Verwijderen en schoonmaken kleppendeksel D5

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Leidingen vernieuwen als ze goed zijn is pure onzin
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ervaring er mee?
Als je een zo,n stellig antwoord geeft,motiveer het ook even,dan is het voor een ander beter te begrijpen,waarom denk je dat Volvo het voorschrijft?

Het is zelfs zo,dat als je nieuwe injectors monteerd zonder nieuwe leidingen,je geen garantie meer hebt op de injectoren.

Ik sleutel zelf dagelijks aan die dingen,ik weet waar ik het over heb.
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

Als je nieuwe leidingen plaatst, krijg je dan terug garantie op de oude injectoren :P :oops: :wink:
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Het is niet voor niets dat VOLVO ze niet hergebruikt. Deze leidingen, en mn de snelkoppelingen zitten vrij nauw in een passing....ietsjes ongelijk en de snelkoppelingen gaan zich hier aan "zetten". Haal je ze los, is het onmogelijk om ze precies op hetzelfde punt weer te laten zetten. Meestal gaat het goed, want je draait ze goed aan, maar soms ook niet.
Besef dat de druk vrij hoog is, en een klein lekje is al funest.
Een tweede keer hergebruiken zou ik zowieso nooit doen, maar de eerste keer zou ik wel aandurfen, als je voorzichtig bent met loshalen.
Een firma als VOLVO kan en wil dit risico niet lopen/nemen.

Zelf heb ik dit ook losgehaald om de inlaat helemaal schoon te maken 2 jaar terug, en ik doe het in aug weer. Ik had toen ook de mixer schoongemaakt, en het hele circuit. De wagen ging stukken zuiniger lopen, van 6,1 l/100 km, naar nu gemiddeld 5,2-5,3 l/100 km. dit alles via de BC. Ik maak ongeveer 2-3 keer per jaar de mixer schoon, maar in aug dus weer alles, incl inlaatspruitstuk.
Ook de laatste keer eens echt uitgerekend met liters en km, en kwam uit op 5,4 l/100km.

Zaterdag getankt, alles gereset, vandaag heb ik 435 km gereden, en de BC staat nu gemiddeld op 4,2 l/100 km. Maar: ik reed met een karretje erachter en dan steeds 90 km/h op de snelweg op de CC. Het woog niets, maar was wel veel in volume, niet alles paste in de auto.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

ovlov058 schreef:Als je nieuwe leidingen plaatst, krijg je dan terug garantie op de oude injectoren :P :oops: :wink:

Jij wel! :)
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

Dank je, god zal u lonen, met appels en bruine bonen :salute:
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

In ruil voor injectoren? :)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

jaja :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :bootyshake: :P

Gij moet volvodealer worden :wink:
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Met al die zeurpieten of er wel of niet een leiding vervangen moet worden,ik hoor dat de hele dag al. :):)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

Nu on-topic. komt er ook geen klein beetje olie mee uit de turbo aan compressorkant, richting intercooler? deze loopt toch op een olielaag en er word aan "gezogen" door het compressorwiel.
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ook dat klopt.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

MarioC70 schreef:Met al die zeurpieten of er wel of niet een leiding vervangen moet worden,ik hoor dat de hele dag al. :):)
Je hebt gelijk en s'avonds mogen we er eens om lachen. Stress afvoeren :coffee:
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

wim de jong schreef:Het is niet voor niets dat VOLVO ze niet hergebruikt. Deze leidingen, en mn de snelkoppelingen zitten vrij nauw in een passing....ietsjes ongelijk en de snelkoppelingen gaan zich hier aan "zetten". Haal je ze los, is het onmogelijk om ze precies op hetzelfde punt weer te laten zetten. Meestal gaat het goed, want je draait ze goed aan, maar soms ook niet.
Besef dat de druk vrij hoog is, en een klein lekje is al funest.
Een tweede keer hergebruiken zou ik zowieso nooit doen, maar de eerste keer zou ik wel aandurfen, als je voorzichtig bent met loshalen.
Een firma als VOLVO kan en wil dit risico niet lopen/nemen.

Zelf heb ik dit ook losgehaald om de inlaat helemaal schoon te maken 2 jaar terug, en ik doe het in aug weer. Ik had toen ook de mixer schoongemaakt, en het hele circuit. De wagen ging stukken zuiniger lopen, van 6,1 l/100 km, naar nu gemiddeld 5,2-5,3 l/100 km. dit alles via de BC. Ik maak ongeveer 2-3 keer per jaar de mixer schoon, maar in aug dus weer alles, incl inlaatspruitstuk.
Ook de laatste keer eens echt uitgerekend met liters en km, en kwam uit op 5,4 l/100km.

Zaterdag getankt, alles gereset, vandaag heb ik 435 km gereden, en de BC staat nu gemiddeld op 4,2 l/100 km. Maar: ik reed met een karretje erachter en dan steeds 90 km/h op de snelweg op de CC. Het woog niets, maar was wel veel in volume, niet alles paste in de auto.
Bedankt allemaal voor de reacties. Zo komen we een stuk verder.

Wim ik ben blij dat je gereageerd hebt. Je hebt het zelf dus ook gedaan.
Ik heb dan nog een paar vragen.

Hoe vuil was het kleppendeksel in vergelijk met de egr bij jou?
Hoe vast draai je de leidingen weer?
Heb je er een nieuwe pakking tussen gedaan?
Heb je nog tips?

Alvast bedankt.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ik heb mbv een moment sleutel de koppelingen losgehaald van de dieselleidingen. Dan wist ik de kracht hoe ze vast zaten, en dan later ietsjes vaster zetten. Dan weet je dat de snelkoppelingen zich iets vaster in de vattingen komen, en zich daaraan zetten. Maare dat kan je niet in het oneindigen volhouden natuurlijk. Ik ben wel van mening dat dit een tweede keer niet meer verantwoord is.
Dus ik koop nu een nieuw setje, ze zijn er in twee delen; een setje van drie voor cylinder 1, 2 en 3 (no 31272679) en een setje van 2 leidinkjes voor cyl 4 en 5 ( no 31272680)

Zorg ervoor dat de leidingen niet torderen bij het losdraaien, maar ook bij vastdraaien.
Je hoeft dat plaatje los te halen, waar de leidingen en een kabelboompje overheen loopt, niet de kop!.....zit vast met een stuk of 10 boutjes,

een pakking als het losgeweest is.......altijd vervangen!

Er was ook behoorlijke vervuiling daar, en schoongemaakt met remmenreiniger en gespoeld. Zelfde prut en zooi als bij de mixer.
De motor was op een gegeven moment gewoon verkouden, en last van astma....na het schoonmaken een lekker fris inlaatkanaal.
Jij loopt ook niet lekker als je astma hebt.....schone luchtwegen is toch lekkerder, zuiniger en komt de performance van de motor ten goede!
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Bij onze D5 is het kleppendeksel verwijderd om de troep er uit te halen. Heb er twee foto's van op het forum geplaatst. Moet je even kijken bij "mijn berichten" van rond augustus/september vorig jaar.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Wolfs XC schreef:Bij onze D5 is het kleppendeksel verwijderd om de troep er uit te halen. Heb er twee foto's van op het forum geplaatst. Moet je even kijken bij "mijn berichten" van rond augustus/september vorig jaar.
Deze dus: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=


Wim, bedankt voor je antwoord.
Hoe heb jij dat gedaan met de momentsleutel? Heb je een speciale momentsleutel waarbij je de kracht kan meten als je iets losdraait?

Want volgens mij kan ik alleen maar met die speciale Volvo tool een momentsleutel gebruiken met het vastdraaien van de brandstofbuizen.

Ik heb de pakking al laten klaar leggen, die haal ik morgen op. Kost 22,10 euro ex.btw.
De leidingen vallen me trouwens nog mee qua prijs. Elk setje, dus van 2 en 3 leidingen kost 75 euro ex.btw. Dus totaal 150 euro ex.btw voor alle leidingen.

Ik ben van plan om a.s. zaterdag het deksel te lichten en schoon te maken.

Als ik trouwens de afbeelding in Vida bekijk dan ziet het mijn motor het er wel even wat anders uit dan bij de motor van Wolfs.

Afbeelding
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Turbodesk, wat wij dan natuurlijk wel verwachten is dat jij, als pionier op het DHZ-gebied, een fotorepo maakt en die op het forum met ons gaat delen. En voor de duidelijkheid: Je weet wat je gaas-initiatief tot gevolg heeft gehad dus.....
Maar wees wel voorzichtig, dat er niets aan vuiligheid naar binnen in het blok gaat vallen.

Ik zeg: succes!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

V70/2.4D/2003 schreef:Turbodesk, wat wij dan natuurlijk wel verwachten is dat jij, als pionier op het DHZ-gebied, een fotorepo maakt en die op het forum met ons gaat delen. En voor de duidelijkheid: Je weet wat je gaas-initiatief tot gevolg heeft gehad dus.....
Maar wees wel voorzichtig, dat er niets aan vuiligheid naar binnen in het blok gaat vallen.

Ik zeg: succes!
Ik ben inderdaad van plan om een serie foto`s te maken en daarna een verslag te schrijven hier op het forum.
Misschien dat er dan meerdere personen het aandurfen.

Ik ga eerst proberen om de leidingen te hergebruiken. Wil dat niet dan zet ik er wel nieuwe op. De magazijnman in Drachten vanmiddag gesproken en die zei precies hetzelfde. Nieuw kopen kan altijd nog. Het kan geen kwaad, alleen goed in de gaten houden of het droog blijft bij de aansluitingen. Hij zei dat als je er 1000 km mee heb gereden en het is nog steeds droog dat het echt niet meer gaat lekken.

Wim:
Nog een vraagje. Moet ik de motorolie eruit laten lopen, of gedeeltelijk?
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Turbodesk, olie er uit? Je bent toch met de luchttoevoer bezig, of snap ik iets niet?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

V70/2.4D/2003 schreef:Turbodesk, olie er uit? Je bent toch met de luchttoevoer bezig, of snap ik iets niet?
Nou, daarom zei ik al dat het er anders uit ziet. Als je naar de tekening kijkt dan zie je de klepstoters direct onder het deksel zitten.
Als je naar de foto`s van Wolfs kijkt dan is het vlak onder het deksel en zie je alleen de gaten voor de bouten en de inlaatgaten voor de lucht naar de cilinders.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”