[C70] Distributieriem vervangen

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Bij mijn laatste grote beurt eind maart werd me aangeraden binnenkort de distributieriem te (laten) vervangen. Nu hoor ik verschillende verhalen hierover.

Ja, de consequenties van het fout monteren zijn groot, maar het schijnt op zich niet moeilijk te zijn. Hoe goed zijn de markeringen aangebracht? Hoe makkelijk kan ik erbij? In de garage liet hij me de riem zien, en volgens mij zit die niet heel ver weggestopt.

Het lijkt erop dat er alleen enkele vloeistoftankjes gedemonteerd moeten worden om erbij te kunnen. Is dit inderdaad alles? Hoe veel verder moet ik dan nog om bij de waterpomp te kunnen?

Ik had me voorgenomen om deze zomer te gaan leren hoe ik mijn auto zelf moet onderhouden, en daar zou dit goed bij passen.

Tips? Ervaringen? Handleidingen? One-liners met "gewoon laten doen" heb ik niets aan, ik wil gewoon weten hoe moeilijk het is. Financieel kan het makkelijk uit (als het goed gaat ;) ).
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Ik had me voorgenomen om deze zomer te gaan leren hoe ik mijn auto zelf moet onderhouden, en daar zou dit goed bij passen.
Nou als je met de distributieriem wil beginnen, dan ben je slecht bezig. Dit is één van de meest risicovolle klusjes op een motor. Ik raad je het niet aan om het zo te leren... Maar dat is aan jezelf.

OT: Bij mijn auto haalden zij een motorsteun los en toen krikten zij de motor een stukkie omhoog om meer ruimte te creëren.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

dutchlimits schreef: Dit is één van de meest risicovolle klusjes op een motor. Ik raad je het niet aan om het zo te leren... Maar dat is aan jezelf.
Point taken. Ik ben me bewust van het risico. Alleen heb ik niet genoeg informatie om de afweging te kunnen maken.
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Neem dit maar als een voorbeeld, wel een andere merk en motor is vrij maar dit is zo al lastig:
http://www.amt.nl/Nieuws/Stap-voor-stap ... vangen.htm
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

dutchlimits schreef:Neem dit maar als een voorbeeld, wel een andere merk en motor is vrij maar dit is zo al lastig:
http://www.amt.nl/Nieuws/Stap-voor-stap ... vangen.htm
Kijk, dat soort info zoek ik ;)
En dan van mijn Volvo, want in dat artikel wordt genoemd dat de riem van die Clio bijzonder lastig te vervangen is.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

C70 riem is niet zo moeilijk. Zet eerst de riem op tijd. Zowel boven op de zwarte kap moeten de poelie merktekens in lijn liggen met die van de kap. Op de krukas poelie staat ook een merkteken. Deze is wel lastiger te zien. Die moet in lijn stan met het streepje op het carter.
Je hoeft dan alleen maar de multiriem en de distributieriemspanner los te halen. Deze laatste is een hydraulische. Terugspannen doe je met een bankschroef door de spanner steeds een klein slagje te geven. Zo kun je de spanner indrukken in een kwartier tijd. Je blokkeert hem dan met een pen (spijker, boortje oid).
Nieuwe riem erop en klaar is kees. De riem kun je aan de onderkant langs de poelie wurmen. Is anderhalf uur werk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

edraket schreef:C70 riem is niet zo moeilijk. Zet eerst de riem op tijd. Zowel boven op de zwarte kap moeten de poelie merktekens in lijn liggen met die van de kap. Op de krukas poelie staat ook een merkteken. Deze is wel lastiger te zien. Die moet in lijn stan met het streepje op het carter.
Je hoeft dan alleen maar de multiriem en de distributieriemspanner los te halen. Deze laatste is een hydraulische. Terugspannen doe je met een bankschroef door de spanner steeds een klein slagje te geven. Zo kun je de spanner indrukken in een kwartier tijd. Je blokkeert hem dan met een pen (spijker, boortje oid).
Nieuwe riem erop en klaar is kees. De riem kun je aan de onderkant langs de poelie wurmen. Is anderhalf uur werk.
Kijk, dat wil ik horen ;)
Die bankschroef, zet je dan een losse bankschroef tussen de spanner om deze open te drukken? Of de spanner tussen de bankschroef om 'm juist in te drukken? (weet niet of het een trek of duwveer is)

De multiriem is handmatig te doen?
Freek63
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
Locatie: Ochten

Als je een distributiesetje koopt, kun je er vast wel een handleiding bij krijgen. Tenminste dat zegt parts4swedes.nl bij hun FAQ: 'zelf distributieset vervangen'. Andere onderdelenhandelaars zullen dat ook wel doen.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De spanner moet tussen de bankschroef. Er zit een gaatje in de plunjer van de spanner waarin je dus een pen kan steken. Welk bouwjaar is jouw auto?
Multiriem spanner gaat een heel groot vierkant in waarmee je de spanner kunt lossen. Ik heb daar een eigen tooltje voor, maar er is altijd wel iets te vinden wat erin past om de spanner te ontspannen. Ik zou vantevoren even zorgen dat je deze kunt lossen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

bj 1999

Ik heb intussen ook met wat meer collega's gepraat die veel klussen, en ik krijg het idee dat het "NIET DOEN" echt een paniekreactie is, zonder al teveel onderbouwing. Zolang je je kop erbij houdt kan er weinig mis gaan. Dus vooralsnog blijf ik bij mijn plan rond de zomer de riem (en omliggende onderdelen) zelf te gaan vervangen. Dan heb ik eerst een paar maanden om de boel te verkennen ;)
Gebruikersavatar
koen.s
4th Gear member
Berichten: 525
Lid geworden op: 11.07.2010 - 19:08

Als je jezelf goed controleerd, laat desnoods nog iemand kijken of alles op tijd staat en alles goed vast zit.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat is the spirit, gewoon doen als je zelf het vertrouwen hebt. Het is echt niet moelijk, je moet alleen wel een beetje technisch inzicht hebben. Als je dat niet hebt moet je er niet aan beginnen, anders gewoon doen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Turbo Will-I-Am
2nd Gear member
Berichten: 105
Lid geworden op: 08.03.2012 - 23:10
Locatie: Wijhe
Contacteer:

Ik zeg doen!!
Voorheen: Seat Toledo V5
Voorheen: Volvo C70 T5 Automaat
Nu: S60 D5 Summum, Tunex Stage II
Werk: Volvo V40 D2 (2015)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Turbo Will-I-Am schreef:Ik zeg doen!!
Zeg er dan ook bij,als het mis gaat,gaat het goed mis,dit om de eerlijke adviezen in stand te houden.
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

MarioC70 schreef:
Turbo Will-I-Am schreef:Ik zeg doen!!
Zeg er dan ook bij,als het mis gaat,gaat het goed mis,dit om de eerlijke adviezen in stand te houden.
Ik snap de eventuele gevolgen. Maar ik ben er niet van overtuigd dat de kans daarop zo groot is.

Maar toch bedankt voor de waarschuwing.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Wat ik me afvraag, ik heb een V70 staan van 1997, maar weet niet waar die riemen laatst vervangen zijn, wat ook is, die staat 2 jaar aan de kant, maar rijdt regelmatig is een toertje om alles draaiende te houden, toch wil ik eigenlijk is weten hoe je kan weten wanneer je best je riemen vervangt, je hebt soms auto's die je hun riemen hoort piepen en knarsen, maar weet niet of dit wel een goed signaal is.
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1449
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Een distributie riem gaat niet piepen. Het piepen wordt veroorzaakt door slip, als dat bij de distributie riem gebeurd is de boel gelijk goed stuk. Die knap gewoon en dan is het over en uit met je kleppen. Volvo geeft een maximaal aantal kilometers op, of een maximale leeftijd. Als aan één van beide wordt voldaan kan je het beste vervangen, van stilstand verouderden de riemen ook.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Op 310000 moeten de riemen van mn S70 vervangen, dat heeft garage al gezegt, zit nu aan 296000 km, de V70 heeft er 470000, de V70 zal sowiso zijn als mn S70 zn riemen vervangen zijn, want is een zwaardere kost. maar doe het toch zo snel mogelijk.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”