Beste Volvo liefhebbers,
Ik ben sinds kort de 2e eigenaar van een prachtige V70 bj 1997 (echte zweedse), deze auto is hiervoor nieuw door mijn vader gekocht en altijd bij Svala in onderhoud geweest.
Deze wagen is perfect onderhouden, alleen twee dingen zijn achterstallig gebleven door de aankoop van een XC90, de volvo werdt immers toch alleen gebruikt voor de boodschappen, doodzonde!
Dat zijn de Achterschokdempers en de Airco verdamper, heeft iemand enig idee of deze twee dingen makkelijk zelf te doen zijn? De dealer vraagt voor de Airco pomp vervangen rond de € 1.200,00 en de achter schokdempers ook een vrij hoog bedrag.
Dus het leek mij handig om dit zelf te doen aangezien ik al het onderhoudt van mijn vorige wagen zelf deed. Maar ik heb echt geen idee waar ik moet beginnen.
Heeft iemand toevallig een How To of iets dergelijks?
Met vriendelijke groet,
Benny Pater
Airco verdamper en schokdempers achter probleem
- Kickdown
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 11.06.2012 - 00:47
- Locatie: Warmond
- Contacteer:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 2.5t
- belgian-tsm
- 4th Gear member
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
- Contacteer:
Hoi,
ik kan je een vida handeling doormailen hoe je schokdempers moet vervangen, maar het lijkt me geen eenvoudige klus als je dat voor 1e keer doet, airco verdamper, ik zit ook met aircoprobleem op mijn V70 en een forummer melde me dat als het de aircoverdamper is die moet vervangen worden, dat gans het dashboard eruit moet. Heb net op vida nagekeken en er moet nog meer uit dan enkel het dashboard. maar is het nu de aircoverdamper of de pomp dat mn moet vervangen of alle 2?
de aircopomp/compressor dan laat je best ineens ook nieuwe riemen leggen en een waterpomp. ik kan je altijd de vida werkwijzes bezorgen, kan je zelf eens kijken of je dat zelf wilt doen of niet.
Ik denk dat je voor de airco beter naar een aircospecialist gaat dat naar een Volvodealer, ik vrees dat ik dat met de V70 van mij ook ga moeten doen, die schokdempers zal het makkelijkste zijn om zelf te doen, als je mechanieker bent zal dat wel geen probleem zijn. Stuur anders via PM je emailadres door en ik stuur je mail met paar PDF files in met de handleidingen. ik zal de parttekeningen dan ook meesturen.
ik kan je een vida handeling doormailen hoe je schokdempers moet vervangen, maar het lijkt me geen eenvoudige klus als je dat voor 1e keer doet, airco verdamper, ik zit ook met aircoprobleem op mijn V70 en een forummer melde me dat als het de aircoverdamper is die moet vervangen worden, dat gans het dashboard eruit moet. Heb net op vida nagekeken en er moet nog meer uit dan enkel het dashboard. maar is het nu de aircoverdamper of de pomp dat mn moet vervangen of alle 2?
de aircopomp/compressor dan laat je best ineens ook nieuwe riemen leggen en een waterpomp. ik kan je altijd de vida werkwijzes bezorgen, kan je zelf eens kijken of je dat zelf wilt doen of niet.
Ik denk dat je voor de airco beter naar een aircospecialist gaat dat naar een Volvodealer, ik vrees dat ik dat met de V70 van mij ook ga moeten doen, die schokdempers zal het makkelijkste zijn om zelf te doen, als je mechanieker bent zal dat wel geen probleem zijn. Stuur anders via PM je emailadres door en ik stuur je mail met paar PDF files in met de handleidingen. ik zal de parttekeningen dan ook meesturen.
- bernhard2
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 18:04
- Locatie: Hardenberg
ik heb de verdamper ook zelf gedaan, maar het dashboard uitbouwen vond ik eigenlijk het minst lastig (gewoon logisch nadenken en per deel alle schroefjes er uit halen;) ik vond zelf de leidingen, en dan met name de koppelingen het lastigst. die gingen bij mij voor geen mogelijkheid en bovendien heb je daar wat special tools voor nodig.
Volvo 850 R aut 1996 groen 417.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Begin eens met inlezen op het Volvo850forum.
Achterdempers zijn zo vervangen.
airco verdamper is een rotwerk omdat er gewoon heel veel los moet. Ik heb het 1 maal zelf gedaan en een volgende keer laat ik het doen bij een airco specialist, waarom ? dan weet je zeker dat het goed gebeurt en lek dicht is. Je zit met afpersen, lekkages eventueel.
De droger welke dan ook mee vervangen moet worden, kan je pa vervangen net voordat je het systeem wilt latenvullen
Achterdempers zijn zo vervangen.
airco verdamper is een rotwerk omdat er gewoon heel veel los moet. Ik heb het 1 maal zelf gedaan en een volgende keer laat ik het doen bij een airco specialist, waarom ? dan weet je zeker dat het goed gebeurt en lek dicht is. Je zit met afpersen, lekkages eventueel.
De droger welke dan ook mee vervangen moet worden, kan je pa vervangen net voordat je het systeem wilt latenvullen
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Verdamper is ook wel zelf te zoen, het is enkel erg veel werk. Gereedschap zijn de kosten niet. Setje springlock tools heb je voor hooguit 15 euro.
de droger wil inderdaad wel eens heel erg vast zitten
de droger wil inderdaad wel eens heel erg vast zitten
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Welkom in ieder geval! Mooie auto, misschien zal ik hem wel eens spotten (je woont ten slotte vlak bij
).

Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
- Kickdown
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 11.06.2012 - 00:47
- Locatie: Warmond
- Contacteer:
Bedankt voor alle reacties!
belgian-tsm ik stuur jou nog even een PM, de achterschokdempers zijn inderdaad zo vervangen heb het in 60min gedaan, nu kwam ik er achter dat de achter veren ook aan vervanging toe waren iemand een how to hoe ik dat moet doen? Aangezien die nogal onder spanning lijken te staan. Vanmiddag ook nog even mijn mooie blokje gepoetst, ik heb er wat fotos van geplaatst.
Groet
belgian-tsm ik stuur jou nog even een PM, de achterschokdempers zijn inderdaad zo vervangen heb het in 60min gedaan, nu kwam ik er achter dat de achter veren ook aan vervanging toe waren iemand een how to hoe ik dat moet doen? Aangezien die nogal onder spanning lijken te staan. Vanmiddag ook nog even mijn mooie blokje gepoetst, ik heb er wat fotos van geplaatst.
Groet
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 2.5t
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als je de draagarm naar beneden trekt kunje de veer er wel uit krijgen zonder verenklemmen. Het werkt echter iets beter als je het met veerklemmen doen. Je kunt de veer aan de onderkant dan wat makkelijker herplaatsen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- belgian-tsm
- 4th Gear member
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
- Contacteer:
Hoi,
heb de pdf files voor jou voor schokdempers, veren, aircocompressor&magneetkoppeling, verdamper...
ik wacht nog altijd op je PM, zodra ik je mail heb kan ik ze doormailen
pdf files zijn uitprints van Volvo Vida, je kan dus alles monteren, demonteren zoals ze het in een Volvogarage doen.
heb de pdf files voor jou voor schokdempers, veren, aircocompressor&magneetkoppeling, verdamper...
ik wacht nog altijd op je PM, zodra ik je mail heb kan ik ze doormailen
pdf files zijn uitprints van Volvo Vida, je kan dus alles monteren, demonteren zoals ze het in een Volvogarage doen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 15.02.2010 - 22:00
Om door te borduren op het airco replacement subject:
Voor het vervangen van de airco verdamper (en eventueel droger en de kachel/heater core) heb ik een zeer uitgebreide en precieze beschrijving gevonden van Woodjoiner: http://www.woodjoiner.com/volvo/
Mijn verdamper is ook lek, en waarschijnlijk ga ik ook zelf aan de slag. Inmiddels offertes aangevraagd en benodigdheden uitgezocht, met de beschrijving van Woodjoiner durf ik het wel aan. Afvullen moet toch door externe partij gedaan worden.
Plan is om gelijk de kachel en droger te vervangen. Scheelt bij panne in de winter.
Ik ben benieuwd of het Kickdown gelukt is.
Voor het vervangen van de airco verdamper (en eventueel droger en de kachel/heater core) heb ik een zeer uitgebreide en precieze beschrijving gevonden van Woodjoiner: http://www.woodjoiner.com/volvo/
Mijn verdamper is ook lek, en waarschijnlijk ga ik ook zelf aan de slag. Inmiddels offertes aangevraagd en benodigdheden uitgezocht, met de beschrijving van Woodjoiner durf ik het wel aan. Afvullen moet toch door externe partij gedaan worden.
Plan is om gelijk de kachel en droger te vervangen. Scheelt bij panne in de winter.
Ik ben benieuwd of het Kickdown gelukt is.
V70 2.5 10v AUT BJ 1999 G3 Lpi 422 kkm
- sappie
- 3rd Gear member
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 12.06.2009 - 09:57
Sjo. Dat ziet er mooi schoon uit, hoe krijg je dat zo netjes?Kickdown schreef:Bedankt voor alle reacties!
belgian-tsm ik stuur jou nog even een PM, de achterschokdempers zijn inderdaad zo vervangen heb het in 60min gedaan, nu kwam ik er achter dat de achter veren ook aan vervanging toe waren iemand een how to hoe ik dat moet doen? Aangezien die nogal onder spanning lijken te staan. Vanmiddag ook nog even mijn mooie blokje gepoetst, ik heb er wat fotos van geplaatst.
Groet
09-'12: S80 (2002), 2.4 (170pk), 5-traps aut., dynamic, 140.500km bij aanschaf in sept 2012. Huidige stand: 162.000km.
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 15.02.2010 - 22:00
Inmiddels besloten dat ik zelf de verdamper, droger en kachel ga vervangen.
Echter zou het systeem afgetapt moeten worden, voor ik met het vervangen van de onderdelen begin.
Mijn vraag: is aftappen wel nodig bij een lekke verdamper?
Koelmiddel is toch zeer vluchtig? Het systeem 'lekt' zelfs wanneer in nieuwstaat. Daarnaast heb ik het bekende afwisselende gesis bij het inschakelen van de airco, dat er op wijst dat het systeem leeg is.
Echter zou het systeem afgetapt moeten worden, voor ik met het vervangen van de onderdelen begin.
Mijn vraag: is aftappen wel nodig bij een lekke verdamper?
Koelmiddel is toch zeer vluchtig? Het systeem 'lekt' zelfs wanneer in nieuwstaat. Daarnaast heb ik het bekende afwisselende gesis bij het inschakelen van de airco, dat er op wijst dat het systeem leeg is.
V70 2.5 10v AUT BJ 1999 G3 Lpi 422 kkm
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Er kan altijd nog wel wat achterblijven in het airco systeem.
Succes met vervangen, het is een rot klus.
Droger dient ook vervangen te worden, deze kan je echter pas net voordat systeem gevuld gaat worden monteren. Bij eerder aansluiten zal deze snel verzadigd raken en doet dan niets meer
Succes met vervangen, het is een rot klus.
Droger dient ook vervangen te worden, deze kan je echter pas net voordat systeem gevuld gaat worden monteren. Bij eerder aansluiten zal deze snel verzadigd raken en doet dan niets meer
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue