Het komt inderdaad door de frictie plaatjes en rembanden in de automaatbak,afhankelijk welk type bak het is en welk systeem,een dsg bak van VW werkt met een dubbele koppeling in de bak.
ATF is een sterkt reinigend smeermiddel en af en toe is spoelen of verversen de oplossing om sterke vervuiling tegen te gaan.
In de bak zitten heel kleine kanaaltjes die door vervuiling tot stand komen en daarbij de werking te kort doen.
Bij de geartronicbakken van volvo is het ook vaak een electries probleem het bonken enz wat ze wel is doen.
aankoop V70: automaat of handgeschakeld
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20783
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Oké en nu terug ON TOPIC:
Paul C schreef:Beste mensen,
ik ga op zoek naar een V70 2.4T uit 2001 of 2002 met zo'n 200.000 op de teller. Het liefst een automaat, maar ik heb me laten vertellen (door m'n garagehouder) dat er vaak problemen ontstaan met de automatische versnellingsbak tussen de 200.000 en 250.000 km. Ik heb al rondgekeken op het forum, en zie inderdaad de nodige posts (van flushen, software tot revisie). En ik begrijp dat dit geen goedkope reparaties zijn.
Ik weet alleen niet of dit incidenten zijn, of dat je inderdaad vanaf 200.000 km kunt wachten op problemen. Wat is jullie ervaring? Op zich kan ik best leven met een handbak, maar ik heb gemerkt dat minstens de helft van het aanbod een automaat is.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groet, Paul
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 508
- Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
- Locatie: West-Friesland
Als je eenmaal automaat hebt gereden wil je niet meer anders.
Dus ik zou maar niet een proefrit gaan maken, als je er niet tegenoverstaat.
Dus ik zou maar niet een proefrit gaan maken, als je er niet tegenoverstaat.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20783
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
En om zelf het goede voorbeeld te geven:
Elk draaiend onderdeel heeft last van slijtage (en reken er maar op dat een versnellingsbak draaiende onderdelen heeft.)
Zeker met de km-standen boven de 200.000 is goed onderhoud het allerbelangrijkste. Is het onderhoud goed geweest dan heb je de minste kans op problemen. Is het onderhoud daarentegen verwaarloosd dan loop een grotere kans op problemen.
En dat geldt voor een handbak en voor een Volvo GT-bak.
Al die "spookverhalen" van een garagehouder neem ik met een GROTE korrel zout.
Het is zoals al eerder aangegeven een loterij, en een powerflush op zijn tijd helpt gewoon.
Elk draaiend onderdeel heeft last van slijtage (en reken er maar op dat een versnellingsbak draaiende onderdelen heeft.)
Zeker met de km-standen boven de 200.000 is goed onderhoud het allerbelangrijkste. Is het onderhoud goed geweest dan heb je de minste kans op problemen. Is het onderhoud daarentegen verwaarloosd dan loop een grotere kans op problemen.
En dat geldt voor een handbak en voor een Volvo GT-bak.
Al die "spookverhalen" van een garagehouder neem ik met een GROTE korrel zout.
Het is zoals al eerder aangegeven een loterij, en een powerflush op zijn tijd helpt gewoon.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Paul C
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 06.05.2012 - 23:54
- Locatie: Regio Arnhem-Nijmegen
Ik heb wel iets los gemaakt met m'n vraag ::lol: Leuk om te zien hoeveel reacties er komen!
Alles kan kapot, goed onderhoud is inderdaad het halve werk. Ik had de mazzel dat ik m'n huidige 850 heb gekocht van een erkend Volvo-dealer monteur. Ik heb er behalve de normale dingen nooit problemen mee gehad.
Ik ben sowieso van plan om alleen een V70 te kopen met volledige onderhoudshistorie. Afgelopen weekend heb ik naar een gekeken in de buurt van Venlo. Zag er prachtig uit, maar na 50K was het serviceboekje helemaal blanco. Dat gaat 'm dus niet worden.
Ik moet wel een trekhaak hebben voor de caravan, als ik het goed begrijp vindt een automatische versnellingsbak dat niet zo fijn....
Al jullie verhalen lezend denk ik dat ik toch maar voor een handbak ga. Al wordt de keuze dan wel kleiner. Maar goed, ik hoef 'm ook niet morgen voor de deur hebben staan.
Bedankt voor jullie reacties, als ik er een gekocht heb laat ik het weten!
groet, Paul
Alles kan kapot, goed onderhoud is inderdaad het halve werk. Ik had de mazzel dat ik m'n huidige 850 heb gekocht van een erkend Volvo-dealer monteur. Ik heb er behalve de normale dingen nooit problemen mee gehad.
Ik ben sowieso van plan om alleen een V70 te kopen met volledige onderhoudshistorie. Afgelopen weekend heb ik naar een gekeken in de buurt van Venlo. Zag er prachtig uit, maar na 50K was het serviceboekje helemaal blanco. Dat gaat 'm dus niet worden.
Ik moet wel een trekhaak hebben voor de caravan, als ik het goed begrijp vindt een automatische versnellingsbak dat niet zo fijn....
Al jullie verhalen lezend denk ik dat ik toch maar voor een handbak ga. Al wordt de keuze dan wel kleiner. Maar goed, ik hoef 'm ook niet morgen voor de deur hebben staan.
Bedankt voor jullie reacties, als ik er een gekocht heb laat ik het weten!
groet, Paul
V70 2.4T Geartronic 2002
850 2.5i 1996
850 2.5i 1996
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
een erkend volvo dealer monteur, tjonge....
ik zou gezien de koppelomvormer een automaat juist als een pré ervaren voor gebruik met een caravan
ik zou gezien de koppelomvormer een automaat juist als een pré ervaren voor gebruik met een caravan
Volvo for life
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Bij verkeerd gebruik, wat wil zeggen: met te weinig toeren de berg op waardoor de bak oververhit raakt.Paul C schreef: Ik moet wel een trekhaak hebben voor de caravan, als ik het goed begrijp vindt een automatische versnellingsbak dat niet zo fijn....
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Als het gaat om koppel zou ik kiezen voor een diesel. Heeft wel het nadeel dat de wegenbelasting 3x hoger is.bart simpson schreef:een erkend volvo dealer monteur, tjonge....
ik zou gezien de koppelomvormer een automaat juist als een pré ervaren voor gebruik met een caravan
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21510
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Er worden heel mooie woorden bedacht tegenwoordig.bart simpson schreef:een erkend volvo dealer monteur, tjonge....
...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1451
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Lijkt mij ook, geen koppeling die je kunt oproken (hoewel je de olie wel kunt oververhitten) en zodra je de rem loslaat al koppel op de wielen wat je ook nog eens heel goed kunt doseren. De keren dat ik een aanhanger achter een automaat had hangen vond ik het echt ideaal. En zonder aanhanger trouwens ook wel.bart simpson schreef:een erkend volvo dealer monteur, tjonge....
ik zou gezien de koppelomvormer een automaat juist als een pré ervaren voor gebruik met een caravan
- Rome
- 3rd Gear member
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 05.03.2011 - 17:41
- Locatie: Gelderland
Geartronic en caravan ? Ideaal, als je maar op tijd terugschakeld bij een heuvelklim en het toerental ruim boven de 2000 houdt.Ik moet wel een trekhaak hebben voor de caravan, als ik het goed begrijp vindt een automatische versnellingsbak dat niet zo fijn....
Volvo S60 2.4D, 2005, Geartronic, Powered by Rica, Zomer Nebula 18";, Winter Thor, Schuif/kanteldak.
Eerder in bezit gehad: 360 GLT, 440 GLT, 460 GLE, V40 1.8, 850 GLT,
V40 1.8 LPG, S70 2.5 LPG, V40 1.9D, S70 2.5D.
![Afbeelding]()
Eerder in bezit gehad: 360 GLT, 440 GLT, 460 GLE, V40 1.8, 850 GLT,
V40 1.8 LPG, S70 2.5 LPG, V40 1.9D, S70 2.5D.
Volgens mij heb je het dan niet goed gelezen.Paul C schreef:Ik heb wel iets los gemaakt met m'n vraag ::lol: Leuk om te zien Al jullie verhalen lezend denk ik dat ik toch maar voor een handbak ga. Al wordt de keuze dan wel kleiner. Maar goed, ik hoef 'm ook niet morgen voor de deur hebben staan.
Ik heb hiervoor een handbak gehad en daar was de koppeling bij 2 ton al versleten en het dualmassvliegwiel ook.
Gemiddeld kost dat ook zo'n € 1800,- om te vervangen.
En wat hier al gezegd werd, als je eenmaal automaat hebt gereden (ook met caravan) wil je niet anders.

Succes met je aankoop.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21203
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Eensch..AlexV70 schreef:Volgens mij heb je het dan niet goed gelezen.Paul C schreef:Ik heb wel iets los gemaakt met m'n vraag ::lol: Leuk om te zien Al jullie verhalen lezend denk ik dat ik toch maar voor een handbak ga. Al wordt de keuze dan wel kleiner. Maar goed, ik hoef 'm ook niet morgen voor de deur hebben staan.![]()
Ik heb hiervoor een handbak gehad en daar was de koppeling bij 2 ton al versleten en het dualmassvliegwiel ook.
Gemiddeld kost dat ook zo'n € 1800,- om te vervangen.
En wat hier al gezegd werd, als je eenmaal automaat hebt gereden (ook met caravan) wil je niet anders.![]()
Succes met je aankoop.
Het karakter van de GT zou ik anders willen maar het gemak van het niet meer hoeven koppelen en schakelen is zeer prettig.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20783
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Zoals mijn voorgangers al aangeven: Eens een automaat altijd een automaat.Paul C schreef: Ik moet wel een trekhaak hebben voor de caravan, als ik het goed begrijp vindt een automatische versnellingsbak dat niet zo fijn....
Al jullie verhalen lezend denk ik dat ik toch maar voor een handbak ga. Al wordt de keuze dan wel kleiner. Maar goed, ik hoef 'm ook niet morgen voor de deur hebben staan.
groet, Paul
En met een automaat en caravan ben je helemaal spekkoper. Zeker als je een diesel rijdt zoals velen met mij hier.

Ik zou gewoon op zoek gaan naar een V70 automaat. Achteraf trekhaak monteren is geen probleem. Als er al een trekhaak onderzit. Ook geen probleem, beding dan bij koop dat er preventief een powerflush wordt uitgevoerd en je bent het mannetje.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8508
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Gisteren anderhalf uur in de file gestaan op de E19 bij Antwerpen, tjonge tjonge wat ben je dan blij dat je een geartronic hebt, en al die andere maar constant in de pot zitten te roeren.
Mijn vrouw wou ook NOOIT een automaat, tot ze destijds mijn V70 gereden had, sindsdien alleen nog automaat voor haar
Mijn vrouw wou ook NOOIT een automaat, tot ze destijds mijn V70 gereden had, sindsdien alleen nog automaat voor haar

Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
+ 1 en als je dan ook nog adaptief cruisecontrol hebt, is het helemaal een genot.BlackcurrantV70 schreef:Gisteren anderhalf uur in de file gestaan op de E19 bij Antwerpen, tjonge tjonge wat ben je dan blij dat je een geartronic hebt, en al die andere maar constant in de pot zitten te roeren.
Mijn vrouw wou ook NOOIT een automaat, tot ze destijds mijn V70 gereden had, sindsdien alleen nog automaat voor haar
Hoef je helemaal niet meer aan het gas- of rempedaal te komen.
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ik heb puur uit economisch oogpunt een handbak genomen. Zuiniger in verbruik, een wegenbelasting tariefgroep lager en als er vervangen moet worden is het goedkoper als bij een automaat. Als ik heb geld zou hebben had ik ook een automaat genomen.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Rob2u
- 5th Gear member
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
- Locatie: Veldhoven
+1BlackcurrantV70 schreef: Mijn vrouw wou ook NOOIT een automaat, tot ze destijds mijn V70 gereden had, sindsdien alleen nog automaat voor haar
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
+1Ik heb puur uit economisch oogpunt een handbak genomen. Zuiniger in verbruik, een wegenbelasting tariefgroep lager en als er vervangen moet worden is het goedkoper als bij een automaat. Als ik heb geld zou hebben had ik ook een automaat genomen.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1451
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Ik vraag me af of het echt zuiniger in gebruik is als je veel snelweg kilometers maakt. Een automaat heeft wat langere versnellingen waardoor je bij 120 minder toeren maakt dan een handbak (bij een benzine motor in ieder geval). De koppelomvormer is dan al lang overbrugd doordat de bak de lockup inschakelt, dus daar geen verliezen meer. Bij optrekken is die inderdaad niet zo zuinig, regelmatig had ik 99l/100km in het scherm staan, echter bij 120 echter ook wel vaak 6.6l.