Klopt, maar het verhaal over de EGR klopt als een bus.AlexV70 schreef:Even off topic.
Er wordt (hier) nogal eens verwezen naar WIKI, maar let op dit is een bibliotheek die door "ons" wordt gevuld.
En "ons" heeft het ook wel eens fout, een wetenschappelijk onderbouwing zal er (veelal of soms?) niet aan tengrondslag liggen.
Kort gezegd: niet alles is waar wat op Wikipedia staat!
Nu weer on topic.
Verwijderen en schoonmaken kleppendeksel D5
-
- 4th Gear member
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
-
- 4th Gear member
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20
Dit is leuke info, bedankt!!!!Turbodesk schreef:Het verhaal wat Jer3n citeert is van Toyota. De manier van berekenen is bij Volvo een beetje anders. Dit geld voor alle merken. Iedereen doet het op zijn eigen manier.
Even een stukje tekst uit Vida:
Het deeltjesfilter filtert meer dan 95% van de deeltjes uit de uitlaatgassen.. Na ca. 500-1000 km is het deeltjesfilter vol en moet het worden gereinigd (geregenereerd). Het regenereren wordt tijdens het rijden automatisch gestart en uitgevoerd en duurt afhankelijk van de rijstijl 10-20 minuten.
Voor het regenereren van het deeltjesfilter is een uitlaatgastemperatuur van ca 600 °C vóór het filter vereist. Deze wordt bewerkstelligd door een aantal maatregelen in de motor, zoals het werken met verstuivers en een gewijzigde brandstofinspuiting.
Het regenereren kan op meerdere manieren worden geactiveerd: via de verbruikte hoeveelheid brandstof, de verschildruk boven het deeltjesfilter of het berekende deeltjesgewicht in het filter. De berekening wordt uitgevoerd door de motorregeleenheid (ECM) en wordt gebaseerd op het rijprofiel van de motor.
Bij 19 g roet in het deeltjesfilter start de motorregeleenheid (ECM) bij het rijden op provinciale wegen met het verbranden van roetdeeltjes in het deeltjesfilter.
Bij een roethoeveelheid van 24 g in het deeltjesfilter start de motorregeleenheid (ECM) bij normaal rijden de verbranding van roetdeeltjes in het deeltjesfilter.
Bij een roethoeveelheid van 30 g wordt een tekstbericht verzonden naar de bestuurdersinformatie-eenheid (DIM).
Bij een roethoeveelheid van 38 g kan de motorregeleenheid (ECM) de verbranding van roetdeeltjes niet starten.
Bij een roethoeveelheid van 100 g kan VIDA het verbranden van roetdeeltjes niet starten.
Bij regeneratie worden de gloeibougies bij o.a. weinig belasting geactiveerd. Door de belasting van de motor te verhogen, neemt ook de temperatuur van de uitlaatgassen toe en dat is noodzakelijk voor het verkrijgen van een correct regeneratieproces.
Aanwijzing: Ook de differentiële druk in het deeltjesfilter kan worden gebruikt als indicatie voor de roethoeveelheid. De normale waarde bij stationair draaien ligt tussen ongeveer 3 hPa en 20 hPa. De verbranding van roetdeeltjes mag alleen worden uitgevoerd als de verschildruk in de deeltjesafscheider niet hoger is dan 100 hPa bij stationair. Als de verschildruk hoger dan 100 hPa is, moet de deeltjesafscheider worden vervangen.
Staat er ook een doorsnede van het systeem bij, dat zou het verhaal helemaal af maken.
Ik heb eens met mijn vorige D5 slechte diesel getankt in Frankrijk. Ik kwam met hoge snelheid terug via Duitsland (180+) toen ik ineens bij het inhouden een vonkenregen zag komen. Op dat moment ontstaken blijkbaar de roetdeeltjes door de hoge uitlaatgassentemperatuur, het was een vreemd fenomeen en duurde zeker een minuut.
Normaal is het uitlaatgas rond de 450 C
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Niet om vervelend te zijn, maar waaruit blijkt dat uit? (verhaal over software matig dicht zetten en regenereren)lemmer schreef:Klopt, maar het verhaal over de EGR klopt als een bus.AlexV70 schreef:Even off topic.
Er wordt (hier) nogal eens verwezen naar WIKI, maar let op dit is een bibliotheek die door "ons" wordt gevuld.
En "ons" heeft het ook wel eens fout, een wetenschappelijk onderbouwing zal er (veelal of soms?) niet aan tengrondslag liggen.
Kort gezegd: niet alles is waar wat op Wikipedia staat!
Nu weer on topic.
Zelfs hier zijn de meningen verdeeld.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35
Ik heb morgen een afspraak bij RICA om mijn EGR 185PK D5 dicht te laten zetten. Zal het ook nog even navragen. Telefonisch werd mij in ieder geval bevestigd dat het dichtzetten van de EGR motorisch alleen voordelen biedt.
(nadelen zijn emissietechnisch)
(nadelen zijn emissietechnisch)
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2333
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Ben zeer benieuwd naar je ervaring en de kosten (evt. via PM). Wordt er ook nog tuning toegepast of allen EGR dicht?NJ8 schreef:Ik heb morgen een afspraak bij RICA om mijn EGR 185PK D5 dicht te laten zetten. Zal het ook nog even navragen. Telefonisch werd mij in ieder geval bevestigd dat het dichtzetten van de EGR motorisch alleen voordelen biedt.
(nadelen zijn emissietechnisch)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Nou die kosten is niet zo moeilijk.
Ik heb er zelf 45 euro voor betaald. Bij Roelfsema in Tynaarlo. Hun zijn Rica delaer.
Ik heb er zelf 45 euro voor betaald. Bij Roelfsema in Tynaarlo. Hun zijn Rica delaer.
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Wat, alleen maar voor de egr dicht te laten zetten?NJ8 schreef:Raar. Ik kreeg 150 ex geoffreerd. Zal deze referentie noemen.
Ik heb de mail even opgezocht:
Hallo,
Ik heb begrepen dat het mogelijk is om softwarematig de EGR klep dicht te laten zetten. Via de Rica website kom ik bij u terecht.
Ik bezit een Volvo V70, van 2006 met een D5 185 PK motor.
Kunt u dit ook doen in Tynaarlo? En wat zijn de kosten hiervan?
Met vriendelijke groet,
H. Nijburg h.nijburg@autoroelfsema
11-05-10
Goedemiddag,
Het klopt dat we de egr softwarematig dicht kunnen zetten.
Dit kan in tynaarlo gebeuren.
En de kosten hiervoor zijn EUR45,-
M.v.g.
Henk Nijburg
tel.0592-530014
E-mail: h.nijburg@autoroelfsema
Auto Roelfsema B.V.
Volvo Specialist
Vriezerweg 14
9482 TB Tynaarlo
K.v.K. Meppel 04007588
tel. 050-4091444 / 0592-542068
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Er is geen effect. Het enige effect is dat de inlaat schoner blijft. De auto gaat er echt niet anders van rijden en het verbruik blijft hetzelfde.lemmer schreef:Ik ben echt benieuwd wat het effect is, ga je daarna ook de bereikbare delen reinigen?
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Dat is een herkenbaar beeld. Dat zie ik ook elk jaar voordat ik hem schoon ga pulken.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 4th Gear member
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20
Hij zal er niet merkbaar beter van lopen, maar je kunt je voorstellen dat de kleppen niet lekker door deze meuk heen draaien.
De motor krijgt wel minder lucht, door de weerstand in de kanalen zal de turbi bij eenlagere volumestroom reeds zijn druk halen.
Als je heel het systeem schoonmaakt, dus ook de intercooler e.t.c. ga je dat zeker merken.
De motor krijgt wel minder lucht, door de weerstand in de kanalen zal de turbi bij eenlagere volumestroom reeds zijn druk halen.
Als je heel het systeem schoonmaakt, dus ook de intercooler e.t.c. ga je dat zeker merken.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
-
- 4th Gear member
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35
De EGR tuning zit erin. Omdat er nog wat onduidelijkheid was over de prijs van deze aanpassing zet ik het hier ook nog even neer.
Het blijkt dat Turbodesk geluk heeft gehad, en dat er voor hem een speciale prijs is gerekend. De Rica prijs is 150€ en zal dit blijven.
Eea is gisteren en vanmorgen uitgezocht, en ik kreeg zelfs nog even een net telefoontje uit Tynaarlo met uitleg. Cirkel is weer rond.
Het blijkt dat Turbodesk geluk heeft gehad, en dat er voor hem een speciale prijs is gerekend. De Rica prijs is 150€ en zal dit blijven.
Eea is gisteren en vanmorgen uitgezocht, en ik kreeg zelfs nog even een net telefoontje uit Tynaarlo met uitleg. Cirkel is weer rond.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20
Maar merk je ook iets aan de motor?NJ8 schreef:De EGR tuning zit erin. Omdat er nog wat onduidelijkheid was over de prijs van deze aanpassing zet ik het hier ook nog even neer.
Het blijkt dat Turbodesk geluk heeft gehad, en dat er voor hem een speciale prijs is gerekend. De Rica prijs is 150€ en zal dit blijven.
Eea is gisteren en vanmorgen uitgezocht, en ik kreeg zelfs nog even een net telefoontje uit Tynaarlo met uitleg. Cirkel is weer rond.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options