EGR klep

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
gjebels
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 14.04.2005 - 12:42

Beste kenners, leken en/of ervaringsdeskundigen (slachtoffers??),

Ik heb al 2 jaar een probleem met mijn V70 D5 185 PK uit 2005. Als de motor warm is en het is buiten ook lekker (vanaf 19 graden) en ik vraag iets meer dan gebruikelijk van de motor (bijv gas geven), dan verliest de motor power en snel daarna geeft ie "Motormangement Service Vereist' aan. De motor gaat in de noodloop en heeft al helemaal geen pk's meer. Als ik de motor uitzet, hoor ik onder de motorkap een zacht zoemgeluid. Dat zoemgeluid duurt ca 1 minuut. Start ik em als het zoemgeluid nog klinkt, blijft hij in de noodloop. Maar als ik de motor start als dat geluid is afgelopen, dan heeft ie de power terug. De Motormanagement storing blijft echter nog wel op het dashboard priemen, maar verdwijnt als er een paar gestart is (als het probleem zich natuurlijk niet weer eerder heeft voorgedaan).
Auto uit laten lezen bij de dealer. Maar melding is vaag: turbo druk te hoog en nog een paar mogelijkheden.
Bijzonder is:
-Doet het niet in de winter, als het koud is
-Gaat vanzelf weer weg (blijft wel in de BC staan als foutmeldingen)
-Het komt de laatste tijd vaker voor

Ik heb nog niets laten doen, want er is geen garantie dat ie het daarna wel goed doet. Er zijn een aantal reparaties die vrij prijzig zijn. De dealer noemde o.a. die van de vervanging van de EGR klep, maar geeft geen garantie dat het probleem dan ook daadwerkelijk weg is/blijft.

Wie kan mij raad geven? Is schoonmaken een optie?
Alvast bedankt!

Groet Gert Jan Ebels
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2405
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Zoek eens op turbodrukregelaar, zou kunnen passen bij de omschrijving.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Wauter
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32

gjebels schreef: De dealer noemde o.a. die van de vervanging van de EGR klep, maar geeft geen garantie dat het probleem dan ook daadwerkelijk weg is/blijft.
Zomaar wat vervangen zonder goede diagnose klinkt niet als een dealer.

Schoonmaken is uiteraard een optie, maar een EGR klep in combi met 'alleen als het warm' is klinkt niet logisch.

Verder is de 'diagnose' dus een te hoge turbodruk? Daar heeft een EGR in principe weinig invloed op.

Is niet mogelijk om naar een goede diagnose te vragen? Indien de dealer er echt niet uitkomt kan je ook naar een specialist. In Harderwijk zit bv Buchli. Zo met de gegevens die je hebt is het via een forum ook alleen maar gissen.
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
gjebels
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 14.04.2005 - 12:42

Ik ga deze week weer naar dealer. Daar laat ik em nogmaals uitlezen en zal hier met de exacte omschrijving van de storing(-en) komen. De Volvo dealer kon er de vorige keer ook geen soep van maken... En dat zou toch dé specialist moeten zijn? Zoals eerder vermeld waren er teveel niet-eenduidige storingen bij het uitlezen.
Wordt vervolgd.
Wel bedankt voor de reacties!
Volvo V70 D5 185PK
Volvo 240 DL 1986
Citroen DS Break 1967
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

In ieder geval is het zoemen onder de motorkap na het afzetten van de motor normaal. Dat gebeurt ook bij mij en daar is echt niets stuk.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
w.stif
4th Gear member
Berichten: 508
Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
Locatie: West-Friesland

Als eerste hoe komt een D5 aan 185 pk ik dacht toch werkelijk dat het er 163 waren?
Ik ben zeer benieuwd naar dit vervolg, enne dat gezoem moet je je niet druk om maken.

Onze V70 had naar een pittige rit in Duitsland ook zo iets toen ik weer vermogen vroeg kreeg ik dat niet, met het indrukken van mijn gaspedaal gebeurde er niets zelfs de naald van de toerenteller ging niet omhoog, ik heb echter geen melding gehad in mijn display.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Als eerste hoe komt een D5 aan 185 pk ik dacht toch werkelijk dat het er 163 waren
Welkom op aarde zou ik bijna zeggen. Maar je zult het niet geloven: AF FABRIEK zowaar. En aldus heeft dit fantastische blok de mogelijkheid van 126 PK, 131 PK, 163 PK, 185 PK en tot slot 215 PK. Ik zeg: keuze te over. :wink:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
wouters60
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 18.01.2011 - 18:20
Locatie: Groningen

V70/2.4D/2003 schreef:
Als eerste hoe komt een D5 aan 185 pk ik dacht toch werkelijk dat het er 163 waren
Welkom op aarde zou ik bijna zeggen. Maar je zult het niet geloven: AF FABRIEK zowaar. En aldus heeft dit fantastische blok de mogelijkheid van 126 PK, 131 PK, 163 PK, 185 PK en tot slot 215 PK. Ik zeg: keuze te over. :wink:
Correct, de Euro4 D5 van Volvo, heb er zelf ook een van 185pk
Volvo S60 D5 Geartronic 2007
Gebruikersavatar
Brambo67
3rd Gear member
Berichten: 385
Lid geworden op: 04.01.2007 - 11:25

V70/2.4D/2003 schreef:
Als eerste hoe komt een D5 aan 185 pk ik dacht toch werkelijk dat het er 163 waren
Welkom op aarde zou ik bijna zeggen. Maar je zult het niet geloven: AF FABRIEK zowaar. En aldus heeft dit fantastische blok de mogelijkheid van 126 PK, 131 PK, 163 PK, 185 PK en tot slot 215 PK. Ik zeg: keuze te over. :wink:
En zelfs nog een tijdje 205 pk....
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Lekkage van een slang misschien.
Auto schiet in noodloop, melding op display. Opnieuw starten, dan kan je weer even voordat de motor in noodloop schiet

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Zet de fouten eens hier neer. Het probleem is vaak dat het meerdere oorzaken kan hebben en een goede diagnose kost tijd.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
gjebels
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 14.04.2005 - 12:42

Ik heb vandaag de BC uit laten lezen. Er kwam een hele reeks foutmeldingen (o.a. transponder van het slot en iets met de antenne en geluidsinstallatie), maar de volgende doen er volgens de Volvo-garage toe:
*Laaddruksensor, signaal te hoog (ECM-1600)
*Turboregeling, druk te hoog (ECM-1517)
*Regeling draaiactuator (ECM-1890)

Ik hoop dat jullie nu meer kunnen met de klachten zoals ik hierboven (eerste bericht) heb beschreven en deze foutmeldingen.

Alvast dank!

Groet
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ik ga morgen bij vriend van me aan de slag met een S60 D5 185 pk.
Hij heeft ECM-135F en ECM-4490. Morgen eerst eens uitlezen nog en dan kijken wat er nog meer bij gekomen is

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

4490 is EGR postitiesensor. Kan zijn dat deze stuk is of dat de egr dicht zit/ slecht sluit.
Deze melding had ik ook voor dat ik de boel had schoongemaakt
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Het gedeelte wat jij schoon gemaakt hebt is de mixer toch? Daar zit de EGR klep volgens mij niet. Of begrijp ik het wat verkeerd?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

En volgens mij heb jij gelijk Thijs.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Ja dat bedoelde ik, sorry v de verwarring
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Dan was het toevallig dat de storing van de klep weg was.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Vanochtend de slangen los gehaald en het was erg smering. Redelijk dikke koek overal in de slangen en de mixer.
Het lijkt er een beetje op de de intercooler een klein lekje heeft daar deze wat bol lijkt te staan aan de onderzijde.

Hij heeft weer een stuk gereden en er zit wel weer power in de auto, echter zit er nog wel een foutcode in.
Binnenkort even een rondje rijden met vida erbij en nogmaals uitlezen

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Die ander is de LMM toch?
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”