Automaatbak laten flushen
- Huskvarna
- 3rd Gear member
Ben bij autrans geweest met een defecte automaat, daar werd verteld dat flushen weggegooid geld is en geen enkele zin heeft.
V70 2.4T 1999 classic
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
- Huskvarna
- 3rd Gear member
De defecte automaat was bij m,n vorige S80, rij nu een V70 handgeschakeld.
V70 2.4T 1999 classic
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
Dat weten we inmiddels wel, dat ze het daar onzin vinden.Huskvarna schreef:Ben bij autrans geweest met een defecte automaat, daar werd verteld dat flushen weggegooid geld is en geen enkele zin heeft.

MAAR: Flushen is gewoon onderhoud, verversen van olie.
Tja, als mijn handel bestond uit het reviseren van automaten, zou ik ook niet blij zijn.
-
- 4th Gear member
Nu dat LPG akkefietje is opgelost rijd ik alweer eventjes rond met m'n geflushde automaat bak.
Hij rijd sneller (doet meer met het gas dat je geeft)
Rijd soepeler indien motor op temperatuur
Er zit verse, nieuwere olie in dus de deeltje in de bak krijgen (in theorie) betere bescherming
Verder schokt hij iets minder, maar rijd hij op meer snelheid nagenoeg hetzelfde. Toch vind ik het de invetsering wel waard, zeker omdat ik heel weinig vertrouwen heb gekregen in het onderhoud van de vorige eigenaar door recente gebeurtenissen. Ik denk dat ik de bak elke 60.000 km laat flushen, omdat een automaat revisie gewoon niet meer gaat gebeuren bij deze auto (360.000+ km).
Hij rijd sneller (doet meer met het gas dat je geeft)
Rijd soepeler indien motor op temperatuur
Er zit verse, nieuwere olie in dus de deeltje in de bak krijgen (in theorie) betere bescherming
Verder schokt hij iets minder, maar rijd hij op meer snelheid nagenoeg hetzelfde. Toch vind ik het de invetsering wel waard, zeker omdat ik heel weinig vertrouwen heb gekregen in het onderhoud van de vorige eigenaar door recente gebeurtenissen. Ik denk dat ik de bak elke 60.000 km laat flushen, omdat een automaat revisie gewoon niet meer gaat gebeuren bij deze auto (360.000+ km).
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
-
- 4th Gear member
Gister een 2e flush gedaan, omdat ik het idee had dat het nog beter kon (schokje van z'n 2 naar 3 moet weg
!). Gery heb ik deze keer niet met een laptop software zien laden, olie die uit de bak kwam zag er niet bijster anders uit, maar was wel dikker/vettiger/verkleurder. Tijdens het "inleren" uiteraard weer een duidelijke verbetering te vernemen en deze keer heeft Gery me op het hart gedrukt, minder korte stukjes te rijden (in de komende paar dagen) en even wat kilometers te maken op de snelweg en provinciale wegen en niet start/stop verkeer in de stad.
Dus gister maar even naar Enschede gevlogen voor een bezoek aan oma en even uit eten geweest
. De overschakeling van de 2 naar z'n 3 is echt stukken beter en perfect acceptabel nu. Vanochtend merk ik echter dat ie bij een koude bak (ondanks standkachel) nog wel een schokje heeft.
Vanavond naar Friesland en morgen weer terug en weer heen, dan heeft de bak z'n snelweg/provinciale wegen wel gehad en hoop ik dat het schokje weg blijft.
Dit trouwens ook het laatste wat ik eraan doe. Hoop dat ie anders met schokje er oud gaat worden, maar dan geen automaat voor de volgende
.

Dus gister maar even naar Enschede gevlogen voor een bezoek aan oma en even uit eten geweest

Vanavond naar Friesland en morgen weer terug en weer heen, dan heeft de bak z'n snelweg/provinciale wegen wel gehad en hoop ik dat het schokje weg blijft.
Dit trouwens ook het laatste wat ik eraan doe. Hoop dat ie anders met schokje er oud gaat worden, maar dan geen automaat voor de volgende

- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Contacteer:
Mooi om te horen!!
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! en veel plezier in Friesland
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! en veel plezier in Friesland

Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
-
- 4th Gear member
Thanks
!
Maar de komende tijd gaat uitwijzen of het extra flushen zin heeft gehad. Ik kan nu nog niet juichen en ik ben ook bang dat ik er mee moet leren leven (schokje van 2 naar 3).
Last option, tuning door fasttech die geleidelijk gas terug neemt bij het schakelen van de automaat. Ik heb dit ergens gelezen en zal het fasttech eens vragen.
Een sjippie met downpipe was ik zowieso van plan nu de auto stage 0 is (op wat leidingen en klemmetjes na).

Maar de komende tijd gaat uitwijzen of het extra flushen zin heeft gehad. Ik kan nu nog niet juichen en ik ben ook bang dat ik er mee moet leren leven (schokje van 2 naar 3).
Last option, tuning door fasttech die geleidelijk gas terug neemt bij het schakelen van de automaat. Ik heb dit ergens gelezen en zal het fasttech eens vragen.
Een sjippie met downpipe was ik zowieso van plan nu de auto stage 0 is (op wat leidingen en klemmetjes na).
-
- 6th Gear member
Gefeliciteerd!
Denk erom dat terugschakelen met een handbak ook niet zonder schokken gaat. Als bestuurder heb je het alleen niet zo in de gaten omdat je zelf het moment van schakelen bepaalt.
Is je kleppendeksel al droog?
Denk erom dat terugschakelen met een handbak ook niet zonder schokken gaat. Als bestuurder heb je het alleen niet zo in de gaten omdat je zelf het moment van schakelen bepaalt.
Is je kleppendeksel al droog?
-
- 4th Gear member
Kleppendeksel nog niet droog kunnen maken, maar al wel het keihard gewordenr ubber in de olievuldop vervangen. Hoop dit weekend wat meer te kunnen doen.
en thanks
.
en thanks

- Sherlock
- 2nd Gear member
Ik ga maandag flushen, ik heb ook typisch dingen die met flushen opgelost zouden kunnen worden.
Hij is vooral bij weinig gas onrustig, en gaat soms ineens wat hoger in de toeren voordat ie doorschakelt (met name bij 40 km/h en 80 km/h). Ook bij afremmen gaat het niet altijd even netjes.
Het zal mij benieuwen..
Hij is vooral bij weinig gas onrustig, en gaat soms ineens wat hoger in de toeren voordat ie doorschakelt (met name bij 40 km/h en 80 km/h). Ook bij afremmen gaat het niet altijd even netjes.
Het zal mij benieuwen..
- EVV
- 5th Gear member
Soortgelijk iets zit al in de standaard software van Volvo, daar wordt de turbodruk iets verlaagd bij het schakelen.sju_art schreef:Thanks!
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
Zou er inderdaad standaard moeten inzitten, kwestie van de bak (en koppeling bij een manuele bak) wat te sparen tijdens het schakelen.
Als ik echt volgas geef merk ik dat bij de mijne ook wat, schakelt heerlijk soepel, en heel even na het schakelmoment voel je dat de kracht volledig terugkomt.
Als ik echt volgas geef merk ik dat bij de mijne ook wat, schakelt heerlijk soepel, en heel even na het schakelmoment voel je dat de kracht volledig terugkomt.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- 4th Gear member
Volgende meeting/klusdag etc, maar eens kijken of in een gelijkwaardige auto kan rijden. Blijf er bij dat het beter kan, alleen is het wel vaag geworden wat nu nog de klacht is en wat gewoon niet beter kan.
Gery had het over een olie druk in de bak die bij een schokje waarschijnlijk behoorlijk hoog is en door te bak te leren "relaxed" te schakelen zou het beter moeten zijn. En het is momenteel iets beter, maar vraag is even voor hoe lang.....
Mja als tuning niet echt wat zou kunnen uitmaken dan stel ik dat nog even uit.
Gery had het over een olie druk in de bak die bij een schokje waarschijnlijk behoorlijk hoog is en door te bak te leren "relaxed" te schakelen zou het beter moeten zijn. En het is momenteel iets beter, maar vraag is even voor hoe lang.....
Mja als tuning niet echt wat zou kunnen uitmaken dan stel ik dat nog even uit.
-
- 4th Gear member
2e flush gehad en hij is wel aangenamer gaan rijden; van een schokje zijn we meer naar een golf beweging gegaan. Met koude motor nog altijd wel een schokje en trap je hem op z'n staart dan laat ie ook merken wanneer ie schakelt.
Maar is de motor (en bak) echt lekker warm, kan ik eindelijk weer vloeiend door de versnellingen heen.
Voorlasnog lijkt het beter (vorige flush, waren alle klachten binnen 1 week terug).
Maar is de motor (en bak) echt lekker warm, kan ik eindelijk weer vloeiend door de versnellingen heen.
Voorlasnog lijkt het beter (vorige flush, waren alle klachten binnen 1 week terug).
- evert65
- 6th Gear member
zo zo bij mij duurde het 2 weken................ koud doet hij het prima : vloeiend schakelen.Voorlasnog lijkt het beter (vorige flush, waren alle klachten binnen 1 week terug).
maar als de bak warm is dan bokt hij weer, een klap bij terug van 2 naar 1
en iets minder klapje bij op van 1 naar 2
(ik vang het op door gefaseerd af te remmen, beetje manipuleren dus.
net voordat hij moet terugschakelen van 2 naar 1 laat ik de rem los , dan is de klap soms bijna geheel afwezig)
wat zou dat kunnen zijn
keep calm!, your randomizer is running
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Evert, zoiets had ik met een AW71-automaat op een 940 Turbo.
Na info gewonnen te hebben bleek dat de dempers in de automaat versleten. Die dempers schijnen de overgangen op te vangen zodra er in een andere versnelling wordt geschakeld. Zie het maar als vloeiend de koppeling laten opkomen in plaats van met een bruuske beweging.
edit: taalfout
Na info gewonnen te hebben bleek dat de dempers in de automaat versleten. Die dempers schijnen de overgangen op te vangen zodra er in een andere versnelling wordt geschakeld. Zie het maar als vloeiend de koppeling laten opkomen in plaats van met een bruuske beweging.
edit: taalfout
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]