ik rij 22 a 23 k per jaar, diesel kan voor mij niet uit, en inspectiegaten heb ik
er is in 99 een 2.4t motor geleverd met etm, variabele kleptiming en hydrostoters, mischien past zon kop erop, ben je overal vanaf, dat zou is iemand uit moeten zoeken
vreemd probleem 2.4t op lpi
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Als je inspectiegaten hebt, gewoon elke beurt de kleppen controleren. Het duurt wat langer dan bij je Amazon maar is (volgens mij. ik heb het nog nooit gedaan bij een moderne Volvo) goed te doen. Veel meer dan krukas goed zetten en voelermaatjes tussen nok en bus schuiven kan het niet zijn, toch?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 333
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 13:50
Akkoord schreef:Heb bijna 4 ton op LPG gedraaid.
40.000 x €1,00 bespaard dus.
Dat is 1 - 0 voor jou, ik rij reeds 330000 km op gas, en heb af -en- toe het zelfde probleem. Heb zelfs begrepen dat de motor "schoner "blijft en daardoor langer mee kan gaan dan op benzine.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Het onderstaande stukje is hoe ik er tegenaan kijk.
Het grootste punt met de moderne blokken is niet de materiaalkwaliteit, maar het hoge aantal uren dat gaat zitten in het controleren en afstellen van de klepspeling. Volvo stelt dat de kleppen niet gecontroleerd/gesteld hoeven te worden. Waarschijnlijk klopt dit als je op benzine rijdt, maar het klopt niet als je op gas rijdt. Het geeft wel aan dat het met de kwaliteit van de materialen wel goed zit. Helaas heeft Volvo er voor gekozen om van het controleren en/of stellen van de klepspelingen een tijdrovende klus te maken.
Dus kleppen controleren of stellen leidt tot (voor de klant) onverwacht hoge rekeningen omdat deze werkzaamheden logischerwijze niet in het reguliere onderhoudsschema zijn opgenomen. Kleppen niet controleren of stellen leidt op een gegeven moment tot hoge rekeningen door dure reparaties. In beide gevallen is het ontbreken van een goed klepstelmechanisme de oorzaak. Maar dit manifesteert zich alleen (of is het "vooral") bij het rijden op gas. Dus wordt gas als boosdoener aangemerkt. Om discussies tussen dealerbedrijf en klant te voorkomen, stelt de dealer/importeur/fabrikant zich op het standpunt dat je niet aan lpg moet beginnen. Begrijpelijk.
Maar voor iemand die dit allemaal weet, wordt de situatie ineens een stuk beheersbaarder. Het betekent namenlijk dat je voor relatief weinig geld een moderne Volvo op lpg kunt aanschaffen. Ook kun je de slijtage positief beïnvloeden door een klepsmeersysteem te installeren (Flashlube of andere). Maar het belangrijkste is dat je kunt anticiperen op wat komen gaat door een deel van de lpg-besparing opzij te zetten voor het kleppen stellen/repareren.
Zo kan dezelfde auto voor de één een miskoop zijn, en voor de ander een topdeal.
just my 2c.
Het grootste punt met de moderne blokken is niet de materiaalkwaliteit, maar het hoge aantal uren dat gaat zitten in het controleren en afstellen van de klepspeling. Volvo stelt dat de kleppen niet gecontroleerd/gesteld hoeven te worden. Waarschijnlijk klopt dit als je op benzine rijdt, maar het klopt niet als je op gas rijdt. Het geeft wel aan dat het met de kwaliteit van de materialen wel goed zit. Helaas heeft Volvo er voor gekozen om van het controleren en/of stellen van de klepspelingen een tijdrovende klus te maken.
Dus kleppen controleren of stellen leidt tot (voor de klant) onverwacht hoge rekeningen omdat deze werkzaamheden logischerwijze niet in het reguliere onderhoudsschema zijn opgenomen. Kleppen niet controleren of stellen leidt op een gegeven moment tot hoge rekeningen door dure reparaties. In beide gevallen is het ontbreken van een goed klepstelmechanisme de oorzaak. Maar dit manifesteert zich alleen (of is het "vooral") bij het rijden op gas. Dus wordt gas als boosdoener aangemerkt. Om discussies tussen dealerbedrijf en klant te voorkomen, stelt de dealer/importeur/fabrikant zich op het standpunt dat je niet aan lpg moet beginnen. Begrijpelijk.
Maar voor iemand die dit allemaal weet, wordt de situatie ineens een stuk beheersbaarder. Het betekent namenlijk dat je voor relatief weinig geld een moderne Volvo op lpg kunt aanschaffen. Ook kun je de slijtage positief beïnvloeden door een klepsmeersysteem te installeren (Flashlube of andere). Maar het belangrijkste is dat je kunt anticiperen op wat komen gaat door een deel van de lpg-besparing opzij te zetten voor het kleppen stellen/repareren.
Zo kan dezelfde auto voor de één een miskoop zijn, en voor de ander een topdeal.
just my 2c.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
jberg schreef:ik zou er wel uitkomen, maar t ontbreekt me nog een beetje aan lef
Ik denk dat je je er aardig in vergist.
Er zijn zelfs dealers die er niet aan beginnen omdat ze er geen ervaring mee hebben,die sturen het door naar monteurs die er ervaring mee hebben.

-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
jberg schreef:je moest eens weten wat ik allemaal al uit en in elkaar heb gehaald(zet)
ik heb de beschrijving van alexv70 doorgelezen, en het lijkt me redelijk te doen
Ik zou zeggen,leef je een keer uit,er zijn denk ik wel een aantal leden die dat gedaan willen hebben.
- ovlov058
- 4th Gear member
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37
Sleuteldag kleppen stellen(voor de durvers).
En LPG is niks mis mee, wie zegt dat het om te koken is, staat te lang in de keuken
(waarschijnlijk een keukenprinses)
En LPG is niks mis mee, wie zegt dat het om te koken is, staat te lang in de keuken

S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93

855 2.0 20V 93

- ovlov058
- 4th Gear member
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37
Dan moet je wel nog een meester-kleppensteller zien te vinden, om een oogje in het zeil te houden.
Er zou hier een hele handige, hele familie, op het forum aktief zijn :-k
Er zou hier een hele handige, hele familie, op het forum aktief zijn :-k
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93

855 2.0 20V 93

- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Wat jammer dat het bij de mijne niet hoeft 
Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het haalbaar is, te specialistisch werk.
Je weet immers niet welke maat stoterbussen je nodig hebt, omdat je ook niet weet welke maat je erin hebt zitten.
Bovendien moet het gereedschap aanwezig zijn

Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het haalbaar is, te specialistisch werk.
Je weet immers niet welke maat stoterbussen je nodig hebt, omdat je ook niet weet welke maat je erin hebt zitten.
Bovendien moet het gereedschap aanwezig zijn
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Gereedschap is het probleem niet,dat hebben wij !Johan s60 schreef:Wat jammer dat het bij de mijne niet hoeft
Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het haalbaar is, te specialistisch werk.
Je weet immers niet welke maat stoterbussen je nodig hebt, omdat je ook niet weet welke maat je erin hebt zitten.
Bovendien moet het gereedschap aanwezig zijn
Bussen ook!
Maar er komt meer bij kijken natuurlijk,je moet wel alle andere onderdelen erbij hebben en dat kost wel iets.
En een goeie locatie natuurlijk.
Maar dat is te regelen.