144: wishbone rubbers

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
RHS
2nd Gear member

Hallo,
Van mijn 144 uit 1970 moeten de rubberen bussen van de voorwielophanging vervangen worden.
1) Is dat iets voor de goedwillende amateur of is er speciaal gereedschap voor nodig?
2) Moeten de draagarmen er helemaal af of kan ik de rubbers een voor een vervangen terwijl het hele zaakje blijft zitten?
3) Deze rubberen bussen worden niet meer door de fabriek geleverd zeggen ze hier. Is er een vevanging bekend, bv door nylon?

Dank
Robert
Iroll
6th Gear member

Nylon bussen zijn veel te hard voor dagelijks gebruik, dat rijdt erg oncomfortabel.
PU (poly urethaan) is veel beter, dat slijt praktisch niet, is zachter als nylon maar harder als rubber en verbetert de wegligging behoorlijk. Zeker als je het over de bovenste draagarmen hebt. Die zijn vrij simpel te vervangen mits de bouten niet vastgeroest zitten. Daar heb je eigenlijk alleen een krik voor nodig en een paar sleutels.
De onderste rubbers zitten geperst en die zijn meestal flink vastgeroest omdat ze veel vocht vangen. Daar heb je iig een pers voor nodig om ze er weer in te persen, eruit halen lukt met wat gepast geweld en een ijzerzaag. Hoewel, misschien valt de roest bij een Portugeese variant wel mee.

http://www.tinustechniek.nl/1-onderdele ... thaan.html
RHS
2nd Gear member

Welbedankt voor de link!
Een pers heb ik wel maar moet ik voor het eronderuithalen van die onderste draagarmen - blijkbaar is dat nodig - speciaal gereedschap hebben?

BVD
Robert
Iroll
6th Gear member

Buiten de pers, goede krik en een set stevige assteunen heb je geen speciaal gereedschap nodig. Een brug zou het allemaal wel wat makkelijker maken, maar is niet echt nodig. Handig is om een Haynes 140 serie manual aan te schaffen mocht je die nog niet hebben. Eigenlijk onmisbaar voor de zelf sleutelaar.
RHS
2nd Gear member

> Handig is om een Haynes 140 serie manual aan te schaffen

Ik heb zo voor bijna al mijn autio'«s en ik ben er niet enthusiast over. Die voor de Jaguar is een ramp, want geschreven voor serie 1 en de wijzigingen voor serie 2 en 3 zijn er achteraan nog even bijgegooid. In het geval van de 144 is het Haynes die het heeft over moeilijk (awkward) en speciaal gereedschap. Ook is het volstrekt onduidelijk of de draagarmen er onderruit _moeten_ voor het vervangen van de rubbers.

Enfin, de grootste schrik tot nog toe is dat een complete set polyuretaantjes me bijna 300 € kost :-(
Robert
martin _b
3rd Gear member

Volvo kwam, zag, en overwon
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
oudevolvo
3rd Gear member

Voordeel van overstappen op PU is bovendien dat je bij de onderste draagarmen de oude buitenbussen (mits in goede staat) kunt laten zitten. Je hoeft dan dus alleen het binnenwerk eruit te peuteren/persen. Die oude bussen dienen dan als buitenbus voor de PU rubbers. Anders moet je zelfs nieuwe losse buitenbussen voor gebruik met de PU bussen er los bij bestellen.

Zie ook http://www.tinustechniek.nl/1-onderdele ... 0%20Vooras
6th Gear member

W&GDuitsland zijn ze €190. klik op produkte, IPD sortiment, polybuchsen, 140-164 en kijk onder querlenkerbuchsen unter. Prijs is incl. BTW voor complete set van 4. Je kan in het engels communiceren. Scheelt toch een hoop.
biadman
4th Gear member

wel een kutklusje hoor! en lijn je auto meteen uit als je klaar bent!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
RHS
2nd Gear member

Tinustechniek: 266,- voor de 8 bussen in PU, + transport en wat kleinigheden uit hun opruiming.

Wat de uitlijning betreft verbaasde het me dat de keuring niets opmerkte terwijl je 10 meter verder bij de gebruikelijke hydraulische mishandelng van de voortrein kon zien dat de hele zaak los zat. Achteraf is dat overigens de verklaring van het vreemde zoekend gedrag bij remmen.

Robert
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”