Agelopen donderdag onderweg naar Polen kreeg ik de volgende melding in het display: "Emissionen wartung erforderlich" en het oranje motorlampje ging branden, later in druk stadsverkeer kwam daar nog een melding bij, ook iets met "Wartung" en "Langsam fahren". Deze melding verdween vanzelf weer, de andere melding is ook een paar keer weer verdwenen maar heeft de terugreis constant gebrand. Ik meen enig vermogensverlies te merken (maar dat kan ook zijn omdat we de terugreis iets zwaarder beladen waren), wel viel me op dat bij file rijden bij koppeling intrappen en gas los, het toerental even terugvalt naar +/- 400tpm, dan iets omhoog schiet en dan rond de 800tpm blijft. Motor loopt stationair als de spreekwoordelijke naaimachine.
Omdat ik een bluetooth odbII adapter bij me had heb ik de auto rijdend uitgelezen (mbv Torque op de telefoon). De volgende foutcode kwam naar voren:
P0300 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
Dit was de enige foutcode maar het is natuurlijk heel goed mogelijk dat mijn simpele odbII adapter niet alles kan uitlezen.
Suggesties iemand ?
ETM ? Of toch iets anders
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Nog niet eerder de melding gehad? En onderweg ergens getankt? Dan gewoon wissen en hier tank volgooien. Grote kans dat je de melding niet opnieuw krijgt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Misschien een lambda sonde die wat gevoelig begint te worden...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Update: uit laten lezen bij Roelfsema in Tynaarlo (alweer "neem maar mee", wat een service daar !)
Resultaat:
ECM-3502 Onregelmatige loop - Cilinder 1
ECM-3503 Onregelmatige loop - Cilinder 1
Van de lijst met mogelijk oorzaken kan ik er een hoop wegstrepen. Wat over blijft:
Verstopte carterventilatie
Defect injector of bedrading
Onjuiste brandstofdruk
Onjuiste nokkenasregeling
Onregelmatige compressie
Wat kan ik zelf nog uitsluiten ? Motor loopt als een zonnetje, verbruik is normaal.
Of ziet iemand een connectie met dit topic: http://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=49235&highlight=
Resultaat:
ECM-3502 Onregelmatige loop - Cilinder 1
ECM-3503 Onregelmatige loop - Cilinder 1
Van de lijst met mogelijk oorzaken kan ik er een hoop wegstrepen. Wat over blijft:
Verstopte carterventilatie
Defect injector of bedrading
Onjuiste brandstofdruk
Onjuiste nokkenasregeling
Onregelmatige compressie
Wat kan ik zelf nog uitsluiten ? Motor loopt als een zonnetje, verbruik is normaal.
Of ziet iemand een connectie met dit topic: http://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=49235&highlight=
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
carterventilatie is te testen door je olie dop op de kop op het gat te leggen terwijl de motorloopt.
word ie er afgeschoten zeg maar dan is het fout, blijft ie goed stil liggen issie goed.
word ie er afgeschoten zeg maar dan is het fout, blijft ie goed stil liggen issie goed.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Ook in het andere topic praat je niet over onderhoud, alleen APK.
Wanneer zijn bijvoorbeeld de bougies vervangen. Deze "moeten" het 60.000 km kunnen uithouden.
Maar de praktijk is grilliger.
En....... die terugval van toeren wijst op een defecte ETM.
En........daar staat heel veel op dit forum over geschreven.
Wanneer zijn bijvoorbeeld de bougies vervangen. Deze "moeten" het 60.000 km kunnen uithouden.
Maar de praktijk is grilliger.
En....... die terugval van toeren wijst op een defecte ETM.
En........daar staat heel veel op dit forum over geschreven.
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Oliedoptest: check.
@AlexV70: ik doel op de "vrooooaaaam" bij 2000tpm die er overigens soms wel en soms niet is. Bougies kan ik zelf nog wel controleren. Zal ik deze week doen. Ik heb de ETM even bekeken en die is aan de motorzijde helemaal bruin, die moet ik ook maar eens reinigen.
@AlexV70: ik doel op de "vrooooaaaam" bij 2000tpm die er overigens soms wel en soms niet is. Bougies kan ik zelf nog wel controleren. Zal ik deze week doen. Ik heb de ETM even bekeken en die is aan de motorzijde helemaal bruin, die moet ik ook maar eens reinigen.
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
nog een oude ETM met witte sticker?!
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38
monteren voor non-turbo eitje, zelf doen.
software inderdaad vervelende kostenpost: en software en een kwartier arbeid.
software inderdaad vervelende kostenpost: en software en een kwartier arbeid.
- Jak
- 4th Gear member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 10.02.2006 - 21:27
kan iemand precies uitleggen wat er eigenlijk aan software bij komt kijken ?nauticbluepearl schreef:monteren voor non-turbo eitje, zelf doen.
software inderdaad vervelende kostenpost: en software en een kwartier arbeid.
Is dat het geheugen van de ETM wissen of zo ?
groeten
- V70 MY12 T4 Limited Edition, 255 dkm, Roodbruin leer, 7L/100km
- V70 MY02 24i 450 dkm Comfort-Dynamic-Chrome-Blue-line
, 7.4l/100km (was 8.2//100km), -3dB isolatie, 8 speaker Equalizer, GROM USB-Aux, VolCanExt (VCE), Foglights.
- 850 MY95 25i 350 dkm Brandweer rood-isch, wat een mooi ding.
- V70 MY02 24i 450 dkm Comfort-Dynamic-Chrome-Blue-line

- 850 MY95 25i 350 dkm Brandweer rood-isch, wat een mooi ding.
- hugha002
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 06.07.2012 - 20:25
- Locatie: Noord Drenthe
Heb de bobine op cilinder 1 laten vervangen (rest kan ik zelf wel zag ik) bij Roelfsema. Maar melding is nu toch weer terug. Kan het verbruik of het "minder" vermogen wat moeilijk inschatten. De auto heb ik van Piotr overgenomen.Jak schreef:kan iemand precies uitleggen wat er eigenlijk aan software bij komt kijken ?nauticbluepearl schreef:monteren voor non-turbo eitje, zelf doen.
software inderdaad vervelende kostenpost: en software en een kwartier arbeid.
Is dat het geheugen van de ETM wissen of zo ?
groeten
Ik denk erover om de ETM te reinigen. Hoe zit dat nu met de software? Bij Roelsfema kost het ca. € 60,-. Maar als het eenvoudig zelf te doen is dan hou ik dit geld liever in de zak.
Iemand suggesties?
V70, MY01, 2.4, 140 pk, LPG G3, verbruik ca. 1 op 9,0 km, 236.000 km VERKOCHT helaas
Passat CC 2.0 TDI 140 pk 2009
Passat Variant 2.0 TDI Comfortline 2010
Opel Zafira Executive 1.9 CDTI 150 pk 2007
Opel Zafira Maxx 2.2 DTi 2004
Peugeot 406 1.8 SR LPG-G3
Volvo S60 2.4i 170 pk MY01, Automaat, RTI, Mobility Line
Passat CC 2.0 TDI 140 pk 2009
Passat Variant 2.0 TDI Comfortline 2010
Opel Zafira Executive 1.9 CDTI 150 pk 2007
Opel Zafira Maxx 2.2 DTi 2004
Peugeot 406 1.8 SR LPG-G3
Volvo S60 2.4i 170 pk MY01, Automaat, RTI, Mobility Line
- hugha002
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 06.07.2012 - 20:25
- Locatie: Noord Drenthe
Ok. Dus vervangen is beter? Heb de garage niet gehoord over de coulance regeling trouwens. Geldt deze nog?
V70, MY01, 2.4, 140 pk, LPG G3, verbruik ca. 1 op 9,0 km, 236.000 km VERKOCHT helaas
Passat CC 2.0 TDI 140 pk 2009
Passat Variant 2.0 TDI Comfortline 2010
Opel Zafira Executive 1.9 CDTI 150 pk 2007
Opel Zafira Maxx 2.2 DTi 2004
Peugeot 406 1.8 SR LPG-G3
Volvo S60 2.4i 170 pk MY01, Automaat, RTI, Mobility Line
Passat CC 2.0 TDI 140 pk 2009
Passat Variant 2.0 TDI Comfortline 2010
Opel Zafira Executive 1.9 CDTI 150 pk 2007
Opel Zafira Maxx 2.2 DTi 2004
Peugeot 406 1.8 SR LPG-G3
Volvo S60 2.4i 170 pk MY01, Automaat, RTI, Mobility Line
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
@EVV de auto is, in mijn bezit, nooit in noodloop gegaan. De enige opgeslagen fout is de "engine misfire" op cilinder 1. ETM is niet vuil, dat heb ik zelf nog geconstateerd. Is alleen de bobine vervangen of ook bougiekabel en bougie ?
- hugha002
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 06.07.2012 - 20:25
- Locatie: Noord Drenthe
Alleen bobine. Bij LPG inbouw al nieuwe bougies. Ben nog even zoekende. Of heb jij een idee?
Als ETM schoon is dan laat ik dat zo eerst, maar het onregelmatig stationair draaien is niet goed. dit was al voor de LPG inbouw.
Als ETM schoon is dan laat ik dat zo eerst, maar het onregelmatig stationair draaien is niet goed. dit was al voor de LPG inbouw.
V70, MY01, 2.4, 140 pk, LPG G3, verbruik ca. 1 op 9,0 km, 236.000 km VERKOCHT helaas
Passat CC 2.0 TDI 140 pk 2009
Passat Variant 2.0 TDI Comfortline 2010
Opel Zafira Executive 1.9 CDTI 150 pk 2007
Opel Zafira Maxx 2.2 DTi 2004
Peugeot 406 1.8 SR LPG-G3
Volvo S60 2.4i 170 pk MY01, Automaat, RTI, Mobility Line
Passat CC 2.0 TDI 140 pk 2009
Passat Variant 2.0 TDI Comfortline 2010
Opel Zafira Executive 1.9 CDTI 150 pk 2007
Opel Zafira Maxx 2.2 DTi 2004
Peugeot 406 1.8 SR LPG-G3
Volvo S60 2.4i 170 pk MY01, Automaat, RTI, Mobility Line
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Laguna-S60 schreef:carterventilatie is te testen door je olie dop op de kop op het gat te leggen terwijl de motorloopt.
word ie er afgeschoten zeg maar dan is het fout, blijft ie goed stil liggen issie goed.
Fabeltjeskrant gelezen?
