koppelingscylinder ontluchten

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
G3kkie
Starter

Ik heb een klein probleem.
Ik heb deze gelezen:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ontluchten

Maar kom er nog niet uit. Mijn bovenste cylinder is lek volgens de garage. die hebben hem 2 dagen geleden ontlucht en toen was het dus 1,5 dag ok.

Ik had afgesproken te bellen als het niet ok was, en dat dus net gedaan. Ik moet nu alleennog naar de garage rijden en schakelen gaat bijna niet meer. Ik wil hem dus zelf ontluchten voor ik naar de garage rij. Telefonisch lukt het mij niet. Waarschijnlijk ben ik niet technisch genoeg :)
Een plaatje met waar hij precies zit zou mij erg veel helpen. In dat andere topic staan wel plaatjes, maar dan nog weet ik niet waar ik aan moet draaien :(.

Het gaat om een s60 d5 uit 2006.

Kan/Wil iemand mij even opweg helpen?
alvast bedank!

mvg
G3kkie
edraket
7th Gear member

De koppelingscilinder zit links vooraan op de bak, als je voor de auto staat rechts. Je kunt de auto toch gewoon in zijn 2 starten en dan naar de dealer rijden?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
G3kkie
Starter

In zijn 3 zal het dan zijn, en ja dat is eventueel te doen. Maar ik zit in amsterdam en mijn vaste garage in zaandam. Hij heeft al het voor onderzoek gedaan dus vind het ook lullig om nu naar een ander te rijden die dichterbij zit.

En ik vind dat ik hem gewoon moet kunnen ontluchten. Zo moeilijk kan het niet zijn. Maar ik kan het stomme ontluchtings ding gewoon niet vinden.

In dat andere topic staat een palletje die er voor gemaakt is om aan te draaien (het 2de plaatje van Bart). Zoek ik zo iets? Mijn garage had het over een palletje waar sleuteltje 11 op past.

Ik moet morgen pas rijden dus heb nu even om het te vinden. En in het aller ergste geval wordt het in ze 3 zetten en richting zaandam rijden.
MarioC70
6th Gear member

die zit op de koppelingcilinder op de bak,pas op dat hij niet breekt,is maar plastic.
Draai deze open,doe er een slangetje op wat precies past,hang het uiteinde in de remvloeistofpot onder het vloeistofniveau en dan langzaam pompen met het koppelingpedaal tot er geen luchtbellen meer uitkomen,draai dan de nippel dicht en verwijder het slangetje.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
G3kkie
Starter

Ja, Dit is precies wat ze bij de garage ook zeggen.

Als het zo droog is ga ik wel weer kijken, maar ik denk dat ik nog niet eens de cylinder gevonden heb. wat ik moet doen na dat ik hem even heb open gedraait weet ik. Ik ben alleen nog steeds op zoek naar het dingetje wat ik moet opendraaien.
Best frustrerend :(

maar wel bedankt.
MarioC70
6th Gear member

Ontluchtingsnippel heet dat dingetje,maar als ik zo je reacties lees,kun je er beter van af blijven,is niet lullig bedoeld,maar als hij breekt is het zeer zeker einde verhaal.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
G3kkie
Starter

Eureka.....

met de hulp van:

Hij zet verstopt achter een slang. als je weet wat je zoekt is het idd zo gedaan. En heb het nog heel gelaten ook. Weet nu gelijk hoe een vrouw zich voelt als het gelukt is om een band te wisselen, of in te parkeren, ofzo :)

Iedereen bedankt. En maandag wordt hij echt gefixt.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”