Dashboard wat opgeknapt

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
...

Omdat op het plastic rond de versnellingspook, het klepje van de bekerhouders en nog wat andere dingetjes door de jaren heen toch wat lelijke slijtage was ontstaan, heb ik die wat opgeknapt met 3M folie.

Misschien een leuk idee voor mensen die dezelfde slijtage hebben? Ik ben nu bezig met de sierlijsten rond de handgrepen in de deur, die hebben ook wat lelijke plekjes. Wel wat meer werk om die los te krijgen en vooral om de inkepingen rond de deurhendel mooi geplakt te krijgen (folie oprekken met hitte en voorzichtig mee vormen). Dit is bij de eerste poging deels gelukt, binnenkort poging twee.

De folie is kwalitatief erg goed, misschien zelfs beter dan wat er in sommige auto's standaard ingedaan wordt. Om de folie mooi te plaatsen heb ik de te plakken onderdelen wel los gehaald. Ik heb gekozen voor 'brushed steel'.

Helaas heb ik geen foto's van hoe het was, maar bij deze een indruk hoe het nu is. Natuurlijk moet het een beetje je smaak zijn (zoals met alles), maar volgens mij staat het niet heel gek.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
...

Volgende miniprojectje is het vervangen van het vakje naast de radio voor een uitklapbare bekerhouder. Ik heb er een liggen, maar die moet ik nog even repareren (blijft nu constant open staan). Zal in ieder geval veel beter staan dan dat lelijke gat!
Doeke Dobma
5th Gear member

Dat staat beslist niet verkeerd! Goed bezig en goed idee!
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Ben
Executive Member
Contacteer:

Netjes
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
V70 T5 assen
5th Gear member

Ziet er goed uit !!!
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
blastaway
5th Gear member

Mooi hooR!
Ik zou wel proberen om ook de rest van het dashboard te doen (radio). Dan is het 1 geheel!
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Netjes! En inderdaad een hele mooie methode om de zaak weer netjes te krijgen. Zou ook een mooie zijn voor de strips op de deuren.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
...

blastaway schreef:Mooi hooR!
Ik zou wel proberen om ook de rest van het dashboard te doen (radio). Dan is het 1 geheel!
Daar heb ik wel over gedacht, maar ik denk dat dat bijna niet netjes te krijgen is. Met de onderdelen die nu gedaan zijn, was het mogelijk de folie om de rand te vouwen. Het klepje van de bekerhouders bestaat uit twee losse delen, het deel aan de binnenzijde kon losgeklikt worden, dus ook daar geen lelijke randen.

Bij de radio etc. heb je ook te maken met teksten, verlichting van bijv. de climate control en het ventilatortje achter het rooster van de climate control. Wordt lastig om dat echt netjes te doen.
Andrew82
3rd Gear member

Zo dat is erg mooi geworden!

Ik heb ook wat beschadigingen aan het plastic waar ik niet echt blij mee ben maar dit is vast een klusje voor mensen met geduld? ;)
440 1995 1.6 Deluxe
| S60 2001 2.4 Automaat 170PK | 446 Ash Gold Pearl | Afbeelding
BlackcurrantV70
7th Gear member

Knap werk, maar dat vakje naast de radio vond ik in mijn V70 net handig om kleine spulletjes in te leggen, je hebt al 2 bekerhouders, dus waarom nog een derde en een opbergvakje verliezen ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
koen.s
4th Gear member

Dat ziet er netjes uit.
...

Andrew82 schreef:Zo dat is erg mooi geworden!

Ik heb ook wat beschadigingen aan het plastic waar ik niet echt blij mee ben maar dit is vast een klusje voor mensen met geduld? ;)
Valt reuze mee! Het gedeelte rond de versnellingspook is echt een eitje. Gewoon de onderdelen los halen: de pennenhouder en versnellingspook zitten gewoon vastgeklikt. Het rubbertje om de pen vast te klikken kun je zo losdrukken, de hoes van de versnellingspook zit ook vastgeklikt. Als je 3M folie gebruikt is het heel simpel, die folie is super makkelijk zelf te leggen. Belangrijkste is om de delen goed schoon te maken en oneffenheden even goed glad te schuren.

Bij mij was één van de pennetjes die het klepje van de bekerhouders op de plek houden, kapot, dus die loshalen was eenvoudig. De deksel van de bekerhouders bestaat uit twee delen, waardoor je de folie mooi kan leggen. Binnenzijde losklikken, folie om de randen heen. Als je dan het binnenste deel weer plaatst, dekt die de lelijke randen van de folie mooi af! M.b.t. het kapotte pennetje: klein gaatje geboord op de plek waar het pennetje zat en een boutje van hetzelfde formaat er in en ook dat gammele klepje is weer gemaakt.

De sierlijsten in de deur zijn een ander verhaal, maar ook nog prima zelf te doen.

BlackcurrantV70 schreef:Knap werk, maar dat vakje naast de radio vond ik in mijn V70 net handig om kleine spulletjes in te leggen, je hebt al 2 bekerhouders, dus waarom nog een derde en een opbergvakje verliezen ?
Het vakje bij de bekerhouders gebruik ik altijd voor m'n telefoon. In dat vakje heb ik de aansluiting gemaakt voor een ipod/iphone, ik wou geen losse stekker in het zicht hebben. Ik gebruik de bekerhouders als opbergvak, logisch he? :-s
...

En nog wat detail toegevoegd:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laguna-S60
7th Gear member
Contacteer:

Netjes!!!, woon je toevallig in de buurt van Friesland?!
mag je onze S60 ook wel even doen :D
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Niet mijn smaak, dat amulinium. Maar nu je die foto's van de stuurbediening plaatst vind ik het toch wel mooi. Ik had alleen het bovenste streepje gedaan, net zoals de MY2007 dat heeft. En dan ook een streepje op de ventilatieroosters, op het handvatje dan.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Dimitri-Turbo
2nd Gear member

Ziet er lekker fris en strak uit ;)
Gast

Zoals als altijd is het een heel persoonlijke smaak, maar het ziet er mooi uit, knap gedaan.
Het stukje boven de penhouder (gedeelte met STC knop) zou ik niet hebben gedaan.
Chris S60
Starter

Ziet er heel strak uit.
Vraagje over het kapotte klepje van de middenconsole, kun je het klepje er zo uit halen en ook weer terug plaatsen zonder de hele bak te moeten verwijderen?
Bobbl
3rd Gear member

Hoi

hoe heet de folie van 3M precies, en kun je dat overal kopen?
ziet er mooi uit en aangezien er bij mij ook beschadigingen zijn, is dit een goede optie.
vindt de klep in de middenconsole erg goed gelukt en het stuur ook,zijn die plaatjes uit het stuur te klikken?

Grtz Bob
Five keeps you alive!!
Streetfighters RULE!!
Vale Rossi The Living Legend!!
...

Chris S60 schreef:Ziet er heel strak uit.
Vraagje over het kapotte klepje van de middenconsole, kun je het klepje er zo uit halen en ook weer terug plaatsen zonder de hele bak te moeten verwijderen?
Je hebt aan beide kanten een klein pennetje. Bij mij was één van die kleine pennetjes afgebroken, dus ging het wat makkelijker. Ik heb de auto vandaag niet bij de hand, ik zal morgen even een detailopname maken van wat ik bedoel. Ik kon het geheel er echter vrij makkelijk uit krijgen. Gewoon wat druk op de wand van het bakje uitoefenen (richting de versnellingspook), zodat aan één kant de pennetjes uit de sleuf komen, dan het klepje schuin uit het bakje halen.
Bobbl schreef: hoe heet de folie van 3M precies, en kun je dat overal kopen?
De folie heet "3M brushed metal", maar je kan verschillende tinten kiezen "brushed aluminium is wat lichter. Je hebt o.a. hoogglans zwart en een carbonversie van deze folie. Als je Googled op deze namen zie je zat voorbeelden. Ik heb de folie besteld op de website Stickerland.
Bobbl schreef: vindt de klep in de middenconsole erg goed gelukt en het stuur ook,zijn die plaatjes uit het stuur te klikken?
Misschien wel, maar ik zag zo gauw niet hoe het moest, wou ook niet te veel kracht zetten. Ik heb de folie steeds kleiner op maat geknipt, met aan alle kanten ongeveer 1mm teveel. Die 1mm heb ik vervolgens met een klein mesje om de rand gevouwen en aangedrukt.

Bedankt voor de leuke reacties trouwens. Kijk er nu een tijdje tegenaan en heb er nog geen spijt van. Vooral het stuur vind ik een flinke verbetering.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”