shokkende 460 automaat

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
merlinvortex
Starter

Hallo,

Ik heb sinds kort een volvo 460 1.8 automaat uit 1996.

Nu heeft hij nogal last van trillen/schokken als je in de D rijdt en stilstaat voor bv een verkeerslicht. Dan kan het hele dashboard staan te trillen/schokken. En moet je goed je voet op de rem houden anders rijdt tie weg.
Dit wordt minder naarmate ik langer heb gereden en de auto dus warmer is geworden.
Schakelen naar de L maakt geen enkel verschil. En in gewone rijmodus is er niks aan de hand. Alleen koud starten wil hij de eerste keer weleens afslaan als je niet snel genoeg gas geeft.

Wat is hiermee aan de hand?
Iroll
6th Gear member

Je hebt een CVT in je 1.8i. Die bakken zijn niet al te best. Meestal houden ze het maar een 90dkm uit. Kijk even naar het artikel van Sietse die ook net gepost heeft over problemen met zijn CVT.
merlinvortex
Starter

Iroll schreef:Je hebt een CVT in je 1.8i. Die bakken zijn niet al te best. Meestal houden ze het maar een 90dkm uit. Kijk even naar het artikel van Sietse die ook net gepost heeft over problemen met zijn CVT.
dank je. Alleen zijn mijn problemen toch van andere aard. Of is dit het begin van het einde van de automaat? Maar hij rijdt behalve dit stilstaan verder als een zonnetje. Binnen no time op de 100 zonder sputteren.
MarioC70
6th Gear member

Je hebt een CVT van de oude generatie,het is misschien op te lossen met een simpele ingreep,maar de kans dat het echt beter wordt is klein.
Het probleem is vaak dat er verkeerde olie gevuld wordt in die bakken,normale ATF en dat is niet de bedoeling!
Er zit een CVT expert op het forum,misschien kun je daar is mee over leggen. (ramon&ramon)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
merlinvortex
Starter

Er zit geloof ik Beverol Matic HP in.
Is dat goede of slechte olie?
Ramon&Ramon
7th Gear member

Dat hoort er dus zeker niet in,olie kun je het beste bij de dealer kopen,er is een apart onderdeel nummer voor en speciaal voor een CVT bak ontwikkeld.

3344959 is het oude onderdeelnummer,zal inmiddels gewijzigd zijn,maar als je dit nummer opgeeft komen ze daar wel uit.
Dit nummer is voor 5 liter.
Verversing is om de 45000km.
Totale inhoud van de bak is 5 liter,bij verversen loopt er 3.8 liter uit..

Zit de oliekoeler niet verstopt?Die zit naast de radiateur aan de stuurkant..
Volvopa460
1st Gear member

Hai Merlinvortex

Zie mijn verhaal van vandaag in de rubriek 400 techniek.

Hartelijke groet,

Henk
merlinvortex
Starter

Ik ben van de week bij de volvo dealer in Enschede geweest. Zij vonden na wat zoekwerk dat de stationaire regelklep niet meer goed was. En daardoor was de toerental regeling bij stationair (in de D) uit balans wat het schokken veroorzaakt.
Een nieuwe klep is niet meer leverbaar maar een goede 2e hands hebben ze voor me gevonden en voor slechts € 35,-. Die wordt er volgende week ingezet en dat zou het probleem verholpen moeten zijn.
MarioC70
6th Gear member

Ik weet zeker dat dat niet gaat helpen,er is indertijd een modificatie geweest vor dat trillen en bonken,dat zit in de bak.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
merlinvortex
Starter

Ehh mensen die bij de volvo dealer werken hebben neem ik heeeel veel ervaring en zullen dus wel weten wat er aan mankeert.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Mario weet meer van Volvo dan jij je kunt bedenken vrees ik.
En wat betreft je cvt, je hebt waarschijnlijk een oud model cvt bak,waar geen modificatie op gedaan is.
Vandaar het trillen enz,daar is dus weinig aan toe doen,de oorzaak is vaak het bijvullen met de verkeerde olie.
Er moet namelijk geen normale ATF in,die fout wordt vaak gemaakt.
En de meeste dealers hebben meestal geen ervaring met die cvt bakken,dat is iets uit de oude doos nog,waar veel tegenwoordige monteurs niets van af weten,
dat blijkt nu ook uit de diagnose van je dealer.
merlinvortex
Starter

Nou wist mijn volvo dealer toch meer dan Mario:)
stationaire regelklep is vervangen en problem solved.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ik geloof er helemaal niks van!die bakken schudden en bonken bijna allemaal!
Ik zou je auto wel is willen bekijken,je bent dan de enige in nederland met een cvt die niet schudt of bonkt. :)of ongelukkig loopt met ingeschakelde bak en stationair.
merlinvortex
Starter

jeetje slechte verliezer gedrag zeg.
Je komt maar langs in Enschede kan je het zien.
jemig wat een kansloze reactie.
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Haha ramon heeft gewoon gelijk!
merlinvortex
Starter

Mooi dan bij deze iedereen die het niet gelooft, je komt maar langs in Enschede en dan kan je het zien.
Kom je niet, kan je ook geen mening hebben!
Ik heb er mee gereden en van de week is de stationaire regelklep vervangen en het is een wereld van verschil. Is gewoon keihard feit. Ik rijd in de auto en jullie niet.

Wat een rare boel zeg.
nielo
3rd Gear member

Haha,ik meen dat ramon ook bij volvo heeft gewerkt...
Dan is het toch mooi dat het zo opgelost kon worden? :)
Scheeld weer een hoop kosten..
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”