Wat zouden jullie doen?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Thijs S40
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 09.05.2012 - 13:36

Wat zouden jullie doen?

Maandag mag ik mijn S40 2.4 (MY05) gaan ophalen bij Nordicauto.
De kilometerstand is dan bijna 70.000 km.

Nu ben ik aan het twijfelen wat ik als 1e ga/laat doen.

1. Bij Rica laten chippen

Of

2. Een custom einddemper laten maken, met als doel dat de 5-cilinder roffel nog beter/mooier gaat klinken.
Mijn voorkeur is dan een enkele demper welke net als het origineel onzichtbaar achter de bumper zit.
De meeste mensen zouden kiezen voor een 2 demper opzet, maar ik vind het net zo mooi als de demper niet zichtbaar is, maar wel een mooier geluid produceert dan het origineel.

Ik ben al druk aan het zoeken geweest of er niet een "kant en klare" oplossing is, maar blijkbaar willen de meeste mensen een 2 demper opzet, aangezien ik nog niets gevonden heb.

Tevens zijn de meeste uitlaten (duo of enkel) alleen geschikt voor bv. een T5, dus dat zal hoogstwaarschijnlijk niet passen op een 2.4 (140 pk).

Mocht zijn dat ik er niet in slaag om een mooi klinkende custom demper te vinden, dan wil ik toch voor een duo opzet gaan.
Probleem daarbij is, dat de onderlip aangepast moet worden of vervangen worden door een andere.


Dus een moeilijke keuze, chippen of uitlaat......

Wat zouden jullie doen? 8)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20788
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Chippen kan natuurlijk. Dan kom je op 170 pk. Alleen lees de verhalen hier op het forum: dat gebeurt bij een veel hoger toerental en daarbij is de koppelwinst echt niet fenomenaal. En dat wil je met chippen toch echt in 95% van de gevallen.

Ik zou in jou geval gaan voor een andere einddemper/uitlaat met een open intake.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Thijs S40
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 09.05.2012 - 13:36

V480-S60 schreef:Chippen kan natuurlijk. Dan kom je op 170 pk. Alleen lees de verhalen hier op het forum: dat gebeurt bij een veel hoger toerental en daarbij is de koppelwinst echt niet fenomenaal. En dat wil je met chippen toch echt in 95% van de gevallen.

Ik zou in jou geval gaan voor een andere einddemper/uitlaat met een open intake.
Probleem is, dat ik niet echt veel sportuitlaten gevonden krijg welke geschikt zijn voor een 2.4, de meeste zijn dus voor de T5 S40 e.d.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20788
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Volgens mij passen die gewoon op een 2.4 hoor. Blok (uitlaten) is gelijk.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Thijs S40
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 09.05.2012 - 13:36

V480-S60 schreef:Volgens mij passen die gewoon op een 2.4 hoor. Blok (uitlaten) is gelijk.
Een T5 is toch een 2.5 in plaats van 2.4?
Ik heb geen idee of de onderdelen (uitlaatsysteem) gelijk aan elkaar zijn, dat zou de zoektocht wel een stuk makkelijker maken.
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Custom made..., bijvoorbeeld EPS uitlaten.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33127
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik zou eerst grotere spiegels kopen voor de MY05. Zulke kleine dingen!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
V50-Mart
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42

optie 1. performance boven geluid... en ga je niet zuiniger rijden na een RICA behandeling?
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Ik zou eerst eens kijken of dat chippen wel zoveel scheelt. Je wilt eigenlijk meer trekkracht onderin en dat gaat niet heel veel meer worden met chippen.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
xxbv92
2nd Gear member
Berichten: 203
Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18

Ik heb ook een s40 2.4 uit 2006, als je onder de auto naar de uitlaat achterdemper kijkt komt de uitlaatpijp er aan de rechterkant uit, aan de linkerkant zit op dezelfde hoogte ook een met zelfde diameter afgedopte pijp, zou hier geen extra uitlaat op te maken zijn? Sorry als het een stomme vraag is
Thijs S40
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 09.05.2012 - 13:36

Als ik zo de reacties hier lees, en in andere topics op het forum, dan zijn veel mensen van mening, dat het chippen (140 pk naar 170 pk) niet echt "meerwaarde" zal hebben als het gaat om vermogen.

Voor het geld dat ik kwijt zou zijn aan een chipkuurtje, kan ik ook een uitlaatsysteem kopen.... hmmmm, keuzes keuzes en nog een keuzes.

Alleen jammer dat ik dan ook "verplicht" ben om de onderlip van de achterbumper aan te passen.
Geen idee of een dergelijke lip ook los te verkrijgen is?
Uiteraard kun je ook de huidige aanpassen, maar ik heb dan liever een originele lip met 2 uitsparingen.

Zag zojuist wel een duo systeem staan van Ferrita welke ook geschikt zou zijn voor een 2.4, maar als ik dan op youtube kijk/luister, dan klinkt een Ferrita systeem nogal race-achtig, en dat is juist niet wat ik zoek, ik heb liever een zwaardere "roffel".
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33127
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Maar je hebt deze S40 net gekocht? Had je dan voor de meerprijs van zo'n uitlaat of chippie niet eentje kunnen vinden die al een uitlaat heeft (bijvoorbeeld een T5?)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Thijs S40
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 09.05.2012 - 13:36

Paul schreef:Maar je hebt deze S40 net gekocht? Had je dan voor de meerprijs van zo'n uitlaat of chippie niet eentje kunnen vinden die al een uitlaat heeft (bijvoorbeeld een T5?)
Ik snap wat je bedoelt, maar ik heb bewust voor een "kale" 2.4 gekozen, aangezien ik het altijd fijn vind als ik er nog het één en ander zelf aan kan toevoegen.

Nu zullen er natuurlijk ook wel "kale" T5's zijn, maar om de één of andere reden ging mijn voorkeur toch uit naar een 2.4.
Tevens kreeg ik, waar ik de S40 nu gekocht heb, een erg nette inruilprijs voor mijn Mazda + 12 maanden garantie.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33127
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ah okey! Duidelijk!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Thijs S40
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 09.05.2012 - 13:36

Het vermogen is voor mij niet belangrijk genoeg om voor een T5 te kiezen, plus dat een T5 er van binnen en buiten ook niet heel veel anders is dan bv. een 2.4.

Als ik voor chiptuning ga, dan is het puur om het verbruik wat te drukken, niet omdat ik nou zo nodig 170 pk. wil hebben want die 170 pk. zul je de meeste tijd ook niet ten volle gebruiken.

Een ander uitlaatsysteem koop ik ook niet om de hele straat wakker maken als ik weg rij.
Ik vind het mooier om die 5-cilinder "roffel" wat beter tot zijn recht te laten komen, de tijd dat ik het liefst zoveel mogelijk herrie uit de uitlaat wilde laten komen, is inmiddels ook al vele jaren geleden.

Ik zou dus het liefst de uitlaat onzichtbaar houden net als het origineel, dat vind ik goed passen bij het sjieke uiterlijk van een S40, althans dat is mijn mening.

:o
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27516
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die 170 pk heb je pas bij 6000 toeren, dus dan ben je weinig zuiniger uit :razz:

Ik zou eens contact opnemen met EPS, bekende van me heeft daar laatst een systeem laten maken en dat ziet er erg netjes uit
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20788
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Thijs S40 schreef:
V480-S60 schreef:Volgens mij passen die gewoon op een 2.4 hoor. Blok (uitlaten) is gelijk.
Een T5 is toch een 2.5 in plaats van 2.4?
Ik heb geen idee of de onderdelen (uitlaatsysteem) gelijk aan elkaar zijn, dat zou de zoektocht wel een stuk makkelijker maken.
Het onderblok is in ieder geval gelijk. De kop zal anders zijn. Ik heb het op dit moment echter even niet paraat.

Maar inderdaad EPS is al genoemd. Die kan voor een niet al te groot bedrag een custommade uitlaatsysteem voor je maken. En om een ander geluid te krijgen is een Open Air Intake ook te overwegen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Thijs S40
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 09.05.2012 - 13:36

Ik ga binnenkort eens een bezoekje brengen aan EPS.
Ik heb gisteren op Youtube gezocht/gekeken naar de vele filmpjes van EPS, en daar zaten een paar wagens bij die een erg mooi geluid produceerde.

Helaas geen filmpjes van bv. een 5 cilinder Volvo, maar er was er wel 1 van een VW Golf V5, en aangezien dat ook een 5 cilinder is, zal het qua geluid wel in de richting komen van een 5 cilinder Volvo.

:D

Nu nog op zoek naar een CAI....
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”