Overweging V70 2.0d/D3/D5

Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Gefeliciteerd Ed, mooie, relatief nog verse auto. Veel plezier en fijne kilometers, en dat verbruik.... tsja, roetfilter en regeneratie denk ik.
Hoop dat de andere puntjes ook opgelost worden en dan lekker genieten!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
NederKees
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 22.10.2009 - 14:02

Afgelopen weekend vanuit België naar NL gereden en weer terug. V70 D3.
Heen wind mee, terug wind tegen. Vrij sterke wind.
Verdere omstandigheden ongeveer gelijk. Heen en terug zo'n 135km/u gereden.
Heen 1:16,1. Terug 1:14,7. Volgens de computer.
Zoals EdRaket al zegt, het lijkt erop dat de wind-weerstand een grote factor is bij dit model V70.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik vind een verschil van 1,4 km niet heel veel voor een stevige wind. Met de 2.4D ga je dit verbruik overigens nooit halen!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1206
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Ha die Ed, toch een zwaarder gemotoriseerd model geworden. Helemaal goed joh, en echt een mooie bak! Van harte gefeliciteerd met de aanwinst. Qua verbruik zitten de nieuwe modellen inderdaad hoger dan het vorige model, maar ach zoals je terecht noemt, je krijgt er zoveel meer auto voor.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
NederKees
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 22.10.2009 - 14:02

edraket schreef:Ik vind een verschil van 1,4 km niet heel veel voor een stevige wind. Met de 2.4D ga je dit verbruik overigens nooit halen!
Ik vind het toch wel opvallend. Bij mijn S60 (benzine) was dat verschil veel kleiner.

Met mijn vorige V70, een 2.4D haalde ik gemiddeld 1:12. Bij lange afstanden was het verbruik ook zo rond de 1:14,5.
Nu gemiddeld 1:14 volgens de computer. Aan de pomp blijkt dat nog maar 1:13 te zijn?!?
D3 is dus bij mij niet veel zuiniger dan 2.4D. Maar een paar procent, en dan nog alleen bij woon-werk verkeer. Bij lange (redelijk snelle) snelweg ritten scheelt het bijna niets.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De ene auto is ook zuiniger als de andere, ondanks gelijk motorisering en bouwjaar. Er zijn meerdere factoren verantwoordelijk voor het verbruik.

Als ik met mijn huidige (2.4D dus) 135 rijd staat de BC op 8l/100km. 1:14 is dus echt niet haalbaar. Tot 110 is het nog wel te doen en staat de BC op zo'n 6l/100 km, daarboven gaat het heel rap omhoog.

Overigens gisteren voor het eerst getankt en de BC blijkt pessimistisch ipv optimistisch! In de praktijk komt de auto een halve km verder op een liter dan de BC aangeeft. Meestal is het andersom. Verbruik van 1:16 viel me zeker niet tegen, al moet ik wel zeggen dat het (heel) erg rustige km's waren. Allemaal met 100-110 op de cc. Bij normaal rijden kom ik denk ik niet verder dan 1:14.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Ik vind dat verschil van 1,4 ook wel mee vallen, bij bv. windkracht 5 (vrij krachtige wind, 29-38 km/h) is het verschil in windsnelheid tussen mee of tegen dus minimaal 58 km/h.
Als je dat op de genoemde rijsnelheid van 135 km/h toepast (dat zal niet helemaal zo werken denk ik) is de te overwinnen windsnelheid tov. windstilte vergelijkbaar met het rijden, met wind mee van 106 km/h en, met wind tegen 164 km/h.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
BG_Volvoforum
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33

Edraket,

zeeeer mooie auto heb je daar, zit zelf ook te kijken naar zoiets, ze gooien je dood tegenwoordig met betaalbare versies.

Spijtig genoeg straft vadertje staat je in Belgie nog altijd gigantisch als je iets meer dan 2.0 wil hebben,

heb nu een V50, zwart interieur, maar ik ga zeker afstappen daarvan, wil eigenlijk een bruine kleur, maar omdat die er nog niet is kan ik voor een heel lichte kleur gaan, of de jouwe,, vind die cranberry echt mooi, spijtig dat ik niet alleen kan (=mag) :-) kiezen, wederhelft vindt de V70 veel te groot voor haar, als ze nog maar effe twijfelt, of durft suggereren dat ze misschien uberhaubt wel ergens misschien ooit es zou kunnen twijfelen, dan staat er dezelfde dag een V70 op de oprit ipv de V50, zwart, cranberry of calcite, 2.0D jammer genoeg maar dan met een chipje in zijn neus :-)

By the way; argumenten om wederhelft te overhalen worden graag ontvangen :-)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heb de auto laten chippen (eco programma) en daarmee is hij toch wel een behoorlijk stukje zuiniger geworden.

Als je eenmaal in zo'n gekleur interieur hebt gezeten wil je niet meer anders. Zwart is dan opeens zo saai! En je moet het wel in het echt zien. Op de foto wist ik het ook nog niet zo net, maar in het echt was ik binnen 1 ms om!

Laat anders je wederhelft gewoon meerijden in zo'n auto. Kijk waar een mooie staat, rijd er "toevallig" langs en zeg dat je gewoon even binnen wilt kijken. Laat haar even zitten onder de opmerking dat je die wel erg mooi vindt. Maak een proefrit en waarschijnlijk is het dan om. Mijn vrouw is helemaal weg van het interieur van de V70, die vindt hem zoveel chicker dan het vorige model.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
The Soldier
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 17.04.2007 - 15:56

Edraket: rica eco tuning? Wat is het huidige verbruik t.o.v. Het vorige?
V70 D5 Momentum 2008 M6
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

He Ed,

Toch laten chippen? Rica? EGR dicht? 200pk?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik heb inderdaad weer bij Rica aangeklopt. Toch een van de beste tuners in mijn ogen. Ik heb het dit keer voornamelijk voor het verbruik gedaan. Wilde eigenlijk de standaard 185 tuning, de 400Nm voelt net iets krachtiger aan als de standaard 340Nm. Ik wilde echter maximaal gebruik maken van de brandstof besparing, en heb daarom het eco programma gekozen. Dit is dezelfde tuning als Polestar, maar dan nog met de nadruk op brandstof besparing. En ik moet zeggen dat de auto merkbaar zuiniger is geworden. Had al 150 km met de tank gereden, en gisteren opnieuw getankt na tuning. Kwam op 1:17,3 uit aan de pomp! Echt zeer opmerkelijk. Kwam voorheen niet zuiniger als 1:15,5. Dat scheelt toch wel een slok op een borrel. Ik moet wel zeggen dat de omstandigheden erg gunstig waren voor beide waardes, geen files gehad, lekker sukkelen op de snelweg met 110 met het verkeer mee. Moet ook een aardig stukje 80 rijden op de A4, dus dat drukt het verbruik wel natuurlijk. In de praktijk denk ik rond de 1:16 te komen en dat vind ik zeer acceptabel.
Ik moet de 185 pk variant nog proberen, kijken of die versie net zo zuinig rijdt of toch iets dorstiger.
Het grootste verschil zit hem overigens in het optrekken. Bij de standaard software ging de BC dan snel over de 50 heen, en dan bedoel ik in zijn 2 of 3. Nu komt hij ongeveer aan de 20, dus dat verschil is heel groot. Ook bij constante snelheden is hij zuiniger.

Overigens heb ik het met Rica nog over het verbruik gehad, en Rica gaf aan dat dat puur komt door het programma wat Volvo heeft veranderd ivm het roetfilter. Ik zou een software versie terug kunnen, dan werd de auto zuiniger, maar heb je weer kans op verhoging van het olienivo.

Roetfilter kon er ook uit, dan kan hij volgens Rica 1:20 lopen. Zij kunenn dat programmeren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5251
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Je gaat weer een zuinigheids wedstrijd winnen met je nwe auto ed. Mijn rica getunde V70 D3 MY2012 H6 loopt gemiddeld 1 : 13,9 (op tankbonnen) dus 1 op 17,3 voor het laaste type type V70 lijkt me echt een prachtige waarde.
BG_Volvoforum
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33

Mijn duistere plan is een V70 als vervanger mee te krijgen als de V50 op onderhoud is, maar dat is me al twee keer niet gelukt, garage heeft geen V70 vervanger, wel een S80. Gisteren avond net dezelfde gezien, maar de 2.0D, full option, 65K km,

pijn man
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

NielsV70 schreef:Je gaat weer een zuinigheids wedstrijd winnen met je nwe auto ed. Mijn rica getunde V70 D3 MY2012 H6 loopt gemiddeld 1 : 13,9 (op tankbonnen) dus 1 op 17,3 voor het laaste type type V70 lijkt me echt een prachtige waarde.
Rijd jij dan gemiddeld hoge snelheden? Boven de 110 gaat het verbruik van de mijne ook rap omhoog, maar ik red in de randstad simpelweg niet sneller dan 110.
Ik rijd wel "verstandig". daar bedoel ik mee dat ik niet constant op de rem sta, maar anticipeer. Dus tijdig het gaspedaal los enzo. Wel gaat regelmatig het gas even op de bodem om het roet los te branden :roll:

Welke tuning heb jij erin?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Goed te lezen Ed! Heb je die software loader thuis liggen of moet je terug om eea te wijzigen?
Dat stukje wat je schrijft over het roetfilter helemaal verwijderen klinkt ook goed! Hoe kom je dan door de apk? Toevallig iets over gehoord? Kan dit ook zonder de tuning?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5251
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

edraket schreef:
NielsV70 schreef:Je gaat weer een zuinigheids wedstrijd winnen met je nwe auto ed. Mijn rica getunde V70 D3 MY2012 H6 loopt gemiddeld 1 : 13,9 (op tankbonnen) dus 1 op 17,3 voor het laaste type type V70 lijkt me echt een prachtige waarde.
Rijd jij dan gemiddeld hoge snelheden? Boven de 110 gaat het verbruik van de mijne ook rap omhoog, maar ik red in de randstad simpelweg niet sneller dan 110.
Ik rijd wel "verstandig". daar bedoel ik mee dat ik niet constant op de rem sta, maar anticipeer. Dus tijdig het gaspedaal los enzo. Wel gaat regelmatig het gas even op de bodem om het roet los te branden :roll:

Welke tuning heb jij erin?
D'r is naar ik weet maar 1 rica V70 D3 tuning zo'n 180 pk en 475 Nm. Op de snelweg rijd ik meestal zo'n 130 / 140 het is me idd wel opgevallen dat wanneer ik een lange route proveciaal rijd het verbruik nogal zakt.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Thijs schreef:Goed te lezen Ed! Heb je die software loader thuis liggen of moet je terug om eea te wijzigen?
Dat stukje wat je schrijft over het roetfilter helemaal verwijderen klinkt ook goed! Hoe kom je dan door de apk? Toevallig iets over gehoord? Kan dit ook zonder de tuning?
Keuring is geen probleem. Er wordt alleen gekeurd op K waarde en die mag voor een turbodiesel nog steeds 3 zijn. Dat haal je met groot gemak.Ik dachtniet dat een diesel met roetfilter anders gekeurd wordt, maar ben geen APK specialist. Misschien dat iemand dit kan aanvullen.
Roetfilter verwijderen kan ook zonder verder tuning.


Ik heb inderdaad de isoftloader hier liggen, dus het programma kan ik zelf wijzigen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4319
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Soms loop ik wel eens met het idee rond om het roetfilter in zijn geheel eruit te halen(met aangepaste software uiteraard) wat ik me afvraag is als ik echter weer(tijdelijk) de standaard software erin zet dat er dan geen bergen foutmeldingen komen.
Ik heb zelf een softloader en zet bij dealer bezoek de standaard software weer even in de auto

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4319
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Mijn overweging is meer een wat groter actieradius wat dan weer komt omdat de auto wat zuiniger is. Grotere tank zou ook kunnen...

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”