Speling aandrijfas linksvoor en 'tik' in het stuur

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
...

Symptonen:
- Lange bochten (snelweg) en rotondes linksom rijdend voel ik weerstand in het stuur in de vorm van een tikje (gevoel, geen geluid). Voorbeeldje: op een rotonde rijdend en het stuur een halve slag gedraaid, voel ik dat het stuur soms even 1 cm terug wil naar rechts. Zelfde in lange bochten.
- Bij het koppelen (aandrijving belast/onbelast dus) hoor ik soms een 'klak' geluid. Vooral op het moment bij het gas loslaten in de 1e en 2e versnelling is het te horen en te voelen.

Geconstateerd/gedaan:
- Stuurhuis is tijd terug vervangen, zo goed als uitgesloten als verdachte.
- Vandaag was ik voor een bandenwissel bij de garage en voelde ik op de rechter aandrijfas speling. De speling was voelbaar op de aandrijfas tussen de wielnaaf en de versnellingsbak. De speling was ook in deze richting, geen zijdelingse speling. Aan de linkerkant gecontroleerd en daar is geen speling.
- Nog steeds wat lichte trillingen (minimaal, ik heb een keer een echt kapotte homokineet gehad en toen stuiterde ik over de weg), vergelijkbaar met een kleine onbalans in de wielen. Alles banden zijn echter nieuwe en goed gebalanceerd, net als de oude set.

Gezien de genoemde punten: betreft het dan een speling op de homokineet of wiellager?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wiellager is uitgesloten. Als je speling voelt tussen de ingaande as van de bak en het wiel zit het in de as zelf (homokineet). Wat jij denk ik voelt is de speling van de as in de bak. Dat is normaal, er is daar altijd wat speling.

Probeer bij stilstand eens het stuur iets meer als een kwart in te draaien. Als je dan nog steeds een terugsturende beweging voelt is het toch je stuurhuis ben ik bang. Soms gaat het stuur uit zichzelf heen en weer als je hem in die stand losjes vasthoudt.

Van welk (model) jaar is jouw auto?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Was het een nieuw of een ruil stuurhuis? wellicht nog garantie, zoniet kan er in een gebruikt stuurhuis ook een storing zitten of optreden.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
...

edraket schreef: Probeer bij stilstand eens het stuur iets meer als een kwart in te draaien. Als je dan nog steeds een terugsturende beweging voelt is het toch je stuurhuis ben ik bang. Soms gaat het stuur uit zichzelf heen en weer als je hem in die stand losjes vasthoudt.

Van welk (model) jaar is jouw auto?
De tip om vanuit stilstand eens een kwart te draaien is een goede! Gedaan en helaas niet het effect waar ik op gehoopt had, kennelijk toch weer het stuurhuis. Het is nu echter 10x minder dan met het vorige stuurhuis en voorlopig valt hier nog mee te leven.

Ik heb wel eens verhalen gelezen van mensen die het stuurhuis hebben laten flushen? En verhalen dat niet het stuurhuis, maar een specifieke slang wel eens voor lekkage zorgt?

Sorry voor de late reactie!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Je geeft aan dat het niet het gewenste resultaat gaf om een kwart in te draaien maar toch denkt dat het stuurhuis niet goed is. Wat was dan het resultaat?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
...

Geen resultaat, maar effect :wink:

Dat effect was het tikken in het stuur vanuit stilstand. Niet waar ik op gehoopt had.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Effect is inderdaad beter. MAar ik begrijp dus dat je stuur pendelt als je hem indraait?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
...

Yep, dus kennelijk toch het stuurhuis.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”