Gevoeligheid lichtsensor instellen i.c.m. DRL LED

Geleverd vanaf 2003
RemcoT4
3rd Gear member

Paul schreef:Maar met regen/mist heb ik gewoon de lampen aan.
Klinkt als gezond verstand... 8)
Volvo V40 T4 Polestar SUMMUM (MY13)
Volvo V50 2.0 SPORT Professional Line (MY10)
Volvo C30 1.8 SPORT Professional Line (MY10)
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

dat is precies wat de automatische schakelaar van het systeem mist
Volvo for life
Oceanracer
Geartronic member

VolvoXC70 schreef:Ik gok van niet...
Je verwijst nog altijd naar een aantal richtlijnen... Je gokt écht verkeerd!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Oceanracer
Geartronic member

roever schreef:Is het mogelijk om de gevoeligheid van de sensor bij te stellen zodat deze eerder overschakelt op dimlicht?
Zit deze wellicht achter de voorruit, bij de binnenspiegel? Is het een idee om een stikker o.i.d. over de sensor heen te plakken? Als de sensor dan minder licht vangt, gaat het licht vanzelf sneller aan.
Mickyman
4th Gear member

Oceanracer schreef:
roever schreef:Is het mogelijk om de gevoeligheid van de sensor bij te stellen zodat deze eerder overschakelt op dimlicht?
Zit deze wellicht achter de voorruit, bij de binnenspiegel? Is het een idee om een stikker o.i.d. over de sensor heen te plakken? Als de sensor dan minder licht vangt, gaat het licht vanzelf sneller aan.
wel kneuterig dat we zo moeten denken, terwijl bij andere merken dit wel gewoon aan te passen is, maar ja dit soort jammere problemen heeft volvo (lees: mijn V50) wel meer.

overigens ging vanmorgen toen ik bij Huizen een regenbui inreed echt gewoon mijn dimlicht aan hoor, wel stonden ook nu weer de ruitenwissers op regensensor.

dat leds het niet worden (reactie op post hoger) geloof ik niet, een aantal fabrikanten die oa ook als een van de eersten met Xenon kwamen, leveren nu hun auto's al met complete led dimlichten, en geen problemen met lichtopbrengst hoor;-)
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Oceanracer
Geartronic member

Het is inderdaad wat kneuterig, maar als het zo is op te lossen, zou ik er vrede mee hebben.
roever
4th Gear member

Ik vermoed dat het met een sticker wel op te lossen is, alleen is het volgens mij dezelfde sensor die ook de climat control en dimfunctie van de navigatie regelt. Die functionaliteiten zouden dan allemaal negatief beïnvloed worden...

Ik red me voorlopig wel even met handmatige schakeling bij schemer, en laat de sensoren verder hun werk doen. Misschien komt er nog een keer een andere oplossing.
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
VolvoXC70
4th Gear member

:-#
VolvoXC70
4th Gear member

:-#
RemcoT4
3rd Gear member

Ben ik nou de enige die denkt dat verlichting overdag oorspronkelijk alleen bedoeld was om jezelf beter aan je tegenliggers 'te laten zien'?! Waarom zou je dan ook je achterverlichting aan willen hebben? Dat dit tot op heden zo was bij Volvo was volgens mij simpelweg omdat er nog geen zogenaamde 'DRL' bestond, we voer(d)en gewoon dimlicht overdag... niks ledjes in de bumper, gewoon dimlicht (en dus incl. achterlicht).

Nu bestaat DRL dus wel - lang leve de innovatie - en dat maakt het voeren van achterverlichting overdag bij gewoon goed zicht overbodig en is daarmee ook nog eens 'brandstofbesparend'. Bij slecht zicht, mist, donker of wat dies meer zij moet je gewoon je dimlicht voeren... wat dat aangaat is er dus niets veranderd!
Oceanracer
Geartronic member

VolvoXC70 schreef:
Oceanracer schreef:.... Volvo heeft in al haar wijsheid besloten om de achterlichten niet te laten werken om op die manier brandstof te besparen.
Ik ben wel benieuwd hoe je aan deze informatie komt..
...De EU in Brussel wil door deze maatregel het aantal verkeersdoden in de lidstaten met drie tot vijf procent omlaag brengen. In de praktijk gaat dat om ‘enkele duizenden’ mensenlevens.

De dagrijverlichting gaat aan als de motor wordt gestart. Wanneer de normale verlichting wordt ingeschakeld, gaat de dagrijverlichting weer uit. In bijvoorbeeld tunnels, blijft het verplicht normale verlichting te voeren. Dan volstaat de dagrijverlichting dus niet. Voor vrachtauto’s geldt de dagrijverlichtings-regel vanaf augustus 2012.

De nieuwe verlichting kost tussen een derde en een kwart van de energie die normale verlichting kost. De toegenomen uitstoot van CO2 die de dagrijverlichting veroorzaakt, heeft de EU er graag voor over om de duizenden verkeersdoden te sparen.
Je bent kennelijk erg goed in het op internet opzoeken van informatie. Ik denk derhalve dat je dit ook wel ergens kunt terugvinden.

Die discussie over het RVV en RDL is hier redelijk recent al eerder gevoerd en ik heb d'r geen zin in om die nog een keertje over te doen, dus ik laat het hier verder bij.
Schorpioen
5th Gear member

DRL heeft nog een nadeel.
Als ik de verlichtingschakelaar op de stand "A" zet en de verlichting bij schemer omschakeld naar dimlichten, werken de koplampsproeiers niet meer.
Deze werken alleen als de verlichtingschakelaar op "normaal" staat.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

RemcoV50 schreef:Ben ik nou de enige die denkt dat verlichting overdag oorspronkelijk alleen bedoeld was om jezelf beter aan je tegenliggers 'te laten zien'?! Waarom zou je dan ook je achterverlichting aan willen hebben? Dat dit tot op heden zo was bij Volvo was volgens mij simpelweg omdat er nog geen zogenaamde 'DRL' bestond, we voer(d)en gewoon dimlicht overdag... niks ledjes in de bumper, gewoon dimlicht (en dus incl. achterlicht).

Nu bestaat DRL dus wel - lang leve de innovatie - en dat maakt het voeren van achterverlichting overdag bij gewoon goed zicht overbodig en is daarmee ook nog eens 'brandstofbesparend'. Bij slecht zicht, mist, donker of wat dies meer zij moet je gewoon je dimlicht voeren... wat dat aangaat is er dus niets veranderd!
in de jaren 60-70 bestond drl in Scandinavië uit 2 losse 5 watt lampunits op de voorbumper, jouw innovatieve vooruitgang zonder achterlichten is dus 50 jaar terug in de tijd
Volvo for life
Paul
Geartronic member

Schorpioen schreef:DRL heeft nog een nadeel.
Als ik de verlichtingschakelaar op de stand "A" zet en de verlichting bij schemer omschakeld naar dimlichten, werken de koplampsproeiers niet meer.
Heb ik nog niks van gemerkt.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
RemcoT4
3rd Gear member

bart simpson, je hebt gelijk...
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

RemcoV50 schreef:bart simpson, je hebt gelijk...
ik weet het
Volvo for life
roever
4th Gear member

Vreemd, bij mij werken de sproeiers juist altijd als de schakelaar op A staat, dus ook als de koplampen niet aan zijn en de DRL LED's branden. Ik heb wel Xenon, weet niet of jij dat ook hebt?
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
Mickyman
4th Gear member

Paul schreef:
Heb ik nog niks van gemerkt.
ja dit is echt waar en ideaal, zo hoef ik veel minder vaak de vloeistof bij te vullen aangezien hij altijd op A staat en de koplampen dus niet gesproeid worden. dat sproeien werkt trouwens toch voor geen meter zonder wissers en ik maak mijn koplampen bij slecht weer bij elke tankbeurt schoon (2-3 keer in de week).
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Oceanracer
Geartronic member

Hmmm, opmerkelijk! Zou dat sproeien dan afhankelijk zijn van het modeljaar of instelbaar bij de dealer?
Schorpioen
5th Gear member

roever schreef:
Vreemd, bij mij werken de sproeiers juist altijd als de schakelaar op A staat, dus ook als de koplampen niet aan zijn en de DRL LED's branden. Ik heb wel Xenon, weet niet of jij dat ook hebt?
Ik heb geen Xenon verlichting.
Daar zal wel een verschil inzitten aangezien bij Xenon de koplampsproeiers moeten werken.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”