aircopomp magneetkoppeling

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
lionx84
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:42
Locatie: Den Haag

Help!!

mijn magneetkoppeling slaat niet aan, er komt geen spanning op de stuurdraad op de airco pomp. druk op het systeem getest door even het ventiel in te drukken.

de zekering heel en het relais verwisselt maar hielp niet.

zelf een voeding, op de pomp aangesloten even om te testen en de magneet koppeling sloeg aan.
lijkt mij dus niks mee aan de hand.

heeft iemand een idee ? wat moet ik doen.

morgen gaan we een paar dagen naar frankrijk ;)
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

de magneet koppeling al op gemeten?
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
lionx84
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:42
Locatie: Den Haag

komt geen spanning op, dus slaat hij niet aan.

als ik direct er spanning opzet even snel met een draadje doet die het direct
Gebruikersavatar
lionx84
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:42
Locatie: Den Haag

er zit 1 stekker op, die moet een plusje krijgen en dat krijgt hij niet .
ondanks de zekering wel goed is.
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

lionx84 schreef:komt geen spanning op, dus slaat hij niet aan.

als ik direct er spanning opzet even snel met een draadje doet die het direct
sorry.., even te snel gelezen :oops:
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De pomp slaar aan en uit door een aantal sensoren. De belangrijkste zit op de lagedrk leiding en is een drukschakelaar. Deze staat in serie met de pomp. Als deze dus niet in is geschakeld zal de pomp nooit gaan draaien.

Deze drukschakelaar regelt het airco systeem in basis. Om te begrijpen hoe dat dan werkt moet je eerst weten dat een druk in een airco systeem gelijk staat aan een bepaalde temperatuur. Het systeem wordt dus op druk geregeld tussen ongeveer 1,5 en 2,5 bar en slaat constant in en uit tussen deze waardes. Als het systeem niet meer voldoende druk heeft (bijv 1,3 bar) komt er nog wel gas uit maar zal de pomp nooit in komen.

Wat je nu heel simpel kunt doen om te controleren of er nog voldoende druk in het systeem zit is de connector van de schakelaar af halen en deze door verbinden. Als de pomp dan in komt weet je zeker dat je systeem te leeg is om in te slaan of dat de drukschakelaar stuk is. Deze laatste kan overigens vervangen worden zonder dat het systeem leeg moet. Er zit een kogelklep in de leiding.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Alwin S60
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 15.01.2011 - 10:51

tja...dan moet de storing zich ergens tussen de schakelaar en a/c pomp bevinden.. als je bij de a/c pomprelais aansluiting 30 en 87 doorverbind,(met bijv. een splitpen) en de pomp slaat dan wel in kan het zijn dat het relais defect is..
Succes!
Volvo S60 2.4 170pk intro edition, 17" Thor Black-Chrome Zomer, 16" Mimas Winter, Spaceball, 270.000+km
Gebruikersavatar
lionx84
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:42
Locatie: Den Haag

dus edraket, de schakelaar binnen in de auto los halen en (op de print, dat zit er toch?) door verbinden.
Gebruikersavatar
lionx84
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:42
Locatie: Den Haag

Heb nu een tijdje plus op de pomp gezet, werd niet kouder na een paar minuten. Hoogswaarschijnlijk dus druk te laag.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Nee deze zit in de motorruimte op de droger. Deze zit links naast de condensor als je ervoor staat. Is die dikke ronde pot. Jij hebt toch een model <2006?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
lionx84
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:42
Locatie: Den Haag

Ja klopt. Ff kijken ,
Gebruikersavatar
lionx84
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:42
Locatie: Den Haag

Kom er even nog niet uit.
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

lionx84 schreef:Heb nu een tijdje plus op de pomp gezet, werd niet kouder na een paar minuten. Hoogswaarschijnlijk dus druk te laag.
Owja.., dat zou inderdaad ook nog kunnen!
als het goed is zit er een beveiliging op de pomp dat ie niet aan mag mocht er te weinig koelmiddel inzitten!

Daardoor kan je pomp namelijk in de soep lopen.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
lionx84
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:42
Locatie: Den Haag

nu morgen ochtend naar dealer, ff bijvullen dan waarschijnlijk, kratje bier mee voor de service en hopen dat het koel wordt!

bedankt
Rex
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 10.11.2010 - 11:09
Locatie: Doorn
Contacteer:

BEGINNEN MET CONTROLEREN OF ER VOLDOENDE DRUK OP HET SYSTEEM ZIT
EN VOLDOENDE KOELMIDDEL. WERKT DIE DAN NIET?
DAN KIJKEN OF ER SPANNING OP DE DRAAD KOMT BIJ DRAAIENDE MOTOR,
WEL SPANNING, DAN CONTROLEREN OF DE RUIMTE TUSSEN DE KOPPELING NIET TE GROOT IS , KUN JE AANPASSEN DOOR AFSTEL PLAATJES TE VERMINDEREN. GEEN SPANNING , DAN WAARSCHIJNLIJK EEN DRUKSCHAKELAAR NIET IN ORDE.
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Rex schreef:BEGINNEN MET CONTROLEREN OF ER VOLDOENDE DRUK OP HET SYSTEEM ZIT
EN VOLDOENDE KOELMIDDEL. WERKT DIE DAN NIET?
DAN KIJKEN OF ER SPANNING OP DE DRAAD KOMT BIJ DRAAIENDE MOTOR,
WEL SPANNING, DAN CONTROLEREN OF DE RUIMTE TUSSEN DE KOPPELING NIET TE GROOT IS , KUN JE AANPASSEN DOOR AFSTEL PLAATJES TE VERMINDEREN. GEEN SPANNING , DAN WAARSCHIJNLIJK EEN DRUKSCHAKELAAR NIET IN ORDE.
wat zeg je? versta je niet :lol:
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
lionx84
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:42
Locatie: Den Haag

:)
Gebruikersavatar
lionx84
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:42
Locatie: Den Haag

Nu bij de dealer, met leeg halen komt er niks uit.
Dus of lek (weten we later dus) of bij motor
Wissel door de andere garage toen niet gevult.
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

heb je hem laten afvullen met dat fluoricerende opspoor spul?
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
dieselpower
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35

Als je bij je dealer iets aan je airco laat doen, bijvullen, condensor vervangen etc, dan doen ze er automatisch een "tracer"' in. Dan kun je later, met speciaal licht" kijken of en waar er eventueel een lek is.
Zit er nog geen "tracer" in je airco systeem dan heeft je dealer er nog nooit iets aan gedaan en is iig het aircosysteem nog af-fabriek.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”