alarm gaat spontaan af en andere zaken

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
gaucho
Starter

Beste mensen,

Allereerst dank voor de informatie en gebruikerservaringen die via dit forum gedeeld worden. Ik ben al enkele jaren lid maar dit is mijn eerste berichtje.

Mijn 2005 V70 heeft ook het veelvoorkomende probleem met de alarm sirene. Het alarm ging enkele keren spontaan af, en daarna gebruikte ik de sleutel om de auto af te sluiten. Op zich geen probleem. Toen kreeg ik last van een lekstroom, die binnen 48 uur de accu leegtrok. Bij meten van de ruststroom icm zekeringen trekken bleek de sirene de boosdoener. De betreffende zekering heb ik eruit gelaten, en de accu liep daarna niet meer leeg. Bijkomend voordeel was dat ik de deuren weer kon sluiten met de afstandbediening (lichtsignalen en knipperend ledje werken wel, ook zonder zekering voor de sirene). Bij het starten kreeg ik elke keer de melding dat het alarm systeem service nodig heeft, maar die klikte ik gewoon weg.

Sinds vorige week werkt mijn schuifdak niet meer, en volgens berichten op dit forum kan ook dit verband houden met batterijlekkage in de sirene. Ik heb nog wel de zekering van het schuifdak getest, maar dat leverde niks op.

Het alarm kon me weinig schelen, maar dat schuifdak was voor mij een voorwaarde bij de zoektocht naar een V70, en dat wil ik graag weer in orde hebben. Daarnaast zouden ook de elektrische ramen er last van kunnen krijgen. Nu heb ik gelezen over het vervangen van de sirene, en dat lijkt me op zich wel te doen. Ik vraag me echter af of het niet voldoende is om de connector van de sirene los te trekken. Als de storingen die de lekkage blijkbaar veroorzaakt verholpen zijn als ik de sirene loskoppel, dan hoef ik geen nieuwe sirene aan te schaffen.

Weet iemand of mijn redenering hout snijdt? Reakties zeer op prijs gesteld.
V70 2.5T Geartronic Summum (2005)
rvo033467
4th Gear member

Waarom niet gewoon de sirene vervangen? Zo duur is dat niet. Als het mijn auto was zou ik wel willen dat het alarm werkt.
Rolf
Volvo 440 1.8
Volvo S80 2.4 1999
EVV
5th Gear member

Je zou ook je dealer kunnen vragen of het mogelijk is je alarm systeem te deactiveren. Bij inbouw moeten ze het ook activeren, zou zomaar kunnen dat andersom ook mogelijk is.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
jee-bee
4th Gear member

Waarom een alarm in stand houden als het voor de verzekeraar niet nodig is..... De ervaring leert dat een sirene niets helpt. Gewoon laten afklemmen.
Volvo XC90 D5 AWD (2013)

Triumph Tiger Explorer 1200 XC (2014)
rvo033467
4th Gear member

jee-bee schreef:Waarom een alarm in stand houden als het voor de verzekeraar niet nodig is..... De ervaring leert dat een sirene niets helpt. Gewoon laten afklemmen.
Voor de verzekeraar misschien niet maar vind het voor mezelf wel een prettig idee dat er een werkend alarm op zit.
Gaat die af sta ik binnen 3 seconden buiten.
Rolf
Volvo 440 1.8
Volvo S80 2.4 1999
jee-bee
4th Gear member

Dan is het een ander verhaal idd.
Volvo XC90 D5 AWD (2013)

Triumph Tiger Explorer 1200 XC (2014)
Philken
5th Gear member

EVV schreef:Je zou ook je dealer kunnen vragen of het mogelijk is je alarm systeem te deactiveren. Bij inbouw moeten ze het ook activeren, zou zomaar kunnen dat andersom ook mogelijk is.
dit gaat, heb ik ook laten doen bij de dealer(niet voor moeten betalen zelfs) sirene was ook kapot: ging meestal (raar maar waar) midden in de nacht af, ab en richtingaanwijzers werken nog bij openen/sluiten
enne ik heb geen schrik dat ze de R stelen, er staat een recentere bmw naast (en die sleutels liggen in de hall :twisted:)
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
gaucho
Starter

Alarm deactiveren zal ik navragen, maar ik vraag me af of dat voldoende is als de sirene storingen veroorzaakt op andere plaatsen in de auto.
Een nieuwe sirene kost misschien niet heel veel, maar het alarm kan me op zich gestolen worden ;-)

Ik moet binnenkort naar de dealer (voor vervanging distributieriem) en zal ook daar advies inwinnen.
Gast

gewoon de sirene vervangen.
gaucho
Starter

Zou kunnen, maar ben toch (eigenwijs) op zoek naar een oplossing zonder nieuwe sirene.
Ik heb net wel ontdekt (ook op matthewsvolvosite.com) dat de UEM reset (dmv 3 x lock/unlock) in ieder geval mijn schuifdak weer gereanimeerd heeft.
Over de gevolgen van het loskoppelen van het alarm zijn de meningen verdeeld, dus mogelijk moet ik dat zelf gaan uitzoeken.
PhysicalZen
3rd Gear member

Alarm is met veel dingen verbonden.
Vervanging is heel simpel en kost ongeveer 180,- wanneer je het zelf doet.
Marktplaats en Ebay hebben originele Volvo Alarm erop staan.
Het probleem zit in de accu. Deze is op een gegeven moment kapot en begint te lekken. Daarna wordt de elektronica aangetast.
De V70 heeft deze unit aan de rechterkant voor het voorwiel zitten (wielbekleding verwijderen door 2 schroeven los te draaien en 3 popnagels te verwijderen. De unit zie je dan hoog zitten. Stekker los, schroef los, nieuwe plaatsen, schroef vast en stekker erin. Alles (ook het schuifdak) werkt dan weer! Alles origineel.
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
EVV
5th Gear member

PhysicalZen schreef:Alarm is met veel dingen verbonden.
Vervanging is heel simpel en kost ongeveer 180,- wanneer je het zelf doet.
Marktplaats en Ebay hebben originele Volvo Alarm erop staan.
Het probleem zit in de accu. Deze is op een gegeven moment kapot en begint te lekken. Daarna wordt de elektronica aangetast.
De V70 heeft deze unit aan de rechterkant voor het voorwiel zitten (wielbekleding verwijderen door 2 schroeven los te draaien en 3 popnagels te verwijderen. De unit zie je dan hoog zitten. Stekker los, schroef los, nieuwe plaatsen, schroef vast en stekker erin. Alles (ook het schuifdak) werkt dan weer! Alles origineel.
Dat is bijna 60 euro teveel, een origineel alarm pakket kost ongeveer 120 euro bij de dealer.

Overigens heeft gaucho al aangegeven liever gewoon het alarm uit te schakelen, wat natuurlijk ook een mogelijkheid is. Met een kapotte accu en geen zekering kan de auto de sirene niet meer zien, dus zou die geen invloed meer moeten hebben op de rest van de auto.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
crackedtooth
5th Gear member

Philken schreef:
EVV schreef:Je zou ook je dealer kunnen vragen of het mogelijk is je alarm systeem te deactiveren. Bij inbouw moeten ze het ook activeren, zou zomaar kunnen dat andersom ook mogelijk is.
dit gaat, heb ik ook laten doen bij de dealer(niet voor moeten betalen zelfs) sirene was ook kapot: ging meestal (raar maar waar) midden in de nacht af, ab en richtingaanwijzers werken nog bij openen/sluiten
enne ik heb geen schrik dat ze de R stelen, er staat een recentere bmw naast (en die sleutels liggen in de hall :twisted:)
voor een ramkraak of een roofoverval getaway zou ik de R stelen :p
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
gaucho
Starter

EVV schreef: Overigens heeft gaucho al aangegeven liever gewoon het alarm uit te schakelen, wat natuurlijk ook een mogelijkheid is. Met een kapotte accu en geen zekering kan de auto de sirene niet meer zien, dus zou die geen invloed meer moeten hebben op de rest van de auto.
Dat laatste vind ik ook voor de hand liggen, maar misschien is het niet zo simpel. Feit is dat de zekering er al een half jaar uit is, en ik toch pas onlangs een probleem met het schuifdak had. Maar dat is (voorlopig?) opgelost met een UEM reset (zie boven).
Zoals gezegd, ik ga bij de dealer informeren, eens kijken wat de experts ervan zeggen...
sbv
6th Gear member

Welke foutmeldingen aangaande het alarm zijn er uitgelezen ?

Accu leegtrekken kan een microswitch in de deurslot zijn, wat weer tot gevolg zou kunnen hebben dat je alarm af gaat

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Vaak zijn het de nood-accu's van het alarm...
Die zit in je voorwielhuis, achter de beschermkap.
Als deze kapot is, gaat je alarm af op basis van "ik krijg geen noodstroom".
Check?
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
gaucho
Starter

Die lekstroom was geen deurslot (dat schijnt idd vaak voor te komen) maar was 100% zeker de sirene. De betreffende zekering heb ik eruit gehaald en sindsdien is mijn (hoofd)accu ok, en gaat het alarm nooit meer af.

Voor mij de mooiste oplossing is de sirene ontkoppelen, maar ik moet nog uitvinden of dat zonder meer kan.
sbv
6th Gear member

Noodaccu vervangen en als compleet pakket ca 120 euro bij dealer en prima zelf te doen

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”