Hallo allemaal,
Ik zal mezelf eerst even voorstellen.
Ik ben Mark Vogels, 30 jaar en woon samen met mijn vriendin in Tilburg.
Momenteel hebben we ieder onze eigen auto, maar door verandering van werk van mijn vriendin is 1 auto overbodig geworden.
Nu rijden we een Seat Leon 1.8 20V Signo uit 2003 op LPG G3 met 282.000 op de teller (mijn auto) en een Volkswagen Passat 1.9 TDI Variant uit 2001 met 202.000 km op de teller (haar auto).
Ik ben als ware autoliefhebber al enige tijd aan het kijken naar 1 opvolger voor bovengenoemde 2 auto's. Mijn eisenpakket was/is:
- Kleine station,
- Niet te oud (max. vanaf 2006)
- Niet te hoge km's stand (afhankelijk van brandstof)
- Heel betrouwbaar
- Goede looks
- Goed in de opties met o.a. trekhaak en handgeschakeld.
- (Goed) (dealer) onderhouden
- Lage maandelijkse lasten door laag verbruik en belasting
- Budget max. € 12.000,- (inclusief inruil)
Mijn lijstje bestond uit:
- Volvo V50
- VW Passat/Golf Variant
- Ford Mondeo/Focus Wagon
- Skoda Octavia Combi
- Saab 9 3 Combi
Uiteindelijk zijn er voor mij maar 2 auto's overgebleven, nl. de Golf variant en de V50. Maar mijn voorkeur gaat uit naar de (VEEL) mooiere V50!!
Nu is er alleen het volgende: doordat we nu maximaal 20.000 km/jr rijden is het omslagpunt benzine-diesel heel dichtbij: diesel zou maar € 300,- per jaar goedkoper zijn t.o.v. benzine.
Ik heb namelijk vernomen dat de diesels die in de V50 liggen, niet zo betrouwbaar zouden zijn. Betrouwbaarheid is nl. een groot issue omdat we met beide auto's flink wat problemen hebben gehad. Mijn oom werkt nl. bij een Volvo garage en aan hem legde ik het ook voor. Hij gaf wel aan dat de benzine versies betrouwbaarder zijn. Als ik op internet vooronderzoek doe, kom ik inderdaad ook wel redelijk wat problemen tegen met de 1.6d en 2.0d.
Nu heb ik een aantal vragen:
1. Kloppen mijn vermoedens?
2. Wat zou je aanbevelen, benzine of diesel?
3. Zijn er specifieke problemen die bij de V50 benzine of diesel optreden? (las ook over de kwetsbaarheid van de radiator)
Een heel verhaal, maar zo probeer ik de achterliggende gedachte van mijn keuze te onderbouwen en vertrouw ik erop dat jullie me hierin kunnen adviseren!
Bij voorbaat dank!
Groeten,
Mark Vogels
Aanschaf V50?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Ik zou voor diesel gaan....
Volvo for life
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18
Speciaal vanwege de betrouwbaarheid heb ik voor de 2.4 benzine gekozen, het verbruik ligt wel wat hoger, het rijplezier maakt dat wel weer helemaal goed.
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
Knal passion rooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Knetterende monza blauwe Opel kadett C coupe met Volvo b230a motor, Volvo m47 5 versnellingsbak, 4 x motorfiets carburateur, Volvo 240 Achteras, Volvo 240 schijfremmen ‘78
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
Knal passion rooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Knetterende monza blauwe Opel kadett C coupe met Volvo b230a motor, Volvo m47 5 versnellingsbak, 4 x motorfiets carburateur, Volvo 240 Achteras, Volvo 240 schijfremmen ‘78
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27184
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik heb een V50 2.0D gehad, met bekende historie, etc en na een ruim jaar begonnen er toch wel serieus wat problemen en heb ik de auto daar uiteindelijk voor verkocht.
Zal geen bedrag noemen, maar ik had mijn huidige auto er nog een keertje voor kunnen kopen.
Wie weet is het domme pech geweest en hoop ik je dat het je bespaard blijft. Zodra de auto het wel prima deed was het een erg fijne wagen.
2.0D is wel dé motor van de 2 voor in een V50
Zal geen bedrag noemen, maar ik had mijn huidige auto er nog een keertje voor kunnen kopen.
Wie weet is het domme pech geweest en hoop ik je dat het je bespaard blijft. Zodra de auto het wel prima deed was het een erg fijne wagen.
2.0D is wel dé motor van de 2 voor in een V50

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Ik ben ook aan het uitkijken naar vervanging van mijn huidige V40 en heb de V50 2.0D op het oog.
Kunnen mensen de geruchten over onbetrouwbaarheid hierboven bevestigen danwel ontkrachten? De diesels uit de V40 (phase II) zijn super en van Renault geloof ik. Hoe zit dat met de 2.0 uit de V50?
Kunnen mensen de geruchten over onbetrouwbaarheid hierboven bevestigen danwel ontkrachten? De diesels uit de V40 (phase II) zijn super en van Renault geloof ik. Hoe zit dat met de 2.0 uit de V50?
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
En V50 met een D5 in het vooronder is ook een hele aantrekkelijke variant. Heb je wel zo tegen de 180 paardjes in het vooronder en een monster 2.4D blok.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Pritchard
- 5th Gear member
- Berichten: 1287
- Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
- Locatie: Gent
Ik heb reeds 2 V50's gehad met de 2.0d erin... De eerst was een ramp, stond meer in de garage dan dat ik ermee reed. Deze heb ik dan na 2 jaar ook omgeruild, voor een nieuwe V50 2.0d... Met deze 4 jaar probleemloos gereden, wat een zalige auto was dat... Kracht genoeg, vrij zuinig en supermooi om naar te kijken...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Is er tussentijds een update van het model geweest, of was de eerste pech en de ander geluk?Pritchard schreef:Ik heb reeds 2 V50's gehad met de 2.0d erin... De eerst was een ramp, stond meer in de garage dan dat ik ermee reed. Deze heb ik dan na 2 jaar ook omgeruild, voor een nieuwe V50 2.0d... Met deze 4 jaar probleemloos gereden, wat een zalige auto was dat... Kracht genoeg, vrij zuinig en supermooi om naar te kijken...
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 04.06.2012 - 21:05
Beste,
Hartelijk dank voor jullie snelle reacties, maar concreet:
1. Kloppen mijn vermoedens?
3. Zijn er specifieke problemen die bij de V50 benzine of diesel optreden? (las ook over de kwetsbaarheid van de radiator)
Hartelijk dank!!
Mark
Hartelijk dank voor jullie snelle reacties, maar concreet:
1. Kloppen mijn vermoedens?
3. Zijn er specifieke problemen die bij de V50 benzine of diesel optreden? (las ook over de kwetsbaarheid van de radiator)
Hartelijk dank!!
Mark
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 25.03.2005 - 18:49
- Locatie: Noord Holland
Heb mijn V50 1.6D uit 2006 in de zomer van 2007 gekocht. Toen 29.000 km op de teller. Inmiddels staat deze op ruim 140.000 km. Auto heeft mij nooit in de steek gelaten. Wel wat problemen met de EGR klep gehad ( horten en stoten tijdens filerijden ), maar dat lees je tegenwoordig bij heel veel auto's/modellen. Na vervanging van de EGR klep geen problemen meer.
Oh ja en vorig jaar de ABS sensor. Dat was een dure reparatie herinner ik mij.
Grootste voordeel van die 1.6D: zuinig, zuinig, zuinig, extreem zuinig met brandstof. Vooral als je, zoals ik, veelal snelweg rijdt, met snelheden variërend tussen de 100 en de 120 km/u.
Mijn gemiddeld verbruik over een periode van 5 jaar met deze auto: 4,7 ltr per 100 km. Boordcomputer is wellicht wat optimistisch, maar echt veel zal het niet schelen.
Succes met de keuze.
Oh ja en vorig jaar de ABS sensor. Dat was een dure reparatie herinner ik mij.
Grootste voordeel van die 1.6D: zuinig, zuinig, zuinig, extreem zuinig met brandstof. Vooral als je, zoals ik, veelal snelweg rijdt, met snelheden variërend tussen de 100 en de 120 km/u.
Mijn gemiddeld verbruik over een periode van 5 jaar met deze auto: 4,7 ltr per 100 km. Boordcomputer is wellicht wat optimistisch, maar echt veel zal het niet schelen.
Succes met de keuze.
Volvo V50 1.6D Edition 1 (2007-2013)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27184
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Lees even rond in dit topic/op het forum zou ik zeggen.Buurtje schreef:Ik ben ook aan het uitkijken naar vervanging van mijn huidige V40 en heb de V50 2.0D op het oog.
Kunnen mensen de geruchten over onbetrouwbaarheid hierboven bevestigen danwel ontkrachten? De diesels uit de V40 (phase II) zijn super en van Renault geloof ik. Hoe zit dat met de 2.0 uit de V50?
Zowel de 1.6D als 2.0D zijn PSA motoren
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Die reactie had ik al verwacht. En (deels) gelijk heb je!fredhead schreef:Lees even rond in dit topic/op het forum zou ik zeggen.Buurtje schreef:Ik ben ook aan het uitkijken naar vervanging van mijn huidige V40 en heb de V50 2.0D op het oog.
Kunnen mensen de geruchten over onbetrouwbaarheid hierboven bevestigen danwel ontkrachten? De diesels uit de V40 (phase II) zijn super en van Renault geloof ik. Hoe zit dat met de 2.0 uit de V50?
Zowel de 1.6D als 2.0D zijn PSA motoren
Ik ben al aan het rondkijken op dit forum, maar kan niet echt iets vinden wat me kan helpen het wel of niet te doen. De reacties hierboven helpen wel daarbij
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 04.06.2012 - 21:05
Beste,
Als ik het zo hoor kunnen er problemen zijn met de diesels, maar hoeft ook weer niet altijd. Een benzine versie is in ieder geval wel betrouwbaarder!
Zijn er verder nog specifieke Volvo (V50) kwaaltjes waar ik op moet letten?
Ik hoor het graag!
Mark
Als ik het zo hoor kunnen er problemen zijn met de diesels, maar hoeft ook weer niet altijd. Een benzine versie is in ieder geval wel betrouwbaarder!
Zijn er verder nog specifieke Volvo (V50) kwaaltjes waar ik op moet letten?
Ik hoor het graag!
Mark
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Ik heb een '04 V50 gehad, gekocht met 100.000km op de teller in 2007 en begin dit jaar verkocht bij een stand van 212.000km.
Buiten gewoon onderhoud heb ik deze kosten gehad:
- EGR klep vast door vervuiling bij 140.000km.
- Servopomp kapot bij 160.000km.
- Dynamo kapot bij 210.000km
- Bij 211.000km rubberen bus in de voorwielophanging laten vervangen (was gescheurd) En toen een mooie XC60 ontdekt in de showroom :p
Al bij al geen hele erge dingen, om nu te zeggen dat de benzines betrouwbaarder zijn... Er rijden natuurlijk veel meer diesels rond, dus daar hoor je veel vaker problemen over. Wel is het zo natuurlijk dat de PSA diesels nieuwe motoren waren, terwijl de Volvo benzines al enkele jaren doorontwikkeld waren. Bovendien gaat bij een diesel de EGR gaan vervuilen na verloop van tijd, bij de benzines is dat veel minder het geval.
Buiten gewoon onderhoud heb ik deze kosten gehad:
- EGR klep vast door vervuiling bij 140.000km.
- Servopomp kapot bij 160.000km.
- Dynamo kapot bij 210.000km
- Bij 211.000km rubberen bus in de voorwielophanging laten vervangen (was gescheurd) En toen een mooie XC60 ontdekt in de showroom :p
Al bij al geen hele erge dingen, om nu te zeggen dat de benzines betrouwbaarder zijn... Er rijden natuurlijk veel meer diesels rond, dus daar hoor je veel vaker problemen over. Wel is het zo natuurlijk dat de PSA diesels nieuwe motoren waren, terwijl de Volvo benzines al enkele jaren doorontwikkeld waren. Bovendien gaat bij een diesel de EGR gaan vervuilen na verloop van tijd, bij de benzines is dat veel minder het geval.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Bakboord1
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
- Locatie: Eindhoven
Laat de tsi-tjes maar helemaal links liggen. Die motoren zijn pas echt onbetrouwbaar.
In mijn omgeving reden twee 2.0 diesels zonder problemen. Mijn 2.4 benzine heeft heel wat problemen gehad die aan het einde van de lease eruit waren. Ik denk dat de berijder na mij blijer is met de auto dan ik was.
Maar het is nog altijd een erg mooie auto de v50.
Al zou ik persoonlijk de passat variant oprijden. De meeste afschrijving heb je inmiddels wel gehad lijkt me en je weet wat je hebt.
In mijn omgeving reden twee 2.0 diesels zonder problemen. Mijn 2.4 benzine heeft heel wat problemen gehad die aan het einde van de lease eruit waren. Ik denk dat de berijder na mij blijer is met de auto dan ik was.
Maar het is nog altijd een erg mooie auto de v50.
Al zou ik persoonlijk de passat variant oprijden. De meeste afschrijving heb je inmiddels wel gehad lijkt me en je weet wat je hebt.
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 04.06.2012 - 21:05
Bedankt voor je reactie, je hebt een terecht punt m.b.t. de passat. Echter, schrijft deze niet meer veel af, maar nemen de onderhoudskosten en kwaaltjes wel toe.
Daarnaast willen we zuiniger en goedkoper gaan rijden, dan is een lichtere auto met een grotere actieradius wel van belang (even los van benzine - diesel).
Daarnaast willen we zuiniger en goedkoper gaan rijden, dan is een lichtere auto met een grotere actieradius wel van belang (even los van benzine - diesel).
