Beste mensen,
ik ga op zoek naar een V70 2.4T uit 2001 of 2002 met zo'n 200.000 op de teller. Het liefst een automaat, maar ik heb me laten vertellen (door m'n garagehouder) dat er vaak problemen ontstaan met de automatische versnellingsbak tussen de 200.000 en 250.000 km. Ik heb al rondgekeken op het forum, en zie inderdaad de nodige posts (van flushen, software tot revisie). En ik begrijp dat dit geen goedkope reparaties zijn.
Ik weet alleen niet of dit incidenten zijn, of dat je inderdaad vanaf 200.000 km kunt wachten op problemen. Wat is jullie ervaring? Op zich kan ik best leven met een handbak, maar ik heb gemerkt dat minstens de helft van het aanbod een automaat is.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groet, Paul
aankoop V70: automaat of handgeschakeld
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Als je schakelen geen probleem vindt dan zou ik gaan voor een handgeschakelde. Zeker met dat soort kilometerstanden kun je forse reparatiekosten verwachten. Het zijn dus geen incidenten.
Ik spreek uit ervaring. Ben je in de gelukkige (financiële) omstandigheid dat je een automaat na zoń 150.000 kilometer kunt inruilen voor een jongere dan ga je natuurlijk voor een automaat. Zit je niet in die omstandigheid ga dan voor een handgeschakelde.
Ik spreek uit ervaring. Ben je in de gelukkige (financiële) omstandigheid dat je een automaat na zoń 150.000 kilometer kunt inruilen voor een jongere dan ga je natuurlijk voor een automaat. Zit je niet in die omstandigheid ga dan voor een handgeschakelde.
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Ik heb zelf problemen gehad met de automaatbak van mijn 2.4T (km-stand 225.000) en heb hem daarom laten spoelen door Gery Slot van Gery Slot Powerflush. Hij vertelde dat van de bakken die hij spoelt er maar 3 van de 100 echt kapot zijn en dat de overige problemen door powerflushen worden verholpen (puur vervuiling). Na de powerflush is het schakelen sterk verbeterd, zeker ten opzichte van de "klassieke" flush. Helemaal verdwenen zijn de harde schakelmomenten niet, maar ik ken de bak niet terug. Ik ben dus niet echt bang dat de bak binnenkort sneuvelt.
Maar... Als een automaatbak kapot gaat, kost je dat ruim 3000 euro voor een revisie bij een transmissierevisiebedrijf. Als je hem bij de dealer laat verwisselen voor een ruilbak mag je er nog circa 1000 bij optellen.
In ieder geval zou ik geen automaat met een trekhaak kopen, dan loop je meer risico dan met een trekhaakloze. Dat is trouwens meer gevoelmatig dan dat ik het feitelijk kan onderbouwen.
Vergeet overigens niet dat een koppeling vervangen ook flink wat duiten kost. Een Volvo die 200.000 km heeft gereden is net als alle andere auto's aan slijtage onderhevig.
Maar... Als een automaatbak kapot gaat, kost je dat ruim 3000 euro voor een revisie bij een transmissierevisiebedrijf. Als je hem bij de dealer laat verwisselen voor een ruilbak mag je er nog circa 1000 bij optellen.
In ieder geval zou ik geen automaat met een trekhaak kopen, dan loop je meer risico dan met een trekhaakloze. Dat is trouwens meer gevoelmatig dan dat ik het feitelijk kan onderbouwen.
Vergeet overigens niet dat een koppeling vervangen ook flink wat duiten kost. Een Volvo die 200.000 km heeft gereden is net als alle andere auto's aan slijtage onderhevig.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Huskvarna
- 3rd Gear member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 08.10.2007 - 16:49
- Locatie: harderwijk
Ik heb zelf niet z,n goede ervaring met een automaat.Heb eerst een V70 Classic 2.4T met 220000km gereden met een handbak zonder problemen, daarna een S80 2.9 met 245000 met handbak zonder problemen. Toen een S80 170pk automaat met 250000km, waar na een half jaar de automaat defect ging.Daarna een ford mondeo automaat, waar de automaat na een jaar begon te bokken.Rij nu in een V70 2.4T handgeschakeld met 219000km, helemaal top.
Voor mij geen automaat meer na 2 keer een slechte ervaring, het verbruik is trouwens ook een stuk beter met handgeschakeld, rij nu 1 op 10 met redelijk veel stadswerk.
Met de S80 automaat was dat 1 op 8 en de mondeo 1 op 7.
Voor mij geen automaat meer na 2 keer een slechte ervaring, het verbruik is trouwens ook een stuk beter met handgeschakeld, rij nu 1 op 10 met redelijk veel stadswerk.
Met de S80 automaat was dat 1 op 8 en de mondeo 1 op 7.
V70 2.4T 1999 classic
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Een automaat moet gewoon onderhouden worden door middel van powerflushen. De ATF veroudert en vervuilt, waardoor de bak niet meer de smering krijgt die hij nodig heeft met alle gevolgen van dien. Een automaatbak bestaat uit complexe techniek met allerlei klepjes en kanaaltjes waar vuil veel kwaad kan doen.
Helaas wordt er in de onderhoudsvoorschriften nog steeds van uitgegaan dat ATF longlife is. Op een internationaal Volvoforum heb ik eens gelezen dat er veel minder problemen zijn bij Toyota, die ook de hier besproken AW50-55SN gebruikt, omdat dit merk voorschrijft dat om de 70.000 km de ATF dient te worden vervangen. En daarbij, je motorolie vervang je toch iedere x-aantal kilometer? Waarom dan niet van een automatische versnellingsbak?
Helaas wordt er in de onderhoudsvoorschriften nog steeds van uitgegaan dat ATF longlife is. Op een internationaal Volvoforum heb ik eens gelezen dat er veel minder problemen zijn bij Toyota, die ook de hier besproken AW50-55SN gebruikt, omdat dit merk voorschrijft dat om de 70.000 km de ATF dient te worden vervangen. En daarbij, je motorolie vervang je toch iedere x-aantal kilometer? Waarom dan niet van een automatische versnellingsbak?
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8508
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik denk dat je bij de aankoop van een auto van 10 of 11 jaar oud altijd veel geluk moet hebben, de vorige eigenaar deed de auto toch voor een reden weg.
Mijn V70 was amper 1.5jaar oud toen ik em kocht en had toen 35000km, ik heb er 90.000km bij gezet en de 6 traps geartronic schakelde nog steeds boterzacht.
Mijn huidige XC60 is 1 jaar oud en heeft nu 30.000km en die schakelt identiek aan de V70 toen die 120.000km had.
Mijn V70 was amper 1.5jaar oud toen ik em kocht en had toen 35000km, ik heb er 90.000km bij gezet en de 6 traps geartronic schakelde nog steeds boterzacht.
Mijn huidige XC60 is 1 jaar oud en heeft nu 30.000km en die schakelt identiek aan de V70 toen die 120.000km had.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1451
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Omdat de motor olie in contact komt met de brandstofdampen en uitlaatgassen, die vervuilen de olie. Automaat olie komt als het goed is met niets in contact, alleen de onderdelen van de automaat.Morgenstond schreef:Een automaat moet gewoon onderhouden worden door middel van powerflushen. De ATF veroudert en vervuilt, waardoor de bak niet meer de smering krijgt die hij nodig heeft met alle gevolgen van dien. Een automaatbak bestaat uit complexe techniek met allerlei klepjes en kanaaltjes waar vuil veel kwaad kan doen.
Helaas wordt er in de onderhoudsvoorschriften nog steeds van uitgegaan dat ATF longlife is. Op een internationaal Volvoforum heb ik eens gelezen dat er veel minder problemen zijn bij Toyota, die ook de hier besproken AW50-55SN gebruikt, omdat dit merk voorschrijft dat om de 70.000 km de ATF dient te worden vervangen. En daarbij, je motorolie vervang je toch iedere x-aantal kilometer? Waarom dan niet van een automatische versnellingsbak?
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Omdat automaatolie ook heel warm kan worden , en na verloop van jaren zeker verouderd.
Gok ik zo.....
Gok ik zo.....

V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1451
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
De olie zal best wel verouderen doordat het heet wordt, en mogelijk komen er kleine metaaldeeltjes in door slijtage. Ik ben ook wel van mening dat vervanging/spoelen zin kan hebben. Motorolie moet alleen veel vaker vervangen worden aangezien die veel sneller vervuild door de omstandigheden waarin het gebruikt wordt.
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Mario, ik ben geen autotechnicus, dus ik zal het waarschijnlijk niet helemaal goed verwoorden, maar het zijn volgens mij de frictieplaten in de bak. Het laagje dat daarop zit, slijt eraf. Als er ijzervijlsel in de ATF zit, is de bak al te ver heen.MarioC70 schreef:Nu komt de vraag,waarom vervuild automaatolie?
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Volgens mij wel hoor. Die kunnen ook verbranden, vergelijkbaar met verglaasde remblokken. Dan krijg je een slippende bak.dbosker schreef:automaat werkt (voor zover ik weet) niet met frictieplaten
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Tsja, ik weet het niet met 100% zekerheid. Dacht het niet.Morgenstond schreef:Volgens mij wel hoor. Die kunnen ook verbranden, vergelijkbaar met verglaasde remblokken. Dan krijg je een slippende bak.dbosker schreef:automaat werkt (voor zover ik weet) niet met frictieplaten
Mario kan waarschijnlijk het verlossende antwoord geven.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20783
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Maakt mij niet uit wat voor antwoord Mario geeft. 
Laat ik het zo zeggen: Ik heb gezien hoe de ATF olie eruitzag die erin ging en hoe de ATF olie eruitzag die eruitkwam bij de Powerflush. Dat zegt voor mij genoeg.
Mede gezien de ervaring die ik nu heb bij een powerflush zeg ik nu: Ik had het eerder moeten doen.

Laat ik het zo zeggen: Ik heb gezien hoe de ATF olie eruitzag die erin ging en hoe de ATF olie eruitzag die eruitkwam bij de Powerflush. Dat zegt voor mij genoeg.

Mede gezien de ervaring die ik nu heb bij een powerflush zeg ik nu: Ik had het eerder moeten doen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)