940 airco probleem
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 12.06.2012 - 12:53
- Locatie: Liessel
Mijn airco stopt met blazen als ik gas geef (ook een beetje) en begint weer als ik het gas los laat. Ik heb hem al laten vullen en nakijken maar men kon niets vinden. is er iemand die dit probleem kent en er een oplossing voor heeft. Bij voorbaat dank.(ps. ik hoop dat dit bericht op de goede plek staat want ik ben nieuw hier) Groet maurice
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Hoi welkom hier.
Stel je ook nog even voor officieel in het voorsteltopic elders op het forum.
Ik weet wel dat de airco uitgeschakeld word als je veel vermogen vraagd dat doet de mijne namelijk ook. Al blijft de fan wel draaien.
Misschien een slecht contact ergens of een ventilator die al op zijn einde loopt? De mijne was een tijdje geleden ook kapot eerst deed hij het nog soms en stopte hij er weer mee met een drempeltje of bochtje. Later stopte hij er geheel mee. Hij is vrij makkelijk te verwisselen.
Stel je ook nog even voor officieel in het voorsteltopic elders op het forum.
Ik weet wel dat de airco uitgeschakeld word als je veel vermogen vraagd dat doet de mijne namelijk ook. Al blijft de fan wel draaien.
Misschien een slecht contact ergens of een ventilator die al op zijn einde loopt? De mijne was een tijdje geleden ook kapot eerst deed hij het nog soms en stopte hij er weer mee met een drempeltje of bochtje. Later stopte hij er geheel mee. Hij is vrij makkelijk te verwisselen.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 12.06.2012 - 12:53
- Locatie: Liessel
En waar vind ik het voorstel topic, of kan het ook via deze weg?
Ik denk niet aan de ventilator maar meer aan de vollast schakelaar( waar die ook mag zitten), maar dit kan niet volgens de volvo specialist.
Ik denk niet aan de ventilator maar meer aan de vollast schakelaar( waar die ook mag zitten), maar dit kan niet volgens de volvo specialist.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 12.06.2012 - 12:53
- Locatie: Liessel
Bedankt voor je reactie. Wat ik alleen niet snap is dat hij perfect op mijn gas reageerd alsof hij aangestuurd word. Als ik geen gas geef blaast hij als een malle rijd ik weg stopt hij bijna helemaal en waneer ik het gas dan weer loslaat gaat hij weer als een gek zonder nare bijgeluiden. vorig jaar wel g3 in laten bouwen en volgens mij is het toen begonnen.
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Vollast schakeld je airco pomp uit maar niet je fan. Daar zou ik het dan niet zoeken.
Ik denk toch echt aan je fan zelf. Je kan er redelijk makkelijk bij rechts onder je handschoenen kastje. Even stekker los nemen en 12 volt op zetten.
Ik denk toch echt aan je fan zelf. Je kan er redelijk makkelijk bij rechts onder je handschoenen kastje. Even stekker los nemen en 12 volt op zetten.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 12.06.2012 - 12:53
- Locatie: Liessel
ik zal het van het weekeind eens proberen bedankt voor de info.
Arjan kan ik gewoon een topic aanmaken bij de voorsteltopic?
Arjan kan ik gewoon een topic aanmaken bij de voorsteltopic?
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Jup en ondertussen al gedaan zie ik
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 12.06.2012 - 12:53
- Locatie: Liessel
Ja en gelukt, ik leer er nog wel eens mee omgaan.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 22.10.2006 - 14:32
- Locatie: Uithoorn
- Contacteer:
Hallo,
in het volvoforum van de 700-vereniging is dit al regelmatig als onderwerp besproken: het blijkt een vacuümlek te zijn in één van de onderdelen van je systeem dat de luchtkleppen aanstuurt.
Het aanschakelen van de airco geeft kortstondig een vermogensdalletje, maar gasgeven en vermindering van vermogen duidt bijna altijd op een vacuümlek,
groet,
Jacow
in het volvoforum van de 700-vereniging is dit al regelmatig als onderwerp besproken: het blijkt een vacuümlek te zijn in één van de onderdelen van je systeem dat de luchtkleppen aanstuurt.
Het aanschakelen van de airco geeft kortstondig een vermogensdalletje, maar gasgeven en vermindering van vermogen duidt bijna altijd op een vacuümlek,
groet,
Jacow
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 12.06.2012 - 12:53
- Locatie: Liessel
Bedank jacow dan gaan we daar mee aan het werk. Kijken of ik een lek kan vinden.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 12.06.2012 - 12:53
- Locatie: Liessel
Jacow is er specifiek een lek aangewezen of kan het van alles zijn? Ik kan zo niets vinden zonder de auto af te breken. De ventilator is het niet die blaast als een dolle.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 22.10.2006 - 14:32
- Locatie: Uithoorn
- Contacteer:
Dit is een veelvoorkomend euvel:
Dat de airco bij vol vermogen, windkracht 12 en tegen een berg op even uitgeschakeld wordt kan wel kloppen, maar bij normale acceleratie moet ie het gewoon blijven doen. Ik heb het ook gehad en dat was toch duidelijk als gevolg van een vacuum lek in een van de vacuummotoren.
Er zijn voor de aansturing van de ventilatiekleppen, 3 vacuummotoren op het kleppenhuis geplaatst. Deze worden aangestuurd door vacuum. Achter het handschoenenkastje zit een schakelkastje dat vacuum zet op één of meerdere slangetjes afhankelijk van de sturing van je ECC unit. Het kastje is vrij eenvoudig uit elkaar te halen. Je kan dan goed zien hoe het werkt (leerzaam) en of er geen vuil o.i.d. in zit. Het is een rubber membraan met daaronder een stelsel van kanaaltjes en pennetjes. De pennetjes worden door de ECC unit aangestuurd en sluiten of openen een kanaaltje
De vacuummotoren zitten aan de bestuurderskant van de middenconsole en zijn zichtbaar als je de schutplaat onder het stuur weghaalt. Je ziet dan een drietal schijfvormige gevallen zitten met één of twee slangetjes eraan. Deze slangetjes komen dus van het schakelkastje!. Ik neem aan dat bij een 960 van voor '95 dit hetzelfde is als bij een 940.
Wellicht is er ergens een slang losgeschoten! Als je een lekke vacuummotor hebt, verlies je vacuum op het moment dat dat erop gezet wordt door de aansturing.
De voorste van de drie motoren heeft een dubbele werking (naar binnen, neutraal, naar buiten) en gaat vaker kapot dan de andere, enkelvoudige motoren (neutraal, naar binnen). Deze was (is) bij mij kapot. Ik heb op aanwijzen van brickboard één van de slangetjes (de "gele") van de voorste motor afgehaald en afgedopt. Het sissen is nu over en de airco geeft nu weer koude lucht, ook als ik accelereer. Dat was hiervoor wel anders.
Ik ga de motor nog wel vervangen, maar wacht nog op een "lege" sleuteldag of een hele goede bui thuis, want je moet ongeveer je hele dashboard demonteren voordat je dat ding kunt vervangen. Ietst zegt me dat ik dan iets kapot maak of niet meer in mekaar krijg zonder deskundige hulp. Daarnaast, het enige wat nu niet meer werkt is de stand "voetverwarming" dus ik heb ook geen enorme haast met deze klus.
Bij mij kon je een continu gesis horen (alsof je door je tanden naar binnen ademt), hoor jij dat ook? Dat geeft in elk geval aan dat er vacuum is! Sinds het afdoppen van de leiding heb ik dat eigenlijk niet meer. Overigens, dat gesis van achter het dashboardkastje komt uit dat schakelkastje, althans dat was bij mij het geval, dat is eens uitgebreid met een monteur bij Nordicar bekeken tijdens een sleuteldag. Je kon toen ook zien dat op één plek in het schakel kastje een klein beetje vervuiling zat, kennelijk aangezogen via het lek in de vacuummotor)
Al met al lijkt het er sterk op dat ook jij een lekke vacuummotor hebt. Probeer gewoon eens van de voorste vacuummotor het gele slangetje (dat is degene die natuurlijk het lastigst te bereiken is) los te maken en af te doppen. Ik heb dat met zo'n zwart dopje van een fietsventiel gedaan, die kan er op z'n kop precies in, loopt mooi taps toe en is dus ook weer eenvoudig te verwijderen zonder schade.
Let op, dat slangetje zit met een soort zekering in de vorm van een rubber kapje over een uitstulping vast. Dat kapje moet je eerst naar boven wippen voordat je de slang eraf trekt. Doe je dat niet dan gaat het heel moeilijk en scheurt het kapje van de slang af. Volgens mij kan je dat vrij goed zien op een van de beter te bereiken slangetjes op de andere motoren
Ik hoop dat je iets aan deze info hebt.
Dat de airco bij vol vermogen, windkracht 12 en tegen een berg op even uitgeschakeld wordt kan wel kloppen, maar bij normale acceleratie moet ie het gewoon blijven doen. Ik heb het ook gehad en dat was toch duidelijk als gevolg van een vacuum lek in een van de vacuummotoren.
Er zijn voor de aansturing van de ventilatiekleppen, 3 vacuummotoren op het kleppenhuis geplaatst. Deze worden aangestuurd door vacuum. Achter het handschoenenkastje zit een schakelkastje dat vacuum zet op één of meerdere slangetjes afhankelijk van de sturing van je ECC unit. Het kastje is vrij eenvoudig uit elkaar te halen. Je kan dan goed zien hoe het werkt (leerzaam) en of er geen vuil o.i.d. in zit. Het is een rubber membraan met daaronder een stelsel van kanaaltjes en pennetjes. De pennetjes worden door de ECC unit aangestuurd en sluiten of openen een kanaaltje
De vacuummotoren zitten aan de bestuurderskant van de middenconsole en zijn zichtbaar als je de schutplaat onder het stuur weghaalt. Je ziet dan een drietal schijfvormige gevallen zitten met één of twee slangetjes eraan. Deze slangetjes komen dus van het schakelkastje!. Ik neem aan dat bij een 960 van voor '95 dit hetzelfde is als bij een 940.
Wellicht is er ergens een slang losgeschoten! Als je een lekke vacuummotor hebt, verlies je vacuum op het moment dat dat erop gezet wordt door de aansturing.
De voorste van de drie motoren heeft een dubbele werking (naar binnen, neutraal, naar buiten) en gaat vaker kapot dan de andere, enkelvoudige motoren (neutraal, naar binnen). Deze was (is) bij mij kapot. Ik heb op aanwijzen van brickboard één van de slangetjes (de "gele") van de voorste motor afgehaald en afgedopt. Het sissen is nu over en de airco geeft nu weer koude lucht, ook als ik accelereer. Dat was hiervoor wel anders.
Ik ga de motor nog wel vervangen, maar wacht nog op een "lege" sleuteldag of een hele goede bui thuis, want je moet ongeveer je hele dashboard demonteren voordat je dat ding kunt vervangen. Ietst zegt me dat ik dan iets kapot maak of niet meer in mekaar krijg zonder deskundige hulp. Daarnaast, het enige wat nu niet meer werkt is de stand "voetverwarming" dus ik heb ook geen enorme haast met deze klus.
Bij mij kon je een continu gesis horen (alsof je door je tanden naar binnen ademt), hoor jij dat ook? Dat geeft in elk geval aan dat er vacuum is! Sinds het afdoppen van de leiding heb ik dat eigenlijk niet meer. Overigens, dat gesis van achter het dashboardkastje komt uit dat schakelkastje, althans dat was bij mij het geval, dat is eens uitgebreid met een monteur bij Nordicar bekeken tijdens een sleuteldag. Je kon toen ook zien dat op één plek in het schakel kastje een klein beetje vervuiling zat, kennelijk aangezogen via het lek in de vacuummotor)
Al met al lijkt het er sterk op dat ook jij een lekke vacuummotor hebt. Probeer gewoon eens van de voorste vacuummotor het gele slangetje (dat is degene die natuurlijk het lastigst te bereiken is) los te maken en af te doppen. Ik heb dat met zo'n zwart dopje van een fietsventiel gedaan, die kan er op z'n kop precies in, loopt mooi taps toe en is dus ook weer eenvoudig te verwijderen zonder schade.
Let op, dat slangetje zit met een soort zekering in de vorm van een rubber kapje over een uitstulping vast. Dat kapje moet je eerst naar boven wippen voordat je de slang eraf trekt. Doe je dat niet dan gaat het heel moeilijk en scheurt het kapje van de slang af. Volgens mij kan je dat vrij goed zien op een van de beter te bereiken slangetjes op de andere motoren
Ik hoop dat je iets aan deze info hebt.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 22.10.2006 - 14:32
- Locatie: Uithoorn
- Contacteer:
en deze:
Mijn probleem met de ECC is opgelost.
Het was het vacuumventiel dat de klep bestuurt die ventilatie naar de voeten open en dicht zet, die was lek. Daardoor werkte én de ventilatie naar de voeten niet goed, én was door het lek bij accelereren de vacuumdruk te laag waardoor de hele ECC besturing uitviel van alle kleppen.
Heerlijk dat in de zomer de airco weer zal blijven blazen!
Het ventiel kostte 45 euro. De garage is een paar uurtjes bezig geweest (rekening moet nog gemaakt worden), en de monteur vond het geen leuk karwei .
Zie hier voor een uitgebreide beschrijving van het systeem, met plaatjes en schema's.
Iedereen bedankt voor zijn hulp!
Mijn probleem met de ECC is opgelost.
Het was het vacuumventiel dat de klep bestuurt die ventilatie naar de voeten open en dicht zet, die was lek. Daardoor werkte én de ventilatie naar de voeten niet goed, én was door het lek bij accelereren de vacuumdruk te laag waardoor de hele ECC besturing uitviel van alle kleppen.
Heerlijk dat in de zomer de airco weer zal blijven blazen!
Het ventiel kostte 45 euro. De garage is een paar uurtjes bezig geweest (rekening moet nog gemaakt worden), en de monteur vond het geen leuk karwei .
Zie hier voor een uitgebreide beschrijving van het systeem, met plaatjes en schema's.
Iedereen bedankt voor zijn hulp!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 22.10.2006 - 14:32
- Locatie: Uithoorn
- Contacteer:
of:
Eric, de vacuummotor die vervangen is, moet wel de motor zijn met de dubbele werking. Deze gaat in de regel ook als eerste kapot. Het is de motor die in het schema van Hedwig onderaan dit draadje wordt aangestuurd door de gele én de blauwe vacuumleiding. Die is bij mij dus ook kapot/lek.
Afdoppen van de gele leiding werkt ook grotendeels maar kan in de winter wel wat koude voeten tot gevolg hebben omdat de verwarming daar niet optimaal meer werkt. Ik ga dit voorjaar maar eens een serieuse poging wagen om de vacuummotor te vervangen want afdoppen blijft natuurlijk een lapmiddel en we hebben niet voor niets een machtige Volvo. Daarnaast heb ik de vacuummotor zo langzamerhand al bijna 2 jaar in mijn autokluskist liggen, nl. gekocht op de eerste sleuteldag bij Hooftman. Als ik niet oppas is het rubber alweer verdroogd voordat ie gemonteerd is en dat zou je reinste kapitaalvernietiging zijn.
Eric, de vacuummotor die vervangen is, moet wel de motor zijn met de dubbele werking. Deze gaat in de regel ook als eerste kapot. Het is de motor die in het schema van Hedwig onderaan dit draadje wordt aangestuurd door de gele én de blauwe vacuumleiding. Die is bij mij dus ook kapot/lek.
Afdoppen van de gele leiding werkt ook grotendeels maar kan in de winter wel wat koude voeten tot gevolg hebben omdat de verwarming daar niet optimaal meer werkt. Ik ga dit voorjaar maar eens een serieuse poging wagen om de vacuummotor te vervangen want afdoppen blijft natuurlijk een lapmiddel en we hebben niet voor niets een machtige Volvo. Daarnaast heb ik de vacuummotor zo langzamerhand al bijna 2 jaar in mijn autokluskist liggen, nl. gekocht op de eerste sleuteldag bij Hooftman. Als ik niet oppas is het rubber alweer verdroogd voordat ie gemonteerd is en dat zou je reinste kapitaalvernietiging zijn.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 12.06.2012 - 12:53
- Locatie: Liessel
Kijk dat is gerichte informatie die ook verklaard wat ik merk bij de auto. Nu nog even een dag plannen voor ik op vakantie ga. Hartstikke bedankt. Ik laat weten wat ik ontdek. Groet Maurice
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 12.06.2012 - 12:53
- Locatie: Liessel
Ben nu twee weken aan het zoeken de gele en de blauwe afgedopt, het schakelkastje opengehad maar tot nu toe niets. Komende week de andere vacuumkleppen eens afdoppen. Weet iemand of dat ongestraft kan?