2 massa vliegwiel
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 22.07.2011 - 16:21
Ik heb een ratelende koppeling bij m'n s40 2.0d bij stilstaan en wanneer ik de koppeling in de 1 laat opkomen ratelt hij even. Verder ook behoorlijk wat trillingen bij stationair toerental. Zelf denk ik aan het 2 massa vliegwiel. Iemand ervaringen hiermee? Na 335.000 km (en gechipt) zal deze wel aan vervanging toe zijn denk ik. Iemand ervaring met de reparatie?
Volvo s40 2.0d 2005 km stand 390.022
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Met die km-stand mag je dan niet klagen! En voor dik 2 mille ben je weer helemaal het ventje.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- V50-Mart
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42
2 mille....sjesus... of de onderdelen zijn van goud, of de monteurs hebben thuis gouden kranen...
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 22.07.2011 - 16:21
haha dat denken jullie! ik ben gekke henkie niet! ik ben militair en ik zit bij een autohobbyclub, ik krijg 40% korting op onderdelen bij de brezan dus ik ga eens even rondkijken waar de onderdelen het goedkoopst zijn. Op de site van misterauto staat een complete koppelingsset + massavliegwiel voor € 615. Omdat de versnellingsbak eronderuit moet vervang ik ook meteen de versnellingsbak olie. Ik vind het nog genoeg geld maar ik ga alles zelf doen met wat hulp van een aantal leden van de club haha. Dan kan ie er weer even tegenaan hopelijk. Voor € 2000 ex btw heb ik trouwens een complete revisiemotor. Dat ga ik misschien over een paar jaar doen als de kosten te hoog op gaan lopen denk ik.
Volvo s40 2.0d 2005 km stand 390.022
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
indoboy22 schreef:Ik heb een ratelende koppeling bij m'n s40 2.0d bij stilstaan en wanneer ik de koppeling in de 1 laat opkomen ratelt hij even. Verder ook behoorlijk wat trillingen bij stationair toerental. Zelf denk ik aan het 2 massa vliegwiel. Iemand ervaringen hiermee? Na 335.000 km (en gechipt) zal deze wel aan vervanging toe zijn denk ik. Iemand ervaring met de reparatie?
Als je de koppeling intrapt is het geluid dan weg?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 22.07.2011 - 16:21
Ehm, ik weet het niet. De laatste dagen heeft ie er helemaal geen last meer van en loopt ie als een zonnetje. Als ie het goed blijft doen rij ik er eerst nog mee door. Het kost allemaal al genoeg geld. Maar vroeg of laat zal hij toch vervangen moeten worden met de kilometers die ik maak.
Volvo s40 2.0d 2005 km stand 390.022
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 22.07.2011 - 16:21
oja oceanracer, voor dik 2 mille haal ik wel een ander blok als deze straks op is. Maar ik ben benieuwd hoeveel kilometer ik nog met het blok kan doen. Ik denk zelf dat hij de 5 ton wel moet kunnen halen.
Volvo s40 2.0d 2005 km stand 390.022
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 22.07.2011 - 16:21
Zo, de auto is weer helemaal gemaakt! 2 massavliegwiel, complete koppeling en druklager en krukaskeerringen zijn vervangen. Ashoes vervangen omdat ie gescheurd was, nieuw brandstoffilter, 4 nieuwe bosch gloeibougies (2 waren er kapot) en 2 nieuwe draagarmen van MOOG. Alles bij elkaar 1300 euro lichter maar qua prijs mag ik niet klagen toch?
Volvo s40 2.0d 2005 km stand 390.022
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Netjes en alles zelf gedaan als ik je eerdere berichtjes gelezen heb. Daar hou ik van!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 22.07.2011 - 16:21
Nouja, zelf... Ik zit momenteel in Litouwen voor het werk. Mijn oom heeft het massavliegwiel en de koppeling gedaan, de rest zelf, vanwege m'n tijdgebrek. Wel jammer dat ik het vliegwiel en koppeling niet zelf heb gedaan, want ik had het wel willen leren! Als ik dit bij de dealer allemaal zou hebben laten doen was ik wel een dikke 2000 euro kwijt denk ik. Maarja, wil over een paar maanden de schokbrekers aan de voorkant even gaan vervangen, en bij de volgende oliebeurt de carterpanpakking (bij de autohobbyclub). Merk toch met een km. stand van 351.000 dat er meer onderhoudspuntjes komen. Maar zo blijf je wel lekker bezig voor de hobby. Hoeveel km heeft jouw volvo er nu op staan edraket?
Volvo s40 2.0d 2005 km stand 390.022
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik vond het genoemde bedrag al aan de lage kant. 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 22.07.2011 - 16:21
Klopt oceanracer. Wat betaal je bij de dealer daarvoor denk je? Ondanks de 351.000 km is de s40 nog steeds in ontzettend goede staat. Wil hem motorisch helemaal op gaan rijden, en tegen die tijd alleen repareren met 2e hands onderdelen van autorima omdat hij het investeren dan niet meer waard is omdat hij er over een jaar of 4 a 5 uitgaat. Wil tegen die tijd voor de nieuwe v40 gaan kijken d3. Even kijken hoe lang het duurt voor dit blok echt versleten is. Rij toch wel 50 duizend in het jaar dus dan gaat ie tegen die tijd richting 6 ton! En de prijzen bij autorima zijn vrij gunstig voor mij omdat ik daar regelmatig kom. Moet wel lukken toch die km stand met goed onderhoud?
Volvo s40 2.0d 2005 km stand 390.022
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik heb net een "nieuwe" gekocht. Deze heeft nu 116k gelopen. De vorige stond op ruim 260k. Maar wat jij terecht opmerkte is dat er gewoon veel onderhoud komt na iets meer als 2 ton. Veel onderdelen geven dan de geest of worden slechter waardoor een auto niet echt lekker meer rijdt. Ik heb dat eigenlijk met al mijn Volvo's gemerkt. Je komt dan ook behoorlijk in de kosten. Vandaar dat ik een auto heb gekocht met veel minder km's (vroeger kocht ik ze met 180k, net uit de lease). Ik hoop daardoor tegen dezelfde kosten te kunnen rijden als voorheen, maar wel een lekkerder rijdende auto. De tijd zal het leren. Ik heb aan mijn vorige een godsvermogen aan onderdelen vervangen (bijna 6000 euro alleen onderdelen!) in de 3 jaar dat ik hem had. Was van 178.000-263.000.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32
Het is een keuze. Of je koopt een wagen met weinig km's en daarmee wrs ook nog redelijk jong, of je koopt een iets 'oudere' met ervaring. In het ene geval schrijf je meer af, en in het andere geval heb je (waarschijnlijk) meer kosten. Ik heb voor het laatste gekozen omdat ik net als TS veel zelf kan en via m'n werk niet de hoofdprijs kwijt ben aan onderdelen. Die mazzel heeft alleen lang niet iedereen, en dan is het kiezen tussen afschrijving of onderhoud, maar kosten heb je toch.
Overigens kan je ook pech hebben en een jong ding met weinig km's en toch veel onderhoud, of een wat oudere die nooit wat heeft. Auto rijden kost geld, laat ik het dan maar comfortabel uitgeven :turn-l:
Overigens kan je ook pech hebben en een jong ding met weinig km's en toch veel onderhoud, of een wat oudere die nooit wat heeft. Auto rijden kost geld, laat ik het dan maar comfortabel uitgeven :turn-l:
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 22.07.2011 - 16:21
Heb je helemaal gelijk in wauter. Ik heb de s40 toen voor 10.000 gekocht met 190.000 km. De grootste afschrijving heeft hij al gehad dan. De onderhoudskosten zijn voor mij goed betaalbaar omdat ik het meeste zelf kan en wat ik niet kan heb ik mijn oom voor. Verder bestel ik eigenlijk alles via internetshops, scheelt onwijs veel geld.
Bijv. bij 329.000 ging de dynamo stuk, heb een 2e hands bij autorima gehaald die 1 ton gedraaid had, voor 75 euro. Meteen de multiriem meegenomen (22 euro van continental). Omdat deze nog een licht fluitend irritant geluid maakte heb ik de automatische spanrol (SKF) ook vervangen. Deze was incl. verzendkosten 54 euro. Ook moest ik een gebogen gebogen ringsleutel van stahlwille aanschaffen van 25 euro. Al met al nog geen 200 euro kwijt. Kijk eens als je bij de garage 400 betaald voor een nieuwe dynamo, dan nog multiriem en spanrol plus de montage. Dan ga je toch meer richting de 600 euro denk ik.
Verder alleen 924 euro kwijt bij diesel buchli voor het vervangen van de brandstofpomp omdat de brandstofdruk niet constant was.
Accu is eind van de winter ook overleden, maar 100 euro had ik een nieuwe. Zelf erin gezet uiteraard.
Verder nu bij 351.000 km deze grote reparatie, verder nooit meer dan 400 euro per keer onderhoud kwijt geweest. Olie en filters bestel ik allemaal goedkoop via internet. We wat geld moeten investeren in gereedschap, maar goed gereedschap is het halve werk ben ik achtergekomen!
Ondanks de 351.000 km durf ik te zeggen dat mijn auto in betere staat is dan de meeste auto's met een 2 ton op de teller. Maar als er ook maar iets niet goed is, maak ik het meteen. Maar wat je zegt klopt Wauter, ik rij ook liever comfortabel dan dat ik een peugeot 107 koop bijv. Dit is mijn eerste volvo overigens, heb hem gekocht vanwege de goede verhalen (ook van vrienden en kenissen) en natuurlijk de veiligheid.
Over de veiligheid gesproken. Mijn vader heeft vorige week een aanrijding gehad met zijn s40 1.6d. Een 2 jaar oude mercedes c 350 cdi klapte vol achterop toen m'n pa voorrang aan een fietser verleende. De 350 cdi zat helemaal in de kreukels van de voorkant, kon zelfs niet meer rijden omdat alles tegen de wielen was gevouwen. Waarschijnlijk is hij totall loss. De s40 is bij de taxateur geweest, maar +- 500 euro schade (bumper). Chassis gewoon volledig recht allemaal. Taxateur zei ook, een andere auto had een stuk meer schade gehad. De meeste mensen baseren zich op de 5 sterren die hun auto in de NCAP krijgt, waardoor mensen zeggen dat hun auto veiliger is dan een volvo. Ik kijk liever naar de praktijk, daaruit blijkt vaak wel anders. De testen van volvo zijn toch net iets anders dan de NCAP.
Bijv. bij 329.000 ging de dynamo stuk, heb een 2e hands bij autorima gehaald die 1 ton gedraaid had, voor 75 euro. Meteen de multiriem meegenomen (22 euro van continental). Omdat deze nog een licht fluitend irritant geluid maakte heb ik de automatische spanrol (SKF) ook vervangen. Deze was incl. verzendkosten 54 euro. Ook moest ik een gebogen gebogen ringsleutel van stahlwille aanschaffen van 25 euro. Al met al nog geen 200 euro kwijt. Kijk eens als je bij de garage 400 betaald voor een nieuwe dynamo, dan nog multiriem en spanrol plus de montage. Dan ga je toch meer richting de 600 euro denk ik.
Verder alleen 924 euro kwijt bij diesel buchli voor het vervangen van de brandstofpomp omdat de brandstofdruk niet constant was.
Accu is eind van de winter ook overleden, maar 100 euro had ik een nieuwe. Zelf erin gezet uiteraard.
Verder nu bij 351.000 km deze grote reparatie, verder nooit meer dan 400 euro per keer onderhoud kwijt geweest. Olie en filters bestel ik allemaal goedkoop via internet. We wat geld moeten investeren in gereedschap, maar goed gereedschap is het halve werk ben ik achtergekomen!
Ondanks de 351.000 km durf ik te zeggen dat mijn auto in betere staat is dan de meeste auto's met een 2 ton op de teller. Maar als er ook maar iets niet goed is, maak ik het meteen. Maar wat je zegt klopt Wauter, ik rij ook liever comfortabel dan dat ik een peugeot 107 koop bijv. Dit is mijn eerste volvo overigens, heb hem gekocht vanwege de goede verhalen (ook van vrienden en kenissen) en natuurlijk de veiligheid.
Over de veiligheid gesproken. Mijn vader heeft vorige week een aanrijding gehad met zijn s40 1.6d. Een 2 jaar oude mercedes c 350 cdi klapte vol achterop toen m'n pa voorrang aan een fietser verleende. De 350 cdi zat helemaal in de kreukels van de voorkant, kon zelfs niet meer rijden omdat alles tegen de wielen was gevouwen. Waarschijnlijk is hij totall loss. De s40 is bij de taxateur geweest, maar +- 500 euro schade (bumper). Chassis gewoon volledig recht allemaal. Taxateur zei ook, een andere auto had een stuk meer schade gehad. De meeste mensen baseren zich op de 5 sterren die hun auto in de NCAP krijgt, waardoor mensen zeggen dat hun auto veiliger is dan een volvo. Ik kijk liever naar de praktijk, daaruit blijkt vaak wel anders. De testen van volvo zijn toch net iets anders dan de NCAP.
Volvo s40 2.0d 2005 km stand 390.022
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 22.07.2011 - 16:21
Dat is pas net ingereden 116k edraket. Goeiedag, 6000 euro is wel erg veel voor de km's die je gereden hebt. Heb je alles bij de garage laten doen dan? Toch merk je wel dat een beetje een auto rijden, veel geld kost. Wegenbelasting, verzekering en onderhoud. Ik moet zeggen dat mijn auto nog bijna net zo lekker rijdt als de dag dat ik hem kreeg. Enige wat er nog echt aan moet gebeuren zijn de schokbrekers. Deze worden bilstein b4 dempers. Deze kosten me 62,50 euro per demper, plus 17 euro 80 verzendkosten. Ze komen dan uit duitsland. Voor die prijs krijg ik ze hier in ned. niet! Achterdempers, monroe reflex die ik toen vervangen heb waren al 100 per stuk. Welke volvo's heb jij allemaal gereden edraket? En wat waren je ervaringen?
Volvo s40 2.0d 2005 km stand 390.022
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32
Heeft voor een groot deel met de kreukelzones te maken. Was je pa achter op die Mercedes geklapt was het einde oefening Volvo en kon die man van de Mercedes zijn bumper poetsen. Verder heeft het ook erg veel invloed welke aute de energie heeft, die vangt hem ook op namelijk.indoboy22 schreef:Over de veiligheid gesproken. Mijn vader heeft vorige week een aanrijding gehad met zijn s40 1.6d. Een 2 jaar oude mercedes c 350 cdi klapte vol achterop toen m'n pa voorrang aan een fietser verleende. De 350 cdi zat helemaal in de kreukels van de voorkant, kon zelfs niet meer rijden omdat alles tegen de wielen was gevouwen. Waarschijnlijk is hij totall loss. De s40 is bij de taxateur geweest, maar +- 500 euro schade (bumper). Chassis gewoon volledig recht allemaal.
1 van m'n eerste auto's was een Renault 11, daar klapte een Ford achterin. In m'n spiegel zag ik een bende: koplampen kapot, bumper eraf, radiateur stomen, motorkap opgebogen etc. De Renault had nog geeneens een kras (mooie tijd van ongespoten bumpers). Oorzaak: Ford reed, ik stond stil.
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 22.07.2011 - 16:21
Oke... Ben blij dat die benz in de kreukels ligt. Turk met de C350 cdi van papa. Gewoon 2 letters omgedraaid in t kenteken op t schadeformulier waardoor t schadeformulier dus niet klopt. Vervolgens nog gaan ontkennen en weigeren een nieuwe in te vullen. Maar wie het laatst lacht lacht het best, de rechtsbijstand is er nu bij en de schade van mn pa wordt gewoon vergoed. En hij had de hoogste no-claim korting voor die benz, die vanwege fraude met de verzekering de eerste 5 jaar dus de volle 100% gaat betalen! Na de 5 jaar moet hij zn noclaimkorting weer opnieuw op gaan bouwen. Ze wilden de schade eerst cash betalen, maar volgens die jongen (die beweert automonteur te zijn) was de schade maar 150 euro. Toen mn vader zei dat het 500 euro wordt begonnen ze een hoop heisa te maken. Maarja, gelukkig trekken hun aan het kortste eind. Als hij eind van het jaar zijn nieuwe polis krijgt zal ie zich kapot schrikken. Net goed voor zulke mensen toch?
Volvo s40 2.0d 2005 km stand 390.022
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Helemaal mee eens. Ik heb altijd precies dezelfde afweging gemaakt als jij doet. Ik doe ook nagenoeg alles zelf, dus vrijwel alleen onderdelen. Maar toch moet ik voorzichtig concluderen dat een auto met meer km's duurder rijden is dan één met minder km's. Weet natuurlijk niet hoe de huidige zich houdt voordat hij bij de 2 ton is.Wauter schreef:Het is een keuze. Of je koopt een wagen met weinig km's en daarmee wrs ook nog redelijk jong, of je koopt een iets 'oudere' met ervaring. In het ene geval schrijf je meer af, en in het andere geval heb je (waarschijnlijk) meer kosten. Ik heb voor het laatste gekozen omdat ik net als TS veel zelf kan en via m'n werk niet de hoofdprijs kwijt ben aan onderdelen. Die mazzel heeft alleen lang niet iedereen, en dan is het kiezen tussen afschrijving of onderhoud, maar kosten heb je toch.
Overigens kan je ook pech hebben en een jong ding met weinig km's en toch veel onderhoud, of een wat oudere die nooit wat heeft. Auto rijden kost geld, laat ik het dan maar comfortabel uitgeven :turn-l:
Maar ik heb deze exercitie al een paar keer gedaan met de Volvo's en het valt me altijd op dat je gewoon heel erg veel geld kwijt bent aan onderhoud na de 2 ton. Ik heb er wat aan zitten rekenen en kon niet anders concluderen dat ik met een auto met minder km's "op zijn hoogst" net zo duur uit was als eentje met veel meer km's maar lagere aanschafprijs. Ik denk namelijk dat de afschrijving van de laatste helemaal niet zoveel lager is dan een frisser exemplaar. Voorbeeld is mijn vorige V70. Gekocht met 178.000 en verkocht na 3 jaar met 262.000. Afschrijving: 3000 euro per jaar. Denk dat ik met mijn nieuwe niet veel hoger uit kom kwa afschrijving.
De onderhoudskosten daarentegen zijn wel fors lager als het allemaal normaal verloopt. De vorige V70 heb ik het eerste jaar ook nauwelijks kosten gehad, maar daarna begint het dus.
Maar een auto is altijd maar weer afwachten hoe hij zich houdt, maar in zijn algemeenheid gaat dit wel op. Vergeet ook niet dat de 2e hands auto's erg goedkoop zijn momenteel, en ik vind dat er verrassend weinig prijsverschil zit in een V70 met 100.000 km en eentje met 180.000 km op de teller.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95