Auto accelereert niet bij warme buitentemperatuur

hlemmens
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 21.08.2011 - 20:18

Ik heb inderdaad geen zin om leeg te lopen op allerlei expirimenten waar niets uitkomt.
Zoals je eerder aangaf het is handig om gewoon te wachten tot de storing erger wordt.
Soms werken de high tech spulletjes tegen je ;-)
woody
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 08.11.2006 - 10:48

Dit klinkt heel herkenbaar. Ik heb precies hetzelfde probleem gehad
Ik ben ermee naar de Volvo specialist gegaan waar ik mijn wagen in onderhoud heb. Hij gaf me de tip om bij het starten van de auto niet direct de sleutel in zijn geheel door te draaien maar te wachten totdat het "airbag" lampje uit ging. Het elektrische systeem schijnt één of andere controle te doen en wanneer je direct door start krijgt hij soms niet alle tijd om dit te doen en leest hij verkeerde waardes. Ik ben een leek op technisch gebied en het zegt mij allemaal niets, maar ......sinds ik zijn aanwijzing opvolg is het probleem nooit meer voorgekomen. Ik blijf het dus ook maar braaf doen.

Je kunt het altijd proberen.
XC70 MY 2008 D5 Seashell metallic Summum
C70 T5 2000 Titanium Grey Pearl
hlemmens
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 21.08.2011 - 20:18

Wat goed zeg! Ga ik zeker proberen Woody. Dank voor de tip.
woody
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 08.11.2006 - 10:48

Werkt het ?
XC70 MY 2008 D5 Seashell metallic Summum
C70 T5 2000 Titanium Grey Pearl
hlemmens
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 21.08.2011 - 20:18

Lastig te beoordelen Woody, het komt alleen voor bij temperatuur > 25gr.C. Ik probeer er wel aan te denken zodat het een soort automatisme wordt, wie weet.
Ik heb wel inmiddels een OBD aangeschaft en ga kijken of er iets al uit te lezen valt.
hlemmens
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 21.08.2011 - 20:18

Heb de OBD aangesloten en deze kwam gelijk met een P0244 code:

De auto geeft de foutcode P00244 vuldrukregelklep turbocompressor A -bereik-

/vermogensproblemen
waarschijnelijke oorzaak -vuldrukregelklep turbocompressor.

OK dat weten we, und jezt??
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Dat er waarschijnlijk een probleem is met de vuldruktegelklep.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
hlemmens
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 21.08.2011 - 20:18

Ben benieuwd, moet toch winterbanden d'ronder knikkeren. Zal gelijk even vragen of ze dat gecheckt hebben een van de vorige keren ......
hlemmens
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 21.08.2011 - 20:18

Update na bezoek garage:
Naast de obligate winterbanden heb ik ook de EGR klep en slangen laten schoonmaken. Wat rijdt die nou heerlijk, net een jonge veulen. Je trapt het gas in en ja hoor, vasthouden maar, net zoals vroeger. Lijkt wel een verjongingskuur. Of het hielp tegen het oorspronkelijke euvel, dat weet ik nog niet gezien de buitentemperatuur, ik hoop het wel.
hlemmens
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 21.08.2011 - 20:18

Bleek toch de turbodrukregelaar te zijn, deze was defekt. Hopelijk is hiermee het probleem opgelost. Afwachten dus.
hlemmens
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 21.08.2011 - 20:18

ik merk wel wat vermogensscommelingen bij constante gastoevoer, niet ernstig maar acceleratie is niet mooi vloeiend. Ach ja.
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

hlemmens schreef:ik merk wel wat vermogensscommelingen bij constante gastoevoer, niet ernstig maar acceleratie is niet mooi vloeiend. Ach ja.
Je bent nog niet tevreden, ga terug. Het euvel is nog niet helemaal verholpen dus. Leuk trouwens dat je via dit forum de weg gaat weten. :P
XC70 D5 2009 Ocean Race
hlemmens
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 21.08.2011 - 20:18

:thumbright
Sir Volvalot
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 01.11.2008 - 22:56

hlemmens schreef:Bleek toch de turbodrukregelaar te zijn, deze was defekt. Hopelijk is hiermee het probleem opgelost. Afwachten dus.
Ik ben benieuwd hoeveel deze reparatie heeft gekost want ik kreeg helaas dezelfde "motorservice vereist" melding bij tussentijdse acceleratie (van 130 even naar 140 via kick-down) heuveltop in Frankrijk afgelopen weekend bij zo'n 24 graden buitentemperatuur.
XC70 D5 MY2003, standkachel, schuifdak, premium soud & subwoofer, xenon, VCE, iMiv, Garmin 3590 LMT, Bury CC9060
Skoda Yeti 1.2 Elegance
hlemmens
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 21.08.2011 - 20:18

Hallo Sir Volvalot, wat ik kan achterhalen (er moest ook een onderhoudsbeurt worden uitgevoerd) is dat de regelaar ong. €58,- kost. Ik heb tot nu toe nog steeds niet constateren dat het euvel verholpen is maar in ieder geval zijn er geen storingen geweest. Ik moet wel zeggen dat de auto een stuk onregelmatiger rijdt bij het op- en doortrekken. Hij schommelt een beetje op het gas. Ik heb dit aan de garage doorgegeven en via de computer hebben ze niets kunnen constateren. Persoonlijk wordt ik een beetje treurig van deze handelswijze en daarom besloten voor de volgende storing of beurt naar een vakkundige alg. garage te gaan waar ze naast een computer ook hun verstand en ervaring gebruiken en waar repareren ook tot de oplossingen behoort dit i.p.v protocol uitvoeren en vervangen zoals bij dealer.
Sir Volvalot
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 01.11.2008 - 22:56

hlemmens, hartelijk dank voor de informatie!

Ik ga op basis van jouw inschatting de turbodrukregelaar maar laten vervangen door de dealer waar ik mijn XC in onderhoud heb (in A'dam en omstreken is helaas geen Volvo specialist te bekennen). Ik ben benieuwd of jouw probleem met het op- en doortrekken inderdaad gerelateerd is aan de nieuwe turbodrukregelaar, ik zal in ieder geval in dit draadje even laten weten of ik hetzelfde probleem heb gekregen na vervanging of niet.
XC70 D5 MY2003, standkachel, schuifdak, premium soud & subwoofer, xenon, VCE, iMiv, Garmin 3590 LMT, Bury CC9060
Skoda Yeti 1.2 Elegance
hlemmens
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 21.08.2011 - 20:18

So far, so good... gisteren 30gr en tot nu toe geen happeringen...ik ben benieuwd :-)
Recco
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 16.04.2012 - 10:40

hlemmens schreef: is dat de regelaar ong. €58,- kost. .
Ik kom alleen turbodrukregelaars van 100€ meer tegen. Waar kosten ze 58?

:?:
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Bij dealer zijn ze niet zo duur

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
hlemmens
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 21.08.2011 - 20:18

Bel even naar Verkerk in Houten, of ik heb het niet goed verstaan ;-)
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”