aankoop V70: automaat of handgeschakeld

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ook bij snelweg gebruik is een automaat gulziger dan een handgeschakelde. De veliezen van de bak zijn gewoon hoger ook in lock-up.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
vincent65
3rd Gear member
Berichten: 461
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:28

Als je een V70 rijdt weet je dat hij veel benzine verbruikt.
Om dan uit bezuiniging een handbak te nemen lijkt mij een rare beslissing.
De handbak is echt niet veel zuiniger dat is te verwaarlozen tegenover het genot en relaxte rijden met een automaat.
Rijd zelf ook automaat, ook met de caravan in de bergen en zal nooit meer anders willen.
Roeren in de file, constant schakelen met de caravan er achter...nee bedankt.
Volvo 440
Volvo V40 1.8i
Volvo V70 170pk aut.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

vincent65 schreef:De handbak is echt niet veel zuiniger dat is te verwaarlozen .
Dat is niet waar, het scheelt bij een diesel al snel een liter per 100 km, waarbij het zelfs zo is dat bij de V70 Classic, de automaat meer toeren maakte bij dezelfde snelheid dan de handbak.
vincent65 schreef:De handbak is echt niet veel zuiniger dat is te verwaarlozen tegenover het genot en relaxte rijden met een automaat.
Rijd zelf ook automaat, ook met de caravan in de bergen en zal nooit meer anders willen.
Roeren in de file, constant schakelen met de caravan er achter...nee bedankt.
en dat is dus puur persoonlijk, en ik kan het me voorstellen, maar voor mij precies hetzelfde als voor Thijs, het scheelt in de wegenbelasting en het verbruik hebben me destijds bewogen om voor een handbak te gaan.
Het is voor mij ook belangrijk om zelf te bepalen wanneer terug te schakelen of op te schakelen (dus per definitie niet in een bocht, bijvoorbeeld).
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
vincent65
3rd Gear member
Berichten: 461
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:28

Dat scheelt dus op een rit van 100 km €1,47........
dat terug en op schakelen in een bocht heb ik nog nooit last van gehad, alles gaat heel rustig.
Een V70 is namenlijk geen formule 1 auto.
Maar zoals je al zei "het is allemaal persoonlijk"
Volvo 440
Volvo V40 1.8i
Volvo V70 170pk aut.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21203
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Quota schreef:
vincent65 schreef:De handbak is echt niet veel zuiniger dat is te verwaarlozen .
Dat is niet waar, het scheelt bij een diesel al snel een liter per 100 km, waarbij het zelfs zo is dat bij de V70 Classic, de automaat meer toeren maakte bij dezelfde snelheid dan de handbak.
vincent65 schreef:De handbak is echt niet veel zuiniger dat is te verwaarlozen tegenover het genot en relaxte rijden met een automaat.
Rijd zelf ook automaat, ook met de caravan in de bergen en zal nooit meer anders willen.
Roeren in de file, constant schakelen met de caravan er achter...nee bedankt.
en dat is dus puur persoonlijk, en ik kan het me voorstellen, maar voor mij precies hetzelfde als voor Thijs, het scheelt in de wegenbelasting en het verbruik hebben me destijds bewogen om voor een handbak te gaan.
Het is voor mij ook belangrijk om zelf te bepalen wanneer terug te schakelen of op te schakelen (dus per definitie niet in een bocht, bijvoorbeeld).
Als je op het scherpst van de snede rijdt is dat niet wenselijk, ik heb meestal behoorlijk marge dat opschakelen van de GT in een bocht niet van invloed is op het weggedrag :wink:
Overigens kan de GT ook gewoon handmatig geschakeld worden, erg makkelijk met een caravan cq aanhanger.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

vincent65 schreef:Dat scheelt dus op een rit van 100 km €1,47........
dat terug en op schakelen in een bocht heb ik nog nooit last van gehad, alles gaat heel rustig.
Een V70 is namenlijk geen formule 1 auto.
Maar zoals je al zei "het is allemaal persoonlijk"
Je hebt gelijk mbt verbruik, alleen het verhaal neemt een hele andere wending als je eens met defecte automaat zit. Kans is niet zo groot, maar alles wat extra is kan kapot en die reparaties kosten je behoorlijk wat.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20783
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik denk dat TS inmiddels wel weet wat de voor- en nadelen van een automaat zijn.
Nu moet ie nog beslissen of het prijsverschil en de ecomische situatie dusdanig zijn dat ie toch voor een automaat gaat of bij de handbak blijft. 8)

Qua techniek/problemen zijn de te mogelijk te verwachten problemen bij beide systemen al uitvoerig naar voren gebracht.

Dus TS laat weer eens wat van je horen wat het geworden is. En waarom je daar uiteindelijk voor gekozen hebt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
vincent65
3rd Gear member
Berichten: 461
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:28

Overigens is de wegenbelasting voor mij (benzine) hetzelfde, of ik nou een automaat rijdt of een schakel ze vallen alletwee in de zelfde gewichtsklasse 1451 t/m 1550kg.
Volvo 440
Volvo V40 1.8i
Volvo V70 170pk aut.
w.stif
4th Gear member
Berichten: 508
Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
Locatie: West-Friesland

Mensen die op de centen letten moeten geen V70 kopen maar een jappannertje ofzo.
Tuurlijk zuipt een automaat iets meer, maarre wat krijg je er voor terug!
En dat weegt bij mij net iets zwaarder.
Nogmaals succes, enne ga niet in een V70 met automaat rijden want je bent verkocht.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

bij mij bewust een automaat. Hogere verbruik etc wegen bij mij niet op tegen het genot van lekker ontspannen rijden

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Quota schreef: Dat is niet waar, het scheelt bij een diesel al snel een liter per 100 km, waarbij het zelfs zo is dat bij de V70 Classic, de automaat meer toeren maakte bij dezelfde snelheid dan de handbak.
Die had een vierbak, vandaar het verschil. De automaat waar we het nu over hebben is een vijfbak.

Ik zou ook alleen al vanwege het comfort kiezen voor een automaat. Ooit ben ik begonnen met een handbak, maar na een auto gehad te hebben met een automaat voor mij echt geen handbak meer.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

w.stif,
Mensen die op de centen letten moeten geen V70 kopen maar een jappannertje ofzo.
Wat een onzin!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Huskvarna
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 08.10.2007 - 16:49
Locatie: harderwijk

We hebben hier dus twee kampen, die allebei om hun gelijk strijden.
Maar zo als hier eerder al vermeld is de keuze strikt persoonlijk.
Dus kies de bak die je zelf het liefste rijdt om welke reden dan ook en wees blij dat die bak in een Volvo zit. Ik wens jullie allemaal heel veel rijplezier. :BIG:
V70 2.4T 1999 classic
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Rome schreef:
Ik moet wel een trekhaak hebben voor de caravan, als ik het goed begrijp vindt een automatische versnellingsbak dat niet zo fijn....
Geartronic en caravan ? Ideaal, als je maar op tijd terugschakeld bij een heuvelklim en het toerental ruim boven de 2000 houdt.
dat geld evengoed voor een handbak!
geen glans zonder wrijving
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Thijs schreef:w.stif,
Mensen die op de centen letten moeten geen V70 kopen maar een jappannertje ofzo.
Wat een onzin!
+1!!! Mensen moeten hun eigen keuzes maken!
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Automaat. Never again schakelen.... alleen met het voetje... rijdt een dagje door de stad met een handbak of een automaat. Dan merk je het verschil, en daarbij komt dat je op de lange stukken veel meer rust creëert voor jezelf.
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21510
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ga eens proefrijden voor een dag. Verder, zie Mad hierboven.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Paul C
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 06.05.2012 - 23:54
Locatie: Regio Arnhem-Nijmegen

De vóór- en tegenstanders van een automaat lijken elkaar aardig in evenwicht te houden.....

Ik heb het topic gestart om erachter te komen of je bij een automaat na zo'n 200.000 km grote problemen (en kosten) kunt verwachten. Daarin ben ik wel wat gerustgesteld, mits er op tijd de onderhoudsbeurten zijn gedaan. Maar dat stond sowieso bovenaan m'n lijstje bij de aanschaf.

Het lijkt me heerlijk rijden, ik heb jaren geleden een paar dagen een vervangende auto met automaat gehad. Was een aparte ervaring, alleen al omdat ik geregeld met m'n linkervoet in een "gat" trapte... O:) Maar inderdaad heel relaxt als je er eenmaal aan gewend bent.

Na al jullie reacties heb ik besloten om het in het midden te laten. Dus in elk geval een automaat niet uit te sluiten. Als ik een goed uitziende en goed onderhouden V70 tegenkom met automaat dan ga ik ervoor. Maar als het een handbak is ook. Sorry voor al degenen die een vurig pleidooi hebben gehouden voor of tegen een automaat.

Nog bedankt voor de tip V480-S60 dat je ook kunt gaan voor een V70 automaat zonder trekhaak, en die er na aanschaf onder laten zetten. Daar had ik nog niet aan gedacht, dan weet je in elk geval dat de versnellingsbak (en de motor) niet langdurig zwaar is belast.
V70 2.4T Geartronic 2002
850 2.5i 1996
Gebruikersavatar
Paul C
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 06.05.2012 - 23:54
Locatie: Regio Arnhem-Nijmegen

PS: alle overige forumleden natuurlijk ook bedankt voor jullie reacties !
V70 2.4T Geartronic 2002
850 2.5i 1996
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”