Bevindingen V40 Testdrive at Home

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
MichelR
6th Gear member

Achter is het ook beetje als bij de C30 - 2 stoelen achterin.
En eigenlijk niet voor 3 op de achterbank. Komt ook voor uit testen..

Dus als je inderdaad ruimte wil achterin kan je beter voor de V60 gaan.
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
Ben
Executive Member
Contacteer:

Naar mijn idee moet je een V40 niet als gezinsauto willen hebben.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
rinkel
2nd Gear member

Gemerkt,
Ondanks dat de V40 echt een heel erg fijne auto is, zo niet de fijnste die ik heb gereden ga ik denk ik toch maar denken aan een V60.
Net een testritje gemaakt in een V60 T3 R-design, ook een erg fijne auto met toch net iets meer ruimte.
Nu eens kijken of dit binnen het leasebudget mogelijk is.
XC40 T4 Momentum GT Bright Silver (2019)
danceplaza
2nd Gear member

Afgelopen zaterdag was het zover de proefrit met de V40, ik had er erg naar uitgekeken. Helaas kon ik zelf niet rijden vanwege een gebroken hand dus heb ik mijn vriendin gevraagd of de test rit wou maken.

Ik zou uitvoerig de achterbank gaan testen, maar daarover later meer.

De Volvo was een witte V40 D3 handgeschakeld, textiel bekleding en panoramisch dak met 17 Segomo velgen en zonder sportonderstel.

Het blijft een mooi ding om te zien, mooie strakke lijnen aan de voorkant. Ik ben zelf niet onder de indruk van de achterkant, rare bochel. Maar ik zal er wel aan wennen. Met de xenon lichten en led lichten is het een prachtige auto om te zien. Gelukkig hebben ze niet dezelfde voorkant als de V40. Jammer dat er geen mistlampen als optie te bestellen bij de V40. Misschien bij de R design.

De velgen waren ook mooi om te zien, lichtgrijs matte kleur. geen zilver iig. Op 17" 225 banden, als je deze velgen zou kiezen vervalt de MRB vrijstelling.

Je merkt dat je in een premium auto zit, geen rare knopjes en je ziet meteen waarvoor het dient. Hoogwaardige afwerking voor het dashboard en ook voor de textiel interieur. Voorstoelen zitten uitermate goed, ook tijdens het rijden. de display is wel wennen met de themes maar zit er mooi uit. Ik was onder de indruk van het scherm wat laat zien hoe hard je momenteel rijd en de rest donker laat. Volgens mij had de jaguar hetzelfde principe. je houdt zo focus op je huidige snelheid en wordt je niet afgeleid door andere zaken. het scherm laat ook zien wanneer je moet schakelen en in welke versnelling je zit.

Nu de achterbank, je kan er met z'n drieën achter zitten. Maar niet voor een lange rit naar zuid Frankrijk. je zit in het midden als ware wat na voren ten opzichten van de andere passagiers. de achterbank zit prima als er 2 man zit. Je hebt je eigen zetel en zit de pasvorm is prima. De beenruimte is genoeg, er is ruimte over. Mocht je de panoramisch dak kiezen, kijk uit dat je hoofd gauw het dak raakt als je langer dan 1.86 bent. Wat ik wel mistte is de beker houder op de achterbank in het midden. Is dit alleen op de lederen stoelen beschikbaar? Vanuit de achterbank heb je goed zicht op de bestuurders dashboard en de navigatie.

De navigatie en voice control werkte tijdens de rit. Ik heb niet veel kunnen spelen ermee, vond het niet traag/maar ook niet supersnel, zoals op me Iphone 4S. Het panorama dak is geweldig om te zien, je merkt er niet veel van als bestuurder maar als je achterin zit, krijg je een boel licht erbij. Jammer was als de zonnekap dicht ging dat er nog licht door kwam, het verduistert niet alles.

De radio was voorzien van de high performance audio, dit betekend 8 boxen in je auto, Mooi helder geluid, redelijk bas. Via usb stick en iphone (bluetooth) en zelfs met youtube getest. geen problemen ondervonden. Ik vroeg me wel af of er voorin nog een 12v aansluiting aanwezig was, zodat ik later een brodit setje naast de ventilatie rooster kan plaatsen. Weet iemand dit? Zelf heb ik voor de premium audio gekozen, maar mocht je geen budget meer over hebben dan zal de high performance audio voldoen.

De kofferbak is relatief klein ten opzichtte wat ik nu heb in mijn Bravo (380L). Maar het is genoeg voor mij, want er zijn nog geen kids en/of grote hobby’s. Dan moet je echt een andere auto kiezen (focus / megane).

Het rijden ging lekker strak over de weg, alleen de rem reageerde erg fel. Je hoefde hem aan te raken en je remde al. In de D3 merk je gewoon dat je lekker vlotjes gaat tov een D2. Gelukkig heb ik de V50 D2 al wel gereden en dat reed prima. Niet de snelste maar gaat goed mee in het verkeer.

Alom was het een zeer prettige ervaring met de V40. De persoon van Prodrive was goed op de hoogte van de V40 en heeft me de auto echt laten ervaren door ermee te rijden en te proberen. Het is beter dan een standaard salesman die je vertelt hoe goed hun product wel niet is. Gelukkig is mijne besteld en sta ik met smart te wachten voor de levering van me V40. Als mijn hand weer gips vrij is ga ik meteen langs de dealer om zelf een rondje te rijden met de V40.

Kiekjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Volvo V40 Summum D2 || Misty Blue || Espresso Brown leder
Opties: Intro line incl. Premium Audio || Security line incl. PCC
Panoramisch zonnedak || Sportchassis || Verwarmbare voorstoelen || Automatisch dimmende spiegel || Extra getint ramen achterportieren en achterklep || 17"; Segomo lichtmetalen velgen 225/45 R17
Volvoorgaan
3rd Gear member

rinkel schreef:Net ook een testritje gemaakt in de V40.

Ondanks dat de beenruimte voldoende is met mijn 1.81 achter de bestuurdersstoel, is de achterbank gewoon te smal voor 3 personen, vind ik. Het viel me toch wat tegen, zeker als er nog een kinderstoel op een van de plaatsen moet. Dan zitten de andere 2 kids gewoon erg krap.

Als ik alleen was geweest, of slechts met zn vieren dan had ik de auto nu meteen besteld, echt een fantastische auto. Ik twijfel nu enorm, ondanks dat ik de te kleine kofferbak al had geaccepteerd.

Ik ga vanmiddag nog maar eens bij de V60 kijken.

Ik heb een paar fotootjes gemaakt met mijn mobiel, zal eens kijken of ik die kan uppen.
Edit: foto's zijn n beetje groot.

Afbeelding
Afbeelding
Goede foto's voor een mobiel!
Een V40 en 3 kids lijkt me niet zo'n hele goede combi. Bij kleiner gezin met (max.) 2 kids waarbij je ze niet allebei in de luierleeftijd hebt kan ik me het heel goed voorstellen. Dus met "geen gezinsauto" ben ik het niet eens, wel met dat het niet met ieder gezin past.
Vorige Volvo : V50 1.6D EditionII MY09 Chameleon Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
MS60R
3rd Gear member

Ook ik heb vanmiddag om 12.00u een proefritje mogen maken in een Volvo V40 T3 Momentum met Intro en Winterline pakketten.

Snel in de lunchpauze even naar huis - toen ik goed en wel was uitgestapt kwam er een prachtige V40 in de kleur "Raw Copper Metallic" de hoek om. Na even kennis gemaakt te hebben met de heer van ProDrive kon de proefrit beginnen. Het interieur met Charcoal Blond bekleding en een middenconsole van hout zagen er prima uit en het voelde allemaal hoogwaardig. Geen kraakjes, piepjes of irritante resonanties...rust aan boord! Ik heb bewust gekozen om door een woonwijk met drempels te rijden, een stukje snelweg en als afsluiter een bochtig landweggetje. In andere reviews werd het gevoelige rempedaal al eens genoemd, ook ik heb daar inmiddels ervaring mee...

Qua wegligging vind ik het echt een fijne auto. Het stuurt comfortabel, niet te licht en de auto is van binnen goed geïsoleerd voor geluiden van buitenaf. Op wat afrolgeluid na (testauto had 18" lichtmetaal) was het prima. Ik heb dus de T3 versie getest, al zou ik zelf eerder gaan voor een D3 of D4 omdat ik veel onderweg ben. Desalniettemin is een T3 met 150pk een potente motor en ik kan niet anders zeggen dan dat het aangenaam snel vooruit ging. Schakelen gaat prima met de 6-bak, het was als een mes door boter (zonder moeite dus!). Het audiosysteem heb ik helaas niet voldoende kunnen testen, maar dat komt een volgende keer nog wel als ik een proefrit bij de dealer ga maken.

Ik ben in ieder geval (erg!) onder de indruk van de V40. Qua ruimte voorzie ik geen problemen, ik rijd zakelijk een BMW 318d en die is volgens mij niet ruimer dan een V40. Achter mijzelf kon ik nog prima zitten en ook de laadruimte viel niet tegen. Qua design vind ik het een uiterst geslaagd model, lekker anders, stoer en toch ook chique. Erg fraai!

Aangezien ik door verplichte bijtelling vanaf 2013 een stapje terug wil doen, lijkt de Volvo V40 een prima opvolger van mijn huidige Dreier!!
En zo'n dikke V40 met een 150pk vijfcilinder diesel en 20% is toch wel wat anders dan de maximaal haalbare 116d of 118d met 20%... \:D/

Hieronder nog wat fotootjes (GSM) van de proefrit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oh ja...hierbij ook nog een (GSM) kiekje van de officiële introductie op de "Ocean Paradise" in de haven van Maasbracht:

Afbeelding
Volvo V60 B3 Bright Plus '23 | Platinum Grey Metallic | 18" Diamond Cut

Volvo S60 T5 Intro Edition ‘19 | Fusion Red Metallic | 19” R-Design
Volvo 240 2.3 DL ‘87 | Deep Red | Cobra Suspension | 17” Eiker
Volvo C70 2.3 T5 '98 | Saffron Pearl Metallic | 18" Triton
Volvo 740 2.3 Turbo Intercooler '86 | Arctic White | 15" Draco
Volvo S60 2.4 Intro Edition '01 | Ash Gold Metallic | 17" Cassiopeia
Volvo S60 2.4 Edition '02 | Cosmos Blue Metallic | 17" Cassiopeia
Volvoorgaan
3rd Gear member

@MS60R,
Lijkt erop dat je met dezelfde gereden hebt als ik. Heb zelf inmiddels een D3 besteld.Mee proefgereden in een V50 (zelfde motor, dus ook met 150 k/350Nm). Heel relaxed rijden kan ik je vertellen.
clubbtraxx
2nd Gear member

Afbeelding

En nu rijd er een raw copper met beschadigde velg R/A :oops:
Als ie toch nog heel is dan scheelde het heel erg weinig...
Volvoman
7th Gear member
Contacteer:

Ook gereden, welliswaar niet met die actie, maar gewoon bij de dealer. Ik was de eerste die in de auto reed nadat hij van de vrachtwagen kwam! Een D2 Summum. Gewoon goed! Achterin moet ik niet willen zitten (deze had nog geen zonnedak) maar het rijden en de zit voorin was geweldig. Meest bijzonder (ik had het nog nooit meegemaakt) was het automatisch inparkeren. Zonder moeite ging ook dat de eerste keer geweldig. Volgens de dealer zijn er in Nederland op dit moment al 700 verkocht. Topper!!
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
MS60R
3rd Gear member

clubbtraxx schreef:En nu rijd er een raw copper met beschadigde velg R/A :oops:
Als ie toch nog heel is dan scheelde het heel erg weinig...
Nee hoor...geen zorgen!!
De V40 werd ingeparkeerd m.b.v. de achteruitrijcamera en zodoende was het mogelijk om 'm onzettend strak langs de stoeprand te parkeren... :D
Volvo V60 B3 Bright Plus '23 | Platinum Grey Metallic | 18" Diamond Cut

Volvo S60 T5 Intro Edition ‘19 | Fusion Red Metallic | 19” R-Design
Volvo 240 2.3 DL ‘87 | Deep Red | Cobra Suspension | 17” Eiker
Volvo C70 2.3 T5 '98 | Saffron Pearl Metallic | 18" Triton
Volvo 740 2.3 Turbo Intercooler '86 | Arctic White | 15" Draco
Volvo S60 2.4 Intro Edition '01 | Ash Gold Metallic | 17" Cassiopeia
Volvo S60 2.4 Edition '02 | Cosmos Blue Metallic | 17" Cassiopeia
rinkel
2nd Gear member

Volvoorgaan schreef:
rinkel schreef:Net ook een testritje gemaakt in de V40.

Ondanks dat de beenruimte voldoende is met mijn 1.81 achter de bestuurdersstoel, is de achterbank gewoon te smal voor 3 personen, vind ik. Het viel me toch wat tegen, zeker als er nog een kinderstoel op een van de plaatsen moet. Dan zitten de andere 2 kids gewoon erg krap.

Als ik alleen was geweest, of slechts met zn vieren dan had ik de auto nu meteen besteld, echt een fantastische auto. Ik twijfel nu enorm, ondanks dat ik de te kleine kofferbak al had geaccepteerd.

Ik ga vanmiddag nog maar eens bij de V60 kijken.

Ik heb een paar fotootjes gemaakt met mijn mobiel, zal eens kijken of ik die kan uppen.
Edit: foto's zijn n beetje groot.

Afbeelding
Afbeelding
Goede foto's voor een mobiel!
Een V40 en 3 kids lijkt me niet zo'n hele goede combi. Bij kleiner gezin met (max.) 2 kids waarbij je ze niet allebei in de luierleeftijd hebt kan ik me het heel goed voorstellen. Dus met "geen gezinsauto" ben ik het niet eens, wel met dat het niet met ieder gezin past.
De kogel is hier iig door de kerk: het wordt geen V40. Toch voor mij te klein. Het is een V60 geworden.
Toch een hele mooie auto die V40, maar ik verhuis naar het andere forum...
Cavallino
4th Gear member

Zeer zeker geen straf zo'n v60!
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
rinkel
2nd Gear member

Klopt, moest wel wat concessies doen. Eenvoudige uitvoering: kinetic met regensensor en businesspack pro, de momentum was echt prijzig. De kinetic met business heeft eigenlijk wel alles wat ik wil.
Maar... wel de D4...
V-Strom
1st Gear member

Gisteren 11-7 de testdrive at home gedaan .
Om 15u stond de Volvo V40 precies voor de deur .
Het was een T3 Momentum met Driver support line , 17inch mannan velgen , binnen spiegel zonder frame .
Auto rijd erg prettig , achterbank heeft nu twee stoelen + middenzit.
Is een hele verbetering tov de V50, zit veel beter .
Armsteun is verschuifbaar ,altijd handig .
Versnellingspook is wat langer/hoger, is wel even wennen .
Leuk was ook adaptive cruise controle , auto blijft op juiste afstand van de auto voor je .
Wanneer je over de wegmarkering van de weg gaat voel je duidelijk dat de auto reageerd/corrigeerd .
Tijdens de testrit ook door de Heinenoord tunnel gegaan , heel mooi is dan het dashboard en versnellingspook verlichting !

Hierbij foto`s en gelijk een foto vanaf de achterbank zodat te zien is wat de ruimte is tussen dak en bestuurder .
Valt niet tegen ,ben zelf 1.85...
Ik had deze vraag op het forum gezien...

We hebben ook de navigatie uitgeprobeerd , dit omdat we gelezen hadden dat bij de autotesten dit wat tegen viel .
De route ingesproken en moet zeggen ging erg snel en goed .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afstand bestuurder - dak :
Afbeelding

Afbeelding

En daar gaatie weer, op naar de volgende testdrive at home...

Afbeelding
Alfist33
2nd Gear member

Ik heb mijn testdrive achter de rug!

Aan de deur netjes opgehaald door een sociale drift instructeur, test rit was helaas maar 30 min, ipv de telefonisch beloofde uur, maar net aan voldoende om de auto in ieder geval ook even een stuk over de snelweg te sturen.

Mijn test auto was electronic silver, wat volgens mij goed overeen komt met de zilveren tint die ik zelf nadien krijg.
Het ging om de D2 Momentum uitvoering, maar dan wel met parkeersysteem, navigatie en het veiligheidspakket erop.

Vond de stoffen interieur persoonlijk niet zo mooi, ook vond ik de stoelen weinig ondersteuning bieden op de 'zijkanten'. Maar ben zelf dan ook iets heel anders gewend.

Dashboard is aardig, stuur wat fors naar mijn smaak, maar bak is weer lekker kort en direct!

het rijgedrag verastte me zeer positief, voor een net aan 100pk diesel erg rap, lekker stil en zelfs zonder het verlaagde onderstel aardig sportieve afstelling.

Naar het gehel gekeken ben ik erg blij nu ik de auto ook echt heb kunnen zien en stuk rijden, want bestellen vooraf zonder een testrit blijft voor mij een vreemde gewaarwording.

Als ik de auto moet vergelijken met mijn vorige leaseauto (BMW 118d), vindt ik de BMW persoonlijk een 'betere' auto, allround genomen.
Maar voor mij wint de Volvo het zeker van een rijk aangeklede Golf, Focus en A3.
Alfa Romeo Virus in my veins
NU: AR 33 QV 1.7 16V , AR GT 2.0 JTS
Lease:Volvo V40 D2 Summum
Volvoorgaan
3rd Gear member

@ V-strom,

Dank voor de foto's. Zelf erg blij mee aangezien ik op de motor na exact deze versie heb besteld, zowel qua velgen, interieur als exterieur.
Verrassend dat je de stoelen veel beter vindt dan die van de V50. Zelf vind ik het verschil klein en niet schokkend. Maar ook jij een hele positieve ervaring met de V40!
Volvoorgaan
3rd Gear member

Alfist33 schreef:Ik heb mijn testdrive achter de rug!

Aan de deur netjes opgehaald door een sociale drift instructeur, test rit was helaas maar 30 min, ipv de telefonisch beloofde uur, maar net aan voldoende om de auto in ieder geval ook even een stuk over de snelweg te sturen.
Hoezo maar 30 minuten?!
Alfist33
2nd Gear member

vreemd he?

Die 'drift instructeur' zij dat dat normaal altijd zo is, hij was juist verbaasd dat ze me telefonisch 1 uur hadden doorgegeven.

kreeg de rest 1 uur?
Volvoorgaan
3rd Gear member

Ja...was hij op tijd?! Zo niet dan vermoed ik dat hij dit, in mijn ogen, smoesje heeft gebruikt om aan zijn krappe opgelegde tijdschema te kunnen voldoen.
Alfist33
2nd Gear member

^^ Hij was perfect op tijd, reed ook mee, wat ook een nieuwe ervaring was, nooit iemand mee gehad tijdens een testrit, lol.
Plaats reactie

Terug naar “V40”