240 of 140

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Dirk86
1st Gear member

maar, als ik het dus goed begrijp past een b20 blok dus 1 op 1 in een 145?
Grijze144
2nd Gear member

Een B20 is wat er nu inligt. Overdruk is een vage kreet, hoeft niks ergs te zijn, mensen roepen van alles. De B20 blaast nogal uit het olievulgat, de mijne wel in elke geval en die rijden prima. Motor gaat echt niet vastlopen de komende jaren, ik heb nog niet van een vastlopende Volvo motor gehoord.

Ik zou even navragen of de gastank achter de achterbank ligt of onder de vloer, dat scheelt in laadruimte. Verder niet te duur.

Ik heb een 144 met 4 bak, maakt wel wat herrie bij 130 km/h maar dat maakt-ie toch wel, ook al zat er een 5 in. Ik heb er wel 2,5 uur aan 1 stuk in gereden, banden, sierlijsten, alles blaast en giert in de wind, het went en de stoelen zitten heerlijk. Verbuik is 1:9 LPG, daar gaat een 5 ook nauwelijks verschil maken.
zwientie
2nd Gear member

Iroll

dank je voor je informatie ik ga me hier is in verdiepen

groetjes rik
Dirk86
1st Gear member

heren, ik ga straks een witte 145 bekijken
Rob Bakker
5th Gear member

En? Wat geworden?
Dirk86
1st Gear member

ja en nee,
de auto ziet er heel erg goed uit. Geen roest ook aan de bovenkant van de deuren (net aan de onderkant van de ramen) ook niet onder de ramen achter. De achter wielkasten waren rot maar dit is al weg gewerkt en weer gespoten. Ik zag het in eerste instantie niet. De las aan de binnenkant zag er eng goed uit. Buiten is het metaal wat gedeukt maar dat zie je alleen als je er vlak langs kijkt.

Bodem was voor zover ik kan zien ook super netjes. (ben geen monteur)

De motor was bij deze kar natuurlijk het grote twijfel geval. Hij heeft overdruk. De auto stond naar zijn zeggen al 2 weken stil. Voor dat de motor liep goed naar gekeken, niks aan te zien. Wat olie langs de vul dop maar niks speciaals. Motor voelde koud aan. Hij is gestart op LPG met choke natuurlijk. Hij starte met de 2e poging en liep voorzover ik kon horen goed. Binnenkort ga ik er heen met "mijn" monteur. Goede vriend en een halve volvo gek. Als deze auto wat is rijd ik er binnenkort dus in rond.
Dirk86
1st Gear member

vannochtend de 145 toch maar opgehaald.
Vriend van me, ook keurmeester is meegeweest en heeft de auto eens goed bekeken, gelukkig geen laswerk. maar toch motor he.
Besloten het ding maar mee tenemen rekening houdend met het blok.

wat hem opviel is dat het blok super netjes loopt op gas en benzine. omdat er een schakelaar kapot is op de benzine leiding loopt hij nu niet op gas omdat hij dan nog steeds benzine krijgt.

Op naar huis. Toch eerst even langs een stel kennisen die vlak langs de snelweg wonen. 2 autohandelaren. Bij het stilstaan voor een stoplicht viel de volvo uit en wilde niet meer aan. Na wat pogingen toch maar een stukje gesleept. Met startkabels ook niet willen starten dus uiteindelijk besloten om met naar de onderdelen handel te slepen en een andere accu er in te doen. Die was niet helemaal goed meer. Tijdens het slepen proberen aan te trekken. Dat ging en de auto bleef toch gewoon vrolijk pruttelen. Hierna met eigen vermogen naar de sleutel plek gereden. Daar verse bougies er ingedaan en is het blok een beetje afgesteld.

tot nu toe moet er het volgende vervangen worden:
pakking van het spruitstuk.
waterpomp + pakkingen

De olie dop die boven op het blok zit. Of de rubberen kering in de dop

en de dop van het koelwater reservoir, of daar ook de rubberen kering.

Zoals al eeder gezegd heeft dit blok overdruk. Maar omdat dit blok zo strak loopt hoop ik dat dit simpeler is op te lossen als met een ander blok.
Iemand ideeen of moet ik rond gaan zoeken voor een ander blok.
Iroll
6th Gear member

Stel eerst even de kleppen en doe daarna een compressietest. Dan weet je hoe het blok eraantoe is. Dat is zo gepiept. Geef hier maar de waarden door van de 4 cilinders, het beste is als ze onderling hooguit 10% schelen in compressie. Rond de 12bar is heel mooi.
Dirk86
1st Gear member

vriend van me gaat dat idd doen. komende donderdag avond even sleutelen en morgen hopelijk alvast wat spul halen
oudevolvo
3rd Gear member

Mooi verhaal!
Dirk86 schreef:Zoals al eerder gezegd heeft dit blok overdruk. Maar omdat dit blok zo strak loopt hoop ik dat dit simpeler is op te lossen als met een ander blok. Iemand ideeën of moet ik rond gaan zoeken voor een ander blok.
Een slecht blok met weinig compressie kan prachtig stationair lopen. Je merkt dan wel dat je vermogen mist. Door de ovedruk zul je ook wat olie verbruiken/verliezen.
Vervangende blokken zijn doorgaans prima te vinden.

Maar check eerst eens de compressie zoals iroll schreef.
In geval van een slechte compressie: Doe in een tweede cyclus even een beetje olie op de zuigers door het bougiegat voor je meet.
Is je compressie dan een stuk hoger, dan zijn het je zuigerveren (is te verwachten i.c.m. overdruk).
Is je compressie ongeveer gelijk, dan komt de slechte compressie door je kleppen/kop.

in het eerste geval, als de compressie hoger is. is het dan op te lossen met kleppen stellen
De Fryske Volvo Rider
2nd Gear member

Dirk86 schreef:in het eerste geval, als de compressie hoger is. is het dan op te lossen met kleppen stellen
Dit doe je (meestal) voor de compressie test (zoals eerder is aangegeven)

Als het aan de kleppen ligt zijn die, vanwege de lpg waarschijnlijk ingebrand en zullen nieuwe klepzetels geplaatst moeten worden.

De kosten van een ruil/revisie gaskop zijn +- E530,-
Als dat te duur is kan je ook een 2e hands benzine kop halen.

Zelf liep ik voor 2 tientjes tegen een kop aan bij een autobedrijf die zojuist een 144 geschikt hadden gemaakt voor lpg.

groetn
Iroll
6th Gear member

Lees even dit topic over de compressie test door. Daarin staat het helemaal beschreven. Dus voor de compr.test eerst de kleppen stellen, anders heeft het geen zin.
Dirk86
1st Gear member

nou, de volvo is weer rijdend. Met een nieuwe thermostaat werd de auto weer normaal warm. Compressie is nog niet gebeurd door puur tijdgebrek. Gisteren nog op en neer geweest naar wilpac. Aardige vent. Eerste 100 km zit er intussen weer op met gas, starten als de auto koud is doet ie nog niet op gas. Net als electrische overschakelen tussen gas en benzine. De afsluiten op de benzine slang regeert niet. Dat nog even gemaakt worden. Als het zonnetje schijnt zal ik eens een fototje maken
Dirk86
1st Gear member

en, wederom kapot. de steun van de dynamo is afgebroken en er zit nog een stukje bout in het blok zelf. Van de week maar eens goed kijken hoe het precies zit. (het was donker)

intussen wel een leuke foto van Sven gemaakt.

Afbeelding
De Fryske Volvo Rider
2nd Gear member

Ai das vervelend zon afgebroken bout. Heb ik laast ook gehad.

Voordat je aan een linkse tap begint eerst goed nadenken!
Een tap van die dikte kan makkelijk in het blok afbreken endan ben je helemaal de sjaak.
Om die reden heb ik het anders opgelost.

Stap 1 was een moer erop lassen. Dat hield niet dus toen over op plan b.

De radiator en gril en viscovan gedemonteert. En daarna
De moer uitgeboort. (eerst het midden van de bout een tik gegeven met een centerpons.
Begonnen met boortje m3 op de accuboor en opgeboort tot m8 om tot slot m10 draad srin te tappen.

gat in desteun opgeruimt en klaar was kees,

Al met al een avond aan het prutsen geweest.

Ik hoopt dat het lukt. Evnt heb ik ook fotos gemaakt!
Groetn
Fiat panda 1995
144 1971 758264km

144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
Dirk86
1st Gear member

ja, dat lukt wel. goede vriend van me is een erg goede automonteur. De snaar liep aan toen ik hem een handje vroeg met het vast zettenv ande dynamo bleek die bout afgebroken te zijn. Zoals ik al zei het was donker. Hopelijkheeft hij donderdag tijd en kunnen we even prutsen. Ik maak me er (nog) geen zorgen om
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”