Ik ben nog vanaf de Williams gewend om op basis van m'n oliedruk te rijden. Daaraan kun je namelijk goed zien of de auto op bedrijfstemperatuur gekomen is.
Olietemperatuur is eventueel een tweede waarin ik geinteresseed ben. Nu schijnt de ECU dit allemaal wel te weten, dus die sensoren moeten er wel inzitten, maar de metertjes mis ik verschrikkelijk.
Moet ik extra sensoren plaatsen, OF kan ik het signaal aftappen van bestaande sensoren?
HOE en WAAROP sluit ik een oliedrukmeter aan op mijn T4?
- CeeBee
- 5th Gear member
nieuwe zender , als er nl een zender inzit die naar de computer gaat, werkt die volgens een bepaalde weerstand , met aftakken krijg je een andere weerstand, de rest laat zich raden................
de zender voor het oliedruk lampje is niet geschikt voor een metertje.
voor de zender van het lampje een dubbel werkende , lampje metertje, plaatsen , en klaar komt klara
de zender voor het oliedruk lampje is niet geschikt voor een metertje.
voor de zender van het lampje een dubbel werkende , lampje metertje, plaatsen , en klaar komt klara

XC40 B3 Plus Dark

- Jaap
- 4th Gear member
Marinus,
Voor het aflezen van de bedrijfstemp is een olietemp meter het beste, aan de oliedruk lees je meer de mate van smering af (hoewel ie inderdaad minder druk aangeeft naarmate de temp stijgt)
Ik ben zelf ook wel van de oliedruk trouwens hoor (na een kapotte oliepomp, en nee, dat was geen Volvo)
Maar als je zeker wilt weten wanneer je motor op temperatuur is heb je meer aan een temp meter dan aan een drukmeter, qua olie, ...Clio of niet, zo zit 't
Voor het aflezen van de bedrijfstemp is een olietemp meter het beste, aan de oliedruk lees je meer de mate van smering af (hoewel ie inderdaad minder druk aangeeft naarmate de temp stijgt)
Ik ben zelf ook wel van de oliedruk trouwens hoor (na een kapotte oliepomp, en nee, dat was geen Volvo)
Maar als je zeker wilt weten wanneer je motor op temperatuur is heb je meer aan een temp meter dan aan een drukmeter, qua olie, ...Clio of niet, zo zit 't

245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©

- Reitse
- 5th Gear member
- Contacteer:
Via het 850-forum heb ik gehoord dat je de aftapplug kunt vervangen door een type met temperatuursensor en kabel.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Aanschouwelijk onderwijs is veel leuker dan het theorielokaal 
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 2nd Gear member
Hmm, als de ECU het weet, zou het dan niet mogelijk zijn de boel via een OBD systeempje uit te lezen. Beetje OBD2 scanner kost een euro of 70, laptoppie eraan, wat software erbij en meten maar.Marinus schreef:Ik ben nog vanaf de Williams gewend om op basis van m'n oliedruk te rijden. Daaraan kun je namelijk goed zien of de auto op bedrijfstemperatuur gekomen is.
Olietemperatuur is eventueel een tweede waarin ik geinteresseed ben. Nu schijnt de ECU dit allemaal wel te weten, dus die sensoren moeten er wel inzitten, maar de metertjes mis ik verschrikkelijk.
Moet ik extra sensoren plaatsen, OF kan ik het signaal aftappen van bestaande sensoren?
Maar als ik eens goed lees waarvoor je het wilt gebruiken, n.l. dagelijks real-time om te kunnen kijken of je auto "bedrijfsklaar" is, dan lijkt deze oplossing ineens minder geschikt.
Ach ja, misschien heb je toch iets aan deze tip.
Groeten,
Janis
-
- 4th Gear member
*[MODERATOR-mode]Alle kommaneuken en discussiepost gemoderate, hierover wordt niet gediscussieerd. Alle info en input over het topic blijft staan. Voor discussies over de nederlandse taal gewoon een eigen topic aanmaken svp, okay guys???
[/MODERATOR-mode]*
Jemig, ben ook eens een keertje een avond niet online, wat een discussies. Maar ben wel blij met alle inhoudelijke replies! Thanks.
Zodra de olie op temperatuur komt, dan daalt de druk op gegeven moment redelijk snel, terwijl de olie temperatuur ergens tussen de 80 en 100 graden stond, maar da's te onnauwkeurig, die druk was gewoon veel duidelijker te zien.
Mocht je olie te heet worden, dan gaat het vanzelf stinken,
1 keer gehad met diezelfde willie. Dus als ik moet kiezen dan kies ik oliedruk, maar beter is beide.
Jemig, ben ook eens een keertje een avond niet online, wat een discussies. Maar ben wel blij met alle inhoudelijke replies! Thanks.
*grinnikt* Ik ben het niet met je eens. Ik begrijp je wel, formeel lijk je gelijk te hebben, maar als de auto nog niet op temperatuur is heb je een gigantische oliedruk. Als je met die oliedruk al stevig gas geeft dan druk je (in elk geval bij een Willie) de oliekeerringen van de krukas af.Jaap schreef:Marinus,
Zodra de olie op temperatuur komt, dan daalt de druk op gegeven moment redelijk snel, terwijl de olie temperatuur ergens tussen de 80 en 100 graden stond, maar da's te onnauwkeurig, die druk was gewoon veel duidelijker te zien.
Mocht je olie te heet worden, dan gaat het vanzelf stinken,

Tuurlijk gozer, we zitten toch meestal opdezelfde golflengte, maar ja van elkaar kun je altijd weer iets leren, niet dan?ceebee schreef:Ik hoop dat je wat aan m'n antwoord hebt Marinus, ondanks mijn spelling .
-
- 4th Gear member
Klinkt helemaal niet verkeerd, maar in principe hoef ik niet meer te weten dan dat de oliedruk van koud, naar warm 2 a 3 bar is gedropt en dan weet ik dat ik gas kan gaan geven als ik dat nodig vind. Dus zo geavanceerd als je aangeeft hoeft het niet.v40jlt4 schreef:Hmm, als de ECU het weet, zou het dan niet mogelijk zijn de boel via een OBD systeempje uit te lezen. Beetje OBD2 scanner kost een euro of 70, laptoppie eraan, wat software erbij en meten maar.
Maar als ik eens goed lees waarvoor je het wilt gebruiken, n.l. dagelijks real-time om te kunnen kijken of je auto "bedrijfsklaar" is, dan lijkt deze oplossing ineens minder geschikt.
Ach ja, misschien heb je toch iets aan deze tip.
Groeten,
Janis
Een schermpje met die info via OBD lijkt me wel cool, maar in tegenstelling tot de suggestie die ik misschien wek, het moet gewoon een V40 blijven waarmee ik gewoon lekker kan rijden, wil alleen ietsje extra power en iets meer info tijdens het rijden. Nah "ietsje" maar

Ja dat was de enige plek die zelf ook zo snel kon bedenken, en dat vind ik eigenlijk een onpraktische kutplek. Maar ja als het niet anders kan.Reitse schreef:Via het 850-forum heb ik gehoord dat je de aftapplug kunt vervangen door een type met temperatuursensor en kabel.
Ik heb ook wel eens gehoord van een gecombineerde oliepeilstok sensor, of ze daar nu het oliepeil mee bedoelen of een combinatie. Bij de Willie was dat ideaal. Peilsensor als je het contact aanzet, en vervolgens olietemperatuur en druk als de motor draait.
Voor een auto met 200 pk vind ik dat soort metertjes geen luxe maar noodzaak. En bij de T4 hebben ze zelfs de turbodrukmeter weggelaten. Beetje karig.
- screwloose
- 2nd Gear member
die ken ik wel van de volkswagen kever voor de temperatuur maar ook daar is het een aan/ uit situatie met een lampje en geen meter!Ik heb ook wel eens gehoord van een gecombineerde oliepeilstok sensor, of ze daar nu het oliepeil mee bedoelen of een combinatie. Bij de Willie was dat ideaal. Peilsensor als je het contact aanzet, en vervolgens olietemperatuur en druk als de motor draait.
ben benieuwd of díe dan ook bestaat...
-
- 3rd Gear member
De computer werkt met voltages en niet met weer standswarden. Een druk meter (electr) is niets anders dan een voltmeter (oneindige weerstand) en zal dus geen invloed hebben op de door de computer gelezen waarden (voltages). Het probleem zal echter waarschijnlijk worden dat jou drukmeter niet de juiste druk aangeeft bij een bepaalde voltage van de sensor. Dus hij wijst maar wat aan, en dat ziet er leuk uit maar je hebt er niets aan en volgens mij wasat niet jouw bedoelingnieuwe zender , als er nl een zender inzit die naar de computer gaat, werkt die volgens een bepaalde weerstand ,
Als dat zo is dan is er iets aan de hand want an de olie druk ligt het neit. Misschien last van carterdruk ofzo.Als je met die oliedruk al stevig gas geeft dan druk je (in elk geval bij een Willie) de oliekeerringen van de krukas af.
Ik ben van mening dat de olie temp belangrijker is om te weten. Om het werk goed te kunnen doen moet de olie een bepaalde temp hebben (ongeveer 100 graden). De druk zal dan ook goed zijn. Olie moet nl meer doen dan alleen smeren en daar is temp voor nodig.
Ik begrijp dat je concludeert dat dat je gas kunt geven als je druk minder is (omdat de olie dunner is door een hoger temp) en daar heb je gedeeltelijk wel gelijk in maar vergeet niet dat andere onderdelen ook op temp moeten komen, wat net zo belangrijk is. Waar jij het voor wil gebruiken is een viscositeits meter meer op z'n plaats maar da's zo'n gehannes met olie aftappen en in het lab laten analyseren ::lol:
Bedenk het maar zo, de olie druk zal niet zakken totdat de olietemp op peil is (tenzij er iets kapot is, maar dan gaat de kerstboom verlichting aan)
MvG Martin