Bij het onderzoeken welke auto we zouden gaan kopen kwam ik verschillende keren tegen dat rijders van de V50 vonden (vinden) dat de bezinetank te klein is, maw: te weinig km kunnen rijden op 1 tank.
Nu rijd ik ruim 600km op een tank (heb 1.8 benzine) en vind dat helemaal niet zo slecht. (Verbruik gem 1:13,5-1:14) Maar misschien komt dat omdat ik ook veel kleine autootjes heb gereden en dan soms al na 450km moest tanken.
Anyway: jullie ervaringen?
kleine bezinetank V50?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Je kunt niet zomaar zeggen dat de tank van een V50 te klein is..
een 2.4/T5 heeft 62ltr
een 1.6/1.8/2.0 benzine heeft 55ltr
een D5 heeft 60ltr
een T5 AWD heeft 58ltr
een 1.6D/2.0D heeft 52 ltr
Ik kan niet helemaal uitleggen waarom....
een 2.4/T5 heeft 62ltr
een 1.6/1.8/2.0 benzine heeft 55ltr
een D5 heeft 60ltr
een T5 AWD heeft 58ltr
een 1.6D/2.0D heeft 52 ltr
Ik kan niet helemaal uitleggen waarom....
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
@Bart: wat voor een tank heeft een T5 nu (of is die kleinere van de AWD)?
@everybody:
Ik denk dat er twee tankmaten zijn:
55 liter voor de 4 cilindermodellen
62 liter voor de 5 cilindermodellen
Dat de dieselmodellen een kennelijk kleinere tank hebben heeft te maken met een beveiliging die moet voorkomen dat je met een compleet lege tank komt te staan, want da's redelijk lullig voor een diesel. Volgens mij is de tank dus niet kleiner.
Waarom gooit men in een viercilinder een kleinere tank? Alle autofabrikanten zijn er op gebrand om een zo gunstig mogelijk verbruiks- en belastingscategorie te scoren. Voor het 'leeg gewicht' van een auto moet je de tank voor zoveel procent gevuld meetellen en dergelijke. Voor bepaling van verbruikscijfers bij homologatie en dergelijke, geldt hetzelfde.
Zoek eens op hoe groot een tank(je) van een Ford Mondeo is
@everybody:
Ik denk dat er twee tankmaten zijn:
55 liter voor de 4 cilindermodellen
62 liter voor de 5 cilindermodellen
Dat de dieselmodellen een kennelijk kleinere tank hebben heeft te maken met een beveiliging die moet voorkomen dat je met een compleet lege tank komt te staan, want da's redelijk lullig voor een diesel. Volgens mij is de tank dus niet kleiner.
Waarom gooit men in een viercilinder een kleinere tank? Alle autofabrikanten zijn er op gebrand om een zo gunstig mogelijk verbruiks- en belastingscategorie te scoren. Voor het 'leeg gewicht' van een auto moet je de tank voor zoveel procent gevuld meetellen en dergelijke. Voor bepaling van verbruikscijfers bij homologatie en dergelijke, geldt hetzelfde.
Zoek eens op hoe groot een tank(je) van een Ford Mondeo is

- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Je heb gelijk, die kleinere is van de AWD.Maurice Pierik schreef:@Bart: wat voor een tank heeft een T5 nu (of is die kleinere van de AWD)?
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Nah, kijk...dan is dat 58 liter tankje waarschijnlijk uit nood geboren, met oog op die extra aandrijfrommel. Dan zijn er waarschijnlijk dus 3 tankmaten.bart simpson schreef:Je heb gelijk, die kleinere is van de AWD.Maurice Pierik schreef:@Bart: wat voor een tank heeft een T5 nu (of is die kleinere van de AWD)?
(Hmmm... tankmaten... dat klinkt als cafépraat)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
een fluitje, een vaasje en een pint
Volvo for life
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond

Ik krijg al dorst
- miss_volvo
- 1st Gear member
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 16:54
'T is vrijdagavond, zal mijn tankmaat eens gaan zoeken..... :drunken:
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1089
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Ik heb een S40 "new" 2.0D en de tank is inderdaad veel te klein.
Als de resterende actieradius akelig klein wordt (<50 km) en je het al benauwd gaat krijgen dat 'ie droog komt te staan, kan er om een duistere reden toch maar 47 of 48 liter bij.
Met VPower Diesel tanken en rustig rijden kom ik tot zo'n 800-850 km op 1 tank, maar ik had eigenlijk gehoopt 1000 km te kunnen halen, maar dat zit er echt niet in.
Als de resterende actieradius akelig klein wordt (<50 km) en je het al benauwd gaat krijgen dat 'ie droog komt te staan, kan er om een duistere reden toch maar 47 of 48 liter bij.
Met VPower Diesel tanken en rustig rijden kom ik tot zo'n 800-850 km op 1 tank, maar ik had eigenlijk gehoopt 1000 km te kunnen halen, maar dat zit er echt niet in.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Nou ben ik een absolute technische nul maar waarom zijn er in vredesnaam zoveel verschillende tankinhouden voor 1 auto??? Als er nou twee zijn een grote voor de race monsters en een kleinere voor de zuinige maar zo veel????
Schiet mij maar lek...euh
lama ,
barry
Schiet mij maar lek...euh
lama ,
barry
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Nou dan komt hier de uitleg, want er is zeker een reden!Barry (Grillmeister) schreef:Nou ben ik een absolute technische nul maar waarom zijn er in vredesnaam zoveel verschillende tankinhouden voor 1 auto??? Als er nou twee zijn een grote voor de race monsters en een kleinere voor de zuinige maar zo veel????
Schiet mij maar lek...euh
lama ,
barry
Om een auto toe te laten voor de weg moet deze aan een aantal eisen voldoen (op gebied van emissie, veiligheid, zicht, enz) dat wordt homologatie genoemd.
Zo wordt ook volgens gespecificeerde methode bepaald wat het verbruik van een auto is alsmede het voertuiggewicht (per land kunnen er verschillende normen bestaan).
Voor het vaststellen van het voertuiggewicht wordt het voertuig gewogen inclusief de vloeistoffen (koelvloeistof, olie, enz) en hier hoort ook een bepaald percentage brandstoftankinhoudvulling bij. Als een auto een hele grote tank heeft, dan telt dat gewicht mee, en dat is om bepaalde belastingtechnische redenen niet handig.
Voor het vaststellen van het brandstofverbruik (en emissie) wordt volgens een bepaalde cyclus de auto getest. Als een auto een grotere tank heeft, dan weegt de auto meer, en dat heeft weer een ongunstig effect op het verbruik. En iedere autofabrikant probeert zo gunstig mogelijk af te steken bij de concurrentie. (10 liter minder tankinhoud zorgt zomaar voor bijna 1% gewichtsreductie, dus tot bijna 1% verbruiksverschil.)
Vandaar dat men soms voor verschillende tankinhouden kiest.
Uiteraard kan de tankinhoud ook wegens ruimtegebrek kleiner zijn in bepaalde uitvoeringen.