hallo allemaal , ik heb een vraag ? twee weken terug airco laten vullen en testen op lekkage ,systeem is niet lek . maar nu, de pomp doet het wel maar koelt niet .
nou weet ik dat de slangen leidingen echt koud aan voelen als het normaal werkt .
nu voelen de leidingen warm aan ?
wat nu ????
wie weet raad!
gr peter
Airco koelt niet meer ?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 24.08.2008 - 11:13
- Locatie: volvo
Ford taunus 2.3 v6 130756 verkocht met 380.000km
Opel omega 2.5 v6 175900 verkocht met 320.000km
Opel vectra 2.0 dth 85878 verkocht met 93000 km
Volvo S80 2.5 D 157000 verkocht met 259.000 km.
Volvo S40 1.8 145231
Opel omega 2.5 v6 175900 verkocht met 320.000km
Opel vectra 2.0 dth 85878 verkocht met 93000 km
Volvo S80 2.5 D 157000 verkocht met 259.000 km.
Volvo S40 1.8 145231
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Te veel koelmiddel erin gedaan?denk het wel,dan werkt hij namelijk niet omdat de druk te hoog oploopt.
Of een sensor stuk die de airco constant laat meedraaien.
Of een sensor stuk die de airco constant laat meedraaien.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 24.08.2008 - 11:13
- Locatie: volvo
als er teveel in zit ,dan moet de airco meteen na een uurtje of eerder stoppen .
nu zit er maar twee weken tussen ,of heeft het met de temperatuur te maken was vandaag 29graden .
nu zit er maar twee weken tussen ,of heeft het met de temperatuur te maken was vandaag 29graden .
Ford taunus 2.3 v6 130756 verkocht met 380.000km
Opel omega 2.5 v6 175900 verkocht met 320.000km
Opel vectra 2.0 dth 85878 verkocht met 93000 km
Volvo S80 2.5 D 157000 verkocht met 259.000 km.
Volvo S40 1.8 145231
Opel omega 2.5 v6 175900 verkocht met 320.000km
Opel vectra 2.0 dth 85878 verkocht met 93000 km
Volvo S80 2.5 D 157000 verkocht met 259.000 km.
Volvo S40 1.8 145231
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
* Magneetkoppeling van de pomp?
* Pomp zelve?
* Toch de condensor naar z'n mallemoer?
Als er 14 dgn geleden een service is gedaan, dan zit er waarschijnlijk ook fluor in en dat zou met een infrarood lamp dan te zien moeten zijn.....het lek dus.
Maar vertel eens, heb je al gaas in de bumper te bescherming van de condensor?
* Pomp zelve?
* Toch de condensor naar z'n mallemoer?
Als er 14 dgn geleden een service is gedaan, dan zit er waarschijnlijk ook fluor in en dat zou met een infrarood lamp dan te zien moeten zijn.....het lek dus.
Maar vertel eens, heb je al gaas in de bumper te bescherming van de condensor?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 24.08.2008 - 11:13
- Locatie: volvo
nee er is geen fluor in geweest.
wel een druk test en die was goed .
heb ook geen gaas in de bumper .
de pomp slaat wel aan .
wat me wel opvalt is dat de linkerzijde van de luchtkanaaal wel iets koelt maar de rechter zijde niet .
wel een druk test en die was goed .
heb ook geen gaas in de bumper .
de pomp slaat wel aan .
wat me wel opvalt is dat de linkerzijde van de luchtkanaaal wel iets koelt maar de rechter zijde niet .
Ford taunus 2.3 v6 130756 verkocht met 380.000km
Opel omega 2.5 v6 175900 verkocht met 320.000km
Opel vectra 2.0 dth 85878 verkocht met 93000 km
Volvo S80 2.5 D 157000 verkocht met 259.000 km.
Volvo S40 1.8 145231
Opel omega 2.5 v6 175900 verkocht met 320.000km
Opel vectra 2.0 dth 85878 verkocht met 93000 km
Volvo S80 2.5 D 157000 verkocht met 259.000 km.
Volvo S40 1.8 145231
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ik gok toch op de condensor
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 24.08.2008 - 11:13
- Locatie: volvo
er staat druk op het systeem, als de condensor lek zal zijn, is er ook geen druk lijk me ?
wat me opvalt is dat de linkerkant van de uitmonding wel iets koelt wel heel weinig maar de rechter kant is gewoon warm, en dat in de koudste stand
wat me opvalt is dat de linkerkant van de uitmonding wel iets koelt wel heel weinig maar de rechter kant is gewoon warm, en dat in de koudste stand
Ford taunus 2.3 v6 130756 verkocht met 380.000km
Opel omega 2.5 v6 175900 verkocht met 320.000km
Opel vectra 2.0 dth 85878 verkocht met 93000 km
Volvo S80 2.5 D 157000 verkocht met 259.000 km.
Volvo S40 1.8 145231
Opel omega 2.5 v6 175900 verkocht met 320.000km
Opel vectra 2.0 dth 85878 verkocht met 93000 km
Volvo S80 2.5 D 157000 verkocht met 259.000 km.
Volvo S40 1.8 145231
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1475
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Ik heb ook een keer een condensor lek gehad, druk test gaf geen probleem aan, toch was het systeem na 2 weken weer leeg. Met een UV lamp was het probleem uiteindelijk wel gevonden, roest had de condensor aangetast en die was daardoor poreus geworden (was overigens geen volvo).
Bij mijn S60 had ik toen mijn airco bijna leeg was dat die links ook nog iets koelde en rechts niet, zal wel een gescheiden systeem zijn.
Bij mijn S60 had ik toen mijn airco bijna leeg was dat die links ook nog iets koelde en rechts niet, zal wel een gescheiden systeem zijn.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 24.08.2008 - 11:13
- Locatie: volvo
vandaag bij nordicar geweest om de computer uit te lezen ,gaf geen storing op de kleppen van de kachel/airco.
stop de magneet klep van de pomp er mee ????
ik weer weg draait de pomp weer snap er niks van .
morgen maar de druk laten controleren .
stop de magneet klep van de pomp er mee ????
ik weer weg draait de pomp weer snap er niks van .
morgen maar de druk laten controleren .
Ford taunus 2.3 v6 130756 verkocht met 380.000km
Opel omega 2.5 v6 175900 verkocht met 320.000km
Opel vectra 2.0 dth 85878 verkocht met 93000 km
Volvo S80 2.5 D 157000 verkocht met 259.000 km.
Volvo S40 1.8 145231
Opel omega 2.5 v6 175900 verkocht met 320.000km
Opel vectra 2.0 dth 85878 verkocht met 93000 km
Volvo S80 2.5 D 157000 verkocht met 259.000 km.
Volvo S40 1.8 145231
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Er kan een onderbreking in de spoel van de magneetkoppeling zitten,soms wel en soms niet,bij hogere temperaturen onderbreekt de spoel.Volvopeet62 schreef:vandaag bij nordicar geweest om de computer uit te lezen ,gaf geen storing op de kleppen van de kachel/airco.
stop de magneet klep van de pomp er mee ????
ik weer weg draait de pomp weer snap er niks van .
morgen maar de druk laten controleren .
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 24.08.2008 - 11:13
- Locatie: volvo
gisteren weer de druk laten controleren , druk is goed en zit genoeg vulmiddel in , maar bouwt geen druk op ,systeem zit verstopt zegt monteur kan de droger zijn . is namelijk nooit vervangen .
dus eerst die maar eens vervangen .systeem is nu toch leeg gehaald .
en de druksensor ook maar vervangen ligt toch los nu .
dus eerst die maar eens vervangen .systeem is nu toch leeg gehaald .
en de druksensor ook maar vervangen ligt toch los nu .
Ford taunus 2.3 v6 130756 verkocht met 380.000km
Opel omega 2.5 v6 175900 verkocht met 320.000km
Opel vectra 2.0 dth 85878 verkocht met 93000 km
Volvo S80 2.5 D 157000 verkocht met 259.000 km.
Volvo S40 1.8 145231
Opel omega 2.5 v6 175900 verkocht met 320.000km
Opel vectra 2.0 dth 85878 verkocht met 93000 km
Volvo S80 2.5 D 157000 verkocht met 259.000 km.
Volvo S40 1.8 145231
- VolvoRulez
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 05.10.2006 - 19:12
Ik denk dat ik wellicht hetzelfde probleem heb?!
ik weet niet zeker of het handig is om het in dit topic te posten
of dat het handiger is om een nieuw topic aan te maken
(voor als het toch 2 verschillende problemen zijn....)
Ik zal mijn probleem zo goed mogelijk proberen uit te leggen en
aangeven wat er al getest is.
het probleem ontstond als volgt, enkele weken geleden starte ik
mijn auto (S80 2.4t 2001 +/-210000km) om rustig naar mijn werk
te tuffen, dit was dus 's ochtends vroeg om een uur of 8.
Buiten was het geen extreem weer of iets dergelijks, ik schat dat
het een graad of 15 was rond die tijd (ik geef het maar even
grondig weer
)
Vanaf het moment dat ik mijn auto starte kwam er een sissend
geluid uit het dashbord dit heeft volgens mij de hele rit geduurd
pak hem beet een minuut of 20.
Tussen de middag ging ik lunchen en heb de auto wederom gebruikt
gelukkig was het gesis niet meer te horen en heb ik er dus ook geen
aandacht meer aan besteed. Het viel bij terugkomst wel op dat ik
het vrij warm vond maar heb er verder niet bij stil gestaan.
Op weg terug naar huis kwam ik er achter dat de airco te barsten
was. :shock:
Nog dezelfde week moest ik voor de apk in de garage zijn en heb ik
direct even naar de airco laten kijken.
Er zat gelukkig fluor in en hierdoor was direct duidelijk dat de
condensor zijn langste tijd heeft gehad. Aangezien de radiator ook
langzaam leeg liep (van max naar min in 2 maanden) heb ik meteen
maar beide besteld.
Na het monteren (gelukkig is een van mijn beste vrienden monteur!)
hebben we een vacuumtest uitgevoerd en is het systeem gevuld met
1000 gram aircospul (R134 of zoiets).
Echter na dat we alles klaar hadden en gingen testen bleek dat er
geen koude lucht uit de roosters in de auto kwam.
Na enig onderzoek bleek dat de ventilator (die achter de radiator zit)
niet begint te draaien zodra de airco wordt ingeschakeld.
We verwachten dat dit wel zou moeten (wellicht kan iemand dat eens
testen bij zijn s80?)
Na het uitlezen via de obd2 met een bosch uitlees apparaat kregen
we foutmelding 6100 in vadis staat hierover het volgende:
*Diagnostic trouble code (DTC) ECM-6100 is stored in the engine
control module (ECM) if the engine cooling fan control module registers
that the temperature is too high in the engine cooling fan control
module amplifier or fan blade is blocked.
Substitute value
-engine cooling fan (FC) disabled
Possible source
Faulty signal:
-blocked fan blade
-defective engine fan control module
Fault symptom
-overheated motor
Na dit alles hebben we via de sloop een 2de hands ventilator opgesnort
en erin gezet. Ook deze slaat niet direct in echter na een stuk op flinke
snelheid te hebben gereden begon de ventilator wel te draaien om de
motor te koelen!
Onze gedachte bij de niet startende ventilator was dat de druk te hoog
zou oplopen of dat ie te warm zou worden waardoor de airco niet zou
beginnen met koelen, en dat waarschijnlijk ook de condensor het daarom
zou hebben begeven. Echter bij genoeg rijwind lijkt het mij dat de auto
ook genoeg koeling zou hebben?
Vervolgens hebben wij de sensor vervangen die op de condensor zit voor
een nieuw exemplaar. Wederom het systeem gevacumeerd, 10cc olie
toegevoegd en 1000 gram koudemiddel gevuld. Helaas nog steeds geen
koele lucht uit de roosters...
We zien de magneetkoppeling meedraaien als het systeem wordt inge-
schakeld dus hadden we eigenlijk geen enkel idee meer.
Toch maar laten uitlezen bij de Volvo garage dan maar voor eventuele
foutcodes die wij zonder VIDA (zo heet dat systeem tegenwoordig toch?)
niet kunnen zien en of zij eventueel nog ideeen hebben.
Ook de Volvo dealer heeft geen enkele fout kunnen vinden. En heeft
op dit moment ook niet een idee wat het zou kunnen zijn.
Tevens hebben zij ook nog bevestigt dat 1000gram koudemiddel juist
zou moeten zijn.
Als laatste test hebben we er ook nog wat koudemiddel uit laten lopen
door op het ventiel te drukken, om toch zeker te zijn dat dit niet het
probleem zou zijn. Echter zonder resultaat....
Dus even resume:
Alles lijkt dus gewoon te functioneren maar ik krijg geen koude lucht!
- De Condensor is vervangen
- Vacuumtest is 2 maal uitgevoer geen lekkage gevonden
- koudemiddel is opnieuw gevuld (2x)
- Ventilator is vervangen
- Sensor is vervangen
- Geen foutmeldingen
- Pomp slaat in (magneet koppeling)
Kortom we zijn ten einde raad (en over 2 weken met de auto op vakantie
)
Iemand nog ideeen?
Slaat uw ventilator in Volvopeet62?
ik weet niet zeker of het handig is om het in dit topic te posten
of dat het handiger is om een nieuw topic aan te maken
(voor als het toch 2 verschillende problemen zijn....)
Ik zal mijn probleem zo goed mogelijk proberen uit te leggen en
aangeven wat er al getest is.
het probleem ontstond als volgt, enkele weken geleden starte ik
mijn auto (S80 2.4t 2001 +/-210000km) om rustig naar mijn werk
te tuffen, dit was dus 's ochtends vroeg om een uur of 8.
Buiten was het geen extreem weer of iets dergelijks, ik schat dat
het een graad of 15 was rond die tijd (ik geef het maar even
grondig weer

Vanaf het moment dat ik mijn auto starte kwam er een sissend
geluid uit het dashbord dit heeft volgens mij de hele rit geduurd
pak hem beet een minuut of 20.
Tussen de middag ging ik lunchen en heb de auto wederom gebruikt
gelukkig was het gesis niet meer te horen en heb ik er dus ook geen
aandacht meer aan besteed. Het viel bij terugkomst wel op dat ik
het vrij warm vond maar heb er verder niet bij stil gestaan.
Op weg terug naar huis kwam ik er achter dat de airco te barsten
was. :shock:
Nog dezelfde week moest ik voor de apk in de garage zijn en heb ik
direct even naar de airco laten kijken.
Er zat gelukkig fluor in en hierdoor was direct duidelijk dat de
condensor zijn langste tijd heeft gehad. Aangezien de radiator ook
langzaam leeg liep (van max naar min in 2 maanden) heb ik meteen
maar beide besteld.
Na het monteren (gelukkig is een van mijn beste vrienden monteur!)
hebben we een vacuumtest uitgevoerd en is het systeem gevuld met
1000 gram aircospul (R134 of zoiets).
Echter na dat we alles klaar hadden en gingen testen bleek dat er
geen koude lucht uit de roosters in de auto kwam.
Na enig onderzoek bleek dat de ventilator (die achter de radiator zit)
niet begint te draaien zodra de airco wordt ingeschakeld.
We verwachten dat dit wel zou moeten (wellicht kan iemand dat eens
testen bij zijn s80?)
Na het uitlezen via de obd2 met een bosch uitlees apparaat kregen
we foutmelding 6100 in vadis staat hierover het volgende:
*Diagnostic trouble code (DTC) ECM-6100 is stored in the engine
control module (ECM) if the engine cooling fan control module registers
that the temperature is too high in the engine cooling fan control
module amplifier or fan blade is blocked.
Substitute value
-engine cooling fan (FC) disabled
Possible source
Faulty signal:
-blocked fan blade
-defective engine fan control module
Fault symptom
-overheated motor
Na dit alles hebben we via de sloop een 2de hands ventilator opgesnort
en erin gezet. Ook deze slaat niet direct in echter na een stuk op flinke
snelheid te hebben gereden begon de ventilator wel te draaien om de
motor te koelen!
Onze gedachte bij de niet startende ventilator was dat de druk te hoog
zou oplopen of dat ie te warm zou worden waardoor de airco niet zou
beginnen met koelen, en dat waarschijnlijk ook de condensor het daarom
zou hebben begeven. Echter bij genoeg rijwind lijkt het mij dat de auto
ook genoeg koeling zou hebben?
Vervolgens hebben wij de sensor vervangen die op de condensor zit voor
een nieuw exemplaar. Wederom het systeem gevacumeerd, 10cc olie
toegevoegd en 1000 gram koudemiddel gevuld. Helaas nog steeds geen
koele lucht uit de roosters...
We zien de magneetkoppeling meedraaien als het systeem wordt inge-
schakeld dus hadden we eigenlijk geen enkel idee meer.
Toch maar laten uitlezen bij de Volvo garage dan maar voor eventuele
foutcodes die wij zonder VIDA (zo heet dat systeem tegenwoordig toch?)
niet kunnen zien en of zij eventueel nog ideeen hebben.
Ook de Volvo dealer heeft geen enkele fout kunnen vinden. En heeft
op dit moment ook niet een idee wat het zou kunnen zijn.
Tevens hebben zij ook nog bevestigt dat 1000gram koudemiddel juist
zou moeten zijn.
Als laatste test hebben we er ook nog wat koudemiddel uit laten lopen
door op het ventiel te drukken, om toch zeker te zijn dat dit niet het
probleem zou zijn. Echter zonder resultaat....
Dus even resume:
Alles lijkt dus gewoon te functioneren maar ik krijg geen koude lucht!
- De Condensor is vervangen
- Vacuumtest is 2 maal uitgevoer geen lekkage gevonden
- koudemiddel is opnieuw gevuld (2x)
- Ventilator is vervangen
- Sensor is vervangen
- Geen foutmeldingen
- Pomp slaat in (magneet koppeling)
Kortom we zijn ten einde raad (en over 2 weken met de auto op vakantie

Iemand nog ideeen?
Slaat uw ventilator in Volvopeet62?
S60 T5 (2001)
S80 2.4t (2001)
V50 2.4 (2006)
S80 4.4 (2006)
V60 D6 (2013)
C30 T5 (2007)
S80 2.4t (2001)
V50 2.4 (2006)
S80 4.4 (2006)
V60 D6 (2013)
C30 T5 (2007)
- VolvoRulez
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 05.10.2006 - 19:12
Is de droger de aluminium cylinder die naast (eigenlijk op) de condensor
is aangesloten? Ik weet niet zeker of deze vervangen is.
Is het mogelijk om dit te testen? En zou je dit dan niet zien bij de
vacuumtest of zoiets (die op de hoge en lage druk ventielen wordt
aangesloten)
kan ik de eventuele verstopping zelf oplossen? met perslucht of zo?
Overigens bijzonder aardig dat je je hulp aan bied MarioC70, we gaan
natuurlijk eerst zelf proberen maar je weet maar nooit wellicht dat
je expertise toch nog nodig zal zijn!
oh ja bedankt voor de supersnelle reactie overigens!
is aangesloten? Ik weet niet zeker of deze vervangen is.
Is het mogelijk om dit te testen? En zou je dit dan niet zien bij de
vacuumtest of zoiets (die op de hoge en lage druk ventielen wordt
aangesloten)
kan ik de eventuele verstopping zelf oplossen? met perslucht of zo?
Overigens bijzonder aardig dat je je hulp aan bied MarioC70, we gaan
natuurlijk eerst zelf proberen maar je weet maar nooit wellicht dat
je expertise toch nog nodig zal zijn!
oh ja bedankt voor de supersnelle reactie overigens!
S60 T5 (2001)
S80 2.4t (2001)
V50 2.4 (2006)
S80 4.4 (2006)
V60 D6 (2013)
C30 T5 (2007)
S80 2.4t (2001)
V50 2.4 (2006)
S80 4.4 (2006)
V60 D6 (2013)
C30 T5 (2007)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Als hij dicht zit,krijg je deze niet meer open,met perslucht ook niet!
Met een goeie aircomachine en druk testen moet het probleem er vanzelf uit komen.
Niet vervelend bedoeld,maar ik twijfel een beetje aan de aircokennis van degeen die het gemonteerd heeft,als je een condensor vervangt,moet je altijd de droger en eventueel het orifice of expansieventiel mee vervangen,daar zit meestal het probleem van een goed gevulde airco en de slechte werking ervan.
Met een goeie aircomachine en druk testen moet het probleem er vanzelf uit komen.
Niet vervelend bedoeld,maar ik twijfel een beetje aan de aircokennis van degeen die het gemonteerd heeft,als je een condensor vervangt,moet je altijd de droger en eventueel het orifice of expansieventiel mee vervangen,daar zit meestal het probleem van een goed gevulde airco en de slechte werking ervan.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- VolvoRulez
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 05.10.2006 - 19:12
Hij doet het weer, het bleek uiteindelijk toch de pomp zelf te zijn!
Deze draaide wel maar pompte niet.
Deze draaide wel maar pompte niet.
S60 T5 (2001)
S80 2.4t (2001)
V50 2.4 (2006)
S80 4.4 (2006)
V60 D6 (2013)
C30 T5 (2007)
S80 2.4t (2001)
V50 2.4 (2006)
S80 4.4 (2006)
V60 D6 (2013)
C30 T5 (2007)