Ik heb even gekeken, maar dat is spul om bij een draaiende motor erin te spuiten. Ik ga het kleppendeksel er toch afhalen en dan reinigen.
Olie verversen staat al op de planning daarna. Maar ik denk dat je bedoeld als je dat Forte spul met draaiende motor gaat gebruiken.
Verwijderen en schoonmaken kleppendeksel D5
-
- 6th Gear member
Na de reiniging moet je olie verversendie troep valt ook in het blok namelijk,is er iemand bij die het vaker gedaan heeft?
Anders is het niet echt verstandig om er aan te beginnen.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Turbodesk
- 5th Gear member
Volgens mij kan er alleen maar troep eventueel in de cilinders vallen als ik de luchtkanelen in de kop schoon maak.MarioC70 schreef:Na de reiniging moet je olie verversendie troep valt ook in het blok namelijk,is er iemand bij die het vaker gedaan heeft?
Het kleppendeksel gaat er helemaal af, dus wat valt er dan in het blok aan troep?
Ik denk dat de gaten naar de inlaatkleppen worden bedoeld?
Dus als je deze even goed afdicht, moet het goed gaan.
Dus als je deze even goed afdicht, moet het goed gaan.
-
- 7th Gear member
De injectorzittingen,waarin de ringen liggen,die moet je ook zeer secuur reinigen,anders is de kans op lekkage aanwezig,daar is een speciaal apparaatje voor.
Plus de injector bevestiging vervangen,die zijn voor eenmalig gebruik.
- Thijs
- 7th Gear member
Nee, ook perfect als je het deksel er af hebt om mee te reinigen. Doet ook wat met de koolaanslag, en dat doen andere (rem) reinigers niet!Turbodesk schreef:Ik heb even gekeken, maar dat is spul om bij een draaiende motor erin te spuiten. Ik ga het kleppendeksel er toch afhalen en dan reinigen.
Olie verversen staat al op de planning daarna. Maar ik denk dat je bedoeld als je dat Forte spul met draaiende motor gaat gebruiken.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Thijs
- 7th Gear member
De injectoren blijven toch zitten? Die hoeven er niet uit, dus ook geen bevestiging vervangen.Ramon&Ramon schreef:De injectorzittingen,waarin de ringen liggen,die moet je ook zeer secuur reinigen,anders is de kans op lekkage aanwezig,daar is een speciaal apparaatje voor.
- Turbodesk
- 5th Gear member
Ik heb nieuwe bevestigingssets gehaald voor de injectoren. Dus de koperen plaatjes en ook de beugels en bouten voor de injector.Ramon&Ramon schreef:De injectorzittingen,waarin de ringen liggen,die moet je ook zeer secuur reinigen,anders is de kans op lekkage aanwezig,daar is een speciaal apparaatje voor.
Hoe kan ik dit reinigen zonder dat speciale apparaatje, want dat zit nogal diep in de kop?
Thijs: De injectoren moeten er helaas uit, want deze houden tezamen met de beugels het kleppendeksel aan de achterkant op zijn plaats.
-
- 6th Gear member
Thijs schreef:De injectoren blijven toch zitten? Die hoeven er niet uit, dus ook geen bevestiging vervangen.Ramon&Ramon schreef:De injectorzittingen,waarin de ringen liggen,die moet je ook zeer secuur reinigen,anders is de kans op lekkage aanwezig,daar is een speciaal apparaatje voor.
Die moeten er echt uit hoor..ik heb er al een tiental gedaan inmiddels.
- Turbodesk
- 5th Gear member
Mario,MarioC70 schreef:Thijs schreef:De injectoren blijven toch zitten? Die hoeven er niet uit, dus ook geen bevestiging vervangen.Ramon&Ramon schreef:De injectorzittingen,waarin de ringen liggen,die moet je ook zeer secuur reinigen,anders is de kans op lekkage aanwezig,daar is een speciaal apparaatje voor.
Die moeten er echt uit hoor..ik heb er al een tiental gedaan inmiddels.
Heb je zaterdag tijd om langs te komen???

Even zonder gekheid. Je hebt dus behoorlijk wat ervaring.
Hoe kan ik, zoals Ramon zegt, het gebied reiningen waar dat koperen ringetje van de injector tegenaan rust?
Ik heb natuurlijk niet zo`n special tool van Volvo.
heb je verder nog tips, want ik kan alle tips en wijsheid goed gebruiken.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Maatje van mij stond vanavond bij mij op de dam met....zijn nieuwe V70. En metallic zwarte 2007 D5 met 185 PK en alle toeters en bellen incl een geartronic en 150.000 km op de klok. Ik met de kop onder de kap en heb dat gebeuren maar eens nader bekeken. Als je het gaat doen Marcel, en dat ga je, dan heb ik daar wel respect voor. Er moet echt wel het een en ander los en het moet ook allemaal weer goed gemonteerd.....Dat is best wel een klus.
Betrof trouwens een dealer auto en heren, het is volledig of topic maar....onze auto's zijn schoner en beter gepoetst. Maar dat leer ik hem nog wel. Binnenkort krijgt zijn auto (en de Oceanrace van zijn broertje) van mij een nose-job voor gaas.
Betrof trouwens een dealer auto en heren, het is volledig of topic maar....onze auto's zijn schoner en beter gepoetst. Maar dat leer ik hem nog wel. Binnenkort krijgt zijn auto (en de Oceanrace van zijn broertje) van mij een nose-job voor gaas.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Turbodesk
- 5th Gear member
Nou, ik had er best wel zin om deze klus te klaren maar ik begin te twijfelen.
En dan met name om de injectors.
Mario:
Help eens even om de twijfel kwijt te raken. Als je de injectors terug plaatst, dan doe je er logischerwijs nieuw koperen plaatjes onder. Maar maak je dan ook de ruimte waar de injector inzit schoon met een speciale tool?
Ik hoor graag jouw ervaring, helemaal als je zegt dat je het al vaak genoeg hebt gedaan.
En dan met name om de injectors.
Mario:
Help eens even om de twijfel kwijt te raken. Als je de injectors terug plaatst, dan doe je er logischerwijs nieuw koperen plaatjes onder. Maar maak je dan ook de ruimte waar de injector inzit schoon met een speciale tool?
Ik hoor graag jouw ervaring, helemaal als je zegt dat je het al vaak genoeg hebt gedaan.
-
- 6th Gear member
Als je bij een dealer werkt,maak je van alles mee,ook deze reparaties.
En Ramon is mijn vader,die heeft er iets meer ervaring mee,met Volvo,s.
Het is een hele ingreep en je kunt het maar een keer verprutsen,maar ik ga niet zeggen of je het wel of niet zelf moet doet.
En Ramon is mijn vader,die heeft er iets meer ervaring mee,met Volvo,s.
Het is een hele ingreep en je kunt het maar een keer verprutsen,maar ik ga niet zeggen of je het wel of niet zelf moet doet.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Thijs
- 7th Gear member
Ik denk dat ik de ruimte om de verstuivers met de hogedrukspuit schoon zou spuiten als alles nog in elkaar zit. Dan nog een stukje rijden om alles te laten drogen. De dag erna dan de klus doen. Dan weet je dat de ruimtes om de verstuivers schoon zijn en er niets in kan vallen als je ze verwijderd. Eventueel alsnog met lucht naspuiten direct voor het verwijderen.
Idee goed?
Idee goed?
- Thijs
- 7th Gear member
Wat inlaatspruitstuk betreft zou je ook zonder demontage de klus kunnen klaren met alleen de forte intake cleaner (al draaiend in 15 min in je inlaatspruitstuk spuiten en schoon is die weet ik uit ervaring met mijn 2.5D die verstopt zat en daarna brandschoon) Maar ik zit een beetje met wat het spul in het roetfilter doet.. Ik weet dat her prut uit de uitlaat kwam bij mijn 2.5D, maar daar kon dat geen kwaad. De auto was erna een stuk alerter weet ik nog wel. Maar nu weet ik dus niet wat de gevolgen zijn voor het roetfilter..
-
- 6th Gear member
Thijs schreef:Ik denk dat ik de ruimte om de verstuivers met de hogedrukspuit schoon zou spuiten als alles nog in elkaar zit. Dan nog een stukje rijden om alles te laten drogen. De dag erna dan de klus doen. Dan weet je dat de ruimtes om de verstuivers schoon zijn en er niets in kan vallen als je ze verwijderd. Eventueel alsnog met lucht naspuiten direct voor het verwijderen.
Idee goed?
Het gaat om het pasvlak waar de injectoren op rusten,de werkomgeving moet in ieder geval schoon zijn,als er een klodder vuil in de cilinderkop komt,bijv een of ander hard stuk koolaanslag,dan heb je al een probleem als het het tussen een klep gaat zitten of tijdens het starten in een injector geblazen wordt.
Mijn mening is dat die techniek te complex en te duur is om zelf aan te prutsen als je geen monteur bent,maar nu ga ik op verschillende tenen trappen denk ik,maar een eerlijk antwoord is het beste in deze.
- Thijs
- 7th Gear member
Maar er zijn natuurlijk ook mensen die monteur hadden kunnen zijn qua kunnen, maar even de technische tips kunnen gebruiken van de echte monteurs. Ik denk dat ik best zou kunnen zeggen dat ik hetzelfde zou kunnen als een monteur, heb alleen de ervaring en dus diepte kennis niet. En zo zijn er op het forum nog een aantal. Maar met behulp van de kenners zoals jij kunnen een aantal van ons veel dingen dus best zelf! Ik zou deze klus dus best samen met jou willen uitvoeren
Mids het (dus) anders kan met bv forte.
Hoe zie jij trouwend het nut van deze operatie?
-
- 6th Gear member
Thijs schreef:Maar er zijn natuurlijk ook mensen die monteur hadden kunnen zijn qua kunnen, maar even de technische tips kunnen gebruiken van de echte monteurs. Ik denk dat ik best zou kunnen zeggen dat ik hetzelfde zou kunnen als een monteur, heb alleen de ervaring en dus diepte kennis niet. En zo zijn er op het forum nog een aantal. Maar met behulp van de kenners zoals jij kunnen een aantal van ons veel dingen dus best zelf! Ik zou deze klus dus best samen met jou willen uitvoerenMids het (dus) anders kan met bv forte.
Ik ben het daar natuurlijk niet mee eens,het monteurs vak houdt iets meer in dan een boutje en moertje los en vast draaien.
Maar dan gaan we een andere richting op en dat is denk ik niet de bedoeling.
Als er geen storingen zijn of een defecte egr klep is,dan deed ik er niets aan,af en toe hem is flink op zijn staart trappen,want daar schuilt vaak het probleem.
Veel koude starts,korte ritten,niet op temperatuur komen enz enz.
P.S
Ik heb nog wel een klusje voor je als je graag wilt sleutelen,een automaatbak van een S80 uit 2000 die niet goed schakelt,hij is er al onder uit.

- Thijs
- 7th Gear member
Nee, niet genoeg spaargeld om daar heen te rijden..
Nu maar weer on topic!
Als je de auto wat zwaarder belast, komt dan ook wat van die plaktroep los uit het spruitstuk?
Nu maar weer on topic!
Als je de auto wat zwaarder belast, komt dan ook wat van die plaktroep los uit het spruitstuk?