pompverstuivers of lekke injectoren ?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
hkl073
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 15.11.2006 - 16:43

Ik ondervind al een tijdje problemen met het soepel lopen van de motor, S80 D5 uit 2005. Ik heb in de garage een onderzoekje laten doen en de conclusie zou zijn dat (een of meer) pompverstuivers (in ieder geval nummer 5) vervangen zou moeten worden. Zie bijgaand rapportje rechtsonder op de afbeelding.
- De vraag is nu of werkelijk maar 1 pompverstuiver vervangen moet worden ?
- Zijn er wellicht andere oorzaken ? Want ik begrijp dat vervanging een zeer kostbaar iets is.
- Kan de retourleiding vuil zijn of dicht zitten ?
- Kan een additief aan de brandstof iets verhelpen ?
- Als een en ander vervangen moet worden, wie weet een goed(-koop) adres hiervoor regio den bosch (of straal 40km).
- De motor start prima naar mijn mening. Kan het kwaad hiermee door te rijden ? Wat is het te verwachten gevolg ?

Over twee weekjes met vakantie naar spanje. En dan wil ik niet langs de weg hoeven te staan. :-)


Afbeelding
S80, 2.5 TDI (1999), Xenon 4300K, chiptuning
S80, D5 summum (2005) chiptuning
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Vag heeft pompverstuivers,Volvo dus niet!
Dat zijn injectoren.
Een injectorlektest laten doen voor een duidelijke diagnose.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik vind de variatie in toerental per cilinder ook erg groot. Daarnaast vind ik de injectoren ver uit elkaar liggen als ik de correctie waardes bekijk. Zoals Ramon al aangaf eerst retour lektest doen en dan verder kijken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
hkl073
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 15.11.2006 - 16:43

Thanx...
Jullie hebben gelijk, het zijn injectoren. Zou het gevolg van het chippen ook dergelijke waarden kunnen geven ?
Ze zeggen in de garage eerst een ECM update te willen doen, maar dan ben ik natuurlijk mijn tuning kwijt (nee, geen RICA helaas). Dan zouden ze iets meer zinnigs kunnen zeggen. Het verschil in toerental per cilinder zou dus ook de trillingen kunnen verklaren die ik ondervind bij stationair draaien.
S80, 2.5 TDI (1999), Xenon 4300K, chiptuning
S80, D5 summum (2005) chiptuning
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Chippen geeft geen afwijking op de stationairloop.
Ik zou zeker eerst de ECU update doen, en dan de tuning terug laten zetten. Dat doet een tuner normaal gesproken altijd gratis.
Trillingen kunnen zeker worden veroorzaakt door het verschil in toerental. De motor loopt gewoon oneenparig en dat heeft altijd trillingen als gevolg.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1406
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Ik zou inderdaad eerst die Tunex tuning er maar eens uit halen, kijken hoe de motor dan loopt.

(fijne garantie voorwaarden hebben ze daar trouwens bij tunex :roll: )
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik lees even op de site, maar de garantie ziet er allemaal wel goed uit op papier. Heb jij andere ervaringen dan? Je kunt de tuning in elk geval gratis terug laten zetten als de dealer hem heeft overschreven.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1406
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Mocht hkl073 er garantie bij gekocht hebben en dit is iets dat ontstaan is door de tuning, heeft hij toch geen recht meer op garantie, want dan geldt
2. Er kan geen garantie worden verleend als de auto eerst aan een andere reparateur ter reparatie of ter diagnose worden aangeboden.
Wat moet je dan doen, bij iedere vage klacht eerst naar Tunex om te laten onderzoeken of het door hun tuning komt?
Edit: Dit gaat natuurlijk wel off-topic
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat is inderdaad wel een vreemde bepaling. Had ik niet gelezen zo zsnel.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”