Brandstof dilemma!

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
VJ30
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12.08.2006 - 21:15
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Hej!

Na 4 jaar en 160.000 km in mijn Hyundai Accent, is het tijd voor een opvolger. Volvo heeft de voorkeur, tijd voor een echte auto :)

Het gaat om een V40 of V70 uit de periode '96 tot '99, voor een prijs van max. 6000 euro. Ik wil niet teveel bijleggen op dit moment en het is slechts voor de komende 2 jaar of wat. Dilemma is allereerst of ik een benzine of dieselvariant zal kopen. Ik rijd minstens 30.000 km per jaar, dus diesel is voordeliger. Ik ben alleen benzine gewend en verheug me niet echt op die 90 pk diesel die in de V40 ligt. De latere motoren met meer vermogen liggen weer niet in de prijsklasse. Aan de andere kant... de 1.8 motoren zitten ook niet zo dik in het vermogen. Dus dan zou het of een trage diesel worden, of een sterkere benzine (2.0?). Lastig kiezen!

En hoe zit het die 1.9 TD motor, kan ie zoals elke Volvo ook kilometerstanden van 200K+ aan? Komt toch van Renault... ;)

Wat zou een goede keus zijn? Ik hoor graag jullie adviezen!

René
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

De V70's Tdi hebben 140 pk. Alleen voor €6000,- koop je niet veel V70 lijkt me. Dan moet je uitwijken naar de (oudere) 850 estate Tdi met dezelfde motor.
Dit zijn fijne betrouwbare auto's. Alleen weegt het wat en 100 euro wegenbelasting per maand is niks.

De V40 diesel....tja..een phase I is sowieso niet de fijnste V40 vanwege een matig onderstel. Pin me er niet op vast want er zijn vele tevredene phase I rijders hier. De diesel uit die periode is niet de meest fijne. Maakt uiteraard wat meer herrie als de huidige common rail versie maar doet het verder toch erg goed en is zeer betrouwbaar. Misschien kun je een phase II scoren op diesel?? Nieuw onderstel, mooier interieur en een snellere motor...

Benzine zou IK niet doen bij 30000km per jaar
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
zwolly
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
Locatie: zwolle

denk dat die 1.8 meer pk(phase1-115pk/phase2-122pk) heeft als de accent , en persoonlijk vind ik de 1.8 echt niet supersloom ofzo
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11741
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Een phase2 diesel voor 6000 euro? dat lijkt me ook sterk....

Ik heb zelf een 1998 V40 1.8 benzine en ben er prima tevreden over, ook over de wegligging... Zal wel een kwestie van gebrek aan vergelijkingsmateriaal zijn :)

Die gloednieuwe V70 die ik laatst als leenauto meekreeg reed inderdaad heerlijk, maar was dan ook heel erg ruim buiten m'n budget :)

Ik rij ook ongeveer 30.000 in het jaar, maar mijn werkgever betaald de benzine, dus ik klaag minder :D
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Nee iidd, phase II diesel 102 pk gaan vanaf zo'n 7500,-

hier http://zoek.autotrader.nl/www/cars_adve ... 1243907661

heb je een V70 met redelijke km stand voor jouw budget
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Nee iidd, phase II diesel 102 pk gaan vanaf zo'n 7500,-

hier http://zoek.autotrader.nl/www/cars_adve ... 1243907661

heb je een V70 met redelijke km stand voor jouw budget
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Nee iidd, phase II diesel 102 pk gaan vanaf zo'n 7500,-

hier http://zoek.autotrader.nl/www/cars_adve ... 1243907661

heb je een V70 met redelijke km stand voor jouw budget
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
VJ30
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12.08.2006 - 21:15
Locatie: Utrecht
Contacteer:

zwolly schreef:denk dat die 1.8 meer pk(phase1-115pk/phase2-122pk) heeft als de accent , en persoonlijk vind ik de 1.8 echt niet supersloom ofzo
Ik heb even naar de gegevens op Autoweek gekeken, leuke vergelijking: http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... ISP=1&ref=

Ik reis veel, ook in het buitenland, en ik baal er vooral van dat ik in de bergen en op andere steile plekken totaal niet mee kan komen. De Accent valt, zeker met de airco aan, helemaal weg. In Nederland zijn de prestaties prima, zolang het maar vlak is en de auto niet te zwaar beladen. Ik denk dus dat ik vooral naar het koppelvoordeel van de Volvo moet kijken, lijkt me.. Ik weet niet hoe het zit met de trekkracht in de praktijk, van beide motoren? De benzine vs. diesel?

René
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Tja, die diesel heeft gewoon een goed koppel...
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Kweep
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 01.04.2006 - 17:18
Locatie: Haaften

Ik heb mijn S40 met de 90 pk diesel in maart van dit jaar gekocht voor 6.000. Weliswaar met 198.000 op de teller maar helemaal prima in orde.

Had daarvoor een Lancia Lybra 1.8 benzine met 130 pk die behoorlijk sneller was, maar qua trekkracht onderin presteert de Volvo stukken beter.
Klaas-Wouter
V60 1.6 D2 Summum Geartronic
V70 2.0d MY2008
Toyota Avensis Wagon T25 2.2D4D Executive MY2006
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi First Edition MY 2003
Volvo S60 D5 MY2003
Sealt Altea XL Stylance 1.9 Tdi MY2008
Volvo S40 1.9D Europa MY1999
Lancia Lybra 1.8 MY2000
Volkswagen Passat Variant 1.9Tdi MY2000
Peugeot 406 ST 1.8
Volkswagen Golf IV 1.9 Tdi
Peugeot 106 XS 1.4 MY1996
Peugeot 106 XS 1.4 MY1994
Peugeot 305 ST 1.6
Talbot Horizon 1.5
Gebruikersavatar
Stef_r
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 26.06.2006 - 17:00
Locatie: Helmond

Ook ik heb een V40 met 90PK diesel en ben er zeer tevreden over! Oke, je moet er mee kunnen leven dat je niet altijd als eerste weg bent bij een stoplicht maar zelfs dat lukt me vaak nog wel hoor. Tuurlijk, de nieuwe generatie diesel zal zeker wel beter rijden, stiller zijn en iets(??) zuiniger rijden maar voor mij was een PhaseII ook net buiten budget.
Ik heb mijn V40 met een Europa pakket en nog een extra pakket (weet alleen niet welke...) met o.a. climate control etc. ben er echt super tevreden mee en endanks dat deze toch nog wel een paar jaartjes mee moet gaan zal de volgende auto weer een V40 worden. (Dan alleen wel een PhaseII die dan wel binnen budget zullen vallen... :razz:
Volvo S80 2.4 170PK AUTOMAAT 1999
[afbeelding volgt nog...]
I turn negative input into positive output... Trust me; I'm an Engineer!
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Een V40 is een heerlijke reisauto, ik neem aan dat je veel snelweg kilometers maakt? Dan zul je van het "slechte" onderstel ook niet veel merken, behalve misschien af en toe op een dwarsrichel die wat vervelend doorgegeven wordt (bij een phase 2 is dat overigens niet veel beter). De 1.8 kan prima meekomen in het verkeer, bergop moet je af en toe wel even terug schakelen. Als je er 1 met cruisecontrol zoekt heb je dat probleem al veel minder.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Hee Hans, maak je links eens wat kleiner :|
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Ja, sorry. Was niet zo bedoeld. Maar met een 28"breedbeeld scherm is het net te doen :roll:
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Als je [url=adres]korte tekst[/url] doet heb je hier geen last van en kun je ook nog eens beter duidelijk maken wat de link precies is.
Gebruikersavatar
Romke
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 08.08.2006 - 21:42
Locatie: IJsselmuiden

hier (link) heb je een V70 met redelijke km stand voor jouw budget
Ook gezien, maar lelijke schade linksvoor (op maffe plek) en ik dacht ook rechtsachter (maar ik kan me vergissen met een andere V70). Al is dat natuurlijk allemaal wel te fixen...
Volvo V40 1.8 16v Europa (1998)
VJ30
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12.08.2006 - 21:15
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Leuk om jullie reacties te lezen. Waarschijnlijk zal de algemene rij-ervaring een stuk beter zijn met een V40, vergeleken met mijn Hyundai... Dat ding is net een schip: hij dobbert echt door de bocht (heel weke vering). Ik maak inderdaad vooral veel snelwegkilometers. Ik denk dat ik maar 's een proefritje ga maken met de 90 PK diesel, ben inmiddels wel benieuwd...

René
DennisM
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 21.06.2006 - 20:25

Goedemorgen,

Ik heb 8 weken terug een V40 1.9 D gekocht (95PK)
en vind de auto zeker niet traag wat je wel merkt is dat de turbo vanaf 1900 toeren echt mee begint te doen.
Ik heb sindsdien 16.000 km gereden ook in de bergen.
Kortom een Top reisauto met een zuinig verbuik, ik rijd voor mijn werk iedere dag 310 km en gemiddelt rijd ik 1 op 18,5 tot zelfs 1 op 19.8!
Dit wel op de cruise controle!

gr. DennisM
Gebruikersavatar
Romke
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 08.08.2006 - 21:42
Locatie: IJsselmuiden

En om de boel compleet te maken: een V40 1.8 verbruikt elke 12 kilometer een litertje euro 95...
Volvo V40 1.8 16v Europa (1998)
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

Ik weet niet wat er mis moet zijn met de wegligging van de V40 Ph1 maar dat ding van mij is net een kart (als het er op aan komt) en ik heb dankzij mijn werkgever voldoende rijopleidingen en rijervaring in diverse merken en types auto's (top segment) om een aardige inschatting te kunnen maken.

Nou weet ik niet of ik toevallig dan de enige ben met een goed onderstel maar dat lijkt me niet waarschijnlijk het lijkt mij eerder waarschijnlijk dat er een enkeling met een rottig onderstel zal zijn.

Dat wat aan het onderstel wordt toegekent is vaker te herleiden naar slechte schokdempers/brekers en een verkeerde bandenspanning.

Iets viel mij trouwens ook op in de banden discussie, ik weet niet hoe de mensen hier omgaan met hun auto op de openbare weg maar zelfs in de sro ben ik nog nooit over het vermogen van mijn banden heen gegaan (behalve dan op het pvi cirquit te Leliestad en dan zoeken ze echt alle meest extreme situaties wel op).

Grt Barry
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”