Mijn ervaring met Powerflush

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Sherlock
2nd Gear member

Naar aanleiding van aanbevelingen op het forum ben ik gister naar Varioclean geweest, een bedrijf in Varsseveld dat de Powerflushmethode van Gery Slot gebruikt.

Mijn probleem waren voornamelijk flares tussen de 2e en 3e versnelling en de 3e en 4e versnelling. Als ik rustig wegreed en de automaat wilde gaan schakelen tussen ongeveer 1500 en 2200 toeren, ging eerst m'n toerental behoorlijk omhoog. Niet soepel dus, en dat zorgde zondag zelfs voor overstuur in m'n voorwielaangedreven S60. (Ging langzaam een bocht in, accelereerde, automaat schoot iets door, vermogen viel weg, achterkant brak uit.)

Afijn, gister dus naar Varioclean om te laten flushen. Allereerst: ik werd ontvangen door 3 zeer behulpzame en vriendelijke mensen. Zie je bij garages ook niet altijd, dus daar begon het pluspunt al.

Eerst werd een stuk met m'n auto gereden, waaruit de diagnose volgde dat wellicht het kleppenhuis van de automaat vervangen moet worden (ca. 800 euro). Soms is de kans dat Powerflush werkt in te schatten op 90%, bij mij was dat 60%. Toch besloten om te laten flushen - nieuwe olie moet er toch sowieso in.

Het apparaat - inmiddels hier wel bekend - werd aangesloten, en een enorme lading zwarte olie kwam uit de automaat. Na een half uur flushen kwam er rode olie uit en was dus de volledige bak gevuld met goede olie (inclusief additieven).

Ik dacht dat hiermee de zaak was afgedaan, maar niets bleek minder waar. Eerst kreeg ik nog een update van de TCM-software, daarna werd ie opnieuw ingeleerd.

Toen dat gedaan was, heeft de monteur van dienst echt buitenproportioneel veel tijd voor mij genomen, waarvoor héél veel dank. Hij heeft - voor mij kosteloos - een uur lang over het industrieterrein gereden om de automaat weer normaal te 'leren' schakelen. Handmatig verzette ie constant de versnelling tussen 2 en 3, steeds 50 of 100 toeren hoger dan de vorige keer en net zo lang tot de flares uitbleven. Uiteindelijk was het resultaat nog niet helemaal bevredigend, maar één ding was duidelijk: de automaat was aan het 'leren'. Er zat verandering en dús verbetering in.

Mijn taak is nu om dat 'leren schakelen' verder door te voeren door 'm rustig te laten wennen aan zijn nieuwe programma. Wonder boven wonder deed ie het op de terugweg al een stuk beter, en ook vanmorgen naar m'n werk heb ik niet 1 keer last gehad.

De aankomende 500 kilometer worden cruciaal, of ik toch het kleppenhuis moet vervangen of dat dit genoeg was zal nu gaan blijken.

Het feit alleen al dat er heel grote verbetering is opgetreden, deed mij besluiten hier toch een topic aan te wijden. Als je problemen hebt met je automaatbak, laat je dan geen revisie van 4000 euro aanpraten, maar ga eerst eens langs bij een bedrijf als Varioclean dat de methode van Gery Slot gebruikt.
jeboem
1st Gear member

TJa het kleppenhuis daar hebben ze wel wat mee.
Dit werd ook ons voorgeschoteld. Bij ons hadden we telkens storing in de bc: "versnellingsbak Service Vereist". Ze hebben twee sensoren in de versnellingsbak vernieuwd en mocht het probleem nog niet verholpen zijn dan werd het ook een nieuwe of andere kleppenhuis. Tot nu toe is de storing weg en rijdt ie als een tit. Ook hier is eerst nieuwe software op gezet met ruim de tijd genomen om de bak opnieuw in te leren. En ook voor een schappelijke prijs.

Neemt niet weg dat het een super leuk bedrijfje is met leuk en goed personeel. Binnenkort is de S60 toe aan een grote beurt. En deze zal ook door varioclean worden uitgevoerd. Tis voor ons wel een uurtje rijden maar heeft ook iets met een gun factor te maken. Ga liever naar zo'n bedrijfje dan naar de grote volvo dealer.

PS Zag dat je ook nog opzoek was naar iphone adapter.
Ik heb hier ook nog een orginele volvo ipod kastje liggen. Weet alleen niet of de ipod en iphone dezelfde aansluiting hebben anders mag je die voor een zacht prijsje overnemen.
ALF
4th Gear member

Vandaag ook langs Varsseveld geweest bij Varioclean. Heb dezelfde ervaring als Sherlock.

Diagnoseren flushen en updaten was de planning voor mijn automaat. Mijn automaat schakelde niet echt slecht, maar preventief wilde ik flushen, omdat ik niet wist hoe en wanneer er uberhaupt de automaat was ververst. Mijn olie was nie gitzwart, dus er is eerder een keer ververst, maar kon zeker weer een flush gebruiken.

Tevens de laatste update gedraaid waardoor het bokken in de D bij de stoplicht verholpen is. Verder lijkt hij wat soepeler te schakelen na de flush.

De B4 bout ook op advies preventief laten vervangen, blijkt hij toch zowaar al gebroken te zijn. Komt dit even op tijd!

Het enige wat nu nog aanhoud is het van P of N naar de D zetten dat hij dan soms wat lang op zich laat wachten en dan "erin schiet". Vermoedelijk zit dit in slijtage van het kleppenhuis. Maar ik wacht even een aantal kilometers af, want de olie kan nog verder inwerken op de automaat.

Mijn stuur trilde sinds enige tijd op sommige snelheden en oneffenheden in de weg. Monteur meteen even gekeken naar mijn draagarmen, bleken de rubbers helemaal verrot te zijn. top service, weet ik meteen wat me te doen staat.

Erg vriendelijk, met veel uitleg onder genot van een kopje koffie.
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
lint
Geartronic member

Dat zijn allemaal heel positieve berichten over Varioclean, het lijkt bijna reclame!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
ALF
4th Gear member

@lint Haha ik zei het nog vanmiddag, ik post wel iets op het forum over het bezoek. Maar dan zal ik er wel bij moeten zetten dat ik geen aandelen heb.

Maar echt waar, het klinkt heel positief om dat het ook zo is. Er word de tijd genomen om te kijken naar je auto, waar vind je dat nu nog!
t5power
5th Gear member

Ik ben er vorig jaar ook geweest, dezelfde ervaringen. Nu al bezig na te denken voor de komende beurt, bijna zin in, goed teken lijkt me :).
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
fy76fb
2nd Gear member
Contacteer:

80-244GL, 02-S60 Bi-Fuel LPG
http://motorgaslpg.wordpress.com/
ALF
4th Gear member

Beetje als mosterd na de maaltijd? Echt nieuw is het nu niet meer, dus wat valt er te introduceren?
Ramon&Ramon
7th Gear member

ALF schreef:@lint Haha ik zei het nog vanmiddag, ik post wel iets op het forum over het bezoek. Maar dan zal ik er wel bij moeten zetten dat ik geen aandelen heb.

Maar echt waar, het klinkt heel positief om dat het ook zo is. Er word de tijd genomen om te kijken naar je auto, waar vind je dat nu nog!
Dat vindt je op veel plekken, waar mensen hart voor hun werk hebben en niet alleen aan geld denken!
En die zijn er gelukkig ook nog!
Ben
Executive Member
Contacteer:

ALF schreef:Beetje als mosterd na de maaltijd? Echt nieuw is het nu niet meer, dus wat valt er te introduceren?
Er zijn nog heel veel bedrijven die niet van het bestaan van PowerFlush weten. En daar heb je dan een vakbeurs voor.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ben schreef:
ALF schreef:Beetje als mosterd na de maaltijd? Echt nieuw is het nu niet meer, dus wat valt er te introduceren?
Er zijn nog heel veel bedrijven die niet van het bestaan van PowerFlush weten. En daar heb je dan een vakbeurs voor.

5 tm 7 Febr in Gorinchem!
Ben
Executive Member
Contacteer:

Ramon&Ramon schreef:
Ben schreef:

5 tm 7 Febr in Gorinchem!
En als je die wilt bezoeken vul je dit formulier in.
Mag je gratis naar binnen en als je rond etenstijd gaat, gratis mee-eten!
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Obbetuning
2nd Gear member
Contacteer:

fy76fb schreef:Op http://www.amt.nl/Werkplaats-Onderhoud/ ... -1157816W/ staat meer te lezen.
Op de site van Kroon -Oil eenzelfde verhaal:
http://www.kroon-oil.com/powerflush/

mvgr Obbe
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
evert65
6th Gear member

En als je die wilt bezoeken vul je dit formulier in.
welk formulier??
want ik wou er al heen
keep calm!, your randomizer is running
VolvoS60D5Black
2nd Gear member
Contacteer:

Ik spoel me automaat elke 30.000

Nooit geen problemen.

:D
Volvo @ VAG monteur :D :D
Bover
8th Gear member

Elke 30.000km? :shock:
Ik doe elke 65.000 en dat is bijna 1 x per jaar

Hierbij de foto's van de flush bij 65.000km. :?
Dacht dat de olie nog goed was maar heb een optische test gemaakt over de kleur van de olie. :shock:

Na deze flush schakelt de automaat nog beter dan voorheen...

Zie het verschil in kleur. DE olie heeft 65.000km gedraaid.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Bover
8th Gear member

foto 4 Sorry krijg foto niet omgedraaid :oops:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Obbetuning
2nd Gear member
Contacteer:

Blijkt min of meer toch uit dat de versnellingsbak olie niet z'n leven lang erin kan zitten en een powerflush op z'n tijd gewoon goed is (ook voor het rij-genot).
Fijn dat je automaat na deze actie nog beter schakelt

mvgr Obbe
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
TPRPowerflush
2nd Gear member
Contacteer:

Neen, natuurlijk kan dat niet.
De additieven die in ( elke ) olie zitten, of het nu motorolie is of ATF zullen na verloop van tijd er uit verdwijnen.
Als nieuwe olie in onaangebroken verpakking al max 5 jaar goed blijft, hoe kan dan in vredesnaam een ATF 10 jaar en 300.000 km goed blijven?

Ik heb de overtuiging ( en kennis van smeermiddelen ) dat een ATF slechts 60.000 km goed blijft..
Dan zijn de additieven verbruikt en verdwenen uit de ATF.

Daar komen de volgende geselingen van de ATF bovenop,
- thermische belasting boven de 100 graden celcius
- afkoelen, verwarmen,afkoelen, en dat duizenden malen
- aantrekken van vocht, de bakken hebben echt een ontluchting
- het vermalen van de moleculen door tandwielen
- het vermalen van de moleculen door massatraagheid in de koppelomvormer

Gelukkig is er tegenwoordig volsynthetische ATF met de juiste additieven pakketten.
Die zorgen er voor dat de ATF veel langer goed blijft in de gemiddelde bak, echter nog steeds maximaal 60.000-80.000 afhankelijk van het model, bouwjaar van de wagen......
Powerflush in de randstad?
www.tprpowerflush.nl

voor: Powerflush, uitlezen, inleren, reparaties, diagnose, EGR klep reiniging, EGR klep softwarematig wegschrijven, kwaliteits ( Eco ) Tuning by Volvotune.
Bover
8th Gear member

HA TPR:
HA al die techniek. 8)
Ik heb nu ververst met een dikke 60.000km en merk al een significant verschil met schakelen :roll:
Was oprecht verbaasd. Dacht niet dat zoveel verschil maakte op de "weinige" kilometers.

Weet je ik weet alleen als ervarings deskundige, dat het regelmatige verversen, op de goede manier, van de ATF veel ellende voorkomt. :)

Ik heb gevaren op mijn eigen schepen in de binnenvaart tot 1994 en had veel hydroliek aan boord met reservoirs van 50 liter.

Draaide continue en kwam Fina meten, toen nog met staafjes en lb tests, of de olie nog goed was in de machinekamer..
Volcontinue was elke 6 maanden verversen. :!:

Dus dat doe ik nu ook met de Volvo ATF :D

Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”