Hoi,
vanmiddag wilde mn V50 (2.0D 2004) niet starten. een beetje gekreun en dat was het. in het dashboard de melding:
strbekrachtiging service vereist.
wie weet raad?
strbekrachtiging service vereist
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Dat heeft niks met niet starten te maken die melding,het is zo,n vage storing die vaak bij de 2.0D voorkomt,CEM of bedradingprobleem of de accu aan vervanging toe.sbv schreef:Zit er voldoende vloeistof in het reservoir van de stuurbekrachtiging ?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 16.11.2010 - 19:35
zojuist de kans gehad de auto te checken (mn vrouw had er vanmiddag problemen mee).
de vloeistof heeft voldoende niveau.
zelf heb ik net ff geprobeerd te starten. eerst nul reactie, maar wel bovengenoemde melding. daarna de accu doorgemeten; 9,95V. das niet goed.
daarna weer geprobeerd te starten en toen kwam het welbekende hng hng van een lege accu. De melding was toen weg. wel kreeg ik de anti-skid is tijdelijk uit melding daarvoor in de plaats
vorige week heb ik een FM modulator achteren ingebouwd. op zoek naar de directe plus mat ik toen 11,56V ook niet bijster veel voor een accu in ruste, maar toch. zou het de accu zijn?
voor diegene die denkt dat het aan het inbouwen van die modulator zou kunnen liggen; die had 3 aansluitingen; geschakeld, massa en direct. geschakeld en massa komen van de sigarettenaansteker in de middenconsole en de directe + komt van een losse stekker in de kofferbak (dikke rode draad). Dat kan dus niet fout gaan
de vloeistof heeft voldoende niveau.
zelf heb ik net ff geprobeerd te starten. eerst nul reactie, maar wel bovengenoemde melding. daarna de accu doorgemeten; 9,95V. das niet goed.
daarna weer geprobeerd te starten en toen kwam het welbekende hng hng van een lege accu. De melding was toen weg. wel kreeg ik de anti-skid is tijdelijk uit melding daarvoor in de plaats
vorige week heb ik een FM modulator achteren ingebouwd. op zoek naar de directe plus mat ik toen 11,56V ook niet bijster veel voor een accu in ruste, maar toch. zou het de accu zijn?
voor diegene die denkt dat het aan het inbouwen van die modulator zou kunnen liggen; die had 3 aansluitingen; geschakeld, massa en direct. geschakeld en massa komen van de sigarettenaansteker in de middenconsole en de directe + komt van een losse stekker in de kofferbak (dikke rode draad). Dat kan dus niet fout gaan

-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 16.11.2010 - 19:35
het wordt steeds interessanter.
onbelast is de accu dus zo'n 9,75V. als ik hem ga belasten met verlichting, remmen, ventilator, etc. dan is de daling slechts een paar tienden. dat valt dus wel mee.
nu wil het niet zeggen dat een en ander met elkaar te maken heeft (zie mn vorige post), maar de radio doet ook vreemd. geen enkele zender heeft ontvangst. alleen ruis. de cd-speler doet het, maar na nog een x contact aan en uit, komt er uberhaupt geen geluid meer uit de boxen...
interessant hoe het probleem zich hier verschuift. maar wat is nu het probleem?
onbelast is de accu dus zo'n 9,75V. als ik hem ga belasten met verlichting, remmen, ventilator, etc. dan is de daling slechts een paar tienden. dat valt dus wel mee.
nu wil het niet zeggen dat een en ander met elkaar te maken heeft (zie mn vorige post), maar de radio doet ook vreemd. geen enkele zender heeft ontvangst. alleen ruis. de cd-speler doet het, maar na nog een x contact aan en uit, komt er uberhaupt geen geluid meer uit de boxen...
interessant hoe het probleem zich hier verschuift. maar wat is nu het probleem?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Als de accu onbelast al 9.75 volt is,is het tijd voor een nieuwe of de laadstroom is te laag.
Een goed geladen accu zit tussen de 12 en 13 volt onbelast.
Met het voltage wat je hebt,krijg je dus storingen in de CEM enz..
Bij het starten zit je met die 9 volt onder de grens van startspanning al.
Een goed geladen accu zit tussen de 12 en 13 volt onbelast.
Met het voltage wat je hebt,krijg je dus storingen in de CEM enz..
Bij het starten zit je met die 9 volt onder de grens van startspanning al.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 16.11.2010 - 19:35
dan zou ik zeggen: een nieuwe.MarioC70 schreef:Als de accu onbelast al 9.75 volt is,is het tijd voor een nieuwe of de laadstroom is te laag.
dat verklaart echter nog niet waarom ik op al mijn radio frequenties nu ruis heb. ik heb dus vorige week een dension ice link one FM ingebouwd. deze wordt alleen ingeschakeld als je je ipod erop aansluit en dan alleen op de vooropingestelde frequentie (87.7). maar ook dan alleen ruis. dat klopt dus ook niet.
dus voordat ik die weer helemaal ga uitbouwen en terugsturen of een nieuwe accu erin of (laten we hopen van niet) allebei, probeer ik eerst een en ander uit te sluiten.
is het mogelijk dat de ice link stuk is; waardoor op alle frequenties ruis veroorzaakt (kortsluiting?) en zo langzaam de accu leeg trekt, waardoor de spanning nu 9,75 is en morgen wellicht 8?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 16.11.2010 - 19:35
goed, de oplossing lijkt gevonden; de originele accu was nog maar 90% van zn normale doen. inmiddels al bijna 8 jaar oud. waarschijnlijk was hij de oorzaak van het niet functioneren van de modulator (te weinig spanning) en het niet starten.
of toch de lampen laten branden? wie zal het zeggen (al is die kans heel klein). een nieuwe accu bleek voldoende.
of toch de lampen laten branden? wie zal het zeggen (al is die kans heel klein). een nieuwe accu bleek voldoende.