ajschot, je hebt volkomen gelijk. Niet voor niets heb ik in mijn Volvo's de tweeters zo'n beetje boven in de deur of zelfs op het dashboard. Of zelfs de a-stijl.
Daar doet Volvo al zo'n 15 jaar zijn losse tweeters plaatsen.
Maar zoals thuis, of in een studio dat geluid krijg je niet. Maar het benaderd het (zeker in de "oude S60") met Premium sound in stereo mode wel. Dolby surround heb ik nooit gebruikt. Dat werkt zoals je al aangeeft voor geen meter.
Heeft het ook zin om op de gewone HU650 een extra versterker te zetten (de PA 300)?
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR XC70 D5 Polar+ 2016 GT V70 NN D5 my 2012 V70N 2.4D 2007 Edition Classic V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6 C30 summum 2.4i V40 phase II 2.0T 2002 AT VW Polo 1.4 kaal...
Denk eraan... Als je versterker te hoge wattage levert en je je radio vol zet (base met PA300) dat je conussen vanzelf een keer door je auto vliegen....
Ik lees mensen die schrijven over vervormingen.... Ik weet niet hoe hard je je radio wilt zetten.... Maar ik geloof toch dat de meeste het toch gewoon gebruiken voor wat gezelligheid en geen rijdende discotheek hoeven te hebben... Ik zou dan geen versterker kiezen want ik neem aan dat je dan ook niet overal extra in gaat bouwen... Meer dan 8 luidsprekers dus. Daarnaast kan het wel zijn dat de PA200 en PA300 minder vervorming hebben maar ik ken de cijfers niet en vaak genoeg gelden die cijfers alleen bij 1kHz. O een HU650 denk na hoe hard je gaat en wat voor luidsprekers.. 8x HP of Gewon performance... Geen probleem bij premium is het het overwegen waard maar dan voldoet waarschijnlijk PA200 het ook als je niet alle plekken aansluit, wat er staat op de volvo accessoiressite klopt niet de PA200 zou de eerste versterker zijn op aarde zonder vervorming. Vervorming onstaat altijd als je een signaal aanpast! Mooi verkoop praatje!
Wat te denken van je kabelboom? Doordat die door je hele autoloopt langs stroomkabels etc kan je ook (tijdelijke) vervormingen krijgen.... Meer Watts betekend niet per definitie meer dB's
Citroën ZX 1.4
Renault Megane 1.4 16v RXE break
Volvo V40 1.9D Europa 102PK 2001 (342.500... Is met pensioen!)
Volvo V70 2.4D 163pk (Rica 205pk) 08-2006 (MY2007)
Volvo V70 D4 181pk 12-2015 (MY2016) Magic Blue, Premium Audio, IntelliSafe Pro
Een algemene regel (vroegah in ieder geval) is dat hoe beter de speaker hoe lager het rendement. Oftewel: Als je betere speakers plaatst, dan heb je meer vermogen nodig om je vertrouwde geluidsniveau te halen.
Je ziet dit ook bij onze Volvo's terug:
speakers: base --> HighPerformance --> Premium
versterker: ingebouwd in HU --> PA200 --> PA300
M@rcel schreef:Een algemene regel (vroegah in ieder geval) is dat hoe beter de speaker hoe lager het rendement. Oftewel: Als je betere speakers plaatst, dan heb je meer vermogen nodig om je vertrouwde geluidsniveau te halen.
Je ziet dit ook bij onze Volvo's terug:
speakers: base --> HighPerformance --> Premium
versterker: ingebouwd in HU --> PA200 --> PA300
Dat is correct in de zin als je beter, meer wattage bedoeld.. maar ook dit is best verwaarloosbaar aangezien maar daarom zeg ik ook als je premium wilt is het wel te overwegen en anders alleen als je een discotheek wilt in je auto. Maar dat is voor ieder verschillend ik heb de radio nooit hard.
Simpel gezegd:
-> Versterker altijd lager WATT dan de luidsprekers anders kun je luidsprekers beschadigen. Of je moet hem niet zo hard zetten dus is je versterker 100Watt per kanaal en je sluit per kanaal 50watt aan zorg dan dat je volume knop niet over die 50% heen gaat! (let op vooral goedkope fabrikanten geven voornamelijk PIEK vermogen aan en niet stabiel vermogen, dit omdat deze getallen hoger liggen een korte overbeklasting is in het ANALOGE circuit geen probleem)
-> Als je hoger vermogen luidsprekers aansluit houd er rekening mee dat je je volume knop verder open zult zetten. Je kan dus, omdat de versterker meer moet versterken, ook meer vervorming horen dan voorheen. Al hebben de performance vanzich zelf zoveel vervorming dat kan de versterker echt niet slechter doen.
Als je gewend bent om lekker in de 90dB herrie te zitten (overigens mag maar max 2 uur per 24 uur) dan zou die PA200 voor HP en PA300 voor premium beter zijn maar ik denk toch dat de meeste volvo rijders toch gewoon willen genieten en niet zo keihard in de herrie zitten. Of heb ik een verkeerd beeld?
PS meeste vervorming zit toch in de begin en eindtrap (begin microfoon eind -> luidspreker)
Citroën ZX 1.4
Hmm is er zo'n groot verschil dan tussen de huiskamer audio regels en die van car-audio?
In de huiskamer is het algemeen bekend dat je beter een zwaardere versterker kunt nemen, om voldoende reserve te hebben bij "drukke passage's zodat de versterker voldoende "stroom" op de spoelen kan zetten. Dit verbeterd de openheid van het geluid, het loopt minder snel "dicht".
Maar in de auto zou dat dus niet zo zijn? ik heb er juist last van dat het geluid wanneer ik stil sta , "redelijk" ruimtelijk over komt, maar dat wanneer we rijden, het geluidsbeeld dichtloopt. Over het volume heb ik momenteel niet te klagen, daar doe ik het dus niet voor. Wel wil ik de speakers langzaam aan upgraden naar de high performance specs, maar eerst maar eens tweeters scoren voor voorin, dat schijnt al een wereld van verschil te maken.
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR XC70 D5 Polar+ 2016 GT V70 NN D5 my 2012 V70N 2.4D 2007 Edition Classic V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6 C30 summum 2.4i V40 phase II 2.0T 2002 AT VW Polo 1.4 kaal...
Quota schreef:Hmm is er zo'n groot verschil dan tussen de huiskamer audio regels en die van car-audio?
In de huiskamer is het algemeen bekend dat je beter een zwaardere versterker kunt nemen, om voldoende reserve te hebben bij "drukke passage's zodat de versterker voldoende "stroom" op de spoelen kan zetten. Dit verbeterd de openheid van het geluid, het loopt minder snel "dicht".
Maar in de auto zou dat dus niet zo zijn? ik heb er juist last van dat het geluid wanneer ik stil sta , "redelijk" ruimtelijk over komt, maar dat wanneer we rijden, het geluidsbeeld dichtloopt. Over het volume heb ik momenteel niet te klagen, daar doe ik het dus niet voor. Wel wil ik de speakers langzaam aan upgraden naar de high performance specs, maar eerst maar eens tweeters scoren voor voorin, dat schijnt al een wereld van verschil te maken.
nou nee ook hier geld als je dit doet doe het met voorzichtigheid.... de knop te ver betekend einde van je conus... dus weg speaker.
Tweaters voorin betekend eindelijk de stemmen van de radio presentatoren of de nieuwslezer verstaan
Citroën ZX 1.4
rara de versterker was gewoon OK, de kabelboom tussen hu650 en versterker was de boosdoener. niet de kabel met de grijze blokken (die ik kon controleren) maar de kabel (naam weet ik niet) met de 6 pinnen op de ronde aansluiting was fout....
in iedergeval het geluid is FENOMENAAL
HU850 en centrespeaker komen er ook nog in, daarop moet ik nog even wachten
grt
Rick
Dag Rick ik lees hier je reactie, ik heb hetelfde met mijn HU-805 die er al in zat toen ik de auto vorige week kocht. Wat heb je precies met die stekker gedaan? Kun je me een werkschema geven hoe ik erachter kom of hetzelfde voor mij geld? Wat was er mis met deze kabel? een Breuk? Alles lijkt in deze auto origineel maar of dat zo is?
Waar zit die zekering tbv de versterker? Voor in het motorcompartiment of ergens anders? Wil kijken of er misschien al wat voorbereid is mbt de versterker ivm upgrade naar high performance.
rvo033467 schreef:Waar zit die zekering tbv de versterker? Voor in het motorcompartiment of ergens anders? Wil kijken of er misschien al wat voorbereid is mbt de versterker ivm upgrade naar high performance.
Is al high performance zoals ik aangaf. Standaard af fabriek. Ik hoef niet te up-graden. Is kwestie van speakers vervangen.
rvo033467 schreef:Waar zit die zekering tbv de versterker? Voor in het motorcompartiment of ergens anders? Wil kijken of er misschien al wat voorbereid is mbt de versterker ivm upgrade naar high performance.
Is al high performance zoals ik aangaf. Standaard af fabriek. Ik hoef niet te up-graden. Is kwestie van speakers vervangen.
Vraag betreft mijn auto, niet de jouwe. Ik heb helaas het performance systeem.
ajschot schreef:
Simpel gezegd:
-> Versterker altijd lager WATT dan de luidsprekers anders kun je luidsprekers beschadigen. Of je moet hem niet zo hard zetten dus is je versterker 100Watt per kanaal en je sluit per kanaal 50watt aan zorg dan dat je volume knop niet over die 50% heen gaat! (let op vooral goedkope fabrikanten geven voornamelijk PIEK vermogen aan en niet stabiel vermogen, dit omdat deze getallen hoger liggen een korte overbeklasting is in het ANALOGE circuit geen probleem)
Nu het topic toch weer opnieuw leven in is geblazen;
Versterker altijd lager WATT dan de luidsprekers is niet juist.
Het is veiliger om een versterker met meer vermogen te nemen. Een gebruiker zal niet weten wanneer de volume knop 'over de 50%' heen gaat. Heb je een versterker die meer vermogen levert dan waar de speaker mee om kan gaan, dan hoor je het snel genoeg. Gebruik je een versterker met een te laag vermogen en schroef je die te ver open, dan kan er door clipping gelijkspanning ontstaan in plaats van een sinus en dan vliegen pas echt de conussen om je oren.
bijna!: V90 T8 Ultra Executive Edition, Denim Blue/Amber, Polestar Engineered Optimalisatie, Heico sportuitlaat 12-2019 - 08-2025: Tesla Model S 12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel 07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs