Beste volvo forummers,
Ik ben mogelijk binnen afzienbare tijd een volvo rijder. Ik kan goedkoop aan een oude 850 met een 2.0 5 cylinder (125 pk) komen. Deze 850 heeft leuke opties (Cruise control, airco, halfleer, elektrische ramen, airbags, abs)... Heeft absoluut geen roest en staat prachtig in de lak..
Er is wel een probleem. De huidige eigenaar heeft de auto na lange stilstand in de garage ooit moeten starten met een startaccu en heeft de polen verkeerdom geplaatst. Dus, de startaccu + pool op de - pool van de autoaccu. Niet slim dus.
Het is nu dus gissen wat er bij deze auto is doorgebrand\beschadigd.
Wel weet ik:
- Contact kan gemaakt worden en lichten etc. functioneren
- Startmotor werkt en draait de krukas probleemloos rond
- Bobine krijgt GEEN 12v spanning vanuit de stekker en vonkt dus niet door naar de stroomverdeler.
- De zekeringen nagekeken en geen kapotte zekeringen tegengekomen. De relais naast de zekeringen en onder het stuur nog niet gechecked.
Ik weet niet zeker of de brandstofpomp werkt en de injectorrail gewoon spuit. Dat moet ik nog even checken.
Ik post dit omdat ik zou willen weten of er een heel simpel beschermingssysteem bestaat tegen dit soort fouten of piekstromen die om wat voor reden dan ook kunnen ontstaan. Wellicht zit er ergens een relais of iets dat hier tegen beschermd.
Ik heb vooral interesse in het mechanisme (of eventueel een elektrisch schema als iemand dat heeft) dat de stroom naar de module voor de bobine stuurt. Het is immers deze draad die me geen 12v geeft.
Eigenlijk gewoon een schema van de gehele ontsteking en startcyclus als dat online te vinden is.
Alvast bedankt voor de hulp en informatie.
850 2.0 Doorgebrande Electronica
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Het risico lijkt me niet al te groot. De 850's worden haast weggegeven momenteel, dus onderdelen of een donorauto is voor weinig geld te krijgen. Je koopt een fantastische auto voor heel weinig geld. Wat is de prijs van de auto? Ik denk dat je voor een dergelijke auto niet meer dan 1000 euro moet betalen, er van uitgaande dat de auto verder goed is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 27.09.2011 - 17:30
Over de prijs moet nog gepraat worden. De auto heeft net 2 ton (nap + boekje) gelopen maar een tijd stilgestaan doordat de huidige eigenaren niet meer kunnen rijden. Ik ken de 850s.. Bij goed onderhoud rijden ze zo het dubbele....
Hij weegt lekker weinig (1250-1350) en zit redelijk goed in de opties voor een oude auto.
Nog voordat ik iets ga ondernemen moet ik eerst uitgesloten hebben dat alle circuits en chipsets kapot zijn. Ondanks dat het allemaal uit slopers te vinden is, is het toch een heel gedoe.
Ik zal het bouwjaar even achterhalen morgen.
Hij weegt lekker weinig (1250-1350) en zit redelijk goed in de opties voor een oude auto.
Nog voordat ik iets ga ondernemen moet ik eerst uitgesloten hebben dat alle circuits en chipsets kapot zijn. Ondanks dat het allemaal uit slopers te vinden is, is het toch een heel gedoe.
Ik zal het bouwjaar even achterhalen morgen.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik denk dat het gedoe wel meevalt. Een 850 heeft een eigen controle systeem die zonder hulpmiddelen uit te lezen valt. Je komt er dus snel achter of de ECU nog werkt (anders is hij niet meer te benaderen) of dat er sensoren zijn die een storing geven. Alleen moet de prijs wel navenant zijn, anders zou ik het risico ook niet willen lopen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 27.09.2011 - 17:30
Update:
Een van de drie zwarte relais uit de relaisdoos achter de weerstanden was doorgefikt. Dit zijn de zogenaamde "Overload Relais". De auto loopt nu weer.
Handig om te weten mocht iemand ooit een vergelijkbaar probleem hebben.
Een van de drie zwarte relais uit de relaisdoos achter de weerstanden was doorgefikt. Dit zijn de zogenaamde "Overload Relais". De auto loopt nu weer.
Handig om te weten mocht iemand ooit een vergelijkbaar probleem hebben.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21489
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Frank, ik wens je plezier met je auto. Ik hoop alleen dat dit het enige probleem is.
Plus en min verkeerdom aansluiten op een auto kan heel vervelend uitpakken ...
Plus en min verkeerdom aansluiten op een auto kan heel vervelend uitpakken ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 27.09.2011 - 17:30
Ik heb de auto nog niet gekocht. Ik kan nu een uitgebreide proefrit maken. Enige tips voor een 850 2.0?
Zelf check ik altijd vering, demping en aandrijftrein.. Draagarmen, stabilisators en de uitlaat etc... Dat zijn de balle onderdelen om te vervangen.
Zelf check ik altijd vering, demping en aandrijftrein.. Draagarmen, stabilisators en de uitlaat etc... Dat zijn de balle onderdelen om te vervangen.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Uitlaat is van RVS. Bij de meesten zit de originele er na 17 jaar nog steeds onder, zelfs met alleen korte ritjes. Verder geluiden uit de aandrijflijn, roken, enz. De airco is een zwak punt, ga er vanuit dat deze het niet doet, en je wilt hem dan denk ik ook niet meer repareren (hooguit vullen). Je loopt er namelijk op leeg, dat is de auto niet meer waard. Verder zijn dit denk ik de sterkste Volvo's die gemaakt zijn. Koplampreflectors zijn vaak reden tot APK afkeur, kijk goed of de reflector nog helder is.
Vraag naar olieverbruik. Het komt regelmatig voor dat de klepseals uigedroogd zijn waardoor ze wel een slokje willen lusten. Compressie is meestal dan nog perfect.
Wat is nu de vraagprijs, of is die er nog niet?
Vraag naar olieverbruik. Het komt regelmatig voor dat de klepseals uigedroogd zijn waardoor ze wel een slokje willen lusten. Compressie is meestal dan nog perfect.
Wat is nu de vraagprijs, of is die er nog niet?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95