S80 1999-2005, gebonk in het onderstel? Hier een tipje!

Plaats reactie
VolvoS801999
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
Locatie: Tilburg

Hallo iedereen,

Omdat ik weet dat de S80 nogal gevoelig is voor bijgeluiden uit het onderstel en de mijne hier ook last van had, lijkt mij dit wel een nuttig draadje.
Toen ik mijn S80 kocht, had deze last van 'gebonk' over slecht wegdek en dan vooral putdeksels en richels. Op aanraden van de specialist heb ik toen de veerpootlagers en rubberen veerschotels vervangen. Het was minder, maar niet weg. Hierna uiteindelijk de draagarmen voor vervangen, omdat de rubbers echt slecht waren....nog niet weg. Overigens, de beruchte stabilisator-eindjes had ik er ook al nieuw onder zitten.
Uiteindelijk de door mij lang verdachte onderdelen vervangen; de schokbrekers zelf. En sindsdien is het volledig opgelost!!!

Toen de oude er onderuit waren, was duidelijk te zien en te voelen dat de zuigerstangen axiale speling hadden ten opzichte van de cilinder waarin die bewegen. Niet veel, maar zeker teveel om geruisloos te functioneren. De auto deinde er niet echt mee, maar het verschil is met de nieuwe dempers goed te merken. Maar het ging mij vooral om het gebonk wat zich nog steeds voordeed op richels, putdeksels en kuilen.
Dus als iemand inmiddels ook al richting de overspannen status gaat omdat het bonkende op plokkende bijgeluid uit zijn/haar wielophanging niet gevonden wordt, is dit zeker iets om na te gaan. Aan de werking merk je het niet direct en zullen ze dus niet als 'versleten' bestempeld worden. Maar dit bewijst dus wel dat ook schokbrekers waarvan de dempende werking nog voldoende is, zeker niet in goede staat hoeven te verkeren en je met een bijgeluid gek kunnen maken. Doe er je voordeel mee :P !

Rens
Gebruikersavatar
wilco l.
2nd Gear member
Berichten: 245
Lid geworden op: 19.06.2011 - 10:01
Locatie: Flevoland/Praag

Hoeveel kosten de schokdempers voor een S80? Welke heb jij er nu onder zitten? :)

Groet :wink:

Wilco L.
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
Gebruikersavatar
wilco l.
2nd Gear member
Berichten: 245
Lid geworden op: 19.06.2011 - 10:01
Locatie: Flevoland/Praag

Thanks !

Groet :wink:

Wilco L. 8)
VolvoS801999
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
Locatie: Tilburg

Hoi,

Ik heb er originele Sachs onder zitten: artikelnr van Sachs is 554 046, oftewel de super touring. Ik heb deze dus voor een habbekrats kunnen kopen, omdat een bedrijf er nog net 2 had liggen.

Op ebay staan ook aanbiedingen met schokbreker-sets, o.a. deze: http://www.ebay.de/itm/2-x-Stosdampfer- ... 46035b0726
Hier in Nederland variëren de prijzen van deze dempers tussen de 110 en de 170 euro per stuk

Rens
Gebruikersavatar
wilco l.
2nd Gear member
Berichten: 245
Lid geworden op: 19.06.2011 - 10:01
Locatie: Flevoland/Praag

Ok, thanks again!

Groet :wink:

Wilco L. 8)
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

Wat is een habbekrats, je kunt dat hier kwijt, hebben we geen probleem mee :P
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

Origineel is het super touring oliedempers, en zijn de avantage gasdempers iets duurder.
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
Michelt6
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 10.06.2009 - 19:27

Ok, dat is in elk geval een idee. Ik had 2 weken geleden uit het niets vandaan hevig gebonk, bij ieder hobbeltje in de weg, hoofdzakelijk aan de linker voorkant, zo ergens onder/voor de pedalen.

Na dit een 20 gehad te hebben, ook met zeer rustig rijden en op een asfaltweg met minimale richels/hobbels, de garage gebelt en die hadden ook even geen idee, toen savonds weer weg en het gebonk was bijna helemaal weg, een enkele keer nog , met name met rustig rijden.

nu 2 weken verder en de bonk laat zich nog maar heel zelden horen, vandaag in de garage geweest en die hebben nergens losse onderdelen of speling kunnen constateren en na een stuk rijden uiteraard ook niets gehoord.

Dus mijn vraag: zou dat dan ook in de dempers kunnen zitten of in een draaiende veer? Het bonken was dusdanig hard, dat je dat ook met de radio aan hoorde, net of je de spatlappen hoort als je de brug oprijdt in een garage..

groet Michel
Volvo s80 t6 Gtr exclusive mobility 2003
Toyota Aygo 3drs 2006

Volvo 440 dl 1.6 1994 Gesloopt

http://goo.gl/maps/JKNgC
VolvoS801999
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
Locatie: Tilburg

Hee nog een keer,

Een 'habbekrats' is om te beginnen hetzelfde als 'i.m.o heel goedkoop' :P . Oftewel, ik was voor 2 dempers incl btw 185 euro kwijt, en montage was ca. 100 euro...dus wel wat goedkoper dan normaal.

@Michelt6: Als je gebonk uit het vooronder hebt, en de garage kan nergens speling vinden, is het zeker belangrijk om de dempers na te kijken op speling, want ik had dus exact hetzelfde. Bij mij waren er wel meerdere onderdelen versleten, dus zijn de veerpootlagers en schotels, en draagarmen ook al vervangen. Daarmee werd het steeds iets minder, maar weg ging het geluidje maar niet. Dat kwam dus echt uit de dempers.

Dus nog een keer: kijk je dempers goed na, want ook al is de dempende werking nog goed, kan er wel degelijk speling op de schokbrekers zelf zitten wat kan zorgen voor (hard) gebonk. Verkijk je niet en laat je niets wijs maken; ook al lijkt de speling vrij klein zo op het oog, dat was bij mij ook al voldoende om te bonken. En dat hoor je dan vooral bij rustig rijden, dus over putdeksels e.d.
Als het niks oplevert, kun je nog kijken of je veren goed zitten, en of je veerisolatoren nog goed zijn. Dat zijn kleine stukjes 'tuinslang' van Volvo die om de onderste winding van de veer geschoven zitten. Verder zou het nog kunnen dat je subframe beweegt door te soepele bussen. Die zijn niet zozeer versleten; hier is vanuit volvo een modificatie op in de vorm van o-ringen die tussen de subframebus en het chassis aangebracht worden.
Ik zou zeker beginnen je schokbrekers grondig te inspecteren en eventueel de gok al wagen in de vorm van nieuwe dempers.
Als je je schokdempers gaat vervangen, neem dan ook de veerpootlagers en schotels mee. Deze kunnen ook aanzienlijk slijten en dan vooral de veerschotels (rubber). Ik heb die nu van IPD eronder zitten, welke een verbeterde versie zijn van het origineel. Succes!

Rens
Gebruikersavatar
wilco l.
2nd Gear member
Berichten: 245
Lid geworden op: 19.06.2011 - 10:01
Locatie: Flevoland/Praag

Dat is inderdaad een "habbekrats" Zo blijft Volvo rijden leuk, een mazzeltje :wink:

Groet

Wilco L. 8)
Plaats reactie

Terug naar “S80”