overschreven. Die moet je daarna opnieuw laden.
Dan is een pocket-pc of isolftloader wel handig..hoef je niet fysiek langs de tuner *die dat meestal wel gratis voor je doen, hoort erbij en er komt niet iedere beurt een nieuwe update voor je auto van volvo zoals met bv windows wel gebeurd).

Wanneer jij echter de allereerste bent met een nieuwe update, dan moet het tuning bedrijf de nieuwe update wel altijd analyzeren en aanpassen. Daarna is ie weer beschikbaar. Afhankelijk van het blok kan dat snel of minder snel gebeuren.

Wel is encryptie voor eenzelfde motorblok vaak wel hetzelfde, bij normale nieuwe updates (niet nieuw voor jou, maar nieuw vanuit Volvo) is dat vaak snel door de tuners te analyzeren/aan te passen.

Nieuwe modellen motoren etc hebben som ander motormanagmenet systeem of andere encryptie.
Daarom zie je pasbij nieuwe modellen motoren dat vaak bv RICA ze wel snel heeft, maar ziptuning etc niet.
Dat komt omdat rica de software dan wel al gekraakt heeft/ontsleuteld en de anderen niet.
Die kopieren later vaak weer technologie van marktleiders zoals rica.
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
crackedtooth
5th Gear member

Het is juist erg goed dat nieuwe software voor je auto (met alle sensoren en automatisch motormanagement) nu standaard in het onderhoud zit en geen losse extra optie waar je voor moet betalen.

Niet dat het je de kop kost, maar wel erg netjes dat het er nu standaard in zit.
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
toedeledoki
3rd Gear member

crackedtooth schreef:Tuning: meeste nieuwe auto software is encrypted/versleuteld, dat is lastig om te omzeilen.

Bij upgraden software word een mogelijke tuning update bijna ALTIJD overschreven. Die moet je daarna opnieuw laden.
Dan is een pocket-pc of isolftloader wel handig..hoef je niet fysiek langs de tuner *die dat meestal wel gratis voor je doen, hoort erbij en er komt niet iedere beurt een nieuwe update voor je auto van volvo zoals met bv windows wel gebeurd).

Wanneer jij echter de allereerste bent met een nieuwe update, dan moet het tuning bedrijf de nieuwe update wel altijd analyzeren en aanpassen. Daarna is ie weer beschikbaar. Afhankelijk van het blok kan dat snel of minder snel gebeuren.

Wel is encryptie voor eenzelfde motorblok vaak wel hetzelfde, bij normale nieuwe updates (niet nieuw voor jou, maar nieuw vanuit Volvo) is dat vaak snel door de tuners te analyzeren/aan te passen.

Nieuwe modellen motoren etc hebben som ander motormanagmenet systeem of andere encryptie.
Daarom zie je pasbij nieuwe modellen motoren dat vaak bv RICA ze wel snel heeft, maar ziptuning etc niet.
Dat komt omdat rica de software dan wel al gekraakt heeft/ontsleuteld en de anderen niet.
Die kopieren later vaak weer technologie van marktleiders zoals rica.
Dus het is niet zo, dat na een update met service 2.0, het motormanagement extra dichtgetimmerd is voor tuners? En dat je alleen pech hebt wanneer je als éérste met een nieuwe software-update naar de desbetreffende tuner moet?
crackedtooth
5th Gear member

Toedeledoki: Normaal niet nee.
2.0 is gewoon volvo slogan voor: we doen nu meer dingen met de beurten waaronder actief updates mochten die er zijn

het kan zijn dat een specifieke update extra versleuteld is,maar dat is gezien de generieke productie van een auto minder waarschijnlijk

Dus tenzij nieuwe auto die net op de markt is dan is de kans zeer klein dat er extra encryptie is klein.

Mocht dit wel zo zijn: Dan is het inderdaad wachten totdat je tuner het weer ontsleuteld heeft, die kans ik groter bij bedrijf zoals rica of bsr dan de ziptuning/fasttech lui. Niet dat die slecht zijn maar hebben gewoon kleiner team waardoor het voor hun moeilijker zal zijn bij nieuwe encryptie.

Bij twijfel: bel je tuner of ze bekend zijn met problemen met nieuwe updates.... de kans dat jij de eerste bent die hem krijgt is immers klein.
toedeledoki
3rd Gear member

@crackedtooth: Dank voor de info.
Gast

kuupertie schreef:Ik heb mijn auto niet bij een dealer gekocht, zonder garantie en heb ook geen onderhoudscontract oid. Ik moet dus gewoon betalen voor een update.
Ok en wat moet zo'n update dan kosten?
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Ja, dat wil ik ook wel eens weten. En wat krijg ik daar dan voor, ook belangrijk. En hoe ze dat gaan doen, ook belangrijk. En dat laatste met name omdat de mijne onlangs niet uit te lezen was en waar je niks uit krijgt, daar krijg je ook niets in....toch?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
crackedtooth
5th Gear member

AlexV70 schreef:
kuupertie schreef:Ik heb mijn auto niet bij een dealer gekocht, zonder garantie en heb ook geen onderhoudscontract oid. Ik moet dus gewoon betalen voor een update.
Ok en wat moet zo'n update dan kosten?
hangt ervanaf welke module, daar zijn er veel van
bv taal
ecm , etc etc etc
kuupertie
4th Gear member

Ik heb vier tientjes betaald:

- uitlezen
- formatteren
- nieuwe software uploaden

Wat je er voor krijgt: ligt eraan wat je hebt.
Ik denk dat mijne nooit mee heeft gedaan ivm de recall op de roetfilterregeneratie. Bij die recall zijn de auto's voorzien van nieuwe software.

Verder merk ik tot op heden niets.
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
crackedtooth
5th Gear member

Ja, ik heb ze bij import ook laten updaten... normale ecm etc (motorcontrol) was ook tientjes werk

Alleen taal was relatief duur ivm import dld/standkachel verhaal.(>120euro taal). Dat is ooit door volvo centraal gedaan om dat iets tegen te gaan)
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”