Katalysator V40 2.0 leeghalen of vervangen?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Arjan75
2nd Gear member
Contacteer:

Ik heb een vraag waar ik GRAAG een antwoord op zou willen...
Mijn V40 met 2.0 motor (zonder turbo) heeft een probleem: de katalysator is overleden. Het probleem (naast wat rammelende geluiden) is nu dat het optrekken zeer traag gaat, waarschijnlijk door de tegendruk in de uitlaat.

Als ik op internet ga kijken, lees ik ook wel eens dat mensen hun katalysator 'leeghalen', en dan rustig doorrijden.
Ik heb dit aan mijn garage gevraagd, en die is er wat huiverig voor vanwege de dubbele lambdasonde die er op mijn katalysator zit.

Hij kan wel een nieuwe katalysator eronder plaatsen, maar die is 608 euro, ex BTW, ex montage. op internet vind ik verschillende katalysatoren, eentje lijkt er qua uiterlijk wel op maar kost nog steeds 350 euro.

Dusss... Heeft er iemand ervaring met het leeghalen van een katalysator van een 2.0 liter motor? Dat zou de goedkoopste optie zijn...
Krijg ik dan foutmeldingen? Storingen?

Ben erg benieuwd...
Wauter
2nd Gear member

Leeghalen kan wel, maar dan komt ie niet meer door de APK keuring op de uitlaatgassen.

Storingen weet ik niet, hangt er vanaf of deze een lambdasonde voor en na de kat heeft., Heeft ie er ook 1 na, krijg je gegarandeerd storingen.

Autorijden is duur helaas...
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
Arjan75
2nd Gear member
Contacteer:

Bedankt voor je reactie Wauter.

Die apk is pas over 11 maanden, dus dan kan ik even sparen. Waar het me om gaat zijn de eventuele storingen...
En het mooie is: over de gasmeting bij de APK was de garage juist weer niet zo bezorgd als ze hem leeg zouden halen! :)
MarioC70
6th Gear member

Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Wauter
2nd Gear member

Ja toptent! Heb er van de week m'n blokjesgrill besteld.
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
Arjan75
2nd Gear member
Contacteer:

OK.. ik heb ondertussen via een autosloper een andere katalysator besteld, hij claimt dat het de juiste is... we gaan het merken.

heeft er iemand ervaring met het vervangen van de katalysator? Is dit te doen, of komt er serieus klussen bij kijken? Natuurlijk kan er een bout vast zitten, maar daar kom ik wel uit. Waar het mij om gaat: Moet ik dingen gaan verwarmen, lassen, etc? met andere woorden: kan dit met een normale gereedschapskist?
Alfagek
1st Gear member

Arjan75 schreef:OK.. ik heb ondertussen via een autosloper een andere katalysator besteld, hij claimt dat het de juiste is... we gaan het merken.

heeft er iemand ervaring met het vervangen van de katalysator? Is dit te doen, of komt er serieus klussen bij kijken? Natuurlijk kan er een bout vast zitten, maar daar kom ik wel uit. Waar het mij om gaat: Moet ik dingen gaan verwarmen, lassen, etc? met andere woorden: kan dit met een normale gereedschapskist?
Normaal moet dat wel te doen zijn. Het kan wat vast zitten, maar verder stelt het niet zo veel voor...
Alfarijder met een zwak voor Volvo... Ooit begonnen in een 340DL, nog een 340 en een 740 GLT 16v Estate gehad.
Arjan75
2nd Gear member
Contacteer:

Alfagek schreef:Normaal moet dat wel te doen zijn. Het kan wat vast zitten, maar verder stelt het niet zo veel voor...
Euhm, nou... Ik lag er dus vanmorgen onder, en echt lekker loskomen deed het allemaal niet. De uitlaatklem was dusdanig verroest dat er geslepen moest worden, en aan de voorkant kon ik met normaal gereedschap niet bij de bouten...

Ik heb hem dus maar naar de garage gereden, die gelukkig tijd heeft.
Daar blijkt de "identieke" katalysator toch niet te passen, dus moeten ze zagen, stukkie pijp ertussen lassen etc...
Een klein klusje (een onderdeel vervangen) duurt nu dus toch nog 2,5 uur op de brug. Ach ja, die mannen werken niet zo duur, en de katalysator was niet duur t.o.v. nieuw. Het is nog steeds een stuk voordeliger...

Ik ben benieuwd hoe de auto straks rijdt, want vanmorgen was het draaaaaaaaama. :(
Optrekken 0-80: zo'n 2 minuten, max snelheid: 115 km/uur, terugschakelen voor een viaduct... pppffff... :roll:
Arjan75
2nd Gear member
Contacteer:

Ik heb mijn auto weer terug, zowel letterlijk als figuurlijk! :D

De uitlaat bleek niet helemaal te passen, ondanks dat het de goede was.. De steek van de boutgaten was anders.... Verzin het maar.
De garage heeft nu de montage flens van de oude uitlaat hergebruikt, en aan de nieuwe uitlaat vastgelast. Werkt ook!
Hij rijdt weer als een zonnetje & trekt weer gewoon op, dus ik ben blij!
En dat voor een fractie van de normale garagekosten:
Andere katalysator: 210 euro ipv 730
Monteren & kleine materialen: 145 euro ipv 250
Dus totaal 355 ipv 980! ;)
dutchlimits
5th Gear member

Mooi geregeld dus!
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO