Dag iedereen
Ik ben nieuw op het forum, ik heb sinds 2 weken een volvo 460 2.0 uit 1995. Sport onderstel, airco, boordcomputer, etcetera.
Nu heb ik vandaag toch iets ontzettend raars meegemaakt. Ik ging op weg naar mijn ouders, zo'n 60 kilometer. Over de snelweg, dus eerst de auto even rustig warmgereden. Niets aan het handje, olie kwam goed op temperatuur.
Toen over de snelweg die kant op gereden. Verder niets aan de hand, auto trok goed, geen rare geluiden of wat dan ook.
Echter, bij mijn ouders bleek de hele onderkant van de auto onder de olie te zitten, en na inspectie bleek mijn olie vuldop weg te zijn! Ik schrok me natuurlijk helemaal wezeloos, aangezien geen olie meestal kapotte motor betekent. Olie gelijk gepeild, stond nog wel op de stok, maar onder het onderste streepje. Er zat dus nog wel olie in het blok, maar niet meer het optimale niveau.
Gelukkig had ik een kan olie achterin staan, dus gelijk de olie bijgevuld. Ook naar de volvo garage gereden om een nieuwe dop te regelen, welke ze natuurlijk niet hadden(wel met een andere auto gegaan). Dus dop van een v40 meegekregen, maar deze paste ook niet.
Na een telefoontje met de garage het gat afgeplakt met duct tape, en een tie-wrap hier omheen.
Omdat de auto morgen toch naar de garage moest, deze hier gelijk maar heen gebracht, wat ongeveer 35 km rijden was. Onderweg nog een aantal keer gestopt om het oliepeil te checken en te kijken of de tape het hield.
2x de tape moeten vervangen, olie nog een beetje aangevuld en de auto bij de garage neergezet.
De auto maakt voor de rest voor zover ik kan horen geen rare geluiden, hij tikt niet of wat dan ook. Ik hoop ten zeerste dat ik er goed vanaf gekomen ben.
Omdat de auto morgen naar de garage gaat voor groot onderhoud (distributie, olie, bougies, stab stangetjes, algehele check) was ik van plan om morgenvroeg de garage te bellen om te vragen of ze de motor zelf zouden kunnen checken.
Vaak is het tekort aan olie gerelateerd aan kapotte lagers van de drijfstangen of krukas. Dit kan natuurlijk alleen gecontroleerd worden door de carterpan eraf te halen.
Wat kan ik het beste vragen aan de garage om er achter te komen of het blok nog in orde is? Compressietest?
Alvast bedankt voor het meedenken!
2.0 met weinig olie gelopen
-
- 5th Gear member
Heb je gezien of er nog oliedruk was tijdens dat lage nivo, ik verwacht het wel, zoja dan is er waarschijnlijk niets aan de hand.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 2nd Gear member
Dank jullie wel voor de reacties!
Voor zover ik heb gezien heeft het olie lampje niet gebrand. Ik heb de laatste paar km vanaf de snelweg ook erg rustig gereden, lage toeren om de motor een beetje af te koelen van de snelweg.
De olie was echter wel onder het laagste streepje, ongeveer twee centimeter vanaf de onderkant van de pijlstok. Er gaat in totaal toch iets van 5 liter olie in het blok? Meestal is het verschil tussen maximum en minimum op de peilstok, dus tussen de 2 merktekens, ongeveer een liter. Is dit bij de volvo ook het geval? Want in dat geval zou er nog redelijk veel olie in het blok hebben gezeten.
Vanwege de boordcomputer en omdat ik daar nog wel eens aan wil zitten tijdens het rijden, om het verbruik etc uit te lezen, heb ik wel veel op het instrumentenpaneel gekeken, maar ik heb geen olie lampje gezien. Althans, niet dat het lampje brandde. Het lampje werkt wel, want deze brand altijd tijdens het starten, en gaat daarna uit.
Dus als ik het goed begrijp, als het olie lampje niet heeft gebrand, is er genoeg olie druk geweest om alles te smeren binnen de motor? In dat geval is er misschien niets aan de hand..
Toch ga ik de garage wel even vragen om hier aandacht aan te besteden, voordat ze veel reparaties gaan doen waar veel geld voor betaald moet worden.
Dank jullie voor je hulp!
Voor zover ik heb gezien heeft het olie lampje niet gebrand. Ik heb de laatste paar km vanaf de snelweg ook erg rustig gereden, lage toeren om de motor een beetje af te koelen van de snelweg.
De olie was echter wel onder het laagste streepje, ongeveer twee centimeter vanaf de onderkant van de pijlstok. Er gaat in totaal toch iets van 5 liter olie in het blok? Meestal is het verschil tussen maximum en minimum op de peilstok, dus tussen de 2 merktekens, ongeveer een liter. Is dit bij de volvo ook het geval? Want in dat geval zou er nog redelijk veel olie in het blok hebben gezeten.
Vanwege de boordcomputer en omdat ik daar nog wel eens aan wil zitten tijdens het rijden, om het verbruik etc uit te lezen, heb ik wel veel op het instrumentenpaneel gekeken, maar ik heb geen olie lampje gezien. Althans, niet dat het lampje brandde. Het lampje werkt wel, want deze brand altijd tijdens het starten, en gaat daarna uit.
Dus als ik het goed begrijp, als het olie lampje niet heeft gebrand, is er genoeg olie druk geweest om alles te smeren binnen de motor? In dat geval is er misschien niets aan de hand..
Toch ga ik de garage wel even vragen om hier aandacht aan te besteden, voordat ze veel reparaties gaan doen waar veel geld voor betaald moet worden.
Dank jullie voor je hulp!
- Iroll
- 6th Gear member
Als de oliedruk te laag zou zijn geweest had de boardcomputer ook groot STOP aangegeven tijdens de rit, Dat kan je niet missen. Valt dus allemaal echt wel mee. En volgende keer niet weer de olievuldop vergeten erop te draaien....
-
- 2nd Gear member
Ik heb inderdaad geen "STOP" gezien, anders had ik t vast wel vernomen. Volgende keer inderdaad 10x checken of de vuldop wel goed vast zit. Ben een schroefdop gewend van mijn vorige auto, maar alsnog. Moet gewoon vast zitten natuurlijk!
De auto staat nu bij de garage, voor distributie en grote beurt, dus hopelijk vinden ze niets anders, anders ben ik de auto nog een dag kwijt.
Bedankt voor jullie reacties!
De auto staat nu bij de garage, voor distributie en grote beurt, dus hopelijk vinden ze niets anders, anders ben ik de auto nog een dag kwijt.
Bedankt voor jullie reacties!
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Dop niet goed vastgezet dus. deze loopt echt niet los uit zn eigen.
-
- 3rd Gear member
Ik heb dit pas nog gehad met me werkgevers auto,oliedop vergeten erop te doen,erg he :roll:
Gelukkig had ik snel een voorgevoel dat ik moest kijken en de doplag nog op de motor :oops:
Gelukkig had ik snel een voorgevoel dat ik moest kijken en de doplag nog op de motor :oops:

Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
-
- 2nd Gear member
Nou gelukkig is alles in orde. De motor liep prima, garage heeft m nog even goed nagekeken.
Toch zijn er een aantal kleine dingetjes nog die me irriteren aan de auto, waaronder een druklager die herrie maakt. Garage heeft me verteld dat de koppeling al een stuk versleten is, aangezien deze boven aan het pedaal pas aangrijpt.
Persoonlijk niet zoveel problemen mee, en mocht de koppeling of het druklager het ooit begeven vlakbij huis, is dat niet een ramp, maar ik ben wel van plan om er in de zomer mee op vakantie te gaan, en dan moet het natuurlijk gewoon goed zijn.
Ook hoor ik nog steeds getik vanaf de voorkant van de auto, bij het optrekken, afremmen of over een klinkerweg rijden/drempels. Stabilisatorstangetjes zijn aan beide kanten vervangen, dus die kunnen het niet zijn. Iemand een idee hierover?
En de garage vraagt 800 euro voor het vervangen van de koppeling, inclusief werk. Vind ik toch wel erg veel. Iemand een adres waar het voor een stuk minder kan?
Groeten
Toch zijn er een aantal kleine dingetjes nog die me irriteren aan de auto, waaronder een druklager die herrie maakt. Garage heeft me verteld dat de koppeling al een stuk versleten is, aangezien deze boven aan het pedaal pas aangrijpt.
Persoonlijk niet zoveel problemen mee, en mocht de koppeling of het druklager het ooit begeven vlakbij huis, is dat niet een ramp, maar ik ben wel van plan om er in de zomer mee op vakantie te gaan, en dan moet het natuurlijk gewoon goed zijn.
Ook hoor ik nog steeds getik vanaf de voorkant van de auto, bij het optrekken, afremmen of over een klinkerweg rijden/drempels. Stabilisatorstangetjes zijn aan beide kanten vervangen, dus die kunnen het niet zijn. Iemand een idee hierover?
En de garage vraagt 800 euro voor het vervangen van de koppeling, inclusief werk. Vind ik toch wel erg veel. Iemand een adres waar het voor een stuk minder kan?
Groeten
- Iroll
- 6th Gear member
Dat kan een gebroken veer zijn, schokbreker op of het toplager van de schokbreker, versleten draagarm rubbers, fuseekogel en zo zijn er nog wel meer oorzaken.Ook hoor ik nog steeds getik vanaf de voorkant van de auto, bij het optrekken, afremmen of over een klinkerweg rijden/drempels. Stabilisatorstangetjes zijn aan beide kanten vervangen, dus die kunnen het niet zijn. Iemand een idee hierover?
Koppeling gewoon een paar adresje afbellen voor een prijsopgaaf. Ga zelf op het web op zoek naar een koppelingsset, dan ben je al een stuk goedkoper uit. En vraag of ze die er voor je onder willen zetten. Met Sachs of Luk heb je een goed merk te pakken. Na een beetje zoeken had ik voor mijn 2.0 een Sachs set voor €140, de dealer vroeg er €320 voor.
-
- 2nd Gear member
Klopt inderdaad dat de koppelingsset bij de dealer redellijk aan de prijs is. Ze gaven me een opgave voor 200 euro voor alleen de set, en dan nog dus de montage erbij, wat al snel veel werk kost.
Aangezien ik redelijk technisch aangelegd ben, had ik het eerst ook in mijn hoofd gehaald om het zelf te doen. Dit is echter alleen te doen als ik beschikking heb over een brug oid, en dat heb ik zelf niet.
Koppeling zelf is niet zo'n moeilijk onderdeel, alleen het werk wat er in zit maakt het zo ontzettend kostbaar. Ik moet ook nog op vakantie, dus als al mn vakantiegeld in de volvo gaat zitten is het lastig om ergens heen te gaan..
Mag ik vragen hoeveel je hebt uitgegeven aan de montage van de nieuwe set? En is sachs vergelijkbaar met origineel?
Groeten
Aangezien ik redelijk technisch aangelegd ben, had ik het eerst ook in mijn hoofd gehaald om het zelf te doen. Dit is echter alleen te doen als ik beschikking heb over een brug oid, en dat heb ik zelf niet.
Koppeling zelf is niet zo'n moeilijk onderdeel, alleen het werk wat er in zit maakt het zo ontzettend kostbaar. Ik moet ook nog op vakantie, dus als al mn vakantiegeld in de volvo gaat zitten is het lastig om ergens heen te gaan..
Mag ik vragen hoeveel je hebt uitgegeven aan de montage van de nieuwe set? En is sachs vergelijkbaar met origineel?
Groeten
- Iroll
- 6th Gear member
Ik was €300 kwijt bij een beun waar ik erg goede ervaringen mee heb. Die laat ik altijd reperaties doen waar ik geen trek in heb.
Luk is origineel en Sachs ook. In sommige uitvoeringen is Sachs gemonteerd en andere Luk. De prijs die ik gaf van de Volvo dealer was voor een Sachs set.
Luk is origineel en Sachs ook. In sommige uitvoeringen is Sachs gemonteerd en andere Luk. De prijs die ik gaf van de Volvo dealer was voor een Sachs set.