EGR klep

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
gjebels
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 14.04.2005 - 12:42

gjebels schreef:Ik heb vandaag de BC uit laten lezen. Er kwam een hele reeks foutmeldingen (o.a. transponder van het slot en iets met de antenne en geluidsinstallatie), maar de volgende doen er volgens de Volvo-garage toe:
*Laaddruksensor, signaal te hoog (ECM-1600)
*Turboregeling, druk te hoog (ECM-1517)
*Regeling draaiactuator (ECM-1890)

Ik hoop dat jullie nu meer kunnen met de klachten zoals ik hierboven (eerste bericht) heb beschreven en deze foutmeldingen.

Alvast dank!

Groet
Jongens!
Ik heb nog geen antwoord op het vervolg. Wie kan mij met deze klachten helpen? Zie eerste bericht van deze draad en mijn quote in dit bericht met de foutcodes.
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Even voor je opgezocht.

Code 1600;

Substitute value
An estimated charge pressure is applied.

Possible source
Signal too high:
The signal cable is short-circuited to voltage.
Damaged charge pressure sensor.

Code 1517;
Diagnostic trouble code (DTC) information ECM-1517

Condition
The diagnostic trouble code (DTC) is generated if actual boost pressure deviates from calculated boost pressure for the engine control module (ECM). The fault is diagnosed by the engine control module (ECM) when the engine is running.

Substitute value
Limitation of engine output.

Possible source
Damaged turbo control motor
Damaged turbo charger (TC).

Fault symptom
Poor performance

Code 1890;
Swirl actuator control. Jammed

Possible source
Linkage or swirl damper sticking.

Damaged linkage between swirl throttle motor and swirl throttle duct.
Swirl damper motor sticking.
Damaged swirl throttle motor.


-----------------------

Laatste code is je wervelklep. Dat staat volgens mij los van het turboprobleem. Kijk even in dit topic, misschien ligt het verbindingsstukje eraf; http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... wervelklep

Voor de eerste twee codes staan de mogelijke oplossingen weergegeven.
hoop dat dit je op weg helpt
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Dat gezoek komt toch van de stappenmotor van de wervelklep ?!
Check eens of die wel fris is
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
gjebels
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 14.04.2005 - 12:42

De wervelklep en of het stangetje is ok.
Misschien laat ik de motor schoonmaken (luchtinlaatbuis egr etc) en eventueel een nieuwe laaddruksensor plaatsen. Enig idee wat dat gaat kosten?
Volvo V70 D5 185PK
Volvo 240 DL 1986
Citroen DS Break 1967
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Ik bedoel dat zoemen komt toch van de motor van de wervelklep
Dat doe de mijne ook.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
gjebels
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 14.04.2005 - 12:42

Ja, maar daarvan is door de garage gezegd dat dat niet de oorzaak is. Er is nog een 'constante' zoem te horen die niet bij de wervelklep vandaan komt. En het is ook niet de ventilator die soms nog even draait wanneer de auto net is uitgezet.
Volvo V70 D5 185PK
Volvo 240 DL 1986
Citroen DS Break 1967
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

motortje van de airco in het interieur misschien?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
gjebels
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 14.04.2005 - 12:42

gjebels schreef:Beste kenners, leken en/of ervaringsdeskundigen (slachtoffers??),

Ik heb al 2 jaar een probleem met mijn V70 D5 185 PK uit 2005. Als de motor warm is en het is buiten ook lekker (vanaf 19 graden) en ik vraag iets meer dan gebruikelijk van de motor (bijv gas geven), dan verliest de motor power en snel daarna geeft ie "Motormangement Service Vereist' aan. De motor gaat in de noodloop en heeft al helemaal geen pk's meer. Als ik de motor uitzet, hoor ik onder de motorkap een zacht zoemgeluid. Dat zoemgeluid duurt ca 1 minuut. Start ik em als het zoemgeluid nog klinkt, blijft hij in de noodloop. Maar als ik de motor start als dat geluid is afgelopen, dan heeft ie de power terug. De Motormanagement storing blijft echter nog wel op het dashboard priemen, maar verdwijnt als er een paar gestart is (als het probleem zich natuurlijk niet weer eerder heeft voorgedaan).
Auto uit laten lezen bij de dealer. Maar melding is vaag: turbo druk te hoog en nog een paar mogelijkheden.
Bijzonder is:
-Doet het niet in de winter, als het koud is
-Gaat vanzelf weer weg (blijft wel in de BC staan als foutmeldingen)
-Het komt de laatste tijd vaker voor

Ik heb nog niets laten doen, want er is geen garantie dat ie het daarna wel goed doet. Er zijn een aantal reparaties die vrij prijzig zijn. De dealer noemde o.a. die van de vervanging van de EGR klep, maar geeft geen garantie dat het probleem dan ook daadwerkelijk weg is/blijft.

Wie kan mij raad geven? Is schoonmaken een optie?
Alvast bedankt!

Groet Gert Jan Ebels
Laatste update van mijn bovenstaande probleem (zie ook eerste bericht):

Ik heb hem goed laten diagnosticeren door een (andere) Volvo dealer. Hij heeft ermee gereden met de laptop aan de boardcomputer. En alle storingen geëlimineerd. Het stangetje van de wervelklep was ook losgeschoten. Dat is vastgezet met een pennetje. Uiteindelijk bleef er een storing steeds terug komen: die van de turbo (ECM-1517).

Oplossing: de turbo vervangen.

Aldus geschiedde. Ik heb inmiddels een rib minder.... Dus niks gedoe met de EGR klep (waarschijnlijk).
Heb net een flink stuk met de V70 gereden en er ook flink wat van gevraagd. Duidelijk meer kracht, auto houdt niet meer in.
Helemaal gerustgesteld ben ik echter nog niet, omdat de buitentemperatuur momenteel nog te laag is. De storing trad immers bij temperaturen hoger dan ca 20 graden op. Maar de eerste resultaten zijn ok.
Volgende week op vakantie naar warme oorden. Dan kan ik pas echt beoordelen of het probleem definitief is opgelost.

Bedankt voor de antwoorden en het meedenken, hoewel ik het jammer vind dat dit forum soms ook wordt gebruikt als een soort van twitter sessie, waardoor het draadje weer wat onoverzichtelijk wordt.

Groet Gert Jan
Volvo V70 D5 185PK
Volvo 240 DL 1986
Citroen DS Break 1967
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

tja,de gezelligheid kent(soms)geen grenzen hier. :P
sorry.
geen glans zonder wrijving
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

ik hoop voor je dat het is opgelost! Fijne vakantie
gjebels
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 14.04.2005 - 12:42

Nog even de laatste update van mijn 'oude' probleem (zie eerste bericht):
Gehele vakantie geen enkel probleem gehad!
Dat maakt de uitgave van de reparatie wel makkelijker te verteren.

Iedereen alsnog bedankt voor de reacties.

Groet Gert Jan Ebels
Volvo V70 D5 185PK
Volvo 240 DL 1986
Citroen DS Break 1967
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Fijn! Kost wat, heb je ook wat :-)
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”