automaat soms ruw schakelmoment...

Gebruikersavatar
josas1
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05

Ook ik heb en vraag betreffende mijn automaat.
De S80 heeft nu 138000km gereden en bonkt eigenlijk nooit.

Het enige wat mij opvalt is, met koude motor na 10 minuten rijden, kom ik op een rotonde. (weg naar mn werk)
Het schakelen gaat allemaal prima, totdat ik rem, de bocht doorrij, in de bocht snel op t gas en dan schakelt hij ruw over.
Rij ik de rotonde langzamer en laat de auto gewoon rustig eroverheen rijden; niks aan de hand.
Komt dat omdat ik te snel gas geef, terwijl de bak nog aan t afremmen is?
Of ben ik ook aan de beurt voor een flush?
(wat overigens geen kwaad kan denk ik)
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

Voor een flush is het zeker nog te vroeg denk ik.
En ja als je na afremmen/ uitrollen je voet zwaar op het gas zet, dan geef je een signaal dat je snel verder wilt en zal de bak wat heftig reageren.

Maar als je een normaal schakle moment is dan zou dat niet moeten mogen.
wellicht ga je iets te grof om met je materiaal.

En na 10 minuten is die motor niet zo koud meer hoor.
probeer eens het zelfde na te bootsen als je gewwon rechtdoor rijd warm of koud.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
josas1
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05

jan weemering schreef:Voor een flush is het zeker nog te vroeg denk ik.
En ja als je na afremmen/ uitrollen je voet zwaar op het gas zet, dan geef je een signaal dat je snel verder wilt en zal de bak wat heftig reageren.

Maar als je een normaal schakle moment is dan zou dat niet moeten mogen.
wellicht ga je iets te grof om met je materiaal.

En na 10 minuten is die motor niet zo koud meer hoor.
probeer eens het zelfde na te bootsen als je gewwon rechtdoor rijd warm of koud.
Ja, het lijkt idd meer op een heftig protest vanuit de bak, omdat ik te snel weer op t gas ga in de bocht. Al geef ik niet écht een flinke dot gas hoor.Heb t nooit met rechtuit rijden gemerkt, eigenlijk.

Sommigen flushen elke 100000 km, maar wel misschien met meer klachten vanuit de bak?!
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

Nou als je rechtdoor rijd kan je jezelf wellicht wat meer concetreren op het schakel en gas gevoel.
ik weet niet of je veel ervaring hebt in het rijden met een automaat, hoewel dit normaal gesproken niets mag uitmaken, maar persoonlijk vind ik dat je wel de bak met gevoel kunt laten schakelen wanneer het jou past, dus schakelen met je voet zal ik maar zeggen.

en elke 100000 km je bak laten flushen vind ik echt onzin.
Een bak laat je flushen als het opschakelen en terug schakelen lang op zich laat wachten tijdens het verhogen of verlagen van de toeren.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Jan
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 19.10.2004 - 19:09
Locatie: Haarlem

Als de auto (zoals de mijne) tijdens de eerste 100.000 km veel korte ritjes heeft gemaakt, zou ik zeker laten flushen. Ik heb mijn V70 een paar maanden terug (130.000km) laten flushen. Ik vond dat de bak zeker bij koude motor niet mooi tussen 1 en 2 schakelde. De olie die uit de bak kwam, was viezer dan bij enkele andere auto's die meer km's gereden hadden! Alleen waren dat bij die auto's wel snelweg km's. Met mijn 850 was veel op de snelweg gereden, die bak heb ik pas bij circa 180 dkm laten flushen. In beide gevallen was het verschil goed merkbaar!
XC60 Polar+
Ooit o.a.: 343, 345, 360i, 480ES AT, 745GL AT, 855R, ATV70N 2.5T AWD,
Gebruikersavatar
josas1
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05

De bak schakelt verder echt goed...geen vertragingen.
Hiervoor heb ik n 2.5T geartronic gereden en een V40 automaat, dus wel automaat ervaring denk ik zo.
Maar ik vind wel dat deze automaat iets anders schakelt dan de geartronic deed.
Heb m nu een jaar dus hij is wel ingeleerd op mijn voet.
Al heb ik soms de neiging om ff door te trekken...
Toch maar rustiger over de rotondes, uit lijfsbehoud voor de bak;)
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

Goed plan !
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
peer54
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 17.07.2011 - 21:30

Dag,

Het rotonde verhaal is voor mij erg herkenbaar. Als ik weer heel voorzichtig het gas beroerde versnelde de auto vreselijk. Hij was bij het afrijden van een rotonde niet te doceren. Gevaarlijk situatie. Ook van de eerste naar de tweede versnelling ging regelmatig gepaard met een flinke schok.
Ik heb het op dit forum al eerder aangegeven dat de dealer toch nadat een flush behandeling ook niet het gewenste resultaat opleverde de bak vervangen heeft, onder Volvo Selekt garantie.

Mij werd verteld dat de automaat (bouwjaar 2007) telkens bij ‘geen gas’ zich loskoppelt van de motor i.v.m. zuiniger rijden. Dat is inherent aan dit type automaat. Het wil wel eens dat het weer aangrijpen van de bak bij gas geven ,voelt als een schokje. Niet erg comfortabel vind ik. De ruilbak die er nu onder onze S80 ligt heeft het ook wel eens, bij het oppakken van het gas. Bij lage snelheden luistert en reageert de bak erg nauwkeurig op het gaspedaal. Het is een andere stijl van rijden. Ik vind de eerste drie versnellingen, omdat je erg op moet letten op de stand van je gaspedaal, niet erg smooty opschakelen. Ook dit is niet altijd het geval.

Ik heb in het verleden verschillende Amerikanen en Nissan’s gereden die dit euvel niet hadden.
Over een paar weken kom ik in de geledenheid om eens in de nieuwe BMW 5 automaat te rijden.
Ben benieuwd hoe deze automaat schakelt?

Groet,

Peer
Gast

Het is niet te vroeg voor een Flush. Precies op tijd!
Forumsponsor Gery Slot kan wel wat voor je betekenen: www.powerflush.nl
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Ik heb dit van de 2 naar z'n 3 wat met een koude motor (ook al is ie al half warm door de standkachel) gewoon minder mooi gaat. Pas als ie echt warm is (zeg een km of 10-15 heb gereden), dan kan ik zonder schokje schakelen. Bak is recentelijk gefulshed en het was 1 dag weg. Ook als ik de auto start en in z'n D zit dat geeft ie koud een behoorlijke schok (alsof ie blijft hangen).

Ik heb niet het idee dat ie aan het overlijden is, maar enkel de bak is gereviseerd (bijna 100.000 km geleden) en nu gefulshed. Kleppenhuis is met 370.000 nog orgineel. Zou het aan de randobjecten kunnen liggen?

Meld dit even omdat we min of meer gelijke symptomen hebben. Ik wil nog een keer terug naar Gery, omdat precies een dag na de flush alle "klachtjes" er weer waren. Om z'n kennis los te laten op dit soort situaties. Als de bak oud kan worden met een schokje van 2-3 bij een koude motor (en niet bij een warme) dan is dan ook acceptabel).
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
josas1
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05

Vandaag eens rustig over de rotondes gereden. De bak uit laten schakelen, om t maar zo te zeggen. En dan is er niks te merken.
Een beetje als een ouwe l*l door de bocht:)

Jammer dat je flush niet goed gelukt is, sju_art....Zonde geld, achteraf.
Heb je een soort van garantie?
Misschien toch maar leren wennen aan de eigenaardigheden van de Volvo automaat?!
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Is het niet gewoon het samenspel van spelingen?
Afremmen op de motor: speling ene kant op.
Gasgeven: speling andere kant op.

T'is maar een idee
Gebruikersavatar
josas1
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05

M@rcel schreef:Is het niet gewoon het samenspel van spelingen?
Afremmen op de motor: speling ene kant op.
Gasgeven: speling andere kant op.

T'is maar een idee
Lijkt me n goed idee...:)
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
Jan
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 19.10.2004 - 19:09
Locatie: Haarlem

Mijn idee is de bak in elk geval te laten flushen: een lage km stand is vaak het gevolg van korte ritjes en dat vindt een AT niet leuk (de koppelingsplaten van een MT meestal ook niet).
Marcel kan heel goed gelijk hebben wat betreft de speling: een kantelend motorblok of speling in de aandrijfassen zou best (mede) oorzaak kunnen zijn van de bonk die je voelt.

Groet,

Jan
XC60 Polar+
Ooit o.a.: 343, 345, 360i, 480ES AT, 745GL AT, 855R, ATV70N 2.5T AWD,
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Jammer dat je flush niet goed gelukt is, sju_art....Zonde geld, achteraf.
Heb je een soort van garantie?
Misschien toch maar leren wennen aan de eigenaardigheden van de Volvo automaat?![/quote]

Ik beschouw het niet meteen sneu geld; vorige eigenaar was een kneus wat onderhoud betreft, dus het rijd fijner wetend dat er verse olie in de bak zit, die natuurlijk anno 2012 is. 300 euro is dan wel veel, maar gezien de nette houding die Gery heeft, kan hij vast advies geven en wie weet is er ergens kroting te regelen mocht hij nog een keer willen spoelen of checken.

Maar dat is een aanname. Zal binnenkort eens bellen; ondertussen kan ik met warme bak en rustig rijden, schokloos schakelen. Enkel een koude motor of door bizarre schakelmomenten te creeren, een schok voelen. Maar overduidelijk is de 2 naar z'n 3 het minst aangenaam.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
spooky202
3rd Gear member
Berichten: 372
Lid geworden op: 11.12.2007 - 16:12
Locatie: Maarsbergen

Heb je een Geartronic? Dan kan de schok met het schakelen van 2 naar 3 nog te maken hebben met de B4 servo cover. Die kan bij de eerste GT modellen in de V70 en S60 nog wel eens dit soort symptomen veroorzaken.
Casper

MY23 V90 T8 Ultimate Dark
MY24 EX30 Ultra
MY21 V90 T8 R-Design - MY21 XC40 T4 Recharge R-Design Expression - MY95 850 2.5 20v Estate - MY09 V50 2.0D Powershift Edition II - MY01 V70 2.4T - MY99 V70 R AWD - MY09 V70 2.4D R-Design - MY18 V90 T4 "Ocean Race Edition" - MY07 V70 D5 Edition Sport - MY13 V70 D5 R-Design

sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Het is de "normale" automaat.

Misschien is er wel winst te halen door randobjecten te vernieuwen? Gery had het toen over bepaalde assen die konden worden aangepast en mijn koppelomvormer is nog steeds orgineel. Klinkt dit bekend voor iemand?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
eindelijk Volvo
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 01.01.2011 - 11:36
Locatie: omgeving utrecht

Hoi allen.

Heb gisteren mijn S80 D5 laten flushen. Het verschil is enorm. de auto heeft 125k gereden en de olie die er uit kwam zag er niet eens heel erg slecht uit. Nadat de boel was geflushed een stukje inleren met Gery en toen naar huis.
Toen ik voor het stoplicht stond en weg reed om van de snelweg de wijk in te rijden was het schakelen boter zacht. Gewoon als of ik in een nieuwe auto zat.

Ik vind het de ruim 300,- meer dan waard!

Het flushen heeft ook een preventieve werking, ook van uit dat oogpunt is het al een aanrader. De olie dient al naar gelang het gebruik te worden gewisseld. :P :P
Volvo 850 2.5l 1997 205k op de klok
Mijn 2e Volvo, S80 D5 Momentum AUT in Saville Grey metalic MY2007 . Regor lichtmetalen 17 ";, en met een forum sticker!
Mijn eerste volvo, een s60 my 2006 2.4i zeer fijne auto.
Gebruikersavatar
sappie
3rd Gear member
Berichten: 363
Lid geworden op: 12.06.2009 - 09:57

Ik had 1 van de laatste s70's die ook met de nieuwere 5-traps aut geleverd is. had exact hetzelfde euvel, bij een bocht of rotonde het gas erop, leverde standaard een flinke bonk van de automaat op.

Bij de dealer toen de soft ware laten aanpassen (automaat ging bij stilstand automatisch in neutraal, dat eraf laten halen) en automaat laten flushen, daarna nooit meer die bonk gehad!
09-'12: S80 (2002), 2.4 (170pk), 5-traps aut., dynamic, 140.500km bij aanschaf in sept 2012. Huidige stand: 162.000km.
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
Gebruikersavatar
sappie
3rd Gear member
Berichten: 363
Lid geworden op: 12.06.2009 - 09:57

Nu ook de S80 laten powerflushen bij raymond, km stand 148.000. De olie was toch aardig zwart die eruit kwam, vermoedelijk ook door veel kleine ritjes. Was het geld meer dan waard. Automaat schakeld veel beter en soepeler dan voorheen. Ook lijkt hij gevoelsmatig wat beter aan het gas te hangen. Kortom: rijdt na de flush gewoon veel lekkerder.
Ook heb ik na 9.000km met wat langere stukken en flink wat doortrekken het gevoel dat de motor wat losser en smeuiger wordt, maar ook dat kan gevoelsmatig zijn. Voor mij gaat ie in ieder geval steeds fijner rijden 😃
09-'12: S80 (2002), 2.4 (170pk), 5-traps aut., dynamic, 140.500km bij aanschaf in sept 2012. Huidige stand: 162.000km.
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
Plaats reactie

Terug naar “S80”