2 Weken geleden met vrouw en zoontje van 2 op vakantie geweest naar het Gardameer met de V50.
Op de weg ernaar toe begint de airco opeens hete lucht te blazen. Buitentemperatuur op dat moment 34 gr.
De airco uitgeschakeld en na een afkoelperiode voor de airco (niet voor de inzittenden, die waren na een kwartier drooggekookt in een file) weer aangezet. Voor 3 minuten weer ijskoude lucht maar daarna weer overgang naar hete buitenlucht. Dit nog een aantal keer herhaald maar gegeven moment deed de airco helemaal niets meer.
Na aankomst op de eindbestemming mijn Volvo garage in NL gebeld en het probleem omschreven. Die kwamen direct met de diagnaose dat hoogstwaarschijnlijk de magnetische koppeling tussende pomp en de motor de geest had gegeven.
Hierna de ANWB alarmlijn gebeld om te vragen of zij iets konden regelen m.b.t. reparatie op locatie. De vooruitzichten waren namelijk dat de hittegolf die het ondertussen geworden was nog wel een hele tijd zou aanhouden.
De ANWB heeft een lokale garage bereid gevonden naar mijn auto te kijken en kwam deze ophalen bij de camping. 's Middags kon de auto weer ophalen. Taxi genomen naar de garage (7 min rijden, 20 Euris armer) de auto opgehaald. Hij had het gasniveau bijgevuld want dit bleek veel te laag.
Afgerekend en blij weer terug naar vrouw en zoontje op de camping.
helaas na 7 minuten rijden weer hete lucht uit de roosters.
Omgekeerd en monteur was perplex. Hij gaf aan hier verder niets mee aan te kunnen doen.
Hierna via de ANWB een afspraak gemaakt bij de officiele Volvo garage in Verona. Hier kon de V50 op maandag ochtend terecht. Het was ondertussen vrijdag dus voor het weekend maar een auto gehuurd om toch nog in enige koelte wat van de omgeving te kunnen bekijken.
Bij Volvo Verona hebben ze een een software update uitgevoerd maar ik had niet echt het vertrouwen dat dit het probleem ging oplossen.
En jawel.... op de terugweg weer hete lucht.
De moed opgegeven dat het in Italie nog ging lukken om de airco te laten repareren en voor dag en dauw aan de terugreis naar NL begonnen om de warmte enigzins voor te zijn.
Na 2 hete dagen (had een ovrnachting in Duitsland al voorzien) de auto in NL bij mijn vaste garage afgeleverd.
Daar werd inderdaad na een paar uur testen geconstateerd dat de koppeling niet goed werkte en deze zou vervangen worden.
Aan het eind van de dag een belletje gekregen dat de koppeling niet los te vervangen was en dat ook de pomp vervangen moest worden. SLIK....
Na nog een dag in de garage om de pomp te bestellen doet de airco het nu weer. Wel dik 800 Euris armer ondanks nog wat korting i.v.m. met de eerste belofte dat het alleen de koppeling was.
Benieuwd of er meer V50's dit probleem hebben (gehad) en of bij alle types de koppeling niet los te vervangen is.
Elektro magnetische koppeling ECC kapot
- Elvis
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 03.02.2010 - 08:58
- Locatie: Noord-Holland (NL)
Cupra Formentor VZ (11-2022) 7-Speed DSG, 310 pk, 4WD, ACC, afn. trekhaak
V40 T5 R-Design Polestar (1-2017) Winterline, 8-speed GT, ACC, BLIS, standkachel, afn. trekhaak
V40 T3 R-Design Polestar (2-2014) Winterline
V50 2.4 Kinetic (11-2004)
V40 T5 R-Design Polestar (1-2017) Winterline, 8-speed GT, ACC, BLIS, standkachel, afn. trekhaak
V40 T3 R-Design Polestar (2-2014) Winterline
V50 2.4 Kinetic (11-2004)
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
koppeling is gewoon bij te stellen, of dit moet heel anders zijn bij de V50 maar dat denk ik niet...
kost hier bij de saab/volvo specialist nog geen 70 euro incl!!!
kost hier bij de saab/volvo specialist nog geen 70 euro incl!!!
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- Elvis
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 03.02.2010 - 08:58
- Locatie: Noord-Holland (NL)
@Laguna-S60,
Mijn garage informeerde mij dat nadat het probleem zich ook voordeed in de werkplaats tijdens de test (na ca. 2,5 uur probleemloos draaien), ze de koppeling hebben doorgemeten. Deze kreeg wel spanning maar weigerde te koppelen. Weet dus niet of dit een kwestie is van alleen bijstellen.
Op vakantie deed de koppeling het tot een buitentemperatuur van 24 gr. Zodra de temperatuur de 25 gr. bereikte, stopte de airco ermee. Alleen bij "koud" starten boven de 25 gr. deed de airco het voor ca. 7 minuten. Daarna was de koek op.
Mijn garage informeerde mij dat nadat het probleem zich ook voordeed in de werkplaats tijdens de test (na ca. 2,5 uur probleemloos draaien), ze de koppeling hebben doorgemeten. Deze kreeg wel spanning maar weigerde te koppelen. Weet dus niet of dit een kwestie is van alleen bijstellen.
Op vakantie deed de koppeling het tot een buitentemperatuur van 24 gr. Zodra de temperatuur de 25 gr. bereikte, stopte de airco ermee. Alleen bij "koud" starten boven de 25 gr. deed de airco het voor ca. 7 minuten. Daarna was de koek op.
Cupra Formentor VZ (11-2022) 7-Speed DSG, 310 pk, 4WD, ACC, afn. trekhaak
V40 T5 R-Design Polestar (1-2017) Winterline, 8-speed GT, ACC, BLIS, standkachel, afn. trekhaak
V40 T3 R-Design Polestar (2-2014) Winterline
V50 2.4 Kinetic (11-2004)
V40 T5 R-Design Polestar (1-2017) Winterline, 8-speed GT, ACC, BLIS, standkachel, afn. trekhaak
V40 T3 R-Design Polestar (2-2014) Winterline
V50 2.4 Kinetic (11-2004)
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
er zitten ringen tussen de magneet en de pomp zeg maar, door slijtage gaan de magneet en de pomp steeds verder uit elkaar, zover totdat ze uit eindelijk 0,6/0,7 mm uit elkaar staan en elkaar niet meer kunnen raken.
wanneer metaal warm word zet dit uit waardoor de ruimte groter word, en dat is dus ook de reden dat de airco het de eerste paar minuten wel doet en daarna niet meer.
Je kunt de magneet weer afstellen door deze stelringen er tussen uit te halen waardoor de ruimte weer zo'n 0,2 mm wordt waardoor de airco weer werkt.
de zoekfunctie ook al gebruikt?
wanneer metaal warm word zet dit uit waardoor de ruimte groter word, en dat is dus ook de reden dat de airco het de eerste paar minuten wel doet en daarna niet meer.
Je kunt de magneet weer afstellen door deze stelringen er tussen uit te halen waardoor de ruimte weer zo'n 0,2 mm wordt waardoor de airco weer werkt.
de zoekfunctie ook al gebruikt?
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- Elvis
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 03.02.2010 - 08:58
- Locatie: Noord-Holland (NL)
Ik had nog niet gezocht op het forum. Ik heb wel diverse topics voorbij zien komen de afgelopen jaren over problemen met de airco maar die waren grotendeels terug te leiden tot elektronische storingen of gesneuvelde condensors.
Cupra Formentor VZ (11-2022) 7-Speed DSG, 310 pk, 4WD, ACC, afn. trekhaak
V40 T5 R-Design Polestar (1-2017) Winterline, 8-speed GT, ACC, BLIS, standkachel, afn. trekhaak
V40 T3 R-Design Polestar (2-2014) Winterline
V50 2.4 Kinetic (11-2004)
V40 T5 R-Design Polestar (1-2017) Winterline, 8-speed GT, ACC, BLIS, standkachel, afn. trekhaak
V40 T3 R-Design Polestar (2-2014) Winterline
V50 2.4 Kinetic (11-2004)
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
de magneet koppeling problemen komen voor bij alle volvo's, o.a die van ons...
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- Schorpioen
- 5th Gear member
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
- Locatie: Westland
Bij een defecte spoel schakelt de airco helemaal niet in.MarioC70 schreef:De spoel van de magneetkoppeling kan ook stuk zijn,meten is weten!
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Schorpioen schreef:Bij een defecte spoel schakelt de airco helemaal niet in.MarioC70 schreef:De spoel van de magneetkoppeling kan ook stuk zijn,meten is weten!
Kan ook temperatuursafhankelijk zijn,bij hogere temperatuur onderbreekt de spoel en als hij koud is niet.
Ik heb hier een doos vol liggen dus je mag ze even testen als je niks te doen hebt.