verbruik D3

Plaats reactie
Fangio
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 14.10.2007 - 13:35
Locatie: Antwerp

Vorige wagen : Volvo S60 D5 163pk bwj 2001
Huidige wagen: Volvo V60 D3 163pk bwj 2011


Na een tijdje het verbruik in de gaten te hebben gehouden wil ik er toch mijn mening over kwijt:

Gemiddeld verbruik van mijn D3 is 6,8 km/100km.
1/3 autosnelweg, 2/3 woon-werk verkeer. (2500 toeren, normale vlotte rijstijl maar zeker geen toerenjager of stoplichten sprinter)
Dit verbruik is precies hetzelfde als....mijn S60 D5 van 2001! 6,8L is nu niet schandalig dorstig maar ik moet simpelweg concluderen dat het verbruik na 10j progressie amper of niets verbeterd is en dan was de vorige nog een 2.4l ipv 2.0l nu. Toegegeven je hebt 5 cilinders ipv 4 en daarom ligt het verbruik iets (minstens 1L) hoger dan de concurrentie en het grommend geluid is leuk maar tot daar de voordelen.

Volvo mag veel pluimen opsteken voor van alles en nog wat maar niet voor deze D3 motor, ook is deze blok veel te nerveus, onder de 1500 toeren dood en dan schiet hij uit te startblokken waardoor je altijd met een korte 'schok' zit ipv lineaire op te trekken, je moet minstens tot 2700 toeren doortrekken of hij valt bij het opschakelen terug in deze dode zone.

Volvo V60, prachtige wagen maar de D3 motor komt nog niet tot aan de enkels van mijn vorige S60 D5. Is nieuw altijd beter... :?:
V60 D3 Momentum + Motion
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5246
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

ik deel je mening, oude 163 en 185 pk D5's waren vaak zelfs zuiniger en lekkerder te rijden door de bredere powerband
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

Ja, dat krijg je met die roetfilters van tegenwoordig. Enige oplossing is roetfilter eronderuit en andere motorsoftware.
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Vreemd. Mijn S60 D3 GT rijdt ongeveer 1:18 (werkelijk gebruik; de boordcomputer is iets optimistischer) en mijn V70 D5 haalt 1:16. Nou is de V70 natuurlijk zwaarder en groter, maar de S60 heeft een automaat. Ik kan niet anders dan concluderen dat de S60 toch echt zuiniger is...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9132
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Je vorige S60 verbruikte wel veel, die moet met gemak onder de 6.0L kunnen komen.
En zo zuinig als de eerste serie D5 worden motoren misschien nooit weer, helaas...
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
olson
3rd Gear member
Berichten: 343
Lid geworden op: 10.05.2011 - 08:03

Ik ben juist heel tevreden over de D3 (my12).
Zeer zuinig: 5.0L op 100 haal ik vrij eenvoudig op de snelweg.
Stadsverkeer kom ik op 5.8L uit.

Ook onder in de toeren is er niks te klagen. Rond 1200 toeren begint ie te trekken als een malle. Daaronder merk je wel dat er minder fut in zit.
Ik kan er in elk geval heerlijk schakellui in rijden.

Mogelijk dat mijn positieve ervaringen toch te danken zijn aan de modificatie die de D3 gehad heeft halverwege 2011?

http://www.autokopen.nl/persberichten/2 ... bruik.html
S60 D3 Summum 2012, Four-C, black sapphire.
V60 B4 R-Design 2021 Birch light
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8445
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Dat "nerveuze" kan ik wel beamen, dit was voor mij de reden om voor de XC60 D3 AWD te gaan t.o.v. een V70 D3 FWD.

De XC60 D3 AWD is de 2.4 motor die eveneens in de D5 ligt, maar dan met 163pk i.p.v. 215.

De D3 2.0 daagte mij te sterk uit om steeds door te trekken, wegens het pittige karakter, de D3 AWD motor rijdt smeuig als een oude D5.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
dutch-v
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 24.07.2007 - 23:29

Vanaf de eerste meters heb ik op Spritmonitor.de mijn exacte brandstofverbruik bijgehouden. Niks onnauwkeurige verbruiksmeter.

Mijn V60 D3 handgeschakeld MY 011 heeft over de eerste 75000 km exact 5.84 liter / 100 km gebruikt, ofwel 17.1 km per liter.

Zie http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/447143.html

Prima verbruik lijkt mij, gezien wagengewicht. Natuurlijk gebruikt een 5-cylinder theoretisch iets meer dan een 4, 3 of 2 (1?) cylinder met eendere inhoud, maar dit verbruik is geheel acceptabel - voor mij.

Mijn vorige auto (MB-C CDI220 170pk handgeschakeld) verbruikte snel 10% meer onder identieke condities - die auto is even zwaar en even groot. Maar de V60 D3 zoveel lekkerder ...........

Het mooie aan de D3 is dat het een heerlijk compromis is tussen de zuinige maar soms rommelige 4-cylinder en de dorstige maar heerlijk smeuige 6-cylinder diesel. Rijd een keer in een paar BMW's en je voelt / hoort wat ik bedoel.

Overigens is denk ik BMW wel de enige die momenteel echt zuinige diesels maakt - heel erg goed wat dat betreft. Maar dan krijg je er wel een BMW koets bijgeleverd en dat vind ik dan weer wat minder :D

Groet, dutch-v
Gast

paar duizend km rondje Zweden in de vakantie en dit was het resultaat.
Heel veel de ACC gebruikt, maar niet gereden als een bejaarde, dus op 115 ingesteld waar 110 mocht, 85 waar 80 mocht etc.
We hebben het hier wel over een 215 pk D5 GT + AWD.
Niet slecht dacht ik zo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9132
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Je moet natuurlijk een auto ook met gezond verstand berijden voor dit soort resultaten. Als je het één en ander van de techniek af weet in de auto, ga je toch anders (beter voor de auto) rijden.

Dick, klopt de BC van zo'n V60 een beetje met het echte verbruik?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gast

Om eerlijk te zijn Jeroen heb ik het nog niet exact nagemeten.
Ik ben ook niet zozeer van de absolute cijfers uitgegaan, alswel de vergelijking met andere "lotgenoten" en mijn vorige verbruikcijfers (volgens de BC).
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

In Zweden een gunstig verbruik scoren is niet zo lastig met die bejaardenwegen daar.. :) Ik denk wel eens, zouden daarom de Volvo automaten zo'n relatief hoog toerental en verbruik hebben bij 120+?
Gast

nou zo bejaard zijn ze nu ook weer niet, ik ben wel een paar piloten tegengekomen.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Laagvliegers hebben ze daar inderdaad.......alleen de vleugels missen.

V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”